مشاوران جوان باز هم به کسی بازمی‌گردد که آن را شکل داده بود. شاید به این ترتیب بذرپاش جوان هم بدون آن‌که روی صندلی وزیر رفاه بنشیند، از سمت تازه‌اش در دولت دهم راضی‌تر شود.

هادی نیلی: اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور که به‌تازگی سرپرست نهاد ریاست جمهوری هم شده است، در حاشیه نشست خبری احمدی‌نژاد به خبرنگاران گفت: نظر رئیس‌جمهور بر این است که مشاوران جوان و سازمان ملی جوانان با هم کارها را انجام دهند و این دو دیگر از هم جدا نخواهند بود. تاکنون مجموعه مشاوران جوان و سازمان ملی جوانان به شکل مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کردند و حتی برخی فعالیت‌های موازی آنان، انتقادهایی را در پی داشت.

اما این اولین‌باری نیست که ایده ادغام مجموعه مشاوران جوان و سازمان ملی جوانان مطرح می‌شود. بعد از آن که حکم ریاست مشاوران جوان رئیس‌جمهور به نام مهرداد بذرپاش زده شد، تلاش کرد این مجموعه را با سازمان ملی جوانان ادغام کند اما اقتدار و نفوذ رئیس سازمان ملی جوانان حاج‌علی‌اکبری از یک‌سو و از سوی دیگر امیدواری احمدی‌نژاد به ایده‌ها و برنامه‌های حاج‌علی‌اکبری باز هم تلاش بذرپاش را ناکام گذاشت.

گروه مشاوران جوان بیشتر شبیه یک حزب سیاسی بی‌اسم ‌و رسم است که در دوره شهرداری احمدی‌نژاد و سپس چهار سال گذشته با بودجه عمومی و دولتی فعالیت کرده است.
محمود احمدی‌نژاد زمانی که از سوی اعضای شورای شهر دوم به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، گروهی با عنوان مشاوران جوان شهردار شکل داد و ریاست آن را به مهرداد بذرپاش واگذاشت که زمانی عضو بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بود.

همان زمان هم درباره کارآمدی و ضرورت فعالیت چنین تشکیلاتی حرف و حدیث‌هایی در میان بود و کسانی نسبت به بودجه‌ای که صرف این گروه می‌شد، انتقادهایی داشتند اما احمدی‌نژاد خود معتقد بود که ایجاد این گروه زمینه‌ را برای حضور فعال‌تر جوانان در عرصه مدیریت فراهم می‌کند.

جوان‌گرایی به نفع مشاوران جوان
احمدی‌نژاد که از جمله در شعارهای انتخاباتی‌اش، تحول‌گرایی و جوان‌گرایی در عرصه مدیریت و ایجاد کابینه 70 میلیونی بود، پس از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 در مردادماه حکمی برای مهرداد بذرپاش که از فعالان ستاد انتخاباتی‌اش بود نوشت و او را به عنوان رئیس گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری و مشاور رئیس‌جمهور منصوب کرد و از وی خواست که با تحقیق و تلاش زمینه‌ای را فراهم کند که جوانان در عرصه‌های مدیریتی حضور داشته باشند.

احمدی‌نژاد در نخستین روزهای تشکیل دولت نهم، به اعضای دولت گفت که صندلی‌های خود را کمی به هم نزدیک‌تر کنند تا جا برای یک صندلی جدید باز شود. با چنین حمایتی بود که مهرداد بذرپاش نخستین مشاور جوان رئیس‌جمهور و رئیس وقت گروه مشاوران جوان دولت به کابینه راه یافت.

دولت نهم و هوادارانش تشکیل این گروه را قدمی برای تحقق کابینه‌ 70 میلیونی می‌دانستند و مهرداد بذرپاش نیز در ابتدای انتصابش با تاکید بر این‌که «باید نسل سوم را برای پذیرش پست‌های مدیریتی آماده و زمینه‌ای را فراهم کرد که آنها تجربه کسب کنند»، گفت: «اگر در دولت فعلی از نسل سوم انقلاب در عرصه‌ مدیریت میانی استفاده نشود، کشور در آینده دچار بحران مدیریتی خواهد شد.»

مشاوران جوان که اغلب از دانشجویان تازه‌فارغ‌التحصیل‌شده و نزدیک به تشکیلات بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان بودند، در وزارتخانه‌ها، ‌دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف جای داده شدند تا به نوعی بازوی اجرایی و نظری رئیس‌جمهور در بدنه دولت باشند. قرار بود این افراد به وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در زمینه‌های مختلف مشاوره دهند اما گاه این مشاوران جا را حتی برای شخص وزیر تنگ می‌کردند و کار یا به استعفا و برکناری او و گاه نزاع به اتاق محمود احمدی‌نژاد کشیده شد و همان‌جا هم حل و فصل یا فراموش شد.

رایحه خوش خدمت از مشاوران جوان
گروه مشاوران جوان از ابتدای تشکیل‌شان، حضوری چشمگیر و بارز در عرصه سیاسی داشتند و از جمله در هفته‌ دولت سال 85، اولین همایش سراسری خود را در سالن اجلاس کشورهای اسلامی با حضور اعضای دولت و سخنرانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی از وزرا برگزار کردند.

