پشت‌پرده لشکرکشی باکو به قرا باغ/ علی‌اف به دنبال تحمیل جنگ به ارمنستان است؟

کارشناس مسائل قفقاز به خبرآنلاین گفت: برنامه‌ی باکو این است که ار ایروان تن به خواسته‌های باکو نداد به قراباغ لشکرکشی کند و احداث کریدور زنگزور را با زور رقم بزند. به نظر می‌رسد که آذربایجان می‌خواهد از طریق نمایش قدرت نظامی، ارمنستان را وادار به پذیرش خواسته‌های خود بکند و اگر این برنامه‌ جواب نداد احتمالا شروع جنگی دیگر را در دستور کار خود قرار دهد.

ماهان نوروزپور: خبرها حاکی از این است که در چند روز گذشته تحریکات نظامی در مرز ارمنستان و آذربایجان افزایش پیدا کرده است. آذربایجان در حال انتقال تجهیزات نظامی و نیروهای خود به مرز ارمنستان است. هم‌زمان انتقال محموله‌های نظامی از اسرائیل به آذربایجان بیشتر شده است. نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان هم دولت آذربایجان را به جمع‌آوری نیرو در مرز متهم کرد و مدعی شد که باکو قصد دارد اقدامی تحریک آمیز علیه قراباغ و ارمنستان انجام دهد. آیا ممکن است برای بار سوم در قراباغ آتش جنگ شعله‌ور شود؟ موضع ایران در برابر اقدام تحریک آمیز آذربایجان چه خواهد بود؟ آیا رزمایش آمریکا در ارمنستان پیامی برای آذربایجان دارد؟ در این مورد با شعیب بهمن کارشناس مسائل قفقاز گفت و گو کردیم:

او در پاسخ به اینکه آیا احتمال آغاز جنگ سوم قراباغ وجود دارد گفت: از جنگ پیشین قراباغ تا امروز جمهوری آذربایجان به دنبال یک پروژه و طرح اصلی یعنی ایجاد کریدور جعلی زنگزور بوده است. در واقع در تمامی دوران بعد از جنگ دوم قراباغ این هدف با جدیت توسط باکو پیگیری شده است. حالا هم دولت آذربایجان با تشدید فشارهای سیاسی و نظامی چند هدف مشخص را دنبال می‌کند. اول اینکه دولت ارمنستان را مجبور کند تا شرایطی که تعیین می‌کند را بپذیرد. شرایطی مثل احداث کریدور زنگ‎زور و مسلط شدن باکو بر کل منطقه‌ی قراباغ. هدف دوم دولت آذربایجان هم این است که اگر ایروان تن به خواسته‌های باکو نداد به قراباغ لشکرکشی کند و احداث کریدور زنگزور را با زور رقم بزند. به نظر می‌رسد که آذربایجان می‌خواهد از طریق نمایش قدرت نظامی، ارمنستان را وادار به پذیرش خواسته‌های خود بکند و اگر این برنامه‌ جواب نداد احتمالا شروع جنگی دیگر را در دستور کار خود قرار دهد.

پشت‌پرده لشکرکشی باکو در قفقاز/ علی‌اف به دنبال تحمیل جنگ به ارمنستان است؟


بیشتر بخوانید:
هشدار یک کارشناس ژئوپلیتیک درباره تهدیدات قفقاز برای ایران/خطر کریدور جعلی زنگزور برای تمامیت ارضی ایران/ رویای اردوغان چیست؟
تشدید تحرکات در قراباغ؛ باکو به ایروان برتری نظامی دارد؟


وی در مورد هدف و انگیزه‌ی آمریکایی‌ها از برگزاری رزمایش در ارمنستان اینطور گفت:آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته‌ همکاری نظامی با ارمنستان داشته‌اند. ارمنستان یکی از کشورهایی است که با ناتو پیمان همکاری نظامی منعقد کرده و چنین رزمایش‌ها، تمرین‌های نظامی و مانورهایی را با ناتو یا آمریکا انجام داده است. منتها رزمایش اخیر آمریکا در ارمنستان با تنش‌های سیاسی بین ایروان و باکو مصادف شد و این مساله را پررنگ کرد. اما این رزمایش از خیلی وقت پیش و برای برنامه‌های همکاری دیگری بین ارمنستان و آمریکا برنامه ریزی شده بود. به هر ترتیب دولت ارمنستان تمایل دارد از زیر چتر روسیه خارج شود و به سمت آمریکا حرکت کند و آمریکایی‌ها هم تمایل دارند که جایگاه محکمی برای خود در قفقاز به دست بیاورند و به همین خاطر ارمنستان را موقعیت ویژه‌ای برای گسترش نفوذ خود در منطقه تلقی می‌کنند. بنابراین گسترش همکاری‌ها تمایل دو طرفه‌ی آمریکا و ارمنستان است.

این کارشناس مواضع آمریکایی‌ها در مورد قراباغ اینطور ارزیابی کرد: موضع آمریکا را باید به قبل از جنگ ۲۰۲۰ و بعد از جنگ ۲۰۲۰ قراباغ تقسیم کنیم. از آنجایی که ارامنه در آمریکا فعالیت‌های زیادی داشتند؛ کفه‌ی ترازوی آمریکایی‌ها همواره به نفع ارمنستان سنگینی می‌کرد اما از جنگ ۲۰۲۰ قراباغ به بعد که جمهوری آذرباجیان با توافق اسرائیل وارد جنگ شد موضع آمریکایی‌ها هم تغییر کرد. لابی‌های یهودی در آمریکا توانستند دست‌برتر را به دست بیاورند و کاری کنند که آمریکا در جنگ ۲۰۲۰ سکوت کرد و تنها طرفین را به خویشتن داری دعوت کرد. همین اعلام موضع بی‌طرفانه چراغ سبزی به باکو برای ادامه‌ی جنگ بود. الان هم آمریکایی‌ها مخالفتی برای احداث کریدور زنگه‌زور ندارند تنها خواسته‌ی شان این است که مدیریت و نگهبانی از این کریدور به عهده‌ی ناتو یا آمریکا باشد. آن‌ها تمایلی به دخالت روسیه در زمینه‌ی کریدور ندارند و می‌خواهند از این مساله برای افزایش نفوذ خود در منطقه‌ی قفقاز استفاده کنند.

او در پایان به موضع ایران اشاره کرد و در مورد واکنش ایران به آذربایجان گفت: اگر دولت آذربایجان با پشتیبانی ناتو بخواهند خطوط قرمزی که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده است مبنی بر عدم تغییر مرزها و تغییرات ژئوپلیتیکی را زیر پا بگذارند قطعا با واکنش چند وجهی و چند بعدی ایران مواجه خواهند شد. ایران بدون شک اجازه‌ی عبور از این خطوط قرمز را به آذربایجان نمی‌دهد و به این کشور واکنش نشان خواهد داد. یکی از انواع واکنش‌های ایران هم می‌تواند واکنش نظامی باشد.

۳۱۱۳۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1811273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 151
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • LT ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    احداث این کریدور یعنی قطع مرز ایران و ارمنستان و برقراری مرز باکو نخجوان ترکیه.در هر صورت یک ضربه جدی به منافع ملی ایران است
  • US ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    ما مسلمانان از جمهوری آذربایجان حمایت میکنیم.
    • آبی FR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      اینجا منافع ملی مهمه نه قومی و قبیله ای.. این مسیر نبایستی بسته بشه . به هر قیمتی که شده ...
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      شما مسلمان نیستید بلکه پانترک هستید. اگر مسلمان بودین بر علیه دولت شیعه ستیز علی اف فعالیت می کردین. مردم رو چی فرض کردین؟؟
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    دخالت ایران به نفع هر کدام از طرفین باعث وارد شدن ایران به جنگ داخلی خواهد شد آذربایجان ایران همواره پشتیبان برادران آذربایجانی آنطرف رود ارس هستند در جنگ مسلمان و مسیحی ما همواره مسلمانیم
    • GB ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      و آن برادران مسلمان از پشت به ما خنجر می زنند.
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      ما قبل از اینکه مسلمان باشیم، ایرانی هستیم؛ منافع ملی اوویت همه م ایرانی هاست.
    • ایران IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      چطور اونا شما رو برادر نمیدونن؟بعدم واقعا میدونی وطن پرستی یعنی چی؟وطن چیزی از ناموس کمتر نداره.بدبخت ببین اونا اصلا تورو برادر خطاب می‌کنند که تو هموطن خودتو فرقی نمیکنه از چه قومی باشه میفروشی به آذری و علیف اسرائیلی.بعدم واقعا تو ایرانو به آذربایجان ترجیح نمیدی؟!
    • . IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      من یه اذری هستم و حق با ایران است
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      من خودم آذری زبانم ولی حاضرم برا سرزمینم با هم ولایتی هام بجنگم
    • NO ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      ما در جنگ مسیحی و مسلمان ، طرفدار حقیم. حق ملاک ماست نه اسم و رسم جعلی‌
  • موسوی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    باکو حواست را جمع کن و بشین سر جایت تا غورتت ندادیم/
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    شرایط کشور ما فقط یک جنگ کم داره که دیگه واقعا جنسمون جور میشه، سر این افعی را خیلی زودتر از اینا باید به سنگ میکوبیدین
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      65 64
      توی گلوت گیر نکنه
  • ناشناس IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    میخواهد خاک از دست رفته را از ارمنی متجاوز بگیرد خاک بالا تر از ناموسه...
    • ایران IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      توکه خاک بالاتر از ناموس میدونی چطور خاک کشورت که مث مادرت میمونه برات مهم نیست والهام خانمت داره براش نقشه میکشه؟آیا واقعا ایران خاک شما هست؟اگه هست پس همونجوری که برا اونا مهم نیست تو چی به سرت میاد تو هم برات مهم نباشه.ایران از منافع خودش بخاطر هم زبون بودن شما نمیگذره. پس طرفتو‌مشخص کن
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    چون ایران در نهایت ضعف و انفعال قرار داره هیچ گزینه ی مثبتی در پیش رویش قرار ندارد و آنها نیز با توجه به این شرایط ایران این فرصت طلایی را از دست نخواهند داد.
  • ب GB ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    70 58
    حمایت بیش از حد روسیه از ارمنستان آذربایجان را به دهان آمریکا خواهد انداخت که برای قفقاز اتحاد آمریکا با آذربایجان ترکیه و اسرائیل بسیار خطرناکتر است. از طرفی افتادن ارمنستان در دهان آمریکا این کشور را پایگاه خود بر علیه روسیه و ایران میکند و قره باغ و زنگزور را هم به آذربایجان می دهد تا آذربایجان را هم با خود کند پس در شرایط فعلی از روسیه نباید توقع داشت. قره باغ بازگشتنی نیست و مردم آن باید برای زنده ماندن آنجا را ترک کنند اما سیونیک باید حفظ شود و برای اینکار هرچه زودتر قرارداد امنیتی و پیمان نظامی بین ایران و ارمنستان لازم است.
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    ارمنستان وقتی شکست خورد همه شرایط آذربایجان را قبول کرد ولی حالا زورش میاد آنجام بده آذربایجان هم مجبور هسته که کاری بکنه
  • حسین IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    واقعیت را باید پذیرفت که ایران قادر به حمله به آذربایجان نیست،چون اگه یک قطره خون از آذربایجانی ها بریزه کل آذری های ایران خون راه میندازند و اوضاع ایران به کل بهم میخوره.همه میدونن آذری جماعت از هیچ چیز نمیترسه.
    • کیارش GB ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      ما آذری ها قبل از هر چیز به ایران فکر می کنیم. ما آذری هستیم اما آذری ایران.
    • ایران IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      متاسفم برات بی‌شعور با این طرزه فکرت! ۴تا همسال توعه تعطیل تو مملکت باشه دیگه نیازی ب منافق و دشمن نداریم!خدا شفاف بده مریض، زنده باد ایران،زنده باد رهبرم،زنده باد همه مردم ایران
    • . IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      من یه اذریم و حق با ایران است کسی حق اسیب رسوندن به مردم این کشور نداره
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      بهتره از سمت خودت حرف بزنی و جو نگیرتت، امثال تو وطن پرستی براشون معنی نداره انگار، ایران اگر لازم باشه ضرب شست نشون میده و بر این کار کاملا قادر است
    • NO ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      بابا نکشیمون آرنولد. همون آذربایجان هفتاد سال دست روسیه بود و ۳۰ سال بیست درصد خاکش دست ارمنستان بود تازه اونم ترکیه و اسراییل براش پس گرفتن. جوگیر تون کردن اسراییلیها‌. پایگاه بسیج های یاسوج برای سرکوب الهام بس هستند
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    نقشه‌ی ترکیه و جمهوری باکو چنان آشکار است که نیاز به تحلیل آن‌چناتی ندارد موضوع دور زدن و خذف ایران از معادلات قفقاز و راه‌ دسترسی به آسیای میانه توسط عثمانی است.متاسفانه با علم کردن بحث اسلام و مسیحیت عده‌ای از حضرات را در درون حکومت نیز خام کرده‌اند. نظرهای پان‌ترکان نفوذی را در همین سایت خبری هم رد یابی کرد.دیر بجنبیم در محاصره ترکیه و جمهوری جعلی آذربایجان قرار خواهیم گرفت.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    ارتش ایران باید بره داخل ارمنستان مانور مشترک بده.
  • سجاد CA ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    تانک های جنگ جهانی دوم ایران حسابی آذربایجان رو میترسونه
  • فرهاد IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    از نظر آقایان که این همه قیل و قال راه انداخته‌اند! وجود کشوری مسلمان و شیعه در همسایگی بهتر است؟! یا کشوری ارمنی که جدیداً بقول شما با شیطان بزرگ آمریکا نرد عشق می بازد و می خواهد مانور نظامی انجام دهد؟! به نظر این مثلاً کارشناسانتان! اگر آمریکا بر این منطقه مسلط شود! اجازه خواهد داد شما از این مسیر به اروپا راه داشته باشید؟!
  • محمد دارابی IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    علی اف تنش میخاره بتمرگ زندگیتو کن
  • ۱۷ IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    آیا خبر دارید ارمنستان بامریکا در مرز ایران مانور میده پشت پرده چخبر هست
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    هراقدامی که باب میل شما نباشد جعلی هست
  • دومان IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    زنگه زور ما آذربایجان است