تهران امروز نوشت:

ایران کشوری است که از لحاظ جغرافیایی چهار اقلیم آب و هوایی را داراست. این وضعیت نادر باعث شده که اکوسیستم ایران حیوانات و گیاهان متفاوت را درون خود رشد دهد. در شمال غرب گوزن زرد ایرانی و قوچ؛ در شمال پلنگ، یوز و درنا؛ در جنوب و جنوب غرب شیر ایران و در آبهای خلیج فارس دلفین و نهنگ حیواناتی بودند که در ایران یافت می‌شدند اما متاسفانه در چند دهه اخیر به علت شکار بی‌رویه، عدم مدیریت و مشخص نبودن وظایف دستگاه‌های دولتی حیات وحش ایران در معرض نابودی قرار گرفته است.


این در حالی است که ضرورت ایجاد مراکزی برای حفظ ذخایر ژنتیکی و تحقیق روی گونه‌های در حال انقراض و آموزش مردم برای آشنایی با موهبت‌های طبیعی به‌شدت احساس می‌شود. امروزه یکی از ویژگی‌های کلانشهرهای دنیا توسعه نهادهایی است که علاوه بر حفظ محیط‌زیست خود ارتباط شهروندانش را با محیط زندگی خود بیشتر کند. باغ‌وحش به‌عنوان یکی از این نهادها توانسته علاوه بر جنبه آموزشی، فرهنگی به عنوان نماد توریستی این شهرها نیز استفاده شود.


نگهداری حیوانات در باغ‌وحش ‌ها غیراخلاقی است

در این رابطه یک کارشناس محیط‌زیست با بیان اینکه نگهداری حیوانات در باغ‌وحش به سبکی که در ایران انجام می‌شود غیر اخلاقی است می‌گوید: در باغ‌وحش‌های کشورهای دنیا به هیچ عنوان حیوانات را در قفس تنگ و یکنواخت مانند آنچه که در ایران رایج است نمی‌اندازند و حیات وحش را آزار نمی‌دهند.

کوروش خزلی کارشناس محیط‌زیست اضافه می‌کند: شرایط نگهداری حیوانات در باغ‌وحش‌های ایران به قدری وحشتناک است که اغلب منجر به مرگ گروهی یا تکی این حیوانات می‌شود. وی با بیان اینکه اصولا با نگهداری حیوانات در قفس برای درآمدزایی مخالفم می‌گوید: البته در حال حاضر اوضاع حیات وحش در باغ‌وحش‌های ایران به‌قدری رقت انگیز است که هیچ توریستی را جذب نمی‌کند که بخواهد درآمدی داشته باشد.

به گفته خزلی، در باغ‌وحش‌های کشورهای اروپایی برای هر حیوان شرایطی که در زیستگاه طبیعی آن حیوان حاکم است مهیا می‌کنند. به عنوان مثال برای خرس‌های قطبی فضای گسترده‌ای مانند قطب و برای حیوانات گرمسیری مانند میمون زیستگاه گرم و... فراهم است. به اعتقاد وی، البته در کشورهای اروپایی رفتار انسان‌ها با حیات وحش به قدری دوستانه و مهربان است که حیات وحش در باغ‌وحش‌های آنها به هیچ عنوان روحیه عصبانی و تهاجمی حیوانات باغ‌وحش‌های ایران را ندارند.

 
فاصله نگهداری‌حیوانات با معیارهای‌جهانی

جاوید آل داوود، رئیس انجمن حمایت از حیوانات نیز در مورد وضعیت نامناسب باغ‌وحش‌های کشور می‌گوید: روش نگهداری حیوانات در باغ‌وحش ما با معیارهای جهانی فاصله زیادی دارد که باعث شده استقبال از این مراکز روند نزولی داشته باشند، به همین دلیل درآمدزایی خوبی نداشته و بالطبع منجر به آن می‌شود تا مسئولان باغ‌وحش‌ها هزینه‌ها را کاهش دهند.

نتیجه آن که نامرغوب و کم شدن غذاهای حیوانات را شاهد هستیم. به گفته وی، در باغ‌وحش‌های ایران حیوانات گرمسیری و سردسیری در فضای مشابه هم نگهداری می‌شوند، این شیوه نگهداری اثر نامطلوبی بر حیوانات می‌گذارد. رئیس اداره اجرایی و شکار وصید سازمان محیط‌زیست نیز با اعلام اینکه باغ‌وحش‌های ایران با ضوابط سازمان محیط‌زیست و استانداردهای روز دنیا بسیار فاصله دارند می‌گوید:در حال حاضر در کمتر کشوری مشاهده می‌شود که حیوانات در قفس محدودی به شکلی که در ایران مرسوم است نگهداری شوند.

رضا فرجی اضافه می‌کند: از حدود یک سال پیش کمیته ویژه‌ای در سازمان محیط‌زیست متشکل از دفاتر حیات وحش، دفترشکار و صید، دفتر زیستگاه‌ها، دفتر حقوقی و نمایندگان استانها برای تدوین دستورالعمل ویژه و تهیه استاندارد‌ها و ضوابط برای باغ‌وحش‌ها و پایش عملکرد آنها تشکیل شده است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خواننده IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    3 0
    وقتی قاتلا به همین راحتی حیونارو قتل عام می کنن و بعد هم یه وثیقه خوشگل می رن میذارن رو میزه آقای قاضی خوب معلومه که زندانشونم آلکاتراس.
  • cyrus the great IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    3 0
    یک سر به باغ وحش وکیل آباد مشهد بزنید. رنج و درد رو میشه تو چشمای حیوون های اونجا دید.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    2 2
    اخه چي مون درسته كه باغ وحشمون درست باشه ادمها رو ول كردي چسبيدي به حيونا
  • بدون نام DE ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    3 0
    من رفتم باغ وحش ارم! این حیوانات بیچاره دیدم دلم سوخت واسشون! مخصوصا ببر و شیر که تو یه جای 2 متری زندگی می کنن!!اینا هم حیونای بخت برگشته بودن بیچاره ها!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    2 0
    خب تعطیل کنید این باغ وحش را!! حیوانات آنرا هم کم کم عادت دهید تا در محیط طبیعی زندگی کنند و به طبیعت باز گردانید. تا زمانی که یک باغ وحش استاندارد نساخته ایم حق محبوس نمودن حیوانات را نداریم. اگر هم می خواهید جوانان را با حیاط وحش آشنا کنید مدارس می توانند زیر نظر سازمان حفظ محیط زیست تورهای محدود در مناطق حفاظت شده بگذارند. بهتر است تا مدارس به جای بردن شاگردان به کیش و دبی و مشهد با هماهنگی آنها را به تورهای کوتاه مدت آشنایی با حیات وحش ببرند.
  • حسين DE ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    6 0
    حدود 2 ماه پيش رفتم . قبل از اين كه برم يكي از دوستان گفت كه اصلا نرو كه حالت بد ميشه اما رفتيم و واقعا خودم و خانومم و بچه 5 سالم افسرده شديم. قفسهايي كه به بدترين شكل ساخته شده اند. كف اكثريت قفسها سيمان. واقعا دخمه از ميله آهني و سيمان. بايد مسئولين حيات وحش و باغ وحش كشور را يه هفته اي تو اين قفسها بندازن شايد اصلاح بشند
  • بدون نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    3 0
    بله باید به حیوانات هم احترام گذاشت فکر کنم همگی مستندهایی رو تو تلویزیون دیدیم که در خارج باغ وحش های آزاد وجود دارد و مردم با ماشین به داخل آن رفت و آمد می کنند و با حیوانات چگونه رفتار می کنند