نماینده مردم قصرشیرین گفت: برخی نمایندگان هر طرحی که میخواهند در مجلس رد شود، میگویند یکی از این نمایندگان درموافقت با آن صحبت کنند و زمانی که یکی از این نمایندگان در موافقت با طرح صحبت کنند، آن طرح خراب میشود و مجلس به آن رای نمیدهد.
اهم اظهارات وی به شرح زیر است:
* به اعتقاد من مجلس هشتم انگیزه کار داشت اما ابزار کار برای فعالیت چابکتر نداشت. البته شاید ایجاد تنش سیاسی میان مجلس و دولت خودش مقداری باعث شد که مجلس در برخی مواقع از حالت تعادل خارج شود و این موضوع باعث میشد خیلی از رفتارهای مجلس، رفتارهای منفعلانه باشد.
* به اعتقاد من مجلس هشتم در کل موفقتر از مجالس گذشته است.
بهبهانی به خاطر لجاجت رئیس جمهور قربانی شد
* برخی لجبازیها بین مجلس و دولت باعث میشد که فرصت و زمان هدر رود؛ به طور مثال در موضوع استیضاح آقای بهبهانی وزیر سابق راه باید بگوییم که قربانی شدن وی تنها به خاطر لجاجت آقای رئیس جمهور و عدم حضورش در جلسه استیضاح رخ داد.
* مجلس برخی مواقع برای حفظ شأن و اقتدارش مجبور میشد که برخی رفتارها را انجام دهد؛ مثلا ارائه گزارش در بخشهای مختلف دولتی و حتی شهرداریهای کلانشهرها به مجلس امر تاحدودی سخت و پیچیده و هزینهبر است. گرچه ممکن است این موضوع تضمین کننده سلامت نظام مدیریتی کشور در حوزهها و قوای مختلف باشد اما خود این کار، کار کمی نیست و با این اوضاع و احوال مجلس تکالیف سنگینی را خواهد داشت.
* احساس من این بود که مجلس هشتم بخواهد این حرف را برساند و این فرمایش حضرت امام را دوباره احیا کند که مجلس در راس امور است.
*برخی مصوبات که گاهی اوقات ما احساس میکنیم شاید پشتوانه کافی کارشناسی را ندارد و بیشتر از روی یک تعصب خاص توسط نمایندگان مصوب میشود، از جمله اشکالاتی است که باید به آن اشاره کرد.
* مجلس هشتم رفتار متعادل و معقولی داشت. مجلس هم در امر نظارت وهم در امر قانونگذاری عملکرد خوبی داشت، البته شاید در برخی مواقع شدت و ضعفهایی در کار مجلس هم وجود داشت.
* اگر افراد خاصی چه در حمایت و چه برعلیه مجلس اقدام میکنند، نباید زیاد مورد توجه قرار گیرد؛ برخی افراد در داخل مجلس بودند که نمایندگان به لحاظ مواضع ساختارشکنانه و خاصی که این افراد داشتند نسبت به آنها حساسیت نشان میدادند، لذا ورود این افراد به برخی مباحث باعث میشد که مجلس از حالت تعادل و اعتدال در تصمیمگیری خارج شود و ناخودآگاه مجلس در مسیری قرار میگرفت که مجبور میشد تصمیمگیریهایش از سر لجبازی و حب و بغض باشد که این زیبنده قانونگذاری نیست.
* برخی افراد هم اشخاصی را تحریک میکردند تا به برخی مسائل ورود پیدا کنند تا مجلس در مسیر لجبازی قرار گیرد و تصمیم گیری عقلایی نداشته باشد.
نمایندگان در روز رای اعتماد به سجادی به رئیس جمهور بیاحترامی نکردند
* بنده شخصا برای رئیس جمهور احترام قائلم، چرا که رئیس جمهور یک جایگاه رسمی و قابل احترام دارد و همه باید آن را محترم بشمارند.
* روزی که استیضاح آقای سجادی در مجلس مطرح بود کسی قصد بیاحترامی به رئیس جمهور را نداشت؛ البته قبل از اینکه رئیس جمهور به مجلس بیاید با مواضعی مجلس و مجلسیان را تا حدودی تحقیر کرده بود و مجلس در موضع انفعال قرار گرفته بود.
