تناقض در مواجهه با نسل «Z»؛ پاراگراف فجازی را ترجیح می‌دهند تا کتاب/ برخلاف نسل گذشته ریا ندارد

یک کارشناس درباره ویژگی‌های نسل جدید یا همان نسل Z(زِد) به خبرآنلاین می‌گوید: «این نسل برخلاف نسل گذشته تظاهر و ریا ندارد، این نسل زندگی و عشق را با همان مفهوم زمینی آن می‌فهمد، این نسل زندگی را با همان مفاهیمی که یک عده در آسمان‌ها جست‌وجو می‌کردند و وقتی پیدا نکردند در سن پیری روی زمین به‌دنبالش هستند می‌فهمند. این بچه‌ها متوجه شدند در همین‌جا و برای امروز به دنبال زندگی با همه مفاهیم و ابعادش باشند.»

مظاهر گودرزی: انگار قبل از حوادث سال گذشته کسی به آن‌ها توجه نمی‌کرد، بودند اما نه در کانون توجه‌ها؛ مواجهه با آن‌ها، با نوع موسیقی‌ای که دوست داشتند، ادبیاتی که با آن صحبت می‌کردند و لباس‌هایی که می‌پوشیدند، مواجهه مثبتی نبود، شاید حتی با طعنه و تحقیر هم همراه می‌شدند؛ اما یک مرگ تلخ ورق را برگرداند، بعد از ماجرای مهسا امینی اعتراضات خیابانی به‌راه افتاد، اعراضاتی که به مدرسه‌ها کشیده شد، حالا کانون توجه‌ها به‌سمت این نسل چرخید، شاید تا قبل از آن کسی کنشگری آن‌ها را ندیده بود، اما حالا همه درباره نسل Z (زِد) حرف می‌زدند، نسلی که می‌خواست خودش را فریاد بزند، به این بخش از صحبت‌های مصطفی مهرآئین، جامعه‌شناس درباره ویژگی‌های نسل جوان توجه کنید: «من این نسل را نسل عشق و اهل دوستی می‌دانم، آن‌ها را اهل اخلاق و صداقت می‌دانم، معتقدم اهل صلح هستند. این نسل نسلی است که فهم عمیقی از انسان دارد، این نسل جهان را برای آشتی می‌خواهد، درک درست‌تری از زندگی دارد، به‌معنای دیگر قبل از این‌که فلسفه بخواند خودش فیلسوف است.»

تناقض در مواجهه با نسل «Z»؛ پاراگراف فجازی را ترجیح می‌دهند تا کتاب/ برخلاف نسل گذشته ریا ندارد

پاراگراف‌های فجازی را ترجیح می‌دهند تا کتاب

صحبت‌های مهرآئین برای یک سال قبل است، در بحبوحه حوادث شهریور سال گذشته، شاید آن روزها کسی اگر هم می‌خواست نمی‌توانست چیزی جز زبان تحسین درباره این نسل بچرخاند، اما حالا بعد از یک سال واکنشی متفاوت به‌گوش می‌رسد؛ «یک نوع لذت‌گرایی خودمحور لحظه‌ای در آنها می‌بینیم.»، «وقتی می‌بینم کسی خیلی از آنها تعریف می‌کند احساس می‌کنم که می‌خواهد سوارشان بشود.»، «اینکه نسلی باشد که هیچ چیز درباره ایران نداند، نه در مورد جنگ، نه انقلاب، نه اصلاحات، نه وقایع ٨٨ . نمی‌دانم چقدر می‌شود به این ندانستن‌ها افتخار کرد.»؛ «این نسل کم حوصله در مطالعه عمیق هستند. عمدتا پاراگراف‌های فجازی را ترجیح می‌دهند تا کتاب.»، «نگاهشان به نسل های قبل تحقیر آمیز است.»؛ این‌ها جملاتی از صحبت‌های علیرضا علوی‌تبار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نسل جدید است.

او البته در گفت‌وگوی خودش با روزنامه شرق گفته بود مقصر اصلی این وضعیت را خود ما (نسل گذشته)، حکومت و دستگاه‌های تبلیغاتی آن می‌داند که با نسل جدید گفت‌وگو نکردند.

همه که تحلیل عمیق ندارند

علوی‌تبار مانند هر کارشناس دیگری برای نظراتی که می‌دهد دلایل و استنادهایی دارد، دلایلی که می‌تواند برای یک نفر محکمه پسند باشد یا نباشد، برای همین هم هست که مخالف و موافق پیدا می‌کند. مثلاً درباره همین نظر اخیر ایشان، نرگس ملک‌زاده، به‌عنوان یک معلم که زمان زیادی را با دانش‌آموزان سپری می‌کند، نه با همان ادبیات علوی‌تبار اما کم‌وبیش به نظر او نزدیک است. او به خبرآنلاین می‌گوید: «من با این ایده موافقت‌هایی دارم، وضعیت بچه‌های این نسل درست مانند بزرگ‌ترها می‌ماند، همه بزرگ‌ترها که تحلیل سیاسی درستی ندارند و عمیق نیستند، بچه‌ها هم همین وضعیت را دارند، این‌طور نیست که بگوییم چون بزرگ شده نسل تکنولوژی هستند خیلی باید روی‌ آن‌ها حساب باز کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «البته این بچه‌ها نسبت به سنی که دارند در مقایسه با نسل ما در همان سن‌وسال متفاوت‌تر هستند، اما هنوز آن چیزی نیستند که بزرگ‌شان کنیم و بگوییم تغییرات اساسی را می‌توانند انجام دهند.»

تناقض در مواجهه با نسل «Z»؛ پاراگراف فجازی را ترجیح می‌دهند تا کتاب/ برخلاف نسل گذشته ریا ندارد

نسلی که ریا ندارد

روی دیگر سکه نسل جدید را یک معلم دیگر به خبرآنلاین می‌گوید، محمد داوری معتقد است: «آقای علوی‌تبار درباره نسل جدید به روی دیگر سکه اشاره نکردند، به‌نظرم ایشان روی منفی سکه نسل جدید را گفتند و احساس می‌کنم شناخت دقیقی از نسل جدید ندارند، روی دیگر سکه نسل جدید پرسشگری، جسارت، جهان‌بینی دقیق‌تر و گسترده‌تر آن‌ها است، از طرفی واقع‌بینی نه آرمان‌گرایی، و زندگی محوری از ویژگی‌های این نسل است، به‌همین دلیل هم بود که با جنبش اخیر همراهی کردند، برای دانش‌آموزان دوره هفتم، هشتم و نهم، زن و آزادی مفهوم زیادی نداشت اما آن‌ها با بخش زندگی این شعار بیشتر همراه شدند نزدیک شدند چراکه زندگی را بیشتر می‌فهمند، آن‌ها در حوادث اخیر بیشتر با واژه زندگی همراه بودند.»

او بیان می‌کند: «این نسل برخلاف نسل گذشته تظاهر و ریا ندارد، این نسل زندگی و عشق را با همان مفهوم زمینی آن می‌فهمد، این نسل زندگی را با همان مفاهیمی که یک عده در آسمان‌ها جست‌وجو می‌کردند و وقتی پیدا نکردند در سن پیری روی زمین به‌دنبالش هستند می‌فهمند. این بچه‌ها متوجه شدند در همین‌جا و برای امروز به دنبال زندگی با همه مفاهیم و ابعادش باشند.»

داوری ادامه می‌دهد: «یکی از ویژگی‌های نسل جدید جایگاه هنر میان آن‌ها است. نسل جدید هنر را به معنای ضرورت برای زندگی خوب فهمیده است، موسیقی را با همین مفهوم فهمیده و از آن استفاده می‌کند، این نسل فیلم می‌بیند، با مفاهیم زیباشناختی زندگی به‌معنای واقعی آن ارتباط برقرار کرده است، به‌همین دلیل وقتی آقای علوی‌تبار که ممکن است خودش این را تجربه نکرده باشد شاید نسل جدید را آنقدر زیبا نبیند که هستند.»

بیشتر بخوانید:

بلوغ اجتماعی دهه هشتادی‌ها سرعت گرفته/ قبل از این‌که فلسفه بخوانند خودشان فیلسوف‌اند/ گاه به ضدیت با سنت برمی‌خیزند

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1842065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    25 13
    درست است
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      38 20
      مهمترین قابلیت نسل Z برهم زدن کلیشه های رایج در تمام شئون زندگی است برپایه آنارشیسم.این اساسن امتیاز مثبت تلقی نمیشه و باعث هرج و مرج شده است و بدتر هم خواهد شد با رشد و تکثیر این نسل
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      54 21
      چیزی که ما میبینیم اینه که اکثریت نسل دهه هشتادی حتی از پس بر آوردن ابتدایی ترین نیازهای خودشون بر نمیان و حتی بدون وجود بزرگتر اتاق شون را نمیتونن مرتب کنن و دایم سر مسائل جزئی با پدر مو مادرشون در جنگ هستند. اینقدر بزرگنکنید اینها را و شوآف رسانه ای راه نیاندازید. البته استثنا هم دارن که قابل تقدیر هست. ولی اکثریت شون همین هست که گفتم
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    49 9
    حرف هایی که به یک نسل تعمیم داده شود را زیاد باور ندارم
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    34 20
    کشتین خودتونو با نسل z.نسل z متاسفانه جز معدودی از آنها کالاهای مصرفی دنیای جدیدن.استناد از فیلم مستند نت فینیکس به نام معضل اجتماعی.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    39 13
    خیلی تفسیر احمقانه و خطایی است. خطاهای این نسل ناشی از خطای والدین آنها، مسئولین و دیگران است. هیچ نسل زدی هم در کار نیست.بعضی امور پس از نام گذاری ایجاد و باور می شوند مثل نسل زد. دسته بندی و بیان ویژگیها انسانها را در طبقات قرار می دهد. نوجوان یا جوان با توجه به بعضی شباهتهایش به توصیف نسل زد این طبقه را با سایر ویژگیهایش باور میکند و می پذیرد. این نسل با نسلهای قبلی متفاوت است مانند تفاوت نسلهای قبلی با قبل تر .
  • محفوظی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    61 15
    نسلی که ریا ندارد . به نظر من اشتباست چرا چون هنوز این نسل مسولیتی بر عهده نگرفته هنوز در بازار یا ادارات و ... مشغول به کار نشده حتی مسولیت فرزند آوری و ازدواج ندارد تا نشان دهد آیا واقعا از دروغ دورویی کینه و ..... به دور است یا نه
  • محفوظی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    30 12
    نسلی که ریا ندارد اشتباست !؟ چون این نسل تا الان هیچ گونه مسولیت اجتماعی خانوادگی و سیاسی بر عهده نگرفته نه در بازار اداره ازدواج و .... مسولیتی ندارد آدما وقتی بحث منفعت مالی اجتماعی و .... در یک چیز میبینند که اگر انتخاب کند به نفع اوست و رد کند به ضرر اوست چگونه عمل میکند اکثر منععت خود را بر جمع و اجتماع بالاتر میبیند اینجاست که ریا و دروغ و دورویی و.... پدیدار میشود
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    53 44
    نسلی که ریا ندارد، عوضش بشدت بی‌شعور، بی‌صبر و دمدمی مزاج است.
  • CA ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    38 34
    نسل Z ، نسلی شجاع - جسور و مطالبه گر است که حقوق بشری و انسانی و ملی خود را مطالبه گری می کند . نسلی پرسش گر که دنیای پیرامون خود را می شناسد و می خواهد راه آینده خودش را خودش ترسیم کند و نه دیگران ... به دنبال کشفیات عقلی و ذهنی خود است و نه مقلد و تقلیدگر ... نسل Z راه خود را پیدا می کند هر چند سخت و زمان بر .... و البته تحلیل ناپذیر زیرا غیر قابل پیش بینی هستند !
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      35 42
      دیدم میزان شجاعت و عقلشون رو تو شلوغی‌های پارسال
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      32 19
      تموم شد. خیلی تاثیر گذار بود. حالا برو اتاقت را جمع و جور کن ببینیم اینقدری بزرگ شدی که به مامان جونت نیاز نداشته باشی یا نه؟ خخخ
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    28 12
    همین بس که این نسل فلسفه نخوانده خود فیلسوفند ، در مورد این نسل یه فرد عادی از نسل گذشته حتی نباید یه کلمه بگوید تا چه رسد جمله ،چرا که هیچ وقت نمی‌تواند این نسل را درست ارزیابی و آمایش نماید ، این فقط در حیطه وظایف روانشناسان زبده و فارغ از هر گونه وابستگی سیاسی و فرهنگی و اجتماعی میباشد ، و چه زیبا در متن آمده است که این نسل دنبال واقعیت‌های حال هستند نه آرمان های آینده
    • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      30 11
      لطفا حرمت واژه فلسفه رو داشته باشید.با چسباندن چنین واژه های سنگین و پر ارزشی این نسل ارزش مند نمیشه
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    42 11
    نسل نابودگر مفهوم موهوم "روحانی"، که هیچ ربطی با روحانیت در واقعیت ندارند
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    42 37
    حیا ندارند
  • حامد IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    17 1
    این تبلیغه که جدیدا بصورت مزاحم میاد روی صفحه لطفا بردارید. یه تبلیغ کاملا منفیه
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    26 11
    چرت- بیشترین ریا تو دهه همین دهه بیست و سی و چهل و پنجاه بود و هست
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      10 10
      حالا شما را هم خواهیم دید
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    39 15
    نسل جسور و چالش طلب و برای هر حرفی دلیل می خواهند و استنباط
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    31 5
    ادب و نزاکت با ریا فرق داره!!!
  • محمود IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    8 4
    <<<<< حکایت لباس نامرئی برای پادشاه و تایید مردم و دادزدن اصل ماجرا توسط کودک <<<<
  • علیرضا IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    25 21
    باید قبول کنیم خرافات و ساده بودن که ما دهه50/60/70درگیر اون بودیم و اینا دیگه ندارن واقیعت اینه که این نسل روشن تر از مابوده
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    28 23
    ریا ندارند ، آره خالص در خدمت شیطانند . گستاخند و بی حیا
  • ... IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    32 11
    دوستان اصلاحاتچی با زد زد کردن پایگاه مردمیتون درست نمیشه از ما گفتن بود