سربازان نیروهای مسلح آذربایجان از سامانه خمپاره‌ای 120 میلی‌متری CARDOM اسرائیل علیه مواضع نیروهای ارمنی استفاده کردند.

به گزارش خبرآنلاین،در روز ۱۹ سپتامبر تنش‌ها در منطقه عمدتاً ارمنی‌نشین قرا باغ واقع در خاک جمهوری آذربایجان بالا گرفت. باکو در توضیح درباره عملیاتش در این منطقه ادعا کرد، "تدابیری ضدتروریستی محلی" را به جریان انداخته و خواستار خروج سربازان ارمنستانی از این منطقه شد. ایروان در پاسخ اعلام کرد، هیچ نیروی ارمنستانی در قرا باغ وجود نداشته و آنچه در این منطقه رخ داد را به عنوان "اقدام تجاوزکارانه در ابعاد بزرگ" خواند.

روسیه از طرف‌های این مناقشه خواسته تا به خونریزی‌ها پایان داده و به تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه بازگردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز بیستم سپتامبر اعلام کرد، با میانجی‌گری هیات صلح‌بانی روسیه، توافقی درخصوص متوقف شدن "تدابیر ضدتروریستی" در قرا باغ حاصل شده است.

وزیر امور خارج ارمنستان در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع رسیدگی به وضعیت قره باغ گفت، به دنبال عملیات اخیر جمهوری آذربایجان در قره باغ، بیش از ۲۰۰ تن شامل غیرنظامیان در نتیجه این عملیات کشته شده‌اند.

آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل با هدف رسیدگی به وضعیت قره باغ اعلام کرد، عملیات نظامی که جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ به جریان انداخت بیش از ۲۰۰ کشته و ۴۰۰ زخمی بر جای گذاشت که شامل غیرنظامیان، زنان، کودکان و سالمندان است.

ورود اولین گروه از ارامنه قراباغ کوهستانی به خاک ارمنستان

اولین گروه از ساکنان ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی پس از تحمل ۱۰ ماه محاصره و به خاطر حمله نظامی برق آسای اخیر جمهوری آذربایجان برای بازپس‌گیری کنترل کامل منطقه، وارد خاک ارمنستان شدند.

هزاران نفر از شهرها و روستاهای متاثر از این درگیری‌ مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند و به اردوگاه صلحبانان روسی در قره‌باغ منتقل شدند.

خبرگزاری دولتی آرمن پرس گزارش داد: «اولین گروه از تخلیه‌شده‌ها در حال حاضر در «کورنیدزور» هستند و ساکنان تخلیه شده قره باغ در مرکز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جمع شده‌اند.»

این آژانس افزود: روند ثبت نام همچنان ادامه دارد، زیرا نیازهای اولویت دار در حال ارزیابی هستند. این آژانس خبری همچنین خاطرنشان کرد: مقررات سکونت فقط به استان سیونیک محدود نمی‌شود و در صورت نیاز در سایر استان‌ها نیز اقامتگاه ساماندهی می‌شود.

همچنین مقامات ارمنستان گزارش دادند که تا یکشنبه شب در مجموع ۳۷۷ نفر از این منطقه وارد ارمنستان شده‌اند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1817329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 35
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    44 5
    کار درست همینه از امکانات هر کشوری برای منافع ملی باید استفاده کرد.
  • ناشناس IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    47 9
    قتل و عام خوجالی را هرگز فراموش نمیکنیم
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    39 5
    جنگ قبلی نصف و نیمه تمام شده که این جمله کار را یکسره کرد
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    10 43
    بعد عاشقان سینه چاک الهام اینجا شعار اسلام و شیعه و سرزمین‌مسلمین سر میدن
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    40 4
    سلام، تفسیرهای احمقانه احمق پسند را هر از گاهی روی صفحاتی میبینیم که کاملا با واقعیات تحولات سیاسی بین المللی در تضاد بوده و نگاه سطح بینانه در آنها کاملا مشهود است کشورها و دولت ها برای پیشبرد منافع ملی و همسویی با جرایانات خاص سیاسی و اقتصادی و... از اهرم های بخصوصی استفاده میکنند ولی اگر موانعی جلوی آن را بگیرد با ترفندهایی موانع را از پیش برمیدارند استفاده از تسلیحات ساخت اسرائیل به معنی یهودی شدن ملت مسلمان و شیعه آزربایجان نیست چنانکه روابط بسیار بسیار صمیمانه ایران با ارمنستان(دشمن درجه یک آزربایجان) به معنی ارمنی شدن ایران نیست و هر دو در جهت منافعشان گام برمیدارند و گام هایشان بسیار شبیه هم است پیشنهاد من این استکه ایران به جای گارد گرفتن و خلاف جهت آب شنا کردن، درباره سهم و منافع خود در این دالان(نه چندان جعلی) مواضع خود را معین و مشخص نماید و از نفر آخر شدن در این سفره پر برکت دوری کند چون این مساله دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز نخواهد داشت. ممنون از نظرات و ...