«شفافیت» گرفتار در پیچ و خم مجلس و مجمع / طرح شفافیت فدای انتخابات می شود؟

مجلس یازدهمی ها اگرچه با شعار شفافیت پا به پارلمان گذاشتند اما در فاصله چند ماهه تا پایان عمر این مجلس هنوز نتوانسته اند این طرح را به مرحله اجرا برسانند و وجهه قانونی به آن ببخشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «شفافیت» از جمله کلیدواژه های پرتکرار در ایام انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸ بود، کاندیداهای اصولگرا آن روزها تاکید زیادی داشتند که در صورت ورود به مجلس شفافیت در رأی و دیگر تصمیمات را دنبال خواهند کرد. شفافیت خاصه شفافیت آراء نمایندگان البته اولین بار نبود که مطرح می شد و پیشتر نیز پارلمان نشینان دهم نیز به دنبال این مهم بودند اما به سرانجام مطلوبی نرسیده بود.

مجلس یازدهمی ها که روی کار آمدند در ابتدا با ژست هایی چون علنی کردن آرا یا نشان دادن برگه رأی شان مقابل دوربین خبرنگاران تلاش کردند خود را پیرو آن شعاری که داده بودند نشان دهند اما زمانی که به مرحله قانونی کردن شفافیت رسیدند، ورق برگشت و آن نشد که انتظار می رفت.

پایانِ سکوت آملی لاریجانی مقابل مجلس /رئیسی مخالف «شفافیت» شد؟

طرح شفافیت آرای نمایندگان از اولین طرح‌هایی بود که در مجلس فعلی اعلام وصول شد (بهمن ۹۹) اما کلیات آن به تصویب مجلسی ها نرسید تا طرح به کمیسیون مربوطه یعنی آئین نامه داخلی بازگردد.
نتیجه بررسی ها آن شد که طرحی جامع تر با عنوان «طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» درفروردین ماه ۱۴۰۱ به صحن مجلس رسید و اعلام وصول شد و یک ماه بعد کلیات آن به تصویب رسید و جزئیاتش نیز طی چندماه از تصویب نمایندگان گذشت. شورای نگهبان و هیات نظارت نیز چندین بار ایراداتی به مصوبات مجلس وارد کردند.

اما آنچه این روزها بر سر این طرح در فضای سیاسی کشور مطرح می شود حکایت از آن دارد که رفع ایرادات نتوانسته است انتظارات هیات عالی نظارت را برطرف کند چه آنکه مجمع تشخیص قائل به شفاف شدن مذاکرات و تصمیمات خود نیست و بنا به روایت آیت الله آملی لاریجانی رئیس دولت هم در صف منتقدان شفافیت ایستاده است.

دولت باید پیشگام شفافیت شود

اما با وجود اختلافات شدید بر سر این طرح جنجالی، سرنوشت طرح شفافیت به کجا خواهد رسید؟ آیا نمایندگان از شعار خود صرف نظرخواهند کرد؟ آیا این طرح جنجالی به سرنوشت لوایح مربوط به FATF دچار شده و در مجمع مسکوت می‌ماند؟

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس درباره سرنوشت طرح شفافیت قوای سه‌گانه به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «این طرح در مجلس تایید شد اما ما منتظر نظر قطعی مجمع تشخیص هستیم.»

وی با اشاره به اظهارات اخیر آملی لاریجانی درباره این طرح گفت: «مجلس وظیفه قانون‌گذاری خود را انجام داده است، آن‌ها باید تایید کنند تا به صورت قانون ابلاغ شود.»

این نماینده مجلس درباره مخالفت دولت با طرح شفافیت قوای سه‌گانه گفت: «اگر بنا به شفافیت آرا باشد، دولت نیز باید پیشگام باشد. یکی از ارکانی که شفافیت در آن بیشتر جوابگو خواهد بود، مبارزه با فساد و رانت است. با وجود شفافیت در حوزه‌های اجرایی بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. بسیاری از طرح هایی که محرمانه و امنیتی نیستند می‌توانند به صورت شفاف اعلام شوند و در خیلی از کشورها نیز شفافیت اجرا می‌شود.»

وی با اشاره به سرنوشت این طرح گفت: «فکر نمی‌کنم دیگر طرح شفافیت به این مجلس برسد. با توجه به اینکه بررسی لایحه برنامه هفتم در دستور کار است و همچنین لایحه بودجه ۱۴۰۳ و انتخابات مجلس در اولویت هستند، دیگر فرصتی برای ارائه طرح جدید نیست.»
2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1814838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =