رونمایی از کتاب پژوهشی "مقدس ترین تراژدی اسلام" در تبریز

طی مراسمی ویژه از کتاب پژوهشی "مقدس ترین تراژدی اسلام " (انسان شناسی نمایش) و نمایشنامه جنگ و صلح در تالار خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی رونمائی شد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، هادی ولی پور قره قیه نویسنده کتاب پژوهشی "مقدس ترین تراژدی اسلام" در آئین رونمایی از این کتاب اظهار داشت: حوزه مطالعاتی و پژوهشی صورت گرفته در این کتاب، انسان شناسی نمایش با محوریت آئین شاخسی تبریز بوده است.

وی با بیان اینکه اثر حاضر به دنبال سه سال پژوهش میدانی از آئین شاخسی (شاه حسین گویان) تبریز تهیه و منتشر شده است گفت:

نگاه ما در این کتاب، ریخت نگاری آئین نمایشی کارناوالی شاخسی شاه حسین گویی تبریز بوده است.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه این پژوهش به دنبال ریشه شناسی و تاریخ آئین شاخسی نبود یادآور شد: تلاش کردیم با نگاه ریخت نگاری آئینی، ظرفیت های تولید نمایش آئینی در مراسم شاخسی را معرفی نمائیم.

ولیپور با بیان اینکه پژوهشگران معتقدند خرده آئین های مختلفی در پیرامون تعزیه به وجود آمده اند اظهار داشت: شاخسی زمینه ای است برای دوام یافت تعزیه ایرانی و ما در این پژوهش به دنبال معرفی ویژگی های این کارناوال-تعزیه مختص تبریز و آذربایجان بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم بر لزوم پژوهش و تولید آثار جدید مبتنی بر فرهنگ و آئین های مذهبی تاکید کرد.

سید محمدحسین بلاغی با بیان اینکه حوزه نمایش به شدت با کمبود نمایشنامه خوب مواجه است گفت: در حوزه نمایشنامه نویسی با کاستی هایی مواجه هستیم که این موضوع در خصوص نمایشنامه های مذهبی پررنگ تر است.

وی هنر تعزیه را یکی از ژانرهای اصلی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی خواند و تصریح کرد: این هنر به دلیل قدمت و اصالت آن، محل رجوع فرهنگ مردم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کنش های اجتماعی در طول تاریخ را تاثیرگذار بر فرهنگ جامعه عنوان کرده و گفت: عاشورا بیشترین تاثیر را در زندگی انسان های ازادی خواه دنیا گذاشته و خوشحالیم هنر تعزیه نیز از واقعه عاشورا الگو برداشته است.

بلاغی نقش مراکز علمی و دانشگاهی در تولید آثار پژوهشی در حوزه فرهنگ و هنر را انکارناپذیر خواند و افزود: هنر باید برای نسل های آینده به صورت مبنایی تدریس و آموزش داده شود که در این میان، دانشگاه نبی اکرم(ص) در این حوزه توانسته با جدیت ورود یابد.

گفتنی است آیین رونمایی از کتاب پژوهشی "مقدس ترین تراژدی اسلام " (انسان شناسی نمایش) به قلم هادی ولی پور قره قیه و نرجس ابراهیمی غانمی و نمایشنامه جنگ و صلح به قلم مهدی علیپور اصل و به همت موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص) در خانه فرهنگ تبریز برگزار شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1812844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =