فرمول جدید پرداخت یارانه‌ها اعلام شد/ یارانه این گروه حذف می‌شود

به نظر می‌رسد با دقیق شدن شیوه بررسی وضعیت مالی خانوارها گام اول برای تغییر در دهک‌بندی و فهرست مشمولان یارانه برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین گام برای تغییر در تعداد یارانه‌بگیران و شیوه پرداخت یارانه توسط دولت سیزدهم برداشته شد؛ به گونه ای که سخنگوی دولت درباره تغییرات این اقدام توضیح داده است.

سخنگوی دولت اعلام کرده است شیوه دهک‌بندی‌ها تغییر خواهد کرد و دهک به صدک تبدیل می‌شود . اما معنای این سخن چیست؟ اگر تا پیش از این جمعیت ایران به شکل دهک‌بندی طبقه‌بندی شده و میزان یارانه پرداختی بر اساس دهک هر خانوار تعیین می‌شد، قرار است به جای دسته‌بندی ده تایی در جامعه، جمعیت ایران به صد دسته طبقه‌بندی گردد.

براساس آنچه دولت اعلام کرده در شرایط کنونی ۹ دهک از ۱۰ دهک در جامعه ایران یارانه دریافت می‌کنند . این بدان معناست که تنها ۱۰ درصد از مردم ایران به لحاظ طبقه‌بندی مالی، نیازی به دریافت یارانه ندارند و ۹۰ درصد از مردم کشور یارانه‌بگیر هستند . همان گونه که سخنگوی دولت گفته است قرار نیست در این راستا یارانه‌ای افزایش یابد اما طبقه‌بندی با ضریب خطای پایین‌تر و رصد دقیق‌تر مالی مردم بدان معناست که شمار یارانه‌بگیران می‌تواند دستخوش تغییر شود و به عنوان مثال کسانی که در دهک نهم هستند اما تفاوت جزئی با دهک ده دارند، با این تصمیم، مشمول قطع یارانه شوند.

با این وصف به نظر می‌رسد با دقیق شدن شیوه بررسی وضعیت مالی خانوارها گام اول برای تغییر در دهک‌بندی و فهرست مشمولان یارانه برداشته شود کما اینکه روزنامه نزدیک به دولت، همشهری نیز از احتمال حذف یارانه برخی از افرادی که در دهک‌های بالا قرار دارند، با تغییر شیوه طبقه‌بندی از دهک به صدک خبر داده است.

