۲ نفر
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱
جلال کِی به دنیا آمده است؟

چند سالی است که هم در سایت‌ها و پایگاه‌های اینترنتی و هم در مطبوعات و رسانه‌های نوشتاری، شاهد نوعی تردید یا تفاوت نظر درباره روز تولد مرحوم جلال آل‌احمد هستیم.

گرچه امور جزیی همچون تاریخ تولد و وفات درباره متفکران و نویسندگان بزرگ چندان اهمیتی ندارد که بخواهیم وقت‌مان را صَرف آنها کنیم، ولی چه کنیم که حرفه‌ای‌ها به جزییات هم توجه دارند و معتقدند که "شیطان در جزییات مخفی شده!" و ای بسا بی‌توجهی به امور کوچک و جزیی که بارآور اشتباهات و ضایعات بزرگ شده و میشود.

لذا برای رفع شبهات مزبور نگاهی می‌اندازیم به چهار سند موجود در باره تاریخ تولد جلال آل‌احمد:

۱) سند اول دست‌نوشته پدر او، یعنی آیت‌الله حاج سید احمد طالقانی(آل‌احمد) در پشت قرآن خانوادگی است، بدین شرح: «بسم الله الرحمن الرحیم، تولد نورچشمی آقا سیدحسین ملقب به جلال‌الدین، حفظه الله تعالی، در لیله پنجشنبه بیست و یکم شهر شعبان المعظم ۱۳۴۲ تقریباً یکساعت از شب گذشته، مطابق با برج حمل، خداوند قدمش را مبارک نماید، بحق محمد و آله الطاهرین...» تاریخ قمری که در این دست‌نوشته آمده، بر اساس محاسبه بیشتر نرم‌افزارهای تبدیل تاریخ، مطابق ۸ فروردین ۱۳۰۳ شمسی است.

جلال کِی به دنیا آمده است؟

۲) سند دوم شناسنامه مرحوم آل‌احمد است که در هشتم مهر ۱۳۰۹ شمسی صادر شده. مطابق این سند، تاریخ تولد نامبرده ۱۱ قوس ۱۳۰۲ شمسی است. لازم به توضیح است که بُرج قَوس نهمین برج از دایرةالبروج فلکی است که امروزه آذرماه گفته می‌شود. در رونوشت شناسنامه او هم همین تاریخ ۱۱ قوس ۱۳۰۲ ثبت شده است.

جلال کِی به دنیا آمده است؟

جلال کِی به دنیا آمده است؟

۳) سند سوم قباله ازدواج آن مرحوم با بانو سیمین دانشور است. در این سند هم تاریخ تولد زوج ۱۱ قوس ۱۳۰۲ ذکر شده، یعنی ۱۱ آذر ۱۳۰۲.

جلال کِی به دنیا آمده است؟

۴) سند چهارم اولین گذرنامه آل‌احمد و همسرش است. این گذرنامه که در تاریخ ۱۹/۲/۱۳۳۶ صادر شده، تاریخ تولد آل‌احمد را ۴ دسامبر ۱۹۲۳ میلادی ذکر کرده. این تاریخ میلادی بر اساس محاسبه نرم‌افزارهای تبدیل تاریخ، معادل ۱۲ آذر ۱۳۰۲ می‌شود.

جلال کِی به دنیا آمده است؟

اینک با توجه به اینکه طبق مفاد اولین قانون ثبت احوال مصوب ۱۳۰۴ و قانون جدید ثبت احوال مصوب ۱۳۰۷ هجری شمسی، مسوولیت جمع‌آوری، ثبت و نگهداری اطلاعات هویتی، از جمله صدور شناسنامه ایرانیان به عهده سازمان ثبت احوال گذاشته شده، لذا قطعی‌ترین سند در این مورد که فصل‌الخطاب همه بحث‌ها هم بشمار میرود، همانا سند صادرشده از سوی سازمان ثبت احوال، یعنی شناسنامه است که روز تولد مرحوم آل‌احمد را ۱۱ قوس (آذر) ۱۳۰۲ شمسی اعلام کرده است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1839234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =