کاهش 19 درصدی تعرفه واردات گوشی تلفن همراه در رشد امار واردات قانونی نمود پیدا کرد.

علی پاکزاد: در 19 مرداد ماه سال جاری بعد از مدتها شاهد کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه بودیم، تعرفه ای که با هدف تشویق تولید کنندگان داخلی برای ورود به این عرصه افزایش یافته بود ولی در عمل حاصلی جز داغ شدن بازار گوشی های قاچاق به همراه نداشت.
فرآیند کاهش تعرفه واردات در مرداد سال جاری با افزایش حجم واردات گوشی قانونی به کشور همراه شد و نشان از تاثیر این سیاست در بازار پر مصرف موبایل داشت، نگاهی به روند واردات ماهیانه گوشی تلفن همراه طی سال جاری نشان می دهد در حالی که متوسط واردات گوشی طی پنج ماهه نخست سال جاری معادل حدود 3 میلیون دلار بوده است که ناگهان در شهریور ماه حجم واردات قانونی گوشی تلفن همراه به 6.1 میلیون دلار رسیده و به این ترتیب می توان گفت شاهد افزایش سهم وادرات قانونی در مقابل قاچاق در بازار گوشی همراه در کشور هستیم.


این وضعیت از سوی رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری ،گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی نیز تائید می شود، ابراهیم درستی گفت: : کاهش تعرفه واردات این کالا سبب شده است بخشی از قاچاق گوشی های تلفن همراه حذف شود و انگیزه ای برای این فعالیت به ویژه برای گوشی های زیر دویست هزار تومان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون انگیزه اقتصادی برای قاچاق گوشی های تلفن همراه دارای بیش از 200 هزار تومان قیمت وجود دارد ، اظهار داشت : اگر واردات گوشی ها ، اقتصادی باشد درامدهای دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده هم افزایش خواهد یافت.
درستی افزود: تعرفه واردات گوشی تلفن همراه از 25 درصد به 6 درصد رسیده است که البته مالیات بر ارزش افزوده 4 درصدی را باید به آن اضافه کنیم ، در مجموع به 10 درصد می رسد.
وی با بیان اینکه تا پیش از این 75 درصد گوشی های تلفن همراه موجود قاچاق بود ، گفت : حقوق دولتی هم با رشد این پدیده ضایع می شود و مصرف کننده هم به خدمات پس از فروش مطمئن ، دسترسی نخواهد داشت.

 


قابل ذکر است که بر اساس آمارهای گمرک میزان واردات قانونی گوشی همراه در سالهای 88 و 89 به ترتیب به 4.5 و 30 میلیون دلار کاهش پیدا کرده بود که با توجه به رشد واردات قانونی در سال جاری به نظر می رسد حجم واردات قانونی این کالای پر مصرف در سال جاری به مرز 60 میلیون دلار افزایش پیدا کند.
آمار نیمه اول سال جاری نشان می دهد حجم واردات گوشی طی شش ماهه نخست امسال به 21 میلیون دلار رسیده ، در این دوره زمانی امارات، چین، هنگ کنگ و کره جنوبی کشورهای صادر کننده گوشی به ایران بوده اند ولی قابل توجه انکه 68 درصد از واردات ثبت شده مربوط به منطقه آزاد چابهار است.
/222/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =