ایران اجازه ایجاد کریدور زنگزور را نخواهد داد/منافع تل‌آویو و باکو در ضدیت با تهران است/ روسیه به باکو و آنکارا نزدیک شده است

ایران اجازه ایجاد هیچ دالانی را نخواهد داد؛ دالان به عنوان یک تعریف فرا سرزمینی که از خاک ایران یا ارمنستان رد شود به ضرر منافع و امنیت ملی کشور خواهد بود.

مهسا مژدهی: بیش از ۱۰۰ هزار نفر قره‌باغ را به مقصد ارمنستان ترک کرده اند. تصاویر منتشر شده از این منطقه نشان می‌دهد که آنها خانه و اثاثیه را رها کرده‌اند و تنها با یکی دو چمدان راهی شده‌اند. به‌نظر می‌رسد تنها تعداد محدودی از ارمنی‌ها در این منطقه هنوز باقی مانده‌اند. همزمان جمهوری آذربایجان خود را آماده می‌کند تا پروژه دالان زنگزور را با حمایت ترکیه، اسراییل و همراهی روسیه پیش ببرد. در همین حال علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با همتای ارمنستانی خود در تشریح آخرین تحولات قفقاز، هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه را بی‌ثبات‌کننده دانست. احمدیان همچنین اظهار داشت گفت و گوهای صریح و سازنده میان کشورهای منطقه بسترساز امنیت پایدار، توسعه متوازن و رفاه و آسایش مردم منطقه است و ایران آمادگی دارد در این زمینه بسترهای لازم را فراهم آورده و نشست بین کشورهای منطقه را تمهید کند. «روبرت بگلریان»، نماینده ارامنه جنوب ایران با حضور در کافه خبر به پرسش هایی درباره تحولات قره باغ و کوچ اجباری ارمنی‌ها پرداخت که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

از نظر شما در پشت پرده اتفاقات قره‌باغ چه اتفاقی در حال افتادن است و آیا ایران برنامه ای برای حمایت از ارامنه در این وضعیت دارد؟

در پاسخ به این سوال باید تحولات اخیر را تا پیش از عملیات ضدتروریستی باکو در برخی از مناطق قره باغ بررسی کنیم. مناطقی که از جنگ پیشین باقی مانده بود و ارامنه در آن ساکن بودند و ظاهرا صلح بانان روسیه نیز بر آن مناطق نظارت داشتند و تحولات را مورد بررسی قرار می دادند. این مناطق پس از بستن گذرگاه لاچین توسط جمهوری آذربایجان وضعیت بحرانی پیدا کرد و در این بین مشکلاتی بین ساکنان این مناطق و دولت مرکزی ارمنستان وجود داشت و پرسش این بود که آیا باید با دولت جمهوری آذربایجان وارد مذاکره شد یا خیر و چگونه و با کدام محتوا و پیشنهاد به آن ورود کرد. آمریکا، فرانسه و کشورهای اروپایی نیز نظرات و سیاست های خود را داشتند. ضمن اینکه کم رنگ تر شدن نقش روسیه در قفقاز جنوبی شرایطی را پدید آورد که منجر به گسترش روابط و همکاری های ترکیه و جمهوری آذربایجان شد به گونه ای که بازیگری آنکارا به دلیل اشتراک منافع با باکو بیشتر شد و حضور پررنگ تری در این منطقه پیدا کرد. همه این تحولات سرانجام به جایی رسید که رئیس مجلس و رئیس جمهور قره باغ استعفا کردند. رئیس جمهور قبلی انتخاب مردم بود ولی قانون اساسی تغییر کرده بود تا در شرایط بحرانی مجلس بتواند رئیس جمهور را تعیین کند. پیش تر اذربایجان اخطار داده بود که اگر انتخاباتی در قره باغ انجام شود، به این منطقه حمله خواهد کرد. در مقطع کوتاهی هم بحث بود که حالا چون لاچین بسته است از آغدام - عسگران کمکهایی برسد و در نهایت یک کامیون در قالب کمک‌های انسان دوستانه با کامیون های روسی از این مسیر عبور کرد. به هر روی با سکوت و یا موافقت روس ها حمله آذربایجان صورت گرفت و ۱۲۰ هزار نفری که در چهار هزار کیلومتر باقی مانده از قره باغ کوهستانی سکونت داشتند راهی خاک ارمنستان شدند.

ایران اجازه بازگشایی کریدور زنگزور را نخواهد داد/منافع تل‌آویو و باکو در ضدیت با تهران تعامل پیدا کرد

>>>بیشتر بخوانید:

نظم منطقه‌ای جدید در قفقاز جنوبی/ ایران در چه زمین‌بازی قرار دارد؟

پنج هدف مهم اردوغان در قره‌باغ؛ شاخص‌های نظم نوین ترکیه در قفقاز جنوبی چیست؟

بازیگران جنگ سوم قراباغ چه کشورهایی هستند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

در بخش دوم سوال درباره کمک ها باید عنوان کنم که ایران از ابتدای بحران، مسائل قره باغ را با توجه به اصل تمامیت ارضی، داخلی می دید و به همین دلیل در بحث های انسان دوستانه و یا نظاره گری صلح ورود پیدا نکرد. با این حال به نظر می رسد ایران کمک هایی را در نظر داشته باشد، نکته اینجاست که باید ایران به عنوان یک کشور همسایه مهم سریعتر وارد عمل شود. ما در حال حاضر شاهد کمک های بی واسطه آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپا و همچنین کانادا هستیم. از بعد استراتژیک نیازمند توزیع هر چه سریعتر کمک های ایران هستیم.

پیشبینی شما از تعدادی از ارمنی های باقی مانده که هنوز قره باغ را ترک نکرده اند چیست؟ آیا آنها وادار به کوچ اجباری می شوند و یا به نظر شما آذربایجان آنها را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

آذربایجان اعلام کرده است که آماده پذیرش برای ادغام ارامنه ای هستند که در قره‌باغ باقی مانده اند. اما شواهد و استانداردهای بین المللی نشان می دهد، انچه که عملا اجرا می شود نوعی پاکسازی قومی است. به آنها بنزین دادند و در عین حال انفجار مشکوک پمپ بنزین پیش آمد. این که جمعیتی باقی بماند بعید است. برخی ممکن است بخواهند بمانند و بخشی را ممکن است اذربایجان به عنوان گروگان برای مذاکرات آتی با ارمنستان نگه دارد و بخشی را روس ها تشویق کرده و حمایت کنند که با پاسپورت روسی یا شکل های دیگر تشویق به ماندن کنند تا خودشان بتوانند اهرم فشاری را در منطقه قره باغ داشته باشند. عملا توافق نامه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ دیگر اهمیتی ندارد. بخش مهمی از آن تبادل اسرا بود که به آن پرداخته نشد و دلیل آن کوتاهی یا سخت گیری های باکو بود. بقیه بندهای آن توافق هم الان عملا وجود ندارد. شاید نیاز به توافق نامه جدید باشد و شاید در ملاقاتی که طرفین در پنج اکتبر در گرانادای اسپانیا خواهند داشت، که البته بعید است باز هم بدون مداخلات روس ها انجام شود به یک توافق جدید برسند.

یکی از مسائل مهمی که اتفاق افتاد موضع روس ها در قبال ارمنستان بود. به نظر شما چه عواملی باعث شد که روس ها پشت ارمنستان را خالی کنند. با توجه به موضع تندی که پاشینیان در قبال روسیه گرفت؟

