به مهاجران افغان در ایران خوش نمی گذرد /خروج آنها از ایران باعث جهش قیمت ها و تورم می شود /تحریک عواطف مهاجرستیزی حقا غیرانسانی است

احمد زیدآبادی با اشاره به حاشیه های این روزها در بحث مهاجران افغان نوشت: عده‌ای نه از روی تحقیق و پژوهش در مورد آثار حضور فزاینده همسایگان افغان ما در جامعه ایرانی، بلکه به صرف حساسیت برخی عوام مردم نسبت به این حضور آن را ابزار مناسبی برای مخالفت با حکومت یافته‌اند و با دامن زدن به افغان‌هراسی، می‌کوشند تا جامعه را علیه آنان تحریک کنند!

احمد زیدآبادی در یادداشتی در روزنامه اعتماد با تیتر «تمام غم و رنج عالم!» نوشت؛

حملاتی که در برخی نقاط ایران به مهاجران افغان صورت گرفته، در درجه نخست ناشی از ناخودآگاهی فرهنگی و فشارهای اقتصادی است، اما تحریکات و تبلیغات رسانه‌ها به خصوص در فضای مجازی را نمی‌توان در بروز چنین فجایعی نادیده گرفت.

هجوم مهاجران افغان به ایران بعد از بازگشت طالبان/برخی اتباع افغان بعد از ۴۸ ساعت در ایران شغل پیدا می کنند/یعنی چه به اتباع خارجی اجازه رای بدهیم؟

وعده بر زمین مانده رئیسی در ساماندهی «مهاجران افغان» /نگرانی مردم، اولویت دولت و مجلس نیست؟

برخی رسانه‌ها، تنها فلسفه‌ای که برای وجود خود تعریف کرده‌اند، حمله بی‌وقفه به همه ابعاد وضع موجود است. این هم برای خودش فلسفه‌ای است، اما آنها در این کارزار، گویی هر چه را دم دست‌شان برسد، پرتاب می‌کنند بدان امید که به حکومتی‌ها بخورد، بی‌آنکه توجه کنند آنچه پرتاب کرده‌اند چه بوده و به چه نقطه‌ای اصابت کرده است!

موضوع مهاجران افغان هم به نظرم از این جنس است. عده‌ای نه از روی تحقیق و پژوهش در مورد آثار حضور فزاینده همسایگان افغان ما در جامعه ایرانی، بلکه به صرف حساسیت برخی عوام مردم نسبت به این حضور آن را ابزار مناسبی برای مخالفت با حکومت یافته‌اند و با دامن زدن به افغان‌هراسی، می‌کوشند تا جامعه را علیه آنان تحریک کنند!

همسایگان افغان ما از همان هنگامی که ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی به کشورشان لشکر کشید، دسته دسته مهمان ما ایرانیان شدند. من از دوره تحصیلاتم در مقطع راهنمایی که به اصطلاح امروزی‌ها «کودک کار» بودم، با کارگران افغان در امر «فعلگی» برای ساختمان‌سازی همکاری داشتم. این مردمان پرتلاش و سختکوش و زحمتکش و با اراده و بی‌توقع معمولا سخت‌ترین کارها را با کمترین مزد به عهده داشته‌اند و عملا در همین مقدار ساخت‌وسازی که در اقتصاد ایران صورت گرفته است، سهمی بسزا دارند.

آنها اینک نیز در شمار بیشتری نسبت به گذشته، از ظلم و جور و ستم و استبداد طالبان به کشور ما پناه آورده‌اند و نیروی کار ارزانی را در بازار ایران عرضه می‌کنند. امروزه از چوپانی در کوهستان‌های صعب و دشت‌های سوزان تا حفر کانال برای لوله‌کشی گاز و جمع‌آوری زباله شهرها و خدمت در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها و اغلب کارهای ساختمانی و سرایداری با این مهاجران رانده یا فراری از وطن خویش است. حتی با یک حساب سرانگشتی نیز می‌توان حدس زد که خروج آنان از ایران چه تاثیری بر جهش قیمت نیروی کار و اثر آن بر نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها می‌گذارد.

افغان‌ها مهمان ما هستند. مهمانان کم توقع و زحمتکشی هم هستند. با وضعیت خراب اقتصادی ایران، بالطبع به آنها هم در اینجا خوش نمی‌گذرد. از سر ناچاری به کشور ما آمده‌اند و از هر جهت شایسته مهربانی و دوستی و همدلی‌اند.

ممکن است جرمی از شماری از آنان هم سر بزند همان‌طور که از خود ایرانی‌ها و هر نوع بنی بشر دیگری سر می‌زند. می‌توان به ناکارآمدی دولت در سامان آنان انتقاد کرد همان‌طور که به ناکارآمدی دولت در دیگر زمینه‌ها انتقاد کرد، اما تحریک عواطف مهاجرستیزی و احساسات ضد مهمان‌نوازی حقا که غیرانسانی و معطوف به فاجعه است.

البته عموم ایرانی‌ها رسم غریب‌نوازی را رعایت می‌کنند و از هر کمکی به مهاجران افغان و رفع مشکلات بهداشتی و آموزشی آنان دریغ نمی‌ورزند، اما شمار اندکی هم بر اثر فشار اقتصادی یا تحریک رسانه‌ها ممکن است دست به کاری بزنند که اگر همان کار علیه مهاجران ایرانی در خارج از کشور صورت گیرد فریادشان علیه نژادپرستی و مهاجرستیزی بالا می‌رود.

به نظرم دولت باید برای ارائه خدمات مناسب آموزشی و درمانی و بهداشتی به مهاجران افغان از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل کمک بگیرد. مشاهده صحنه‌هایی از درماندگی این پناهندگان به هنگام بروز بیماری دل سنگ را آب می‌کند.

هرگز روزی را از یاد نمی‌برم که در بیمارستانی در کرمان، پیرمردی افغان با سر و رویی پوشیده از مویی سپید و بلند و با چهره‌ای پهن و درخشان، افتان و خیزان در پی برانکاردی می‌دوید. روی برانکارد دخترش از درد به خود می‌پیچید. بیمارستان تخت خالی نداشت و چشمان درشت پیرمرد تمام غم و رنج عالم را در خود منعکس می‌کرد... (این قصه را در جلد دوم خاطراتم با عنوان بهار زندگی در زمستان تهران نقل کرده‌ام)

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1822681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 116
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    در این نوشتار اقای زید ابادی متاسفانه به موضوع امنیت ملی وملت اصلا پرداخته نشده فقط جنبه های ظاهری اقتصادی قضیه دیده شده.ماهانه چقدر ارز از مملکت بواسطه کار نفرات افغان از مملکت خارج میشه؟چرا این افغان ها باعث تن پروری کارگران ایرانی شده اند ؟چرا ما بجای تهیه تجهیزات مدرن برای کارهای سخت هنوز دنبال انجام کارها با نفرات افغان هستیم؟وهزاران چرا دیگر.... برای ما ایرانیان امنیت واسایش از همه چیز واجبتر است پس از این قوم دفاع نکن .
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    هر چه شما می گویی درست ولی این جماعت متاسفانه بسیار بد دل ، کینه ای و نمک نشناس هستند اگر حکومت بگذارد که بی حساب و کتاب وارد کشور شوند خواهید دید که خود آنها چه بلاهایی سر این کشور و مردمش خواهند آورد. ساده لوحی است اگر فکر کنیم حق آب و نان نگه می دارند. البته این را هم بگویم که با برخورد شخصی مردم و اذیت و آزار آنها در کوچه وخیابان مخالفم و این را وظیفه دولت و حکومت می دانم که از انباشته شدن مهاجران افغان در کشور جلوگیری کنند وگرنه بروز بحران و مشکلات فلاکت بار ناگزیر است.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    افغانی ها باید اخراج شوند
  • اشکان IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    افغال ها جز بدبختی و سرباری هزینه غذا بهداشت و درمان و آموزش برا مردم نیستند
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      114 9
      تازه مالیات هم نمیدهند ولی در عوض بچه های ان ها رایگان در مدارس ثبت نام میوند و از بچه های ما پول میگیرند
  • معلم IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    با وجود نظراتی مثل تو کشور سریعتر به پرتگاه سقوط می رسد.
  • بینام IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    افغانی ها سابقه خوبی در ایران ندارند . در کجای دنیا این چنین بی مسئولیت و به بهانه ارزان بودن کارگر افغانی با شالوده اجتماعی بازی میشود . مگر باید بنیان های اجتماعی را فدای پول کرد ؟ اگر یک ایرانی از مرز غیر قانونی وارد افغانستان شود طالبان چه میکنند ؟
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    111 8
    ما خودمان تحریم همه چی هستیم اینا هم از تحریم بدتر حتی کار کارگری هم گیر مان نمیاد
  • محمد IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    106 6
    نمیدونم ازدست شما بایدچی گفت
  • حامد IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    کل مملکت رو افغانی گرفته بروند یه کشور دیگه چرا ایران
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    94 3
    بابابفرستیدشون برن آلمان
  • حسين IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    107 9
    آقاي زيدآبادي محترم؛ نسل امروز نبوده و نديده؛ جنابعالي نيز فراموش فرموده ايد مردان و زناني را كه در دهه 60 خورشيدي به دست همين افغاني هاي به قول شما مظلوم و بي پناه! سر بريده شدند؟ دختر بچه ها و پسر بچه هايي كه مورد تجاوز قرار گرفتند؟خانواده هايي را كه از هم پاشيدند؟ دختركان نوجوان معصوم و بي گناهي كه بر اثر فقر و ناچاري پدران و مادرانشان ظاهرن به عقد يك افغاني در آمدند؟ چرا سخني مي گوييد كه منطق پشتيبانش نيست؟ ا كارگران ما كجايند؟ در ساير كشورها به بردگي مشغولند، دليلش را شما بفرماييد كه هر چه در ذهنتان مي گذرد بدون كوچكترين مكثي بر زبان مي رانيد.
  • نادرقلی افشار IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    101 7
    آوارگان افغان جز بدبختی و بیماری و دردسر و تهدید جدی امنیت ملی چیزی برای ایران ندارند و اگر نفعی هم از افغانها باشه برای سرمایه داران و مرفهین بی درد است
  • تحلیل های آبکی IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    91 9
    شما و آقای عبدی و سایر خواص که هیچگونه تعارض منافعی با افغانها ندارید برای به قول خودتان عوام که حضور افغانها از جهات بسیار زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است نسخه تجویز نکنید. مرسی
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    100 8
    اتفاقا از وقتی که افغان ها امدند قیمت اجاره ملک در شهرمان گران شده
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    111 6
    به نظر میاد این نوشتار را یک افغانی نوشته نه یک ایرانی
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    55 10
    اگر روزنامه کیهان از مهاجرین دفاع می کرد ، آنوقت روزنامه اعتماد علیه آنها می نوشت.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    90 6
    اینها مهاجر نیستند بلکه پناهنده انددر اردوگاه های مرزی نگه دارید
  • DK ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    8 80
    به شرط اینکه افغنها رای بدهند برای انها کارت ملی صادر کنید و اقامت بدهید
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    82 8
    آقای زید آبادی ماله کش
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    73 7
    این آقا تحلیلگر کجاست واقعا ؟؟ تا قبل از فکر میکردم عوامل ایجاد کننده تورم و افزایش قیمت تحریم ها و مسئولین و تصمیم گیری های اشتباه و خیلی موارد دیگه باشه الان متوجه شدم ایران اینقدر ضعیف و بدبخت شده که خروج افغانی ها نیز باعث رشد تورم میشه . موقعی که با سهمیه وارد دانشگاه میشی و با استفاده از همون سهمیه وارد کار میشی و مجبورت میکنن نظر بدی . ماشالله به این تحلیل گر و عقایدش
  • مرفه بی درد IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    68 6
    سریع نیا خودتو با کسی که کل عمرشو کارگری میکنه و با افغانها سروکار داره مقایسه کن.
  • فردا IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    97 5
    واقعا حرفهای آقای زید آبادی خیلی ساده لوحانه .غیر کارشناسی.احساسی. ولوس بازی است .کسی که نسبت به کشورش تعهد و مسئولیت داشته باشد این حجم از بی مسئولیتی را نمایات نمی کند.چند نکته به آقای زید ابادی باید گوشزد کرد.۱_مهاجر وقتی معنا پیدامی کند که در شکل واندازه معقول اتفاق بیفتد نه اینکه ۱۰درصد جمعیت کشور را تشکیل بدهند وروزانه هزاران نفر وارد کشور بشوند.۲_قبل از دلسوزی برای مهاجران باید به فکر کشور خود باشیدما نسبت به ایران مسئولیم نه افغانستان_۳_نرخ زاد ولد افغانیها رو با زادولد ایرانیها مقایسه بکنید. آنهم قومی که پشتون و سنی مذهب هستند آیا پشت شما نمی لزرد که در چند سال آینده بافت جمعیتی کشور عوض شود.آیا ما یک کشور مرجع در زبان فارسی و مذهب شیعه خواهیم بود.۴_مهاجر حداقل باید چیزی به داشته های فرهنگی یک کشور اضافه بکند شما بجای دلسوزی برای افغانیها که از پایینترین سطح آن جامعه به ایران می آیند برای جلوگیری از مهاجرت نخبه های ایرانی فکر بکنید..
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    93 6
    ما فقط واسه خودمون جا داریم. آبی که اینا مصرف می کنن بدین مردم سیستان
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    70 2
    کارفرمایان زیادی از حضور افغان های مهاجر بدون شناسنامه و مدارک شناسایی که معلوم نیست کجا زندگی می کنند سو استفاده می کنند بطور مثال در شهرداری بطور فله ای از آنها برای جارو زدن خیابان استفاده می شود ولی همگی در هنگام شب در حال استراحت و از کار فرار کردن هستند و پول و حقوق آنها ر کارفرمایان و شرکت های زیر مجموعه طرف قرارداد شهرداری میخوره طبعا منفعت زیادی براشون داره ولی در کشورهای پیشرفته از دستگاه های مکانیزه بجای افراد بطور فله ای استفاده میکنند
  • ندا IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    94 5
    اشتباه می کنید که نوشته اید برخی عوام حساس هستند. اتفاقا افراد تحصیل کرده بیشتر این مشکل را درک می کنند. افغانی ها یا به قول امثال شما برادران بزرگوار افغانستانی مشکل بیکاری را تشدید کرده اند. فشار زیادی بر مدارس و بیمارستان ها وارد کرده اند. در اطراف تمامی تاسیسات حساس و امنیتی و مقابر امامزاده ها که اغلب در نواحی حاشیه ای شهرها مستقرند چند هزار افغان سکونت دارند که در صورت بروز مشکل امنیتی به راحتی قادر به تخریب گسترده هستند. آمارهای باسوادی را به شدت کاهش داده اند و فرهنگ خود را که ناشی از دهه ها جنگ و آوارگی است به جامعه تزریق می کنند.
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    78 7
    کجای دنیا 10 میلیون مهجر رو بیرون کنند تورم بیشتر می شود ؟
  • جواد IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    90 6
    خیلی عجیبه که به بیش از دو میلیون افغانی در پایتخت ایران زندگی بکنن و مسولین عزیزمون از این خطر امنیتی نترسن. چون در خیلی کشورها اقامت مهاجران در پایتختشون ممنوع است.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    افغانی ها مردم بسیار مودب و مهربان هستند . کارهای که به آنها واگذار شده را به نحو احسن انجام میدهند ، اصلا زیر کار در رو نیستند ، متعهد و مسئول هستند . برعکس کارگر ایرانی که درغگو و زیرکاردرو و اصلا احساس مسئولیت نمی کند .