دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین منابع آبی کشور است که حیات و آبادانی بخش عمده ای از این سرزمین در گروزنده بودن و پر آبی این دریاچه است.

وقتی موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه رسانه ای شد مسئولان و فعالان محیط زیست هریک دلیلی را مطرح کردند و در میزگردی هم که در کافه خبر برگزار شد سد ها وعوامل طبیعی را عامل نابودی دریاچه ارومیه عنوان کردند.
سرانجام پیگیری ها نتیجه داد و سرانجام رییس فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام کرد به دلیل وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه قرار است بخش عمده‌ای از یک میلیارد دلار مازاد درآمد نفتی به احیای این دریاچه اختصاص یابد و اولین پولی که به صندوق ذخیره ارزی واریز شود صرف دریاچه ارومیه خواهد شد.
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا درباره در اولویت قرار گرفتن اختصاص یک میلیارد دلار مازاد نفتی به ساماندهی بحران دریاچه ارومیه، می گوید: نمایندگان آذری زبان و فراکسیون محیط زیست پیگیری‌هایی کرده‌اند و رییس مجلس علاقه بسیاری به رفع بحران دریاچه ارومیه نشان داده‌اند و جلسات متعددی با مسوولان و وزرای مربوطه در سازمان مدیریت برگزار شده است که با توجه به بحرانی بودن وضعیت دریاچه ارومیه قرار شد دولت برای پرداخت یک میلیارد دلار مازاد نفت اولویت در نظر بگیرد ولی مساله ریزگردها و مهار آب‌های مرزی هم وجود دارد.
وی می گوید: مصرف یک میلیارد دلار برای همان مواردی است که ذکر شده، اما اولویت به دریاچه ارومیه اختصاص یافته است. البته نخست باید پول به صندوق ذخیره ارزی بیاید تا بتوانند این مبلغ را پرداخت کنند، اما قرار شد دولت در پرداخت‌ها این مساله را در اولویت قرار دهد و از آنجایی که وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی است و طرح نجات آن تهیه شده، نیازمند اعتبار است.
تابش درباره انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه می گوید: توزیع آب رودخانه ارس برنامه مشخصی دارد که اگر بخواهیم بیشتر از آن برداشت کنیم باید با کشور ارمنستان هماهنگی صورت گیرد، بنابراین تنها اختصاص اعتبار کافی نیست، لذا باید اعتبار مورد نیاز برای بخش‌هایی که قابلیت اجرا دارد اختصاص یابد، در حدی که مسوولان اجرایی می‌توانند برنامه را پیش ببرند، در رابطه با دریاچه ارومیه قرار شد با اولویت اعتبارش تامین شود. قرار شد اولویت دهند اگر هم نیاز به اصلاحیه یا استفساریه داشته باشد انجام می‌دهیم تا طرح نجات دریاچه ارومیه عملیاتی شود.
45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    4 0
    اين ها همش واسه آروم كردن مردم هستش . درياچه يگهخشكيده . پس كي عمل !!!!
  • نازنین IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    3 0
    بزک نمیر بهار میاد