محمد جواد کاشی: حماس هم سرکوب شود، حماس دیگری متولد می‌شود / زورآور هر چه تجهیزات جنگی قدرتمند داشته باشد، ضعیف است

اسرائیل قدرت را زورآوری صرف فهمیده است. خیال کرده است هنگامی قدرتش به اوج خواهد رسید که فلسطینی‌ها در مقابل تصمیمات هر روزی اسرائیل دم بر نیاورند. چندان مرعوب شوند که نفس هم با اجازه بکشند.

گروه اندیشه: اسرائیل یکی از پرقدرت‌ترین ارتش‌های جهان را دارد. از حیث تجهیزات نظامی کمتر نیرویی می‌تواند حریف‌اش شود. به احتمال فراوان بر حماس غلبه خواهد کرد. با همه این‌ها کشور ضعیفی است. اسرائیل هنگامی قدرتمند بود که حماس به وجود نمی‌آمد و محبوبیت کسب نمی‌کرد.

به گزارش خبرآنلاین این بخشی از تحلیلی است که دکتر محمدجواد غلامرضا کاشی در کانال شخصی خود نگاشته است. این استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه می فزاید: «اسرائیل از قدرت تنها زورمندی را فهمیده است. تنها زور گفتن، سرکوب کردن و شکنجه و حبس مخالفین فلسطینی را آموخته است. لاجرم مردم فلسطین با تکیه بر نیرویی مثل حماس رویاروی آن ایستاده‌اند. حماس هم سرکوب شود، حماس دیگری متولد می‌شود.»

این نظریه پرداز با تاکید بر این که « اسرائیل قدرت را زورآوری صرف فهمیده است.» می افزاید: «خیال کرده است هنگامی قدرتش به اوج خواهد رسید که فلسطینی‌ها در مقابل تصمیمات هر روزی اسرائیل دم بر نیاورند. چندان مرعوب شوند که نفس هم با اجازه بکشند. در حالیکه قدرت به معنای صرف زورآوری، مخالف را هم به زورآوری متقابل وادار می‌کند. همه هستی‌اش را به خواست انتقام تبدیل می‌کند. جنگ آغاز می‌شود. ویرانگری و آتش و گلوله و مرگ و خون همه جا را فرامی‌گیرد. سرانجام یکی غلبه می‌کند اما هیچ کدام به صرف غلبه قدرتمند نخواهند بود.»


این استاد دانشگاه در ادامه می نویسد: «قدرت نه با زورآوری بلکه با دربرگیری است که شناخته می‌شود. من زمانی قدرتمند نیستم که تو را وادار کنم همان باشی که من می‌خواهم. هنگامی قدرتمندم که در پرتو وجود من آن باشی که می‌خواهی. هنگامی که خود بودن خود را وامدار من باشی، از سر میل و رغبت تسلیم خواهی بود. قدرت خداوند دربرگیر است. زیرا در پرتو هستی اوست که اشیاء و گیاهان و جانوران و آدمیان هستی درخور خود دارند. متولیان ادیان هستند که قدرت خداوند را زورآور می‌کنند. والا خداوند این امکان را می‌گسترد تا هر موجود آن باشد که می‌خواهد و می‌تواند. راست گرایان یهود، همانقدر که قدرت خداوند را به زورآوری بر مومنان تبدیل کرده‌اند، حیات اسرائیل را منوط به زورآوری هر روزی به مردم فلسطین می‌دانند.»


کاشی با اشاره به این که «زورآور هر چه هم مسلح باشد و تجهیزات جنگی قدرتمند داشته باشد، ضعیف است» می افزاید: «خدای زورآور یهود آنچنانکه راست گرایان اسرائیل تفسیر می‌کنند باید به یک خداوند دارای قدرت تبدیل شود. آنگاه مساله روی میز اسرائیل آن خواهد بود که چطور باید با منطق دربرگیر قدرت با مردم فلسطین رفتار کند.»

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1844975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NL ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    2 3
    آقای جوادکاشی ، لطف بفرمایید این ارشادات را به مسئولین حکومتی بفرمایید !!!
  • آچارفرانسه IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    4 2
    آقای کاشی مدرکت یک قرون ارزش نداره. اسرائیل قبلا اشتباه کرده بود ولی الان بدرستی داره عمل می کنه. بانابودی حماس هم نداره غزه را به سرزمین آباواجدادی خودش پیوند خواهد زد. تو آدم بی سوادی هستی وقدرت تحلیل درست نداری به خاطر اینکه به ارگان‌هایی آویزون هستی که می خواهی بااین اراجیف دل آنها رابدست بیاری.
  • مرتضی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    2 2
    جناب دکتر شما که استاد علوم سیاسی هستید چرا این را می‌فرمایید ، علوم سیاسی که همه چیز میخواند و درگیر هر مطلبی میشود تا راز و رمز یک مسأله ای را بفهمد ، تعجب می کنم از این فرمایش شما اسراییل کشوری است که عضو سازمان ملل است و با نظم موجود جهانی شکل گرفته است و تا این نظم فعلی هست کسی نمی تواند موجودیت آن را از بین ببرد چون سازمان ملل مانع خواهد شد الان اسراییل تنها نیست که شما تصور می کنید در مقابل حماس پیروز میشود اگر ایران و مصر و ترکیه و عربستان و بقیه اعراب هم بیاند بیفایده است چون در نهایت سازمان ملل ناتو را مأمور حفاظت از اسراییل می کند و سلاحهای پیشرفته آنها هم بماند. ما و همه این اعراب چی داریم موشکها و پهباد و جنگنده های چند نسل عقب تر قدرتهای بزرگ را داریم که انهدام آنها برای ناتو مثل آب خوردن است و سلاحهای هسته ای هم بماند. مسأله حماس الان مسأله جنگ اکراین و روسیه است ، روس‌ها محرک حماس و تقویت کننده آنها بودند فقط بخاطر فشار بر غرب که سلاح به اکراین ندهد و تا این توافق پا نگیرد ادامه دارد و ادامه خواهد داشت . پاشنه آشیل غرب اسراییل است و روسیه با کارت حماس بازی می کند.
  • غرغر IN ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    2 2
    آره تو راست میگی!!!سی هزار کشته روی دست مردم فقیر غزه گذاشته باز هم تو کری بخون!!
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    1 3
    شعار نده
  • حمید رضا DE ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    1 4
    احتمالا بعد سرکوب حماس دو طرف برای تکرار نشدن اینگونه فجایع از سوی دو طرف به صلح و دو کشور می اندیشند ولی این بار جدی و جدی تر ،و دیگر مردم فلسطین گول قدرتهای منطقه ای را برای تشکیل حماسی دیگر نمی خورند چون در تنگناه غزه تنها ماندند پس بعد جنگ مطمئن باش صلح هست