فارس نوشت:

 عضو هیئت رئیسه مجلس توقع نظام، مردم و نمایندگان مجلس از قوه قضاییه را برخورد بی‌پروا و قاطعانه این قوه با عوامل تخلف 3 هزار میلیاردی دانست و از جلسات مشترک بین برخی از نمایندگان مجلس با مسئولان دولت و قوه قضاییه برای هماهنگی درباره این تخلف خبر داد.

 

 

محمد دهقانی نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات  از آماده شدن گزارش کمیسیون اصل 90 درباره بررسی‌های این کمیسیون درباره تخلف 3 هزار میلیاردی خبر داد و اظهار داشت: بنده، باهنر و امیدوار رضایی از طرف هیئت رئیسه مسئول بررسی و پیگیری این گزارش شدیم.

اهم اظهارات وی به شرح زیر است:

*گزارش کمیسیون اصل 90 گزارش مبسوطی است. به نظر می‌آمد می‌توان یکسری ایرادات به این گزارش وارد کرد و این گزارش جامعیت نداشت، به همین دلیل روز سه‌شنبه جلسه مشترکی بین برخی از اعضای کمیسیون اصل 90 و برخی از اعضای هیئت رئیسه تشکیل شد و ملاحظاتی در خصوص گزارش ارائه شده اعمال شد.

*بنده بخش مهمی از گزارش کمیسیون اصل 90 را مطالعه کردم و فکر می‌کنم که این گزارش دیگر آماده قرائت است و انشاءالله یکشنبه هفته آینده گزارش مذکور در صحن علنی قرائت خواهد شد.

* بخشی از ملاحظات اعمال شده در این گزارش، نگارشی و بخشی هم برای شفاف‌تر شدن بعضی موضوعات بود و در عین حال مجلس نمی‌خواهد به افرادی که هنوز ثابت نشده، اتهام بزند.

* نگاه مجلس در این گزارش از منظر جزایی و کیفری نیست بلکه نگاه مجلس در این گزارش از منظر حقوقی، اداری و سیاسی است.

* مجلس مواردی که جنبه اتهامی دارد را به قوه قضاییه واگذار می‌کند تا این قوه به موارد مذکور رسیدگی کند. مجلس از این منظر که مشخص شود افراد در برابر اتفاق روی داده چه اندازه مسئولیت حقوقی و سیاسی دارند، در گزارش کمیسیون اصل 90 مواردی را ذکر می‌کند و این در واقع از منظر شایسته‌سالاری، صلاحیت‌ها و وصول اداری و تقصیر حقوقی است.

* مجلس می‌خواهد روشن شود که چقدر ایراد به ‌وزیر، بانک مرکزی و معاونان‌شان یا بانک‌های مربوط وارد است و مشخص شود که چقدر مسئولیت متوجه این افراد است.

*اسناد کمیسیون اصل 90 درباره وجود ردپای جریان انحرافی در تخلف 3 هزار میلیاردی آماده نشده است، البته برخی موارد هست اما چون هنوز مسجل نشده، نمی‌توان چیزی مطرح کرد، البته گزارش کمیسیون اصل 90 ملاحظاتی در این زمینه دارد تا این گزارش ضربه‌ای به روند پیگیری قوه قضاییه وارد نکند.

*توقع نظام، مردم و نمایندگان مجلس از قوه قضاییه را برخورد بی‌پروا و قاطعانه این قوه با عوامل این تخلف است.مجلس هر جا که احساس کند، حرکت قوه مقننه به آن حرکت اصلی که در قوه قضاییه هست، ضربه می‌زند، این ملاحظه را اعمال می‌کند و البته این ملاحظه معقول است و اگر گفته‌ها و سخنان ما به روند اصلی برنامه ضربه بزند، ما باید امساک کنیم.

* هم‌اکنون جلسات مشترکی بین برخی از اعضای مجلس با دولت و قوه قضاییه در جریان است و هماهنگی بین قوا در این خصوص وجود دارد و با جدیت این موضوع دنبال می‌شود.

*مقاومـت‌هایی در برخی افراد که متهم هستند و احضار می‌شوند، وجود دارد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین از احضار یکی از نمایندگان مجلس به دستگاه قضایی به عنوان "مطلع" برای پاسخگویی به سؤالاتی درباره تخلف 3 هزار میلیارد تومانی خبر داد.

* بنده رئیس کمیته حقوقی مجلس هستم. همان لحظه‌ای که احضاریه قوه قضاییه به دستم رسید، این احضاریه را به نماینده مذکور ابلاغ کردم و آن نماینده هم فردای همان‌روز با وجود آنکه سه روز طبق متن نوشته شده در احضاریه برای حضور در دادگاه مهلت داشت، حاضر شد.

/212 212 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    1 0
    واقعا حرف این نماینده کاملا غیر حرفه ای بود..!! آخه وقتی مسجل نشده چرا اتهام میزنی؟
  • بدون نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    0 0
    ردپای خیلی ها هست. اونقدر آش شوره که کمیسیون اصل نود از سه گزارش دوتای آنرا محرمانه تلقی کرده. فقط خواجه حافظ شیرازی در این افتضاح اقتصادی دست نداشته!!
  • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    0 0
    متن درهم برهمی بود هیچ نفهمیدم چی شد.