با اکران مستند « پولیتزر»،‌ خاطره «غرب خون» بازخوانی می‌شود

۲۲ مهرماه، ‌چهلمین سالگرد شهادت ۲۸ دانش آموز یزدی است که در جبهه غرب به دست گروهک‌های جدایی‌طلب کردستان ناجوانمردانه به شهادت رسیدند،‌ حالا چهار دهه از آن زمان گذشته و با همت حوزه هنری انقلاب اسلامی یزد،‌ قرار است شنبه آینده در شب خاطره‌ای با عنوان «غرب خون»، روایت غیرت و شجاعت این نوجوانان اسطوره‌ای بازخوانی شود.

روایت اول- هم قسم شدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از حوزه هنری، بیست و دوم مهرماه ۱۳۶۲است، خاک وطن ازهمه طرف هدف حمله دشمنان قرار گرفته و ‌رزمندگان ایرانی در چند جبهه در حال نبرد با دشمن بعثی و گروهک‌های ضد انقلابند، اوضاع اما ‌در مرزهای غربی کشور به شدت بغرنج است،‌ گروهک‌های جدایی طلب،‌ جنایت‌های فجیعی را در غرب، رقم زده است. در این شرایط، بیست و هشت نوجوان بسیجی اهل یزد که بیشتر آنها دانش‌آموزند، هم قسم می‌شوند تا راهی جبهه‌های غرب کشور شده و با گروهک‌های جدایی طلب بجنگند...

روایت دوم- شهادت

در مسیر اعزام به جبهه‌، این نوجوانان شجاع در کمین اعضای گروهک جدایی‌طلب موسوم به حزب دموکرات گرفتار و اسیر شده و پس از تحمل شکنجه‌های غیرانسانی همه آنها به غیر از یک نفر به طرز فجیعی به شهادت می‌رسند.

تنها بازمانده این گروه، کوچکترین عضو گروه است، نوجوانی که شاهد شکنجه دوستان هم‌رزمش توسط این گروهک است و اعضای گروهک جنایتکار، با هدف ایجاد رعب و وحشت او را آزاد می‌کنند.

این نوجوان شجاع،‌ به یزد بازمی‌گردد و اگر چه جنایت‌ها و وحشیگری‌ها را روایت می‌کند اما بیش از آن ‌راوی مقاومت و ایستادگی شگفت‌انگیز دوستانش می‌شود، او که دیگر نمی‌تواند آرام و قرار بگیرد،‌ به عنوان رزمنده عازم جبهه‌ها می‌شود و سرانجام به شهادت می‌رسد.

روایت سوم - ۴۰ سال بعد

نیمه مهرماه ۱۴۰۲ است که پوستر شب خاطره «غرب خون» که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی یزد قرار است در چهلمین سالگرد شهادت نوجوانان دلیر یزدی برگزار شود، در فضای مجازی منتشر می‌شود. برگزاری این برنامه یعنی حتی با گذشت چهاردهه از آن جنایت فجیع، غیرانسانی و شنیع، هنوز هم داغ شهادت این دانش‌آموزان بی‌گناه و مظلوم یزدی نه تنها در دل همه مردم دارالعباده یزد که برای تمام مردم ایران تازه است و حالا قرار است در این شب خاطره، خاطرات دلیرمردان نوجوان یزد برای نسل جدید بازخوانی و روایت شود.

حسینیه‌ای با کاشی‌کاری تصاویر ۲۸ شهید

حسام سالکی - مدیر حوزه هنری استان یزد – درباره این برنامه می‌گوید: شب خاطره‌ «غرب خون» ‌ساعت ۱۹، بیست و دوم مهرماه در چهلمین سالگرد این شهدای عزیز یزد، در مجتمع فرهنگی کربلای این شهر برگزار می‌شود.

وی ادامه می دهد:‌ مجتمع کربلا، حسینیه‌ای است که پدر شهید علی پرنیان – از شهدای این جنایت خونین - در خیابان انقلاب یزد به یاد فرزند شهید ۱۷ ساله‌اش ساخته و با عکس دانش‌آموزان شهید، کاشی‌کاری شده است.

مدیر حوزه هنری یزد در ادامه می گوید: شب خاطره «غرب خون» با حضور سردار حسن رستگارپناه، ششمین فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع)، حسن مسموتی، رزمنده اهل آبادان که با دانش‌آموزان نوجوان در منطقه بوده است، و همچنین خانواده شهدای دانش آموز و مردم شهیدپرور استان یزد برگزار می‌شود و انشاالله در آن مراسم باشکوه سعی می‌کنیم تا خاطرات فداکاری و غیرت نوجوانان ایرانی را برای نسل امروز یادآوری کنیم.

وی درباره دلیل انتخاب نام «غرب خون» برای این برنامه می‌گوید: انتخاب این نام از آن نظر بود که این ماجرای دردناک در منطقه عملیاتی غرب کشور رخ داده و از سوی دیگر این نوجوانان «غرق در خون» خویش، مردانه برای وطن و اسلام ایستادگی کردند.

اکران «پولیتزر»

مدیر حوزه هنری یزد در ادامه می‌گوید: در برنامه شب خاطره ۲۲ مهرماه، ‌ علاوه بر بازخوانی خاطرات این شهدا، مستند «پولیتزر» نیز که با حمایت حوزه هنری یزد تهیه شده است‌ اکران می‌شود، این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «مصطفی ملاحسینی اردکانی» ساخته شده و روایتی مستند از شهادت نوجوانان یزدی از زبان بازماندگان است.

با اکران مستند « پولیتزر»،‌ خاطره «غرب خون» بازخوانی می‌شود

چرا پولیتزر؟

سالکی در پاسخ به این سئوال که دلیل انتخاب نام «پولیتزر» - نام بزرگترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکا که (از ۱۹۱۷) هر ساله با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران، نویسندگان، شاعران و موسیقی‌دانان داده می‌شود- می‌گوید: برگزیده یک دوره این جایزه، عکاسی ایرانی بوده است که با انتشار عکسی از اعدام اعضای گروهک ضدانقلاب، برنده این جایزه شده است. انتشار این عکس،‌ بهانه‌ای به مخالفان و دشمنان ایران اسلامی داد تا با کلیدواژه عدم رعایت حقوق بشر، نخستین تحریم‌های حقوق بشری علیه کشورمان را وضع کنند.

وی می‌افزاید: ‌این مستند با پرداختن به روایت زندگی برخی از دانش‌آموزان شهید این جنایت ضدبشری، حقیقت دست‌های پشت پرده این جنگ نابرابر رسانه‌ای را برملا می‌کند و این سئوال را مطرح می کند که چرا این نوجوانان و اجساد مثله شده آنها در پولیتزر دیده نشده است.

سالکی در ادامه می گوید: مستند «پولیتزر» روایت رفتن و شهادت این بچه ها از زبان بازمانده این جنایت تلخ(پیش از شهادت) و خانواده‌های آنهاست، ‌این اثر با این روایت شروع می‌شود که عکس‌های مختلفی در پولیتزر جایزه گرفته‌اند، ‌بعد از آن می‌رسد به عکس اعدام اعضای گروهک کومله و ‌بعد از آن عکس‌های مات شده کودکان بیگناه یزدی و روایت خانواده‌های آنها نشان داده می‌شود و بعد این سئوال را به صورت غیرمستقیم مطرح می‌کند که چرا این عکس‌ها در پولیتزر و سایر جشنواره‌ها و جوایز بین‌المللی دیده نشده است. ما قصد داریم شب خاطره‌ای را با توجه به اهمیت و بزرگی این جنایت وحشتناک تدارک ببینیم که شب خاطره این بچه‌ها باشد.

۵ استان، میهمان پولیتزر

سالکی در ادامه می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است این مستند و پشت صحنه‌های تولید آن در شب خاطره ۵ استان همدان، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان و البرز نیز اکران شود و حاضران در شب خاطره‌ای که در این استان‌ها برگزار می‌شود، خاطرات کارگردان این فیلم را به عنوان یکی از راویان و سخنرانان شب خاطره به تماشا بنشینند.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1823802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =