مجید انصاری: چین و روسیه به ایران می‌گویند FATF را بپذیرد /هیچ شبهه‌ای برای پیوستن سریع‌تر به FATF وجود ندارد

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرآنلاین می‌گوید: اینکه در گذشته عده‌ای مخالف برجام، FATF و رابطه با عربستان بودند و حالا از مخالفت خود برگشتند یا احساس کردند که پیش از این اشتباه می‌کردند نباید آنها را سرزنش کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اخیراً وزیر اقتصاد از تایید و اجرای استانداردهای FATF توسط ایران برای مبارزه با پولشویی خبر داد. این ادعای خاندوزی گمانه‌ها را به سمت تمایل دولت سیزدهم برای پیوستن به FATF، هدایت کرد تا جایی که حتی رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست ماهانه هئیت نمایندگان از احتمال پذیرفتن FATF خبر داد.

البته این اظهارات حسین سلاح‌ورزی اطلاعیه وزارت اقتصاد را به دنبال داشت و این وزارتخانه در اطلاعیه مذکور صراحتاً اعلام کرد که در زمینه پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریست حتی سخت‌گیرانه‌تر از FATF عمل می‌کند اما در نهایت تصمیم‌گیری در مورد پذیرش این لایحه بر عهده مراجع عالی همچون شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

نعمتی: قالیباف نمی تواند خود را از جبهه پایداری جدا کند / رئیسی باید مساله برجام و FATF را حل و فصل کند

مردم دیگر فریب نمی خورند /FATF، برجام و مشکلات اقتصادی را حل کنید تا مردم رأی بدهند

گمانه‌ها پیرامون پذیرش عضویت ایران در FATF در دولت سیزدهم، از آنجایی نشأت می‌گیرد که دولت رئیسی پیش از این مواردی نظیر مذاکرات برجامی با آمریکا و عربستان را در کارنامه دارد، مواردی که پیش از این در دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون از آنها تحت عنوان وادادگی و غرب زدگی مورد انتقاد قرار گرفت اما در دولت مورد حمایت اصول‌گرایان از ارتباط با غرب و عربستان با عنوان دیپلماسی قوی یاد می‌شود،

از این‌رو با توجه به سکوت تندروها در دولت سیزدهم این گمانه می‌رود که در این فضا FATF نیز بنابر توصیه دولت تصویب شود. اما مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرآنلاین گفت که دولت تاکنون چنین توصیه‌ای به مجمع نداشته و حتی بحث FATF در مجمع مطرح نشده، البته انصاری در واکنش به استانداردهای دوگانه نسبت به دولت قبل و فعلی با مبنا قرار دادن عقل و شرع به این نکته تاکید کرد افراد هر زمان از اشتباه خود برگردند به مصلحت است.

نپیوستن به FATF منجر به شکل‌گیری فساد اقتصادی شده است

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره لزوم پذیرش FATF گفت: از همان ابتدا که موضوع FATF مطرح بود، موضع روشنی داشتم کما اینکه پیوستن به FATF را به عنوان یک هنجار بین‌المللی در ارتباط پولی ارزیابی می‌کنم FATF که مجموع چهار پروتکل است، در کشورهای مختلف مورد پذیرش قرار گرفته و ایران هم دو مورد از این پروتکل‌ها را پذیرفته و تصویب کرده که یکی از آنها مبارزه با پولشویی بود و دیگری هم مبارزه با تأمین مالی تروریسم است.

وی گف: البته پالرمو و کنوانسیون دیگری نیز در FATF مطرح هستند که هر چهار مورد در کشورهای عضو مورد پذیرش واقع شدن و جمهوری اسلامی ایران هم عملاً مقررات FATF را در تعاملات داخلی اعمال کرده و می‌کند چنانچه به دو مورد از کنوانسیون‌های FATF پیوسته و تنها دو مورد دیگر باقی مانده که لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد. لذا اگر بخواهیم مراودات طبیعی و عادی در انتقال پول با اقتصاد جهانی و کشورهای مختلف داشته باشیم، چاره‌ای غیر از پیوستن به FATF نداریم چراکه نپیوستن به آن مشکلات فراوانی را برای فعالان اقتصادی و نظام بانکی ایجاد کرده و هزینه‌هایی بر ما تحمیل می‌کند. برای نمونه هزینه انتقال پول و تبدیل آن، همچنین مفاسدی که به دلیل عدم شفافیت در این میان صورت می‌گیرد، همگی نشان دهنده این هستند که باید از همان ابتدا که FATF به مجمع آمد، می‌پذیرفتیم و تأخیر در پذیرش آن منجر به رسیدن ضررهایی بر ما شده، بنابراین به نظر بنده هر چه سریع‌تر FATF مورد پذیرش قرار بگیرد، به نفع کشور است و مانعی را در فضای ارتباطات اقتصاد بین‌الملل کشور برمی‌دارد.