با نزدیک‌شدن انتخابات شوراهای دوره سوم، ستادهای حامی احمدی‌نژاد در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم برای انتخابات شوراها با نام رایحه‌ خوش خدمت فعال شد و تحت عنوان مشغول به کار شدند که هماهنگی این فعالیت‌ها بر عهده‌ بذرپاش رئیس گروه مشاوران جوان بود و همراه با او، سایر مشاوران جوان نیز در این عرصه تبلیغی حضوری فعال داشتند. البته بذرپاش خود نیز برای انتخابات شوراها نامزد شده بود و با بالاگرفتن انتقادها به حضور همزمان او در دولت با فعالیت انتخاباتی‌اش، استعفا داد.

او و مجموعه رایحه خوش خدمت حاضر به ائتلاف و همراهی با فهرست‌های دیگر نشد. اما او در این زمینه توفیقی پیدا نکرد و کرسی‌های شورای شهر پایتخت را که هدف اصلی این جریان بود، به ائتلاف‌های رقیب واگذار کرد. محمود احمدی‌نژاد پس از آن در جلسه‌ای گفت که در این باره به بذرپاش و دوستانش هشدار داده بود که با این شیوه موفق نمی‌شوند.

پس از این، احمدی‌نژاد در اردیبهشت 86 عبدالرضا شیخ‌الاسلام را به عنوان رئیس گروه مشاوران جوان انتخاب کرد. پس از این تحولات، اخباری که در مورد عملکرد گروه مشاوران جوان منتشر می‌شد کمتر شد.

جایگاه عالی گول نزند
انتقاد عمده‌ای که به مشاوران جوان می‌شد این بود که در برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها فراتر از حوزه‌ کاری خود عمل می‌کنند و عده‌ای می‌گفتند برخی وزرا از این مشاوران به علت ارتباطی که با رئیس‌جمهور دارند حساب برده و از آنها تبعیت می‌کنند و این مشاوران جوان هستند که خط مشی را برای وزرا مشخص می‌کنند.

موضع مقام رهبری درباره مشاوران جوان در دیدار آبان‌ماه سال 86 با جمعی از دانشجویان بسیجی مطرح شد: «جوان‌ها حواسشان باشد. من هیچ توصیه نمی‌کنم که شما اول سراغ درس خواندن بروید و عضو عالی فلان اداره، مشاور وزیر یا غیر آن بشوید؛ نه، این‌طور چیزها را اصلاً من قبول ندارم. اسم و عنوانی که انسان را از لحاظ اعتبار بالا بیاورد اما از لحاظ واقعیت در آن چیزی نباشد، فایده‌ای ندارد.»

برخی مشاوران جوان - به خصوص عده‌ای که نزدیک به بسیج دانشجویی بودند و سرسپردگی کمتری به دولت نهم داشتند - پس از شنیدن این انتقاد ملایم و در لفافه، از گروه مشاوران کناره‌گیری کردند. همان زمان در برخی سایت‌های اینترنتی همچون فردا، از بخش‌های منتشر نشده سخنان رهبر انقلاب سخن به میان آمد که حاکی از نارضایتی عمیق ایشان از عملکرد مشاوران جوان و توصیه آنها به کار در سطوح پایین‌تر صنعتی و اداری بود.

باز هم زیر قبای مهرداد بذرپاش
اکنون پس از چهارسال از تجربه کشوری مشاوران جوان که نقدهای بسیاری را در پی داشته و حتی دیگر احمدی‌نژاد هم نسبت به دفاع از این تشکیلات و ایده پس آن رغبتی نشان نمی‌دهد، به گفته سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری تصمیم دولت دهم این است که مشاوران جوان با سازمان ملی جوانان ادغام شود.

مشایی در این باره گفته است: یکی از آنها نهادی بود که ستاد داشت و صف نداشت و دیگری نهادی بود که در تمام دستگاه‌ها نیرو داشت و بر این اساس تصمیم گرفته شد که این دو با هم کار کنند و تعامل نزدیک‌تری با همدیگر داشته باشند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که نقش گروه مشاوران جوان در دولت نهم چه بوده و به نظر او آیا موفقیتی کسب کرده‌اند یا نه؟ گفت: نقش آنها خیلی بود و موفق بودند ولی ظرفیت‌ها و انتظارات از آنها بسیار بالاتر است و آقای احمدی‌نژاد انتظار دارند که با توجه به این تغییر و تحولات کار در مورد جوانان و رسیدگی به مشکلات آنها و استفاده از ظرفیت جوانان ارتقای بیشتری پیدا کند.

در حال حاضر مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان است. به این ترتیب مشاوران جوان باز هم به کسی بازمی‌گردد که از دوره شهرداری محمود احمدی‌نژاد، آنها را شکل داده بود. شاید به این ترتیب بذرپاش جوان هم بدون آن‌که روی صندلی وزیر رفاه بنشیند، از سمت تازه‌اش در دولت دهم راضی‌تر شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =