علامه طباطبایی کدام بیت از مولوی را مرتب تکرار میکرد؟

به گزارش «مبلغ»- متن زیر گزیده‌ای از سخنان مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) در جمع طلاب تهرانی می‌باشد:

مرحوم استاد شهید مطهری به ما اینطور فرمودند که تفسیرالمیزان علامه طباطبایی سال‌ها بعد جلوه شایسته‌اش بُروز خواهد کرد. در تأیید فرموده‌ی ایشان عرض می‌شود که ببینید در زمان ما که سال‌ها از انقلاب مقدس اسلامی می‌گذرد، هنوز این مسأله جا نیفتاده و دوره‌ای برای اساتید محترم دانشگاه ترتیب داده نشده، چه رسد به دبیران و
آموزگاران عزیز و زحمت‌کش و دل‌سوز که مانند یک جهش ریاضی یا طبیعی و یا اجتماعی با این تفسیر شریف و تفسیر اولین آیه؛ -تفسیر آیه‌ی شریفه- "بسم الله الرحمن الرحیم" آشنا شوند و در نتیجه یک انقلاب فرهنگی شایسته‌ی این رژیم الهی به وجود آورند. انقلابی که در درون انسان‌ها، مسأله فنای طبیعت و بقای وجهه‌ی الاهیت را چنان پایه‌ریزی کند، که اگر استاد فیزیک یا ریاضی متوجه شود که کلاس را غافلانه گذرانده، توبه و استغفار کند.

مرحوم علامه طباطبایی هیچ وقت این بیت مولوی را فراموش نمی‌کرد و مرتب آنرا تکرار می‌کردند:
اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم اجمعین" یعنی
لعنت خدا، همان ابتر و منقطع الآخر بودن است که فرد و جامعه‌ی اسلامی باید به عنوان یک فاجعه‌ی انسانی از آن بپرهیزد. مرحوم امام (رحمه الله) هم درباره‌ی پیروزی در جنگ با دشمنان، مسأله‌ی
وظیفه را تکرار می‌کرد. وظیفه همان بندگی خدای جهان و انسان است که حضرت مهدی (ارواحنافداه) برای گسترش آن در کره‌ی زمین قیام خواهد کرد و انقلاب فرهنگی اسلامی به معنای آشنا کردن دولت و ملت ایران با آن است. آشنایی این فضیلت به این است که تمام وزارت‌خانه‌ها چه رسد به حوزه‌ها و دانشگاه‌ها، از افرادی دوره دیده تشکیلات داده شوند.

دوره‌ای که از پیش از دبستان آغاز شده باشد و به همان شیوه‌ای که کودک با بهداشت دهان و دندان و نیروهای بینایی و شنوایی آشنا می‌شود، با بندگی انسان و جهان نسبت به پروردگار مهربانش هم آشنا شود.

بدیهی است که ظلم و ستم فراگیر در جهان، ریشه در همین مسأله‌ی بی‌خبری از جهان ربوبیت دارد. این ایده و مرام در زندگی و معاشرت این‌گونه اساتید انسان‌ساز به وضوح دیده می‌شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1837383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =