مهرنوشت:

به زودی قرارداد ساخت بزرگترین کارخانه ان.جی.ال ایران (جمع آوری گازهای همراه نفت) به ارزش تقریبی نیم میلیارد دلار به صورت ترک تشریفات مناقصه به قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) واگذار خواهد شد.

بر این اساس قرار است ساخت کارخانه ان.اج.ال 2300 منطقه نفتی مارون به ارزش تقریبی نیم میلیارد دلار شامل یکهزار و 877 میلیارد ریال و 194 میلیون یورو به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) واگذار شود.
در صورت واگذاری این قرارداد گازی، سومین قرارداد صنعت نفت بوده که در دوران مدیریت رستم قاسمی در وزارت نفت به این مجموعه واگذار شده است.
شهریور ماه سالجاری هم قرارداد ساخت خط لوله اتان و اتیلن مرکز به ارزش تقریبی 500 میلیون دلار توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی به قرارگاه سازندگی خاتام الانبیا واگذار شده بود.
غلامرضا غریبی مدیر عامل سابق پایانه های نفتی ایران هم اخیرا در جمع خبرنگاران از واگذاری قرارداد مطالعاتی ساخت مخازن زیر زمینی نفت خام به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خبر داده بود.
 هدف از ساخت کارخانه ان.جی.ال منطقه نفتی مارون جمع آوری گازهای تولیدی از مخزن خامی میدان نفتی مارون، همچنینن گازهای همراه نفت واحدهای بهره برداری شماره 3 و 5 این میدان نفتی به عنوان منبع اصلی خوراک کارخانه در نظر گرفته شده است.
تولیدات کارخانه گاز و گاز مایع 2300 مارون شامل 28 هزار بشکه در روز مایعات سنگین تر از اتان و حدود 207 میلیون فوت مکعب گاز سبک خواهد بود.
مایعات سنگین تر از اتان برای فرآورش و تولید محصولات اتان ال .پی. جی و بنزین طبیعی به دو مجتمع پالایشگاهی جدید که در محل کنونی پالایشگاه گاز مایع بندر ماهشهر احداث خواهند شد، ارسال و گاز سبک تولیدی نیز به میدان مارون تزریق می شود.
کارخانه گاز و گاز مایع 2300 مارون دارای واحدهای اصلی شیرین سازی و نم زدایی گاز، بازیافت مایعات سنگین تر از اتان، تصفیه گاز مایع و تراکم گاز و تسهیلات جانبی است.
مطالعات احداث این کارخانه که همانند یک پالایشگاه بزرگ گاز است، از سوی مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام شده و اعتبار لازم برای آن تخصیص یافته است که با انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

/22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    4 2
    هردم از اين باغ بري مي رسد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!