من فکر می‌کنم روند امور پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد. واقعیت این است بعد از سخنرانی معروف پوتین در مونیخ سال ۲۰۰۸ که یک نوع دکترین جدید را مطرح کرد و مسائل اشغال کریمه و... قابل پیشبینی بود که چه مسائلی ممکن است پیش بیاید. در پی حدود ۳۰ سال مذاکره گروه مینسک این کلاف سردرگم‌تر مانده بود و شاید بعضی از ملاحظات و برخی از توافقات باید انجام می شد که همه این ها محل بررسی است. نگاه روسیه به نحوی طی شد که روسیه احساس کرد با توجه به سیاست هایی که خودش می خواهد داشته باشد، خودش را بیشتر به ترکیه نزدیک کرد. حلقه های ژئوپلیتیک در قفقاز و خاورمیانه به هم بعد از مسائل روسیه و عراق بیشتر نزدیک شدند. بنابراین در اخبار داشتیم که از سال ۲۰۱۱ با اینکه گفته می شد به نوعی روابط راهبردی بین روسیه و ارمنستان تعریف شده بود اما از آن سال به بعد سیل سلاح‌های روسی به سمت آذربایجان به راه افتاد. حتی یکی دو ماه قبل از جنگ سال ۲۰۲۰ خیلی از کارشناسان نظرشان این بود که جنگی واقع خواهد شد. می شود گفت که رویکرد روسیه بعد از جنگ اوکراین به سمت پیدا کردن شرکای تازه رفت. اقتصاد روسیه به هر حال تکیه زیادی به فروش نفت و گاز دارد و بنابراین باید یک باب همکاری را با آذربایجان باز می‌کرد به خصوص به خاطر منابع دریای خزر و رابطه اش با ایران. یک واقعیتی هم بود که این فرهنگ در ارمنستان شکل گرفته بود که روسیه شریک استراتژیک است و به ایروان پشت نخواهد کرد. اما از طرف دیگر ارمنستان همه تخم مرغ های سبد امنیتی خود را در سبد روسیه گذاشته بود. اما من فکر می کنم خود پاشینیان به عنوان فردی غرب گرا ملاحظاتی هم دارد. ممکن است به خاطر شرایط داخلی این کشور و البته به خاطر اینکه تعریف فرهنگ دموکراتیک در دنیا به نفع دیگری داشت شکل می گرفت، یا واقعیت ها را خوب نمی دانست یا برایش ملموس نبود. واقعیت های میدانی و اقتصادی و امنیتی چیزهای دیگری متفاوت با حرف های پاشینیان را می‌گفتند. نااگاهی او نسبت به مسائل سیاست خارجی و مسائل ژئوپلتیک و رویکرد روسیه باعث شد این اتفاقها بیفتد.

یکی از واقعیت ها این است که درصد وابستگی اقتصادی و ارتباط و گرایش طبقه ثروتمند با روسیه بسیار بالاست. نیروگاه اتمی با مواد اتمی روسیه راه افتاده. سیستم گاز تحت نظر روس هاست و امنیت مرزها هم همین شکل را دارد. همین اواخر ارمنستان سهم خود را در بانک اوراسیایی افزایش داده است. بخشی هم تبلیغاتی است که می‌شود. در کشور خودمان هم با وجود حساسیت هایی که در مورد ارتباطات کشورهای غربی با ارمنستان وجود داشته باشد، واقعیت های میدانی به شفاف سازی نکات دیگری کمک می کند که بتوانیم رویکرد مناسبی داشته باشیم.

بحث اینکه پاشینیان غرب گرا هست اشاره کردید اما دیدیم که امریکا هم عملا پشت ارمنستان را خالی کرده و اول رزمایشی انجام داد و بعد به تحولات تن داد. ماجرا از چه قرار است؟

تاجایی که من اطلاع دارم تا الان نه دولت پاشینیان درخواستی کرده که از پیمان امنیت جمعی خارج شود و نه هیچ دولت غربی پیشنهاد مشخصی داده. ما می دانیم در حوزه مسائل امنیتی و نظامی هیچ چیزی یک شبه اتفاق نمی افتد. به خصوص که طرفت کشوری مثل روسیه باشد. اینها همه اش ملاحظات جدی است.

نقش اسرائیل را در تحولات اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

در جنگ دوم قره باغ و همچنین تحولات اخیر شاهد کمک های تسلیحاتی و اطلاعاتی اسرائیل به جمهوری آذربایجان بوده ایم. در اینجا باید به نکته ای مهم اشاره کنم که بعضا در رسانه ها و در موضع مقامات وزارت خارجه می بینیم و آن تداعی این مساله است که گویی اسرائیل خود را به آذربایجان تحمیل کرده است که به نظرم اشتباه است. آذربایجان در روند نظامی سازی خود با همان شدتی که از روسیه سلاح خریداری کرد از اسرائیل نیز تهیه کرد. در واقع می توان گفت که منافع اسرائیل و آذربایجان در ضدیت با ایران تعامل و اشتراکاتی پیدا کرد. بنابراین اینگونه نیست که اسرائیل خود را به زور به آذربایجان تحمیل کرده باشد بلکه این آذربایجان است که آن را انتخاب کرده است این را می توان از مواضع دیپلمات های دو طرف فهمید.

در نهایت با این ویژگی ها نقش اسرائیل در منطقه بسیار ویژه است و وقتی به مثلث اسرائیل، ترکیه و آذربایجان می نگریم و حضور تکفیری ها را بررسی می کنیم درمی یابیم که خطراتی علیه امنیت ایران وجود دارد. اگرچه ایران مواضع اعلامی خوبی نسبت به این مسائل داشته اما باید در نظر داشت که شرایط بسیار جدی است.

با توجه به سفر اردوغان به نخجوان وضعیت کریدور زنگزور چه خواهد شد؟ و در صورت بازگشایی موضع ایران چه خواهد بود؟

همانطور که می دانید طبق ماده ۹ توافق نامه ۲۰۲۰ و بازگشایی مسیرهای مواصلاتی، اصطلاح دالان تنها برای لاچین به کار رفته بود. اینطور که ما اطلاع داریم در دالان زنگزور دو مسیر پیش بینی می شده که مورد نظر آذربایجان و ترکیه و شاید هم روسیه بوده. یکی اینکه نزدیک مرز ایران باشد و یا مسیر بالاتر از منطقه جرموک یا استان وایوتس جور باشد که در شمال سیونیک قرار دارد. در تحولات دو سه سال گذشته در ۱۰۰ نقطه آذربایجان وارد خاک ارمنستان شده و حدود ۱۵۰ کیلومتر را تصرف کرده و از آن خارج نمی شود. یکی از آنها وایوتس جور در شهر جرموک است که نیروهای باکو حدود هفت یا هشت کیلومتر وارد خاک ارمنستان شده و در فاصله ۶ کیلومتری شهر مستقر هستند. آنجا هم یکی از نقاطی است که می‌تواند آذربایجان را به نخجوان متصل کند. نگاه توسعه طلبانه آذربایجان و ترکیه بر کسی پوشیده نیست. این مسائل می تواند برای این دو کشور یک پل مهم و استراتژیک باشد. اینکه تعاریف از نوع این دالان چه می تواند باشد متفاوت است. فعلا آنچه ما در هیاهوی رسانه ای و دیپلماتیک می بینیم استفاده از اصطلاح دالان و مسیرهای مواصلاتی است و ایروان گفته هر نوع مسیری باید تحت حاکمیت ارمنستان و بر اساس استاندارها و پروتکل های حقوق بین الملل باشد. کمااینکه در سه نقطه جاده ای نیز ارمنستان پیشنهاداتی را به آذربایجان ارائه کرده که می توانند از طریق آن جاده ها را بسط و توسعه دهند.

سوال اخر به موضع اردوغان در مورد ایران و دالان زنگزور برمی‌گردد. دو نگاه وجود دارد یکی اینکه این دالان برای ایران تهدید است و دیگری اینکه فرصت و درآمد است. کدام یک از این دیدگاه‌ها درست به نظر می‌رسد؟

به نظر من ایران ممکن نیست امکان ایجاد هیچ نوع دالانی را بدهد. تهدیدی که برای ارمنستان هست برای ایران هم وجود دارد. اردوغان می‌خواهد ابهام در اذهان عمومی ایجاد کرده یا می‌خواهد ارمنستان را تهییج کند که یک فرصت دارد از دست شما می‌رود. اگر بحث جاده است که عملا این کشور از طریق ایران به نخجوان متصل بود. اینکه چه برنامه ای برای نوع جاده ایجاد شود یا تعاریف جدیدتری از نظر گمرک و اینها ایجاد شود باید دید که دولت ایران چه نظری دارد. اما دالان به عنوان یک تعریف فرا سرزمینی که از خاک ایران یا ارمنستان رد شود به ضرر منافع و امنیت ملی به حساب می آید.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1820097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 68
  • نظرات در صف انتشار: 126
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحیم IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    هزاران تن حبوبات و آرد و ملزومات در خانکندی انبار شده بوده و هیچگونه قحطی وجود نداشت ،مکر و حیله همچنانکه قورباچوف گفت نابودکننده ی ارمنی هاست .
  • احمد IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    الکی خودتان را خسته نکنید و به بیراهه نروید زنگه زور خاک آذربایجان است و کریدور زنگه زور به زیان ایران نیست ومنافع خیلی کشورهاست که ایجاد شود ، درهرصورت ایجاد خواهد شد
    • احد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      نقشه رو نگاه کن مطالعه کن. پروفسور...........مثل الهام هوایی حرف نزن.
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      کلا آذربایجان 30سال تاریخ نداره امثال تو مال مال میکنید. همه اتون کلا جز ایران بودید.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      احمد عزیز، ادعای شما هیچ گونه سندیت تاریخی و بین المللی ندارد! دالان جعلی زنگه زور کاملا به ضرر ایران و منافع ملی می باشد. چون ارتباط بین المللی ایران با حوزه قفقاز و اروپا رو کاملا مسدود می نماید. در نهایت اینکه آذربایجان توان مقاومت یک روزه در برابر ایران را هم ندارد... الان هم علی اف به پشتوانه اسرائیل فکر کرده که خبریه!!!
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      چه خبری از فرقه حزب دمکرات آذبایجان و جعفر پیشه‌وری؟
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      باش تا ایجاد بشه
    • OM ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      دقیقا مثل قضیه طالبان که برای ایران خطری نداشتند.
    • علی کریمی IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      با زبان فارسی واسه صهیونیستهای مسلمان کش مزدوری نکن عزیزم. روزی برسد که جمهوری اذربایجان مستعمره صهیونیستها شود
    • بابک IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      دقیقا حرف حق گفتی . این کریدور ایجاد خواهد شد و خطری برای ایران هم ندارد
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      98 22
      شتر در خواب بیند پنبه دانه این قوم زیاده خواه فقط با تو دهنی سرجاشون میشینند ارمنیها بسیار مردمی ارام هستند که دچار یک مشت نژاد پرست شده اند
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    مرسی که هستی ! مشکل این هست که ارامنه - در هر جای دنیا - خود را به عنوان یک ملت می بینند الان با صحبت های ایشان برداشت کلی این می شود که دارند جوری منافع ملی ایران را تعریف می کنند که در راستای منافع ملی کشور ارمنستان - ونه لزوما ارامنه خارج از ارمنستان - باشد
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    نفوذی های پانترک در سیاست خارجی ایران باید شناسایی و غزل شوند والا ایران دوباره غافلگیر خواهد شد
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    لعنت خدا بر روسیه همیشه خائن ، پوتین از کریدور حمایت می‌کنه
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    بــاید از توهم و خیال بافی و خوش بینی و بد بینی زیاد خارج شویم و واقع بین باشیم بر اساس حقایق میدانی ..مرز ایران و ارمنستان قدیمی و مهم است و نباید به هیچ وجهی اشغال شود همین..اردوغان می گوید ایران حال داده! گفته از راه ایران رفت و آمد کنید! بی شک این سرویس جالب نیست! چرا که کم کم به سمتی تمایل دارد که ایران حتی باید پول هم بدهد!!! تا این آقایان صهیون پرست عثمان تبار ! از خاک ما عبور کنند و منت بگذارند که کاری به مرزهای بین المللی ندارند!! اگر شما در این زمینه ( مرز ایران و ارمنستان ) با کشور دیگری جلسه بگذارید قافیه رو از قبل باختید اگر حقیقتاً شرایط در این ناحیه خطرناک است ایران فقط و فقط و فقط و فقط و فقط و..!!!! باید با هماهنگی ارمنستان وارد خاک ارمنستان شود و مرزهای شرقی و غربی این ناحیه رو پایش کند و کوچکترین جنبنده را بدون کوچکترین تردیدی نابود کند اگر هم اردوغان جمهوری باکو به کمک صهیون بی پدر وارد نبرد با ایران شوند بی شک در خاک ارمنستان خواهد بود وایران لازم نیست وارد جنگ جدی شود دست رو دست نگذارید باعث پشیمانی خواهد بود بر روی خواستها و آرمانهای مشروع پایداری کنید
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    آذربایجان مسلمان و برادران شیعه ما هستند که تحت اشغال و تجاوز ارمنی ها بوده اند. اگر تجاوز و اشغالگری ارمنستان نبود هیچ کدام از این مشکلات هم پیش نمیآمد. پس ارمنستان غده سرطانی بین برادران مسلمان منطقه است.
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      فازت چیه،صدام هم اولش مسلمان و برادر بود
    • همایون GB ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      همین برادر اذربایجان مسلمان نیست که در کتب درسی اش تمام خاک شمال غربی ما را به نام خودش زده و از عنوان جعلی اذربایجان ج.ن.و.ب.ی استفاده می کند و هارای هارای و بحث نژاد پرستی راه انداخته و به تمام تاریخ و مدنیت ما توهین یا حتی انکار میکند یا تاریخ ما را به نام خود می زند؟؟ ارمنستان کدام یک ازین کارها را کرده؟ ضمنا باکو دشمن اول شیعیان است الهام عزاداری محرم را هم ممنوع کرده
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      غده سرطانی مغز پوسیدته که باید از سرت خارج بشه
    • علی کریمی IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      کسانی که با صهیونیستها هم پیاله شدن دیکر برادر مسلمان نیستند مثل صهیوتیستهامسلمان کش هستند
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      13 13
      نصف ایران هم خودش آذربایجان شیعه علی ع است، اسلام پیروز است.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    ترکیه و روسیه از این رو با هم همکاری و روابت دارند چون عقیده و فکرشان به هم نزدیک است و ترکیه بازیگر و حیله باز خوبی است
  • بهرام IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    ایران به نفعش هست وارد این بازی نشود.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      بهتره که آذربایجان با دُم شیر بازی نکنه!
    • OM ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      ایران اگر وارد این بازی نشود بدجوری باخته. از بازی سوریه که خطرناک تر که نیست. شازده. اسرائیل از رگ گردن به ما نزدیک تر شده اگه الهام رو ادب نکنیم این تازه به دوران رسیده منافع ایران رو به خطر می اندازه.
    • US ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      ایران بزرگتر از تصور و اوهام شماست.این سرزمین همیشه سربلند و متحد خواهد ماند
  • من IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    باش تا دولت امیدت بدمدددد
  • ناشناش IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    هدف وصل همه مناطق ترکنشین به همه احتمالا اردوغان هم میخواد امپراطور بشه
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    89 14
    منافع ملت ایران ارتباط قوی با کشورهای قوی هست ولی تحلیل گرهای عزیز منافع یک قوم رو بجای منافع کل مردم ایران می نویسن
  • هموطن IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    یک روز مقامات صبح شنبه از خواب بیدارمی شوند ومی بینند سیونیک اشغال شده .ودالان زنگزور ایجاد شده .دشمنان قدمهایشان را یکی یکی برداشته اند .ایران باید در منطقه یک آمادگی کوبنده وتوانمند داشته باشد.بصورتی که در هفتادو دوساعت اولیه جنگ نیروهای ما در باکو مستقر شده باشند .
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      به همین خیال باش
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      78 25
      پاینده و جــــــاوید بـــاد ایــران کهن دیـــــن و اعتــقاد و بـــرادری سر جای خــــودش هــــــــــــــــــــــــــــــــــــرگز مــرز ایران با کشور دیگری از بین نخواهد رفت و متجاوز با هر بهانه و توجیه و دلیلی بشدت مجازات خواهد شد نباید گذاشت نطفه تجزیه ایران بسته شود!
  • محمود IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    دالان ازقدیم وجود داشته در زمان شوروی فعال کامل بود والان هم احیا همان دالان است ‌‌آشوبنکنید بستن راه هنر نیست باز کردن راه شکوه است
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      92 11
      خودتی!
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    نافع تل‌آویو و باکو در ضدیت با تهران تعامل پیدا کرد. خودمان باعث شدیم دلیلی برای خصومت ایران و اسرائیل در این حد وجود ندارد.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    هر چی میکشیم از دست روسیه همیشه خائن هستش ، ای لعنت ابدی بر روسیه
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    الان دشمنی ما با اسرائیل برای چیست فلسطین و جنگ اعراب و اسرائیل به ما چ مربوط ک الان منافع ملی کشور رو فدا میکنید بخاطر این دشمنی های بیخودی
    • ..... IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      90 12
      از اسلام چیزی نمیدونی بهتره حرف نزنی
  • رحمانی IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    اردوغان علی اف رو تحریک وسنگ کرده تا علی اف توپوزی درست حسابی ازطرف ایران نخورد ترکیه واذربایجان دست ازجاه طلبی ودست درازی به خاک ایران وارمنستان برنخواهند داشت علی اف فکر کرده ایران ازترکیه می ترسد ویا ارمنستان است هنوز سیلی ارتش وسپاه پاسداران به صورتش نخورده از عین الاسد بایست عبرت بگیرد اسرائیل هم نمی تواند برایش کاری انجام دهد فقط ملت وکشوراذربایجان میشودبدتراز اکراین دوم کمتر یک ماه میشود تلی ازخاک
  • ناشناس IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    به کسانی که درقره باق بمانند تابعیت اذربایجان داده می شودیعنی شهرونداذربایجان میشوندا رمنیها ازترس جنایاتی که30سال پیش هنگام اشغال کردن قره باغ علیه اذریها کردن فرارمیکنند
  • فریبرز BG ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    روسیه با اشتباهات فاحش پوتین، بخصوص در حمله به اوکراین، دیگه ابر قدرتی شکست خورده است و برای ایران هرگز جز صدمه و خیانت چیزی نداشته و ندارد، بخصوص با بودن میلیونها روسی یهودی در اسرائیل، هرگز جانب ما را بر علیه اسرائیل نخواهد گرفت، اگر هم جنگی با آذربایجان داشته باشیم در جبهه ترکیه و آذربایجان واسرائیل و...علیه ما خواهد بود و محکوم به شکستیم. 💚🤍❤️
  • GB ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    ایران بسیارضعیف عمل میکند نخجوان جفت ایران است بعداذربایجان ازان طرف میخواهدبیاید وانرا تصاحب کند
  • ع ا ز CA ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    بسیار خوب بود ..ولی نباید نقش ترکیه که بعنوان یک عضو ناتو است را نادیده گرفت با توجه به اینکه این نقشه ترکیه بر میگردد به دوران حکومت آلمانیها که همیشه سودای تصرف ارمنستان و ایجاد حکومت پان ترکیدیم را در منطقه قفقاز جنوبی داشتن .
  • NO ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    اسراییل و ترکیه پدر و مادر نسل کشی و جعل تاریخ هستند. استاد ساختن تروریست و ملت جعلی سازی.
    • سید یعقوب یعقوبی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      اذربایجان مال ایرانه ولا غیر.
  • محمد IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    ایران باید محکم و با قاطعیت با این موضوع برخورد کنه چونکه بعد از مسئله ارمنستان نوبت‌ به مرزهای ایران خواهد رسید و ما باید متحدان جدی تری در این زمینه پیدا کنیم
  • دلسوز IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    6 53
    درود؛درحدکمکهای انسان دوستانه
  • نازی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    سلام،ایران و ارمنستان باید قرارداد ببندند که هیچکدام در ایجاد کریدور شرکت نکنند.
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    اگر به بگیر بگیر باشه ایرانم باید نخجوان و بگیر اونموقع همه چیز درست میشه والا
  • ایرانی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    مگه دست ایرانه که نزاره ارمنستان یک کشور مستقله و ایران نمیتونه تو کارش دخالت کنه
  • سیسبان IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    برای استقلال نخجوان بایدکوشیدتاقربانی کشورهای دیگرنشودخصوصابادکوبه وترکیه درک کنند که نخجوان بازبچه نیست،
  • اسد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    آذربايجان به هرقیمت که شده زنگنه زور راتصرف میکنه راهی جز این نداره
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    کجای دنیا میشه به زور خاک یه کشور دیگه رو گرفت بشه دالان ، آقایان ترکها پول ترانزیت بدن و عبور کنند ، در غیر اینصورت محکوم هست حالا هرکسی خوشش بیاد یا بدش بیاد ، ولی خدایی قدرت ایران رو ببین با اینکه چهل ساله تحریم هست هنوز ترکیه و آذربایجان روسیه و اسراییل و ... جرات راه اندازی دالان رو ندارند
  • جلال 7 IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    روسیه محاصره ایران را کامل کرد.زورش به اکراین نرسید. نوبت ایران
  • علی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    روسیه متحد نیست از پشت خنجر می‌زند
  • ژنرال امیر IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    الهام و اردوغان شما آرزوی احداث دالان مغولی را به گور خواهید برد
  • علی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    30 20
    چشم شما امر بفرمایید.
  • حسن IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    دالان مورد نظر اردوغان. ادامه همان فریبی است که اتاتورک در دیدار با رضاشاه به او گفت تکه زمینی بدرد نخور مال شما نزدیک ایغدیر است انرا بما بدهید تا به برادران ترک نخجوان دسترسی داشته باشیم و متاسفانه شاه پذیرفت حالا اهمیت ان تکه زمین! اشکار میشود.
  • Amin IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    ارمنستان با نزدیک شدن به امریکا قبر خودشو کند امریکا متحد اسراییل و اسراییل متحد الهام و ترکیه می باشد. اعتماد به امریکا یعنی حماقت
  • علی کریمی IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    فعلا ترکیه و اسرائیل با هم رقابت می کنن برای استعمار اذربایجان
  • رضا IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    27 85
    به ایشون بگین فعلا مواظب اشغال ایران توسط افاغنه باشه و در روابط دیگر کشور دخالت نکنه
  • FR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    50 10
    گرجستان یکی ازکشورهای ناظرکشورهای اتحادترک هستش و ارمنستان تنهاازمرزایران نفس میکشداگه میخواد ازنقشه جهان حذف نشه ضمیمه کشور ایران دربیاید و بعنوان جمهوری خودمختاری باپرچم ملی ایران وپرچم خودمختاری به حیات خود ادامه دهد وقتش کم است زودترتصمیم بگیرن
  • روزبه IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    13 83
    همش زیر سر روسیه است بخاطر سیاست که با جهان دارد چونکه اگر حساب کنیم ایران گاز دارد و روسیه گاز میخواهد کاری کنند که ایران را یک دیوار بکشد که زیر نظر خودش باشد و ایران را به بن بست بکشد که نتواند گاز را صادر کنند واز طرفی خودش روی ایران سوار باشد ایران یا مسعولین ما خیلی خوش خیال هستند که روسیه قدمی برای ایران بردارد
  • علی IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    89 17
    با سلام این کانال مربوط شوروی قدیم بوده نه حالا اگر قرار این خط و مش را این کشور های این روش را پیشه خودش کنند باید به خاک اصلی خود یعنی ایران وصل شود وسلام
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    36 95
    دالان زنکزور به ضرر ایران نیست و زده خواهد شد ما باید فکر جزایر سه گانه خود باشیم که اعراب دارن ازما میگیرن
  • محمد IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    دالان درست خواهد شد بدون شک .من لرهستم.یاشاسین آذربایجان.ترکا برادران ما هستن
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    16 71
    با سلام . صد سال قبل روسیه قره باغ را ایجاد و ارامنه را در آنجا سکن مرد و بعد از صد سال ارامنه را بیرون کرد و به جمهوری آذربایجان داد و الان روسیه است که تصمیم می گیرد آیا استان سیونیک به جمهوری آذربایجان بدهد یا نه . چون برای ارتباط با اروپا نیاز شدید به دالان زنگزور دارد
  • رضا IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    3 26
    اگراینگذرگاه بصورت تونل مثلا 80مترزیرزمین اجراشودایا ممکن است برای ارمنستان خطرداشته باشد مثل گذرگاه مانش