۰ نفر
۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۷

امسال در فاصله بین دو عید سعید قربان و غدیر اهالی فرهنگ و هنر شاهد تولد جشنواره​ای خواهند بود که «طواف تا ولایت» نام دارد.

به گزارش خبر آنلاین، این جشنواره پرداختن به هنر اسلامی را در دستور کار خود قرار داده و در حوزه​های مختلف هنری ازجمله هنر​های تجسمی، موسیقی و هنر​های نمایشی به دنبال ارائه آثاری​است که با رویکرد دینی تولید شده​اند.

رابطه حوزه هنر و دین از جمله موضوعاتی بوده که طی این​سال​ها دستمایه برپایی جشنواره​های فرهنگی – هنری مختلفی قرار گرفته و تقریبا در همه حوزه​ها شاهد برپایی چنین جشنواره​هایی بوده​ایم.

«طواف تا ولایت» هم به عنوان یک جشنواره دینی امسال اولین سال تولدش را در حوزه​های مختلف هنری جشن می​گیرد تا از این بعد فاصله بین دو عید سعید قربان و غدیر به یک جشنواره فرهنگی – هنری پیوند بخورد.

برای برپایی این جشنواره زیر مجموعه​های معاونت هنری وزارت ارشاد شامل دفتر امور موسیقی، اداره کل هنر​های نمایشی و مرکز تجسمی با بنیاد رودکی همکاری می​کنند.

شهرام گیل​ابادی مدیر سابق رادیو جوان هم دبیری جشنواره را بر عهده دارد.
نخستین دوره این جشنواره از 16 تا 24 آبان در تهران برگزار خواهد شد. ولایت وآفرینش، بندگی، یکتاپرستی، وحدت، غدیر، قربان و حج موضوعات در نظر گرفته شده برای این همایش است.
 
همایش علمی
درحاشیه این جشنواره همایشی علمی هم برای بررسی هنر​های مختلف با رویکرد دینی در نظر گرفته شده​است.

این همایش علمی در 4 موضوع اصلی حکمت هنر اسلامی، معماری، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی برپا خواهد شد.

احمد ضابطی جهرمی، یعقوب آژند، سیدحسن حسینی، عبدالحسین خسروپناه و محمدعلی رجبی هیئت داوری این همایش هستند. از جمله سخنرانان این همایش می​توان به چهره​هایی چون غلامحسین دینانی وعبدالحسین خسروپناه اشاره کرد.

علی معلم دامغانی، حسنعلی پورمند و علی اصغر فهیمی‌فرهم  مقالاتی را همایش علمی نخستین جشنواره هنر​های اسلامی ارائه خواهند کرد.

تفاوت اصلی بخش مقالات با سایر بخش‌های جشنواره نیز این است که گرچه سایر بخش‌ها تنها به موضوعات هنری می‌پردازند، ‌بخش مقالات موضوعات علمی و هنری را به همراه هم مورد بررسی قرار می‌دهد.

استادان رشته‌های مختلف در این بخش مقالات خود را روزهای 21 و 22 آبان برای علاقه‌مندان ارائه می‌کنند؛ همچنین مقالات برگزیده پس از برگزاری جشنواره به صورت یک ویژه‌نامه منتشر خواهد شد.
 
حضور190 عکاس
بخش عکس نخستین جشنواره هنرهای اسلامی «طواف تا ولایت» با حضور 190 هنرمند عکاس و455 عکس برگزار می​شود.

در این بخش مسعود زنده روح کرمانی، افشین شاهرودی و کیارنگ اعلایی داوری آثار را بر عهده دارند و آثار برگزیده و راه یافته به نمایشگاه را انتخاب خواهند کرد.
 
نگارگری
14 هنرمند شناخته شده حوزه نگارگری هم آثار خود را در نمایشگاه نخستین جشنواره هنرهای اسلامی «طواف تا ولایت» به نمایش می‌گذارند.

اردشیر مجرد تاکستانی، هادی آقا میری، مجید مهرگان، حسین عصمتی، مهدی خدا پناه، امیرحسین آقامیری، امیر طهماسبی، سلینا پوریا،‌ محمد حسین آقامیری، جلیل جوکار، مهرالزمان فخار منفرد، محسن آقا میری، محمد علی رجبی، خشایار قاضی زاده استادانی هستند که در این بخش شرکت می​کنند.

150 سفال
بخش سفال نخستین جشنواره هنرهای اسلامی هم میزبان 150 اثر سفالی ​است.

بخش سفال جشنواره به دبیری جعفر نجیبی برگزار می​شود. داوری آثار ارسالی این بخش را منیژه آرمین، سوسن خطایی و مهران هوشیار بر عهده دارند.

168 اثر در سبک‌های مختلف نقاشی از رئالیست تا پست مدرن به دبیرخانه این جشنواه ارسال شده است. داوری این بخش هم به عهده عبدالمجید حسینی​راد، اصغر کفش​چیان مقدم و مرتضی اسدی است. دبیر بخش نقاشی هم احمد خلیلی فرد است.

5757
کد خبر 181017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =