طالبان با خواهش و ریش گرو گذاشتن حقابه نمی‌دهد/ ایران تنها یک راه دارد

ما اگر از آب هیرمند بی‌نیاز شدیم و توانستیم به خوداتکایی در زمینه‌ی آب برسیم آن وقت شاید یک روزی افغانستان در عوض گرفتن امتیازاتی از شما، آب هیرمند را بگذارد به ایران هم سر ریز شود. در غیر اینصورت هیچ راهی برای حل کردن مساله‌ی آب هیرمند وجود ندارد.

ماهان نوروزپور: رودخانه‌ی هیرمند که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد و به دریاچه‌ی هامون می‌ریزد؛ مهم‌ترین منبع حیاتی محیط زیست استان سیستان و بلوچستان و تامین آب شرب این استان است. در طی ۱۵۰ سال گذشته، سدسازی‌های افغانستان و احداث کانال‌های انحرافی که مانع روند آب هیرمند به سمت ایران می‌شود باعث اختلافات سیاسی بین ایران و افغانستان بوده است. با روی کار آمدن طالبان امید این می‌رفت که مساله‌ی حق آبه‌ی هیرمند حل و فصل شود اما گره از آنچیزی که بود کورتر هم شده است. نزدیک به سه ماه از اخطار رئیس جمهور ایران به حکام افغانستان درباره حقابه ایران از رود هیرمند گذشته ولی هنوز خبری از انجام وعده‌های طالبان در این زمینه نشده است. کوتاهی در این زمینه به جایی رسیده که چندی پیش دو تن از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان ضمن استمداد برای حل مشکل بی‌آبی و احقاق حق مردم این استان از رود هیرمند، از دولت خواستند سفارت طالبان در تهران را تعطیل کند. با این حال طالبان علیرغم مساعدت‌های ایران هنوز حاضر نشده سهم آب ایران از هیرمند را به طرف سیستان و بلوچستان سرازیر کند. آیا واقعا ایران باید از حق خود بگذرد؟ اگر نه چه راه‌کاری برای گرفتن حق آبه از طالبان متصور است؟ در این مورد با محسن روحی صفت، دیپلمات پیشین ایران در افغانستان گفت و گو کردیم که در ادامه آن را می خوانید:

ما صد و پنجاه سال است که بر سر حق‌آبه‌ی هیرمند با افغانستان مشکل داریم.به تازگی چه اتفاقی افتاده که این بحث دوباره داغ شده است؟

اگر در سال‌های گذشته آب هیرمند وارد ایران شده؛ فقط و فقط بخاطر سیلاب‌ها بوده است. یعنی آبی که افغانستان نتوانسته آن را کنترل بکند و آب به طرف مرز ایران روانه گشته است. در این دو سال اما با احداث سدها و کانال‌های انحرافی که آب را در موقع‌ سر ریز به هامون گودزره می‌برد حتی آن‌ آب‌های سرریز از سیلاب هم به سمت استان سیستان بلوچستان نمی‌رود. عکس‌های هوایی نشان می‌دهند که در مسیر منشأ آب تا مرز ایران زمین‌هایی که پیشتر خشک بودند؛ به مزارعی سرسبز تبدیل شده اند. حتی مواد مخدر هم در این مزارع کشت می‌شود. این‌ نشان می‌دهد که تمام آب هیرمند را دارند در این مزارع استفاده می‌کنند. در حال حاضر یک کانال انحرافی تازه‌ای در بند بخش‌آباد احداث کرده اند که دیگر هیچ آبی به سمت ایران نیاید.

طالبان با خواهش و ریش گرو گذاشتن حقابه نمی‌دهد/ ایران تنها یک راه دارد
بیشتر بخوانید

اخطار رئیسی به طالبان در باره حقابه هیرمند ۶۶روزه شد و هیچ اتفاقی نیفتاد
نماینده چابهار: تشنگی سیستان و بلوچستان برای برخی مدیران عادت شده است
عدم همکاری افغانستان در احیای تالاب هامون زمینه‌ساز وقوع فاجعه انسانی در منطقه

به نظر شما پذیرفتن سفارت طالبان پیش از اینکه حق‌آبه‌ی خود را بگیریم اشتباه بود؟

بله قطعا اشتباه بود. نه فقط در مساله‌ی حق آبه بلکه در مسائل فرهنگی و تمدنی و حتی بشر دوستانه اینکار غلط بود. وجود هشت میلیون مهاجر افغان در ایران و بیرون کردن مهاجرین افغان بسیار زیادی توسط پاکستان و ترکیه نشان دهنده‌ی چیست؟ اینکه مردم افغانستان از طالبان ناراضی هستند و آن را نمی‌خواهند. چرا ما باید سفارت یک گروه اقلیت در افغانستان را که هیچ حقوقی برای مردمش قائل نیست و آن‌ها را رعیت خود می‌داند بدون هیچ مذاکره و پیش شرطی در ایران بپذیریم. اصلا برای منفعت خودمان نباید به این سادگی سفارت طالبان را می پذیرفتیم. همین چند روز پیش یکی از مسوولین عالی رتبه‌ی طالبان گفته بود که چرا باید زبان فارسی یاد بگیریم اصلا فارسی به چه دردی می‌خورد؟ وقتی هم که قدرت گرفتند زبان پشتو را زبان رسمی افغانستان کردند. مگر میراث تمدنی فرهنگ فارسی و زبان فارسی کم چیزی است که همینطور مفت و رایگان بگذاریم یک اقلیت آن را نابود کند. بسیاری از بزرگترین شخصیت‌های فرهنگی تمدن فارسی از رودکی تا مولوی در همین منطقه‌ یعنی افغانستان امروزی زاده شدند. آنوقت ما میراث ارزشمند زبان و تمدن فارسی را همینطور راحت تسلیم طالبان می‌کنیم.

فکر می‌کنید چرا دولت‌ مردان ما مرتکب چنین اشتباهی شدند؟

کسانی که در راس امور هستند دید نظامی و امنیتی به همه‌ی مسائل دارند نه دید تمدنی و فرهنگی. آنوقت در همان مسائل امنیتی و نظامی هم دچار برداشت‌های اشتباه و محاسبات غلط هستند. این به این معنا نیست که الان باید با طالبان برای گرفتن حق آبه‌ بجنگند بلکه می بایست اهرم‌های قدرت لازم را علیه طالبان حفظ می‌کردند تا در چنین روزی توان چانه‌زنی داشته باشند. آقایان دید اشتباه و درک نادرستی از این روابط دارند. تلقی‌شان از این مسائل اشتباه است. با ریش گرو گذاشتن و خواهش و تمنا که کاری را نمی‌توان پیش برد.

در حال حاضر چه راهی برای پیگیری حق آبه‌ی هیرمند وجود دارد؟

هیچ راهی وجود ندارد. هیچ کس با دولت نیازمند معامله نمی‌کند. هیچ کس با دولتی که اظهار عجز و ناتوانی می‌کند چانه‌زنی نمی‌کند. ما اگر از آب هیرمند بی‌نیاز شدیم و توانستیم به خوداتکایی در زمینه‌ی آب برسیم آن وقت شاید یک روزی افغانستان در عوض گرفتن امتیازاتی از شما، آب هیرمند را بگذارد به ایران هم سر ریز شود. در غیر اینصورت هیچ راهی برای حل کردن مساله‌ی آب هیرمند وجود ندارد.

آنوقت با چنین فرضی، مشکل و بحران آب استان سیستان و بلوچستان را چطور حل کنیم؟

ببینید هیچ اراده‌ای برای حل کردن این بحران وجود ندارد. باید به مسوولان گفت هم آنقدر که سرمایه‌گذاری در بخش نظامی مهم است، تشنگی و کمبود آب مردم یک استان هم اهمیت دارد باید از الان برای آن فکری بکنند. منتها هیچ نیتی و هیچ عزمی در این زمینه وجود ندارد. ما باید بنشینیم فکر کنیم تا ببینیم چطور می‌توانیم بدون آب هیرمند، آب سیستان و بلوچستان را تامین کنیم. اول از همه باید طرح‌هایی ارائه دهیم که جلوی هدر رفت آب موجود در سیستان و بلوچستان را بگیرد. من همین دیروز از زاهدان می آیم. آنجا دیدم پسماند عظیمی از آب همینطور سرازیر شده و بی‌هدف می‌رود. پرسیدم این آب به کجا می‌رود به من گفتند که پاکستان آن را تصفیه می‌کند و از آن استفاده می‌کند. متوجه منظورم می‌شوید؟ پسماند همین آب موجود در سیستان و بلوچستان را پاکستان استفاده می‌کند. الان لوله‌های آب این استان آنقدر قدیمی هستند که چهل درصد آب این منطقه از طریق همین لوله‌ها هدر می‌رود. چاه نیمه‌هایی که وجود دارند نصف آب موجود را با تبخیر شدن هدر می‌دهند. باید اول از همه برای جلوگیری از هدر رفت آب فکری کرد. یک برنامه‌ای تهیه شده از اداره‌ی حقوقی وزارت خارجه و به وزارت نیرو تحویل دادند تحت عنوان «رویین تن سازی سیستان و بلوچستان». در این طرح می‌خواهند اب از دریای عمان بیاورند و مثل کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس با نمک‌زدایی و آب شیرین کن آب سیستان و بلوچستان را تامین کنند. این‌ طرح‌ها باید جدی گرفته شود الان همین کشورهای عربی با وارد کردن آب و دستگاه‌های آب شیرین کن آب خود را تامین می‌کنند. کشور استرالیا نیمی از گوجه‌ی خود را با آب نمک‌زدایی شده‌ی دریا پرورش می‌دهد. همانطور که اول بحث هم گفتم تنها راهش رسیدن به خود اتکایی در آب است منتها هیچ کس نه دغدغه‌ی این مسائل را دارد نه اراده‌ای برای حل کردنش.