* از سوی دیگر در آن روز خود آقای رئیس جمهور یک فضای دوستانهای را ایجاد کرد و سخنانی را به طنز مطرح کرد؛ به اعتقاد من خیلی از نمایندگان به دلیل احساس دوستی و خودمانی بودن رئیس جمهور اعتراض خود را با دو دو اعلام کردند در حالی که این یک عرف در مجلس بود که نمایندگان مخالفت خود را با دو و موافقت خود را با 4 اعلام میکنند و وقتی رئیس جمهور سخنانش را آغاز کرد، نمایندگان با دو دو کردن مخالفت خود را بیان کردند.
افکار عمومی فضای داخل مجلس را لمس نکردهاند
* شاید دو دو کردن نمایندگان در بیرون مجلس طور دیگری تلقی شد و شاید عدهای هم دو دو کردن نمایندگان را هو کردن تلقی کردند. البته خود آقای رئیس جمهور همان روز گفتند که دو، سه، چهار، پنج و جواب نمایندگان را به شوخی دادند.
* نمایندگان در روز رای اعتماد به آقای سجادی به رئیس جمهور بیاحترامی نکردند. از آنجا که افکار عمومی فضای داخل مجلس را لمس نکردهاند، شاید اتفاقات آن روز مجلس را توهین به رئیس جمهور تلقی کرده باشند اما هدف مجلس توهین به رئیس جمهور نبود.
نباید انتظار داشته باشیم که مجلس توسری خور و ناتوان باشد
* البته رئیس جمهور قبل و بعد از آن قضیه از طریق رسانهها و صدا و سیما به راحتی به مجلس میتازید، لذا نباید انتظار داشته باشیم که مجلس یک مجلس توسری خور و ناتوان باشد که هر چیزی هم به او گفته شود، سرش را پایین بیندازد و چیزی نگوید. به اعتقاد من خیلی از ملاحظهکاریها و مصلحتاندیشیهایی که مجلس باید انجام میداد، نداد.
* اگر بخواهیم برای جایی که هیچ سقفی نداشت، سقف ایجاد کنیم قطعا برخی مسائل به وجود خواهد آمد.
* هم موانع قانونی و هم ضرورتهایی که باید رعایت میشد در بررسی و تصویب طرح نظارت مد نظر نمایندگان بود؛ ما باید همه این مسائل را کنار هم قرار میدادیم و با یک طرحی که هم تا حدودی حریت و آزادگی را از نمایندگان نگیرد و هم زمینه آسیبپذیری آنها را فراهم نکند، تصویب شود.
* در جریان بررسی و تصویب طرح نظارت باید دقت میشد که از ورود افراد ناسالم در کسوت نماینده جلوگیری شود. لذا این دو موضوع در کنار هم قرار داشت و ما باید با کنار هم گذاشتن این مسائل تصمیمگیری میکردیم.
* متاسفانه با ورود برخی نمایندگان که روی آنها حساسیت وجود دارد و واقعا مجلس این نمایندگان را دوستدار مجلس نمیداند و آنها را به عنوان افرادی که به دنبال تخریب مجلس هستند میشناسد و متولی شدن این افراد مجلس عکسالعمل منفی نشان داد.
*هیئت رئیسه طرح را به کمیسیون اصل 90 ارجاع داد ولی بازهم تذکراتی در صحن از سوی برخی نمایندگان داده شد که چرا این طرح وارد مجلس نمیشود؛ که این مسائل به نوعی ذهنیت مجلس را به این سمت برد که این افراد از سر لج قصد طرح برخی مسائل را دارند.
*واقعا چند درصد از نمایندگان اشراف کاملی در مصوبات مجلس و کمیسیون داشتند. همین که نمایندگان میدیدند افراد خاصی پیگیر طرح نظارت بر نمایندگان هستند و چون احساس میکردند این افراد حسن نیتی نسبت به مجلس ندارند، طبیعی بود که عکسالعمل منفی از خود نشان دهند.
وجود نمایندگان "طرح خراب کن" در مجلس و ...
*مجلس یک فضای خاصی دارد که باید در آن همه ملاحظات در نظر گرفته شود؛ برخی نمایندگان در مجلس وجود دارند که هر طرحی که میخواهند در مجلس رد شود، میگویند یکی از این نمایندگان در موافقت با آن صحبت کنند و زمانی که یکی از این نمایندگان در موافقت با طرح صحبت کنند، آن طرح خراب میشود و مجلس به آن رای نمیدهد.
* برخی خلاءها و ایجاد وقفه در جریان بررسی طرح نظارت به خاطر سختگیریهایی بود که در پیش نویس طرح آمده بود.
* به خاطر دارم که برای رایگیری در مورد یک یا دو فوریتی شدن طرح بنده طرح را امضا نکردم و گفتم که این چیزی که تهیه شده هیچ نمایندهای زیر بار آن نخواهد رفت.
* ایجاد سقف بتونی در فضایی که در گذشته هیچ سقفی روی آن قرار نداشته قطعا عکسالعمل نمایندگان را در پی خواهد داشت.
* مهم نیست که طرح نظارت به مجلس هشتم برسد یا نرسد، مهم این است که یک پایه و ضرورتی که وجود نداشته و به اعتقاد من جزء ضروریات است، شکل گرفته است.
*یک شرکت دولتی و یک سازمان نیز از یک سری مقررات تبعیت میکند، جایگاه مجلس هم جایگاهی نیست که بخواهیم اجازه دهیم نمایندگان به صورت عنان گسیخته هر کاری که میخواهند انجام دهند لذا تصویب طرح نظارت ضرورتی بود که با تشخیص مقام معظم رهبری انجام گرفت.
* به اعتقاد من تصویب طرح نظارت کنونی پایه خوبی است، البته ظاهرا طرح کنونی تعارضاتی با قانون اساسی پیدا کرده لذا باید دقت کنیم مصوبهای داشته باشیم که خیلی سفت و سخت و در تعارض با قانون اساسی نباشد.
* باید دقت کنیم که آزادی نمایندگان حفظ شود و چتری را ایجاد کنیم تا نمایندگان مصون بمانند و سلامت سیستم قانونگذاری ما حفظ شود و اگر نمایندهای به صورت سالم وارد مجلس شد، سالم هم از مجلس بیرون رود و حواشی مجلس نمایندگان را آلوده نکند و تصمیماتی برخلاف مصالح کشور گرفته نشود.
*شاید یکشنبه سیاه تعبیر زیبایی نباشد، ما در قانونگذاری برخی مواقع شاهد اتفاقات خوبی نیستیم.
* در جریان تصویب برخی مسائل بنده به شدت ناراحت میشوم و با خودم میگویم که چرا واقعا یک نماینده نباید تشخیص دهد که یک طرح به صلاح جامعه و نظام هست یا نیست.
* در جریان وقایع آن روز هم خیلی نمایندگان نمیدانستند چه اتفاقی در حال وقوع است و سرنوشت تصمیم آنها چه خواهد شد؛ البته نمایندگان با این انگیزه که چون نظارت شورای نگهبان نظارت عالیه است و خیلی از مصوبات در صورت داشتن ابهام و ایراد از فیلتری به نام شورای نگهبان عبور میکند، احساس تقیدی که باید داشته باشند را ندارند و به همین دلیل مصوباتی را برخلاف مصالح جامعه رای میدهند.
* به اعتقاد من خیلی از احکام برنامه که در مجلس تصویب شد روند پیشرفت جامعه را با مشکل مواجه میکند که البته برخی مسائل اصلاح شد.
*ما نباید ساختار و ارکان نظام را با به کار بردن برخی الفاظ مثل یکشنبه سیاه تخریب کنیم.
/212 212
فرهاد تجری که هم اکنون نمایندگی مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب را بهعهده دارد، پیش از این دادیار دادسرای نظامی ناحیه سقز و بانه و قاضی تحقیق دادسرای عمومی بود.
تجری در حال حاضر عضو کمیسیون حقوقی و قضایی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای مشورتی سیاستهای کلی نظام در حوزه قضایی، عضو کار گروه قوه قضائیه در پیگیری و ارزیابی تحقق سند چشم انداز سیاستهای کلی نظام 4 نیز هست.
نظر شما