جماران در مصاحبه​ای با آیت الله سیدمصطفی محقق داماد نوشت:

·         درگیری های سیاسی امام(ره) پوششی برای مظلوم ماندن افکارشان شد و امروز واقعا آثار امام(ره) باید جمع آوری شود؛ زیرا امام صاحب یک مکتب در قم هستند و لذا باید آثار ایشان با آثار قرین آنها در حوزه قم، مقایسه شود تا حق ایشان ادا شود. مثلا وقتی کتاب "مکاسب محرمه" ایشان که در سن جوانی نگاشته اند، با مکاسبی که در حوزه های دیگر نوشه شده است، مقایسه شود، عظمت فکری امام(ره) مشخص می شود.
·         درست است که فعالیتهای سیاسی ایشان بر وجهه فکری شان سایه افکنده است، اما به نظر بنده نعمتی اتفاق افتاد که مسائل سیاسی برای امام(ره) پیش آمد تا بابی برای اجتهادات باز شود، زیرا تا این جریانات پیش نمی آمد، چنین فتواهایی نمی دانند.
·         بنده فتاوای صادره توسط ایشان از جمله "فرمان 8 ماده ای" را مورد تدقیق و بررسی قرار داده و پشتوانه روایی و فقهی هر بند آن را جمع آوری کنم. باید توجه کرد این فتاوا را یک فقیه صادر می کند، نه یک رجل سیاسی خاص؛ پس این فرمان هم یک فتواست. اگر می‌خواهیم رابطه امام با حقوق بشر و حقوق شهروندی را بدانیم، باید فرمان 8 ماده ای را بشناسیم. حتی از این سخن ایشان که می فرمایند پدران ما قانون اساسی را برای خودشان نوشته اند،این نوع نگاه و اعتقاد به آن ریشه در دموکراسی دارد که اینگونه سخنانشان باید کاملا ریشه یابی شود.البته ایشان اگر هم سیاستمدار است، یک فقیه سیاستمدار است. لذا برای هر جمله ایشان باید یک پشتوانه فقهی پیدا کرد.
·         براي گسترش نظام فکری امام(ره) کمی دیر شده است.  زیرا تا وقتی نسل اول شاگردان فقه ایشان که اهل قلم هستند، باید از آنها خواست تا اظهار نظر و فعالیت کنند. شاگردان نسلهای بعد هم که صاحب فکر هستند، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در قالب گروههای نظریه پردازی، خودش به آنها سفارش کار بدهد، نه اینکه منتظر بماند تا خود آنها پیشنهادی دهند. البته پیشنهادات هم مقدس است، اما کار جدی هم باید از سوی موسسه انجام شود.البته بدلیل فضایی که بر کشور حاکم است و بعضی برخودهای تند که با بیت ایشان صورت می گیرد، طرح افکار سیاسی امام هم با سختی‌هایی مواجه می شود، اما طرح مبانی فقهی، الان هم با مشکلی رو به رو نیست.
·         در عین حال، متاسفانه جو فعلی و سر و صداهای سیاسی ضربه زیادی به بازار علم و دانش زده است که افکار امام خمینی(ره) هم از آن بی نصیب نمانده است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    19 1
    ای بابا آقای محقق داماد! اینهایی که من می بینم اصلا خودشون انقلاب کرده اند و هیچکدام از نظریات فقهی امام را قبول ندارند. فعلا که همه ما ضدانقلاب هستیم و این آقایان انقلابی.