گزارشهای پلیس نشان می دهد آدمربایی در کشور کمتر شده، ولی آدمربایی های اخیر به صورت باندی و به شدت خشن بوده است

امید سلیمی بنی: آدم ربایی در کشور، کنترل شده است. این را آمار اعلامی از سوی پلیس می گوید. در سال گذشته، تعداد آدمربایی های کشف شده از مواردی که انجام شده، بیشتر بوده، یعنی متهمان آدم ربایی در سالهای گذشته نیز به چنگ پلیس افتاده اند. ولی خبر مربوط به دو آدم ربایی خشن در روزهای گذشته، منتشر شده که پرداختن به فصول مشترک آنها، جالب توجه است.
در یکی از آدم ربایی ها، پلیس، دیر به صحنه جنایت رسید و سرانجام با جسد بیجان، نوجوان ربوده شده، روبرو شد. در دیگری، پلیس به موقع رسید و آدم ربایان را دستگیر کرد.
قربانیان هر دو آدمربایی، پسران نوجوان 14 و 15 ساله بودند که در کمال بی گناهی، اسیر جنایتکاران شدند. انگیزه جنایتکاران در پرونده اول که در تهران شکل گرفت، تجاوز جنسی به قربانی بود. پرونده دوم در یزد اتفاق افتاد و جنایتکاران انگیزه مالی داشتند.
قربانی، در پرونده اول، به قتل رسید و در پرونده دوم، زنده ماند. هر دوی این پرونده ها توسط گروه های آدم ربایی شکل گرفته بود.
 

گروگان یزدی در گور نگهداری می شد
منابع خبری امروز از قول فرمانده انتظامی استان یزد، خبر از دستگیری 5 آدم ربا و رهایی گروگان 15 ساله دادند. منوچهر امان الهی در تشریح این پرونده گفته از زمان اعلام پدر کودک، تا زمان دستگیری آدم رباها و نجات گروگان، تنها 4 ساعت، زمان صرف شد.
به گفته این مقام انتظامی، آدم رباها، پسر 14 ساله ای به نام "ابراهیم" را به زور از مزرعه پدرش ربودند و در مزرعه دیگری، او را در گودال حبس کردند. این گروگان، با تلاش ماموران انتظامی حالی که دست، پاها، چشم و دهانش بسته شده بود و حال مساعدی نداشت، از گور نجات پیدا کرد و به خانواده اش تحویل داده شد.
فرمانده انتظامی یزد سرنخ دستگیری آدمربایان را ارسال چند پیامک تهدیدآمیز از سوی یکی از متهم به پدر گروگان اعلام کرد. این متهم، از اقوام شاکی بود و با انجام تحقیقات، فردی از اهالی زاهدان را معرفی کرد. متهم اصلی در باغی نزدیک مزرعه شاکی، سکونت داشت و در بازداشت ماموران، به ربودن "ابراهیم" با همکاری 4 نفر دیگر اعتراف کرد.
او اقرار کرد که گروگان را گودال از قبل آماده شده زیر خاک نگهداری کرده است.
 

11 مرد شیطان صفت، پسر سبزی فروش را کشتند
در پرونده آدم ربایی در تهران، 11 کارگر افغان، با انگیزه تجاوز به پسربچه ای 14 ساله به نام سعید، او را دزدیدند و در زیرزمین خانه ای متروک در تهران، به او تجاوز کردند. بر اثر صدمات وارد شده به قربانی، سعید فوت کرد.
پلیس در این پرونده، ابتدا چند متهم افغان را دستگیر کرده بود، ولی به دلیل نبودن مدارک لازم، آنها را آزاد کرد. سرنخ اطلاع به نیروی انتظامی در این پرونده، فردی ناشناس است که ضمن تماس با پدر مقتول، پلیس 110 را نیز در جریان گذاشته بود.
کارآگاهان ویژه دایره قتل متوجه شد ند شامگاه سه‌شنبه گذشته، فردی سعید را مشاهده کرده و موضوع را به پلیس اطلاع داده بود. او به ماموران گفته بود پسر نوجوان را در حال مشاجره با چند مرد افغان دیده و مشاهده کرده است افاغنه او را به زور به ساختمانی نیمه‌کاره بردند، اما ماموران ساختمان موردنظر را اشتباه گرفتند و به مکانی دیگر رفتند. آنها چند افغان را نیز بازداشت کردند اما چون مدرکی علیه‌شان وجود نداشت، آنها را آزاد کردند.
با افشای این موضوع، شاهد حادثه بار دیگر تحت بازجویی قرار گرفت و اطلاعاتی را به پلیس ارایه داد که به سرنخی برای دستگیری متهمان تبدیل شد و کارآگاهان در دو روز گذشته توانستند 10 نفر را در این خصوص دستگیر کنند، اما از "غدیر" نگهبان افغان خانه نیمه کاره که محل وقوع قتل بود، ردپایی به دست نیامد. این 10 افغان که از کارگران غیرمجاز هستند، در بازجویی‌ها اعتراف کردند پسر نوجوان را به قصد تعرض ربودند و دسته‌جمعی به وی تجاوز کردند. متخصصان پزشکی قانونی با انجام معاینه و آزمایش‌های تخصصی علت مرگ سعید را تجاوز دسته‌جمعی اعلام کرده اند.

 

آدم ربایی در کشور کمتر و کمتر می شود
گزارشهای پلیس نشان می دهد وقوع جرم آدم ربایی در کشور، هر سال، کمتر از سال گذشته می شود. آمار نشان می دهد ظرف 7 سال گذشته، میزان وقوع آدم ربایی در کشور، کاهش زیادی پیدا کرده است.
در سال 83، تعداد 1140 مورد آدمربایی در کشور گزارش شده بود که این تعداد در سال گذشته به 480 مورد رسید. در همین حال، میزان کشف آدمربایی های سالیان گذشته نیز افزایش بیشتری پیدا کرده که نشان می دهد افسران پلیس، کارآزموده تر شده اند.
گزارش سالانه پلیس نشان می دهد در سال گذشته تمامی آدم ربایی های انجام گرفته توسط پلیس کشف شد و نزدیک به 6 درصد از متهمان پرونده های سالهای گذشته نیز، به چنگ قانون افتادند.
بررسیها نشان می دهد تقریبا نیمی از آدم ربایی های کشور در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس انجام شده که اکثر آنها دارای انگیزه های مالی و همچنین به خاطر تسویه حسابهای مواد مخدر بوده است.
گزارش پلیس می گوید اکثر قریب به اتفاق متهمان دستگیر شده که به جرم آدم ربایی اعتراف کرده اند و دارای سوابق کیفری بوده اند. پلیس همچنین تایید می کند باندهای مواد مخدر که در دو سوی مرز فعالیت می کنند، نیز با انگیزه اخاذی و همچنین به دلیل اختلافات قومی، دست به آدم ربایی می زنند.
47/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    9 0
    با عرض تسلیت به خانواده محترم آن مرحوم از مراجع قضایی تقاضا دارم در اسرع وقت هر 10 نفر را اعدام کنند.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    14 0
    اگر این اتفاق در هر کشور دیگر می افتاد چه واکنش مردم و مطبوعات آن کشور نشان می دادند . این جنایت را با کدام جنایت اتفاق افتاده در دنیا می توان مقایسه کرد . آقای رئیس نیروی انتظامی این آن امنیتی است که از آن صحبت می کنید؟؟ از این 11 افغانی یک نفر هم از دستگاه انتظامی و امنیتی کشور هراس نداشت ؟؟ وامصیبتا وامصیبتا!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
    4 1
    نون نداریم خودمون بخوریم ، میدیم این افغانی های بی چشم و رو بخورن که یا به ناموس و زن و بچه مردم تجاوز کنند یا آنها را بکشند . یک یارانه هم بهشون بدیم دیگه تکمیله !!!