چین و روسیه همیشه به ایران می‌گویند FATF را بپذیرد

عضو مجمع تشخیص تاکید کرد: کما اینکه بسیاری از کشورها نظیر روسیه و چین که در حال حاضر با ما کار می‌کنند، همگی همواره بر این نکته تاکید می‌کنند که ایران به FATF بپیوندد. واقعیت امر این است که به دلیل اینکه عضو FATF نیستیم روابط اقتصادی ایران با چین و روسیه با دشواری‌هایی مواجه است چراکه شرکت‌های این دو کشور و سیستم بانکی آنها به مقررات FATF متعهد هستند، از این‌رو وقتی با ایران وارد معامله می‌شوند ما عضو FATF نیستیم، دچار مشکلاتی می‌شوند و ایران برای حل این مشکلات ناگزیر از پرداخت هزینه‌های زائد در روند فروش کالا، دریافت، انتقال و تبدیل پول می‌شود. از این رو از نظر بنده هیچ شک و شبهه‌ای برای پیوستن هر چه سریع‌تر به FATF وجود ندارد چراکه این امر به نفع کشور و مردم است.

مجید انصاری: چین و روسیه به ایران می‌گویند FATF را بپذیرد /هیچ شبهه‌ای برای پیوستن هر چه سریع‌تر به FATF وجود ندارد

استانداردهای دوگانه، عایدی برای مردم ندارد

وی درباره استانداردهای دوگانه در سیاست خارجی، از جمله در موضوع مذاکره با آمریکا، برجام و FATF در دولت قبل و فعلی گفت: در شرایط فعلی FATF در دست دولت نیست. البته بدون واکاوی پرونده گذشته از اقدامات انجام شده در زمینه رابطه با عربستان، رفع تنش با همسایگان و مذاکرات برجامی و توافقات ناشی از آن استقبال و حمایت می‌کنم، اینکه در گذشته عده‌ای مخالف اقدامات مذکور بودند و حالا از مخالفت خود برگشتند یا احساس کردند که اشتباه می‌کردند نباید آنها را سرزنش کنیم. به عبارت دیگر استاندارد دوگانه عایدی برای مردم ندارد اما هر زمان که فردی از اشتباه خود برگردد باید از این امر استقبال کنیم اینکه بخواهیم گروکشی کنیم و بگوییم در گذشته چنین موضعی داشتید و چرا الان بر سر مواضع خود نیستید، به نفع مردم نیست.

انصاری گفت: در حقیقت این شرط عقل و شرع است هر زمان که انسان از اشتباه برگردد، به مصلحت و منفعت است. اما در مجموع گیر قضیه FATF در دولت نیست چراکه دولت گذشته لایحه مذکور را به مجلس داده، قوه مقننه هم تصویب کرده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده، از این‌رو هر زمان که مجمع FATF را تصویب کند، تبدیل به قانون می‌شود، لذا FATF دست مجلس و دولت نیست.

موضوع FATF خیلی مرتبط با دولت نیست

این چهره اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که، با توجه به مراودات دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت نمی‌تواند در مورد FATF به مجمع توصیه‌ای داشته باشد؟، گفت: موضوع FATF خیلی مرتبط با دولت نیست چراکه در حال حاضر این لایحه در مجمع است و این نهاد باید با سازوکار خود این قضیه را حل و فصل کند. علاوه بر این از نظر بنده با توجه به اقداماتی که در راستای عادی‌سازی روابط و مذاکرات برجامی صورت می‌گیرد، باید FATF را بپذیریم چراکه این لایحه خیلی ارتباطی با موضوع تحریم‌های آمریکا ندارد و مسئله جداگانه و پذیرفته شده در سطح جهان است کما اینکه کشورهای فراوانی عضو آن هستند.

بحثی درباره FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح نشده

انصاری در پاسخ به این سوال ک در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحثی پیرامون FATF مطرح شده است؟، گفت: خیر، فعلاً در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحثی در مورد FATF مطرح نشده است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1823121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 118
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    تفاوت این است که شما با التماس جلو میرفتید اینها با اقتدار
    • ناشناس IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      19 4
      تفاوت این است که شما اصولگرایان می خواهید هرچیزی را با جنگ‌وخشونت وهزینه های زیاد به مملکت وفقر وفلاکت مردم‌پیش ببرید
    • علیرضا IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      6 2
      اینو نگی چی بگی؟!
    • علیرضا IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      11 2
      با اقتدار قبول کنند و مشکل را حل کنند. اصول گراها خیلی خیلی مقتدرند به سبک اصول گرایی حل کنند. یعنی با نرمش قهرمانه با اقتدار کامل بپذیرند و اقتصاد کشور را بیشتر از این معطل نکنند .
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    38 26
    شما ها که شب و روز چین و روسیه فحش میدید اینجا حرف گوش کن شدید
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    106 9
    بعداز سالها تحریم که دودش فقط وفقط به چشم مردم رفت وسودش رافقط وفقط کاسبان تحریم بردندحالا که دستشان ازهمه جاکوتاه شده ونه درسازمان تجارت جهانی (گات) راهمان میدهندونه هیچ سرمایه گزارخارجی حتی یک دلاردرکشورسرمایه گذاری نکرده وهیچ بانکی درجهان حاضربه نقل وانتقال پولهای صادراتی ووارداتی مان نیست حالا میخواهندfatfرابپذیرند!! اینجاست که بایدگفت نوشداروبعدازمرگ سهراب.
  • اصغر IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    75 8
    مگه ما مستعمره چین و روسیه هستیم که هر بگویند عمل کنیم
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      24 1
      مگر نیستیم
  • حسن IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    57 6
    حالا چه عجله ایی ؟ مجمع در خواب زمستانی دولت ناتوان و مجلس سرکاری....بقیه هم که کلا مخالف عادی سازی و تنش زایی روابط هستن
  • محمدعلی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    70 6
    تمام افرادی که قرار fatf را بررسی و تصویب کنند، همشون از اینکه ایران با دنیا رابطه حسنه داشته باشه و تحریم ها و تورم از بین بره، ضرر میکنن. دوام و بقای اینها اصلا وابسته به وجود تحریم و تورمه
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    18 51
    آمریکا و غرب دو تا بچه به اصلاح طلبان دادند به اسم ای اف تی اف و برجام این ها همه کارها را تعطیل کردند تا این دو تا بچه سرراهی و سرکاری را بزرگ کنند انگار هنوز هم سرکارند
  • حسن IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    13 88
    fatf بدبختی برای کشور ما خواهد داشت واطلاعات مالی کشور از دست میرود
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    59 5
    ایران‌راازاقتصاد‌دنیا‌جدا‌کرده‌ودورنگه‌داشتید
  • ت US ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    49 5
    آخه دیگر کمر اقتصاد شکست
  • مردم ایران IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    15 87
    پذیرش FATFتوسط اصلاح طلبان که ۸ سال اقتصاد ایران را به صفر رساندند و در مذلت رابطه با غرب و آمریکا بودند، خیلی فرق می‌کند با پذیرش آن در دوره اقتدار و نگاه عزتمتدانه.....
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    15 15
    مگه ایران مستعمره ی چین وروسیه است که دستوربدن ایران چیکاری بکندیانکند اگه میخاستیم مستعمره باشیم پس چراانقلاب کردیم وشهیددادیم ایران باید باتصمیم کارشناسان زبده وخبره وکاربلد تصمیم درست بگیره تامنافع ملیه ایران تامین بشه وباتمام کشورهاارتباط دوستانه داشته باشه براساس منافع ملیه ایران عزیز ولی به هیچ کشوری وابسته نباشه جانم فدای ایران
  • بانام IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    57 8
    آقای انصاری افرادی که مخالف برجام بودند 20 سال زندگی مردم را تحت فشارهای مضاعف اقتصادی قرار دادند و باعث نابودی بسیاری صنایع و مشاغل شدند که قطعن تک تک مردم آنرا با تمام وجود احساس کردند حالا می فرمائید مردم آن اقایان را بگذارند روی سرشان حوا حوا کنند. انها نه بر اساس و دلیل و ادله بلکه منافقانه با این موضوع برخورد کردند سنگ اندازی کردند برای دولت های قبلی تا برگ برنده ای باشد برای دولت مطلوب خودشان
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    27 3
    آقای انصاری اگر چین و روسیه می گفت به FATF نپیوندید بازم می گفتی بپیوندیم ...
  • مریم IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    44 6
    نباید آنها را سرزنش کنیم ؟ کسانی که از اشتباه خود برگشته اند نباید سرزنش کنیم ؟ بعد از این همه خسارت به کشور و مردم متوجه اشتباهات تان شده اید ؟ پس تا دیرتر نشده بقیه اشتباهات تان را هم اصلاح کنید و حاضرید معذرت خواهی کنید از مردم از آقای روحانی از آقای ظریف ؟ به اشتباهات تون اعتراف کردید ولی آیا حاضرید به مردم خسارت بپردازید ؟؟؟؟؟
  • سلطان IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    29 9
    کاری کنید که دنیا به اسلام واقعی محمد ص که محبت.مهربانی گذشت و....بشناسند نه به شمشیر.و خونریزی....یا محمدص
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    9 0
    اونوقت کاسبان تحریم چه کنند؟ اینا هیچ وقت منافع مردم را در نظر نمیگیرند خودشون هم که مشکل مالی ندارن . اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    9 0
    پذيريش fatf يعني پذيرش شفافيت مالي و در صورت تخلف جرايم سنگين ! مجلس با شفافيت خود با مردم خودش راي نمي دهد بعد مي خواهيد با دنيا شفاف شود!
  • جانباز IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 4
    اگر به صلاح جمهوری اسلامی است جلو اختلاس وپولشویی را میگیرد بپذیریم FATF را شاید گره از اقتصاد ایران بگشاید ! گوش به فرمان رهبریم
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 2
    مشکل کشور همین است که آدم های ساده لوح مسوول میشن آقای انصاری ، شما و هم فکرانت و هم نظر و همسوهایت اگر ساکت بشید کار بهتر می شود هر چند به دولت رییسی و خود رییسی هیچ امیدی نیست.
  • علی IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    3 0
    این را یقین بدانید و فراموش نکنید که قرار نیست اقدامی شود که مردم و ملت رو به رفاه و راحتی بروند بلکه قرار است يک آرمان دنبال شود که محصولش دگرگونی معادلات جهانی و بهم ریختن معادلات کنونی باشد و هزینه سترگ اين تحول را مردم و خاک ایران باید بپردازند چون ۹۸ درصد مردم در آغاز این انقلاب چنین چیزی را خواسته اند با هر نیت و با هر میزان آگاهی . والسلام
  • ناشناس IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    6 0
    تا صد در صد به بن بست نرسیم fatf را قبول نمی کنیم ما از این کارها زیاد در کارنامه ذاریم فقط به بن بسست ما تصمیممان نه در دقیقه ی نود بلکه در اخر های وقت اضافه می گیریم این یک اصل است چو فردا شود فکر فردا کنیم وسلام
  • احمد IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 6
    یکی نیست به این بابا بگه اولا ما حرف گوش کن چین و روسیه نیستیم دوما درست ما با روسیه و چین روابط داریم و طبق منافع نه چیز دیگه اگه میخواستیم به این کار تن بدیم خیلی وقت پیش انجام میدادیم شما تفکر اصلاح طلبی خودت را جهانی جا نزن ...
  • علی IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 2
    خدا خیرش بده. اظهارات جناب انصاری باعث توجه بیشتر ب روحانیت میشود
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    6 0
    چین و روسیه دوکشور غارت گر ایران
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    4 0
    کاری کردین که به جای اینکه ملت های دیگه اسلام را بپذیرند ملت خود ایران هم دین گریز شدند از بس دین را بد جلوه دادین طوری که همه فکر می کنند اسلام فقط گریه وعزا وجنگ وخونریزی در صورتی که دین مبین اسلام مخالف همه اینهاست ومخالف تبعیض مخالف گرانی مخالف دور شدن از مردم دنیا مخالف مجرد ماندن جوانان مخالف این همه فاصله طبقاتی مخالف اینکه مسئولین وسران کشور ملت خود را ول کرده به کشورهای دیگه رسیدگی کنه
  • ص _ ن IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    2 5
    کشورهای سلطه گر به دروغ قرارداد اف ، ای ، تی ، اف ، را درست کرده اند تا به این بهانه ، ایران اسلامی را در تنگنا قرار دهند برای به زیر سلطه بردن / ایران اسلامی زیر بار یک چنین ننگی نخواهد رفت .
  • ص _ ن IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    1 4
    قابل توجه ، ایران اسلامی گفت : برجام و FATF یک بازی سیاسی توسط کشورهای غربی علیه ایران اسلامی است . فریبکاری توسط کشورهای غربی علیه ایران اسلامی ممنوع .