مشروح گزارش درباره وضعیت یارانه‌ها را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1826742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 96
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    16 7
    باشه
  • ب IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    90 7
    ی جوری میگن یارانه میدیم انگار مثل کشورهای عربیه!!! با یارانه یک ماه نمیشه یک کیلو گوشت خرید. در ضمن دهک های بالا بیشترین یارانه را دریافت میکنن. مثلا در بنزین دهک های بالا چون چندتا ماشین دارند به ازای هر لیتر یارانه می‌گیرند در مقابل دهک های پایین در روستا تاکسی هم به زور سوار میشن. حالا یارانه برق و گاز و سایر موارد بماند
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    98 4
    من نه ماشین دارم و نه خونه. مستاجر هستم. یک کارگر معمولی. نه زمین دارم و نه پولی در بانک. رفتم نگاه کنم ببینم کدوم دهک هستم. توی سایت برام دهک نهم زدند !!!!!!!
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    129 4
    این کارا چیه. پس فردا صدک میشه هزارک و ..... جمع کنید مسخره بازیاتئنو. مگه بازی و ریاضیه؟؟؟ بگید نمیخوایم یارانه بدیم به خلق الله و خلاص. ببین روزی و مغز ملت دست کیا افتاده خداوکیلی»؟
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    69 17
    در دهک بندی جدید، داشتن مسکن را جزو اولویت های دهک بندی انتخاب کنید. ما مستاجر هستیم و نصف درآمد ما صرف اجاره خانه می شود.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    134 4
    ای کاش اینقدر که وقت میذارین مردم را دهک بندی و صدک بندی میکنید،، بخاطر این مبلق ناچیز وقت میگذاشتید اختلاسگران را شناسایی میکردید انوقت جیب دولت پرتر میشد و اینقدر چنین مبلق ناچیز به چشمتون زیاد نمی امد،،،،،
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    59 8
    بهترین فکر بکر فقط از نابغه ها بدست می اید. یارانه _دهک=صدک_ چون دهک ۹به ۱۰»نزدیک.هست=قطع »نابغه کجا بودند که شکارشون میکنید،بلف سیاسی چه هست که با عداد باز میکنید‌ یکدفعه اعلام کنید ۵ صدک یارانه=قطع.
  • مجید IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    24 6
    باشه
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    51 5
    من مادرم نه خانه دارد نه ماشین و نه حساب بانکی یارانه اش قطع شده و گفتن جز ء دهک دهم هستید
  • امین IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    20 8
    سلام به خبر آنلاین یه خواهش از شما دارم بنده از سه دهک اول نه حقوق نه چیزی به نامم است . این خواهش همه ما است شما مصاحبه اجرا می‌کنند صدای ما را برسانید بنده خانوار ۵ نفره برای یک گونی برنج کالابرگ ۲۰۰ تومان میده برای خانواده ۲ نفر هم همین مبلغ را وماشابه زیر وبم زندگیمون را میدانند وزارت تعاون منو جزو ۳ دهک کمینه امداد قبول نداره . اولین بار بنده از شما خواهش می کنم چون از کرونا تا الان بیکارم رفتم کمیته زدن تو سیستم گفتن چون سابقه کارت زیاده وام اشتغال ۱۵۰ تومان بهت میدم برو مغازه کرایه کن قولنامه را بیار برو جواز کسب کافی نت بگیر بنده گفتم ۱۶ سال سابقه کار در شرکت خصوصی از کارگری رسیدم به مدیر داخلی تجربه می گوید اول اعتبار بعدش دوتا ضامن و سفته خوب یا کارم میگیره یانه اما با پول قرضی. بنده هیچ وقت اینکار نمی کنم بعد از این اعتبار نمی یام ریسک کنم با پول قرضی وهزار دوندگی به این می گویند کمک به اشتغال. گناهم چون کرونا آمد . یارانه وکالابرگ برای استفاده محرومان است. نه اینکه در این طرح بی عدالتی بشود کدام مسؤل الان حاضره با امثال بنده بشینه صحبت کنه . دو فرزند دانش آموز دارم کدام ؟؟؟
  • مهدی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    62 6
    یارانه حق همه می باشد حتی دهک بالاو اون کسی که بیشتر زحمت می کشه.
  • ف IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    33 5
    با این تصمیم دولت، خود دولتمزدان در واقع با اطلاع یا بدون آگاهی و ناخواسته به این حقیقت اعتراف می کنند که فاصله و شکاف بین آحاد جامعه تا ۱۰۰ واحد است. یعنی دهک اول ۱۰۰ برایر دهک آخر درآمد دارد و این یعنی عین بی عدالتی در توزیع ثروت و امکانات و داشته های مملکت بین تمام مردم که باید عادلانه از آنها سعم ببرند
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    18 2
    چجوری یارانه رو قطع کنید
  • ناشناس IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    59 1
    د هک صدک هزارک راه انداختن با این همه معادن وچاه نفت وهزاران درامد دیگه ازجمله مالیات خودروهای یک میلیونی رو ۶۰۰میلیون قالب کنن پولها کجا می رن یه فقیر نباید توی مملکت باشه حال هم با دادن پول نیم کیلوگوشت دهک صدک راه انداختم
  • ایرانی ازادی IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    20 4
    باشه از طرف تمام مردم اصیل و باشرف ایران
  • حسن IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    29 2
    دردولت احمدی نژادی ۴۵دلار یارانه می داد حالا شده کمتر از ۳دلار
  • کامران IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    7 4
    عجب
  • احسان الله IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    19 1
    دست به یارانه من بزنید ....
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    23 6
    گدا برید خوش باشید چند برابر یارانه را ازتون میگیرن با قبض آب و برق و گاز
  • بازنشستگان و کارگران IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    19 3
    کمتر از 50 درصد از ملت ایران را یارانه می‌دهید رمانی که یارانه افرادی مانند من که یک مستمری بگیر با حداقل حقوق را قطع میکنید انتظار دارید ملت حرف تان دا باور کنند که 90درصد جمعیت را یارانه می‌دهید.
  • سید علی بنی سعید لنگرودی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    15 1
    سلام، متأسفانه دولت و حاکمیت ما حداقل ۵۰ درصد در امر یارانه ها و سهام عدالت وارونه عمل کرده اند و بسیاری از مسابقات را حذف و خیلی از متمکنان و توانمندان را تحت پوشش حمایتی قرار داده اند. علت هم نداشتن کارشناسی علمی و متد غلط در این خصوص و بکار گیری معیارهای بسیار نادرست و همچنین فساد و نادرستی در کل قوانین مربوط به امور اقتصاد و اجتماع است. مثلاً حاکمیتی که به افراد حقیقی بسیار متمکن برای ساخت ویلا در اطراف تهران و یا شهرهای دیگر برای هر طبقه ای وام با بهره ۴ درصد و شروع پرداخت برای دو سال بعد می دهد و امکانات دیگر و از جمله مجوز ساخت بر زمینی که سند ندارد! ....معلوم می شود که چگونه بر امور رصد می کند!
  • کیان فارسی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    20 2
    این پولا خرج چی میشه
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    21 2
    هیچ کس برای مردم وقت نمیزاره من یه کارگرم مستاجر ن خونه دارم نه زمین نه درآمدی کارم آزاد هست با دوتا بچه هر چه کارکنم صرف این اجاره میشه کاغذ بازیاتون رو بزارید کنار بداد مستاجر یا من کارگر بدون درآمد برسین تیمور دوجی اینم اسمم
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    40 0
    د از الان معلومه دهک ،صدک کم کم بهارک و بعد هویجک و آخر خیارک میدن به مردم