سوال از رئیس​جمهور تابویی است که شکستنش به این سادگی​ها نیست.

به گزارش خبرآنلاين، اگرچه علي مطهري از ابتداي تشکيل مجلس هشتم به دليل برخي اظهارات و تصميمات رئيس​جمهور طرح سوال از وي را تدوين کرد و ارائه آن به هيات رئيسه را تا تابستان امسال به تعويق انداخت؛ اما چرخه کار به گونه​اي نچرخيد که اين طرح اعلام وصول شده و در دستور کار مجلس قرار گيرد.
انگشت انتقاد مطهري در اين ميان همواره متوجه هيات رئيسه مجلس بوده است که در اعلام وصول اين طرح و ارائه​اش به کميسيون تخصصي جهت بررسي، تعلل کرده و مي کند. اين تاخير و تعلل آنقدر به طول انجاميد که مطهري استعفايش را در اعتراض به اين رويکرد، تقديم رئيس​مجلس نمود. جالب آنکه نهايتا به جاي اعلام وصول طرح سوال از رئيس​جمهور، هيات رئيسه مجلس، استعفاي علي مطهري را اعلام وصول کرد.
در اين ميان محمدرضا باهنر نايب رئيس​مجلس از نمايندگان خواست تا در صورت اصرار بر سوال از رئيس​جمهور، موضعشان را به هيات رئيسه اعلام کنند. با اتخاذ چنين تدابيري از سوي هيات رئيسه مجلس بود که 100 امضاي اين طرح به 71 مورد کاهش يافت تا نصاب لازم -75 امضا- را از دست بدهد و طرح سوال از رئيس​جمهور  همچنان يک تابو بماند.
از صبح امروز تا آخرين ساعات عصر، محمد دهقان و حسين سبحاني​نيا اعضاي هيات رئيسه مجلس در گفت​وگوهاي مجزايي با خبرگزاري​ها اعلام کرده​اند که تعداد امضاهاي طرح سوال از رئيس​جمهور کاهش يافته و ديگر نصاب لازم را ندارد. از اين رو سوال از رئيس​جمهور منتفي است. آنها معتقدند که ممکن است با منتفی شدن طرح سؤال از رئیس‌جمهور، نمایندگان بیشتری به هیئت رئیسه مراجعه کرده و امضاهایشان را پس بگیرند.
اما مطهري که مي​گويد «منتفی شدن طرح سئوال از رئیس جمهور موضوع درخواست استعفایم را منتفی نمی کند»، در واکنش به اين اقدامات هيات رئيسه گفته است: از آنجا که هیات رئیسه مجلس به دنبال انهدام طرح سئوال از رئیس جمهور بود، غیر از دو سه نفری که به طور طبیعی امضای خود را پس گرفتند، پس گرفتن سایر امضاها را قبول ندارم .
وي با ابراز تاسف از اينکه معاون پارلمانی رئیس جمهور و معاونان پارلمانی وزیران از یک طرف و برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس از طرف دیگر مانند دو تیغه یک قیچی به نمایندگان فشار وارد کردند تا امضای خود را پس بگیرند، افزود: به هرحال نماینده هم یک انسان است و ممکن است وقتی از چند طرف تحت فشار قرار می گیرد و به او گفته می شود فلان پروژه عمرانی حوزه انتخابیه ات متوقف می شود، عقب نشینی کند. چون تعهداتی نسبت به موکلین خود دارد. باید از این دو گروهی که مانع طرح سئوال می شوند پرسید که چرا این قدر از تحقق سئوال از رئیس جمهور می ترسند؟
به گفته وي،با همه این فشارها 71 نماینده مقاومت کرده و امضای خود را پس نگرفته اند و من از آنها تشکر می کنم. اضافه کردن دو سه امضای کسری هم کار مشکلی نیست.
هفته آينده هفته سرنوشت سازي براي تابوي سوال از رئيس​جمهور خواهد بود. هفته​اي که يا مطهري با جمع آوري امضاهاي بيشتر مي​تواند اين تابو را بشکند و يا هيات رئيسه با مقاومت بيشتر اين تابو را حفظ خواهد کرد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    15 0
    مطهری به تنهایی نشان داد مجلس راس امور است. اگر استعفا بدهد و برود مجلس راس امور خواهد بود؟