۳۱۱۳۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1798887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 611
  • نظرات در صف انتشار: 87
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    تنها راه حل ضمیمه کردن افغانستان به خاک ایران است .
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      محسن جان خونسرد باش.بزار همین رو زاییدن بزرگ کنند بعد بفکر کشور گشایی باش.فعلا تا امروز ۲۸ میلیون نفر زیر فقر داریم که تا پایان سال به ۴۰ میلیون هم خواهد رسید.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      99 51
      خیر می شود افغانستان را دو تکه کرد افغانهای یا همون پ شتون های جنوب جدا و شمال افغانستان شیعیان به ایران وصل شوند و
    • ل IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      46 29
      مواظب باش چپ نکنی همه دنیارو به خاک خودت چسبوندی بس کنید از این حرفای پوشالی
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      8 میلیون افغانی در ایران هستند که دارند از منابع ابی ایران که برای ایندگان هست استفاده نیکنند همشون را اخراج کنید
    • عزیز سنجرانی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      39 67
      شتر در خواب بیند پمبه دانی کهی لپ لب خورد گهی دانه دانه اخه برادر گرامی اولن که مردم استان نیمروز افغانستان از بی ابی عذاب میکشن فامیل داریم یه خاطر یه دبه اب خونه به خونه میگردن اب کجا بود وگرنه طالبان دلسون بشتر برای مردم مال بلوچستان جه ایرانی چه افغانیش میسوزه تا شما دومنش چرا دولت مثل عربستان لوله کشی نمیکنه از دریای عمان تا مردم از مهتاجی اب هلمند راحت شن
    • مجتبی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      85 10
      بیخیال بچه میری اونجا دودخور میشی بعد بجای ضمیمه کردن افغانستان باید ببرنت کمپ ترک اعتیاد بابی غصه میخوره
    • . IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      افغانستان و آذربایجان و بحرین ضمیمه بشن دیگه هر کشوری تصور درگیری با ایران براش سخت میشه
    • OM ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      شما بهتره وزیر امور خارجه نشید چون اونوقت سیاست ما از جاله می افته تو چاه. راه حل تقویت نیروهای مخالف طالبان است.
    • ایرانی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      با این دولت مردان آنها ما را ضمیمه نکنند جای شکرش باقی است. دولت مردان ما فعلا مشغول لجبازی با مردم خودشان در زمینه حجاب هستند و وقت ندارند.
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      شما فعلا خزر و خلیج فارس و کیش وقشم و که دادید رفته به چین و روسیه برگردونید تا بعد
    • افشین IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      53 16
      باش تا صبح دولتت بدمد🤣🤣
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      71 12
      با این تفکر سیاسی سیاه و....هر روز بدبخت تر شدیم.اگر مردم مهمن آب رو بخریم. فراموش نکنین باکشورهای افغانستانی طرفین که پولش ۵۰۰ برابرپول ما ارزش داره
    • ابوالفضل IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      80 7
      حالا شما مشکلات سیستان و بلوچستان رو حل کن اجالتا..تا بعد به ضمیمه شدن فکر کنیم.؟
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      را حلش اخراج ۲۲ میلیون افغانی و افغانی زاده از ایرانه
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      59 32
      مواظب باش طالبان (شاخه داعش) ایران را ضمیمه افغانستان نکند
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      78 14
      شما مراقب باش کشور تجزیه نشه کشورگشایی پیشکش
    • بدون اسم IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      61 4
      چین و روسیه و امریکا را هم ضمیمه کنید ایران کنید
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      69 12
      همین که ما بدبخت شدیم بسه لطفا برای بدبخت شدن کشورهای دیگه نسخه نپیچید
    • عباس IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      31 12
      خیلی تند نرو برادر؟! مواظب باشیم ایران رو ضمیمه جای دیگه نکنن . بقیه اش پیشکش. نمی دونم چرااینقدر مردم ایران خام خیال و متوهم شدن. بیدارشو برادر
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    فعلا حجاب مشکل اصلی کشور است. انقلاب کردیم که حجاب‌مان را درست کنیم. توسعه و رفاه مال کافران است.
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      96 7
      دقیقا. حالا روزی یه وعده آب و غذا بخورن. چقدر نا شکرن. مسئولان مملکت ببینن چطور دارن با مشکلات زندگی سختی دارن. 😏😏
    • . IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      چی میزنی
    • مسلمان IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      شماکه زندگی نمیکنی در سیستان و بلوچستان براتون مهم نیس این موضوع،اما ما که اینجا زندگی میکنیم برامون خیلی مهمه اینجا همش قعطی آب داریم همش گرد و خاک هس خیابان هام که یه آسفالت ندارن و...فک کنم این استان جزو ایران نیس
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      وقتی بهت میگن گوشت خوک نخور بی غیرت میشی اینه ها
    • CA ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      غیرت شما رو هم در روابطتون با چین و روسییه دیدیم.
    • ناشن IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      40 2
      لایک داری
    • متفکر IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      30 0
      چرا متوجه در لفافه گفتن بعضی از نظرات بخاطر معذوربت خبرآنلاین نمیشوید؟ مثلا اگر من بنوییسم باید آب زابنده رود را هم به طالبان بدهیم چون برادران هم فکر ما هستند! آنوقت شما باید به من نوهین کنید؟
    • عزیز IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      21 69
      حجاب جای خودش مشایل دیگه جای خودش، چرا همه مسائل رو به حجاب ربطش میدن مردم. با این حرف ها من بعد بنشینیم هیچ کار نکنیم فقط درباره حجاب فقط حرف بزنیم و همه کارها را تعطیل کنیم . نخیر به مسئله حجاب ارگان های مربوطه می رسن و به مسائل دیگه هم ارگان های خودش و کشور خودشو معطل حجاب نکرده و نخواهد کرد
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    بدبختی مادست است که به دشمنان خودمان میدان می دهیم وقتی ازماهم کشتنداسم شهیدبگذارنندتاراحت خدمت بکنند
    • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      22 5
      چون همه بدبختی ما از حجاب است
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    به نظر من تا قدرت نگرفته اند بزنیم دخلشان رو بیاریم و مردم بدبختشان را هم نجات بدیم
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      به ما چه ربطی دارد مردم افغانستان‌ را نجات دهیم کی میخواد مردم ایران را نجات بدهد هر زودتر باید طالبان را نابود کرد ایران چقدر از طالبان حمایت شان حالا شاخ شدند تمام افغانی ها را ایران بیرون کنید بخاطر افغانی ها جوانان مان برن شهید بشوند تا افغانی ها را نجات بدهیم
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      تا الان مردم جهان نجات دادید بسه!
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      افغانستان چاهی هست برای درگیر کردن ایران، کاش کمی بهتر موضوعات رو ببینیم
    • یه ایرانی US ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      31 0
      این فوق اصل را همواره به خاطر داشته باشید: « جنگ همیشه آخرین راهکار و در عین حال بدترین گزینه است..» « هیچگاه اغفال زور و بازو و نیز قدرت و هیمنه ظاهری نشوید»
    • Iraj IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      35 1
      اختلاف ریال و افغانی رو ببین نظرت درباره بدبختی تغییر می کنه
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      32 13
      امریکابااینکه قدرت اول نظامی دنیابودتسلیم این گروه نفهم شدن وافغانستان روترک کردن ورفتن حالامیخوای ایرانی که طالبان چندتامرزبان روزدن وگشتن وچیزی به طالبان نگفتن حریف طالبان دیوانه بشه ایران
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    242 7
    خدابه مردم ایران به ویژه سیستان وبلوچستان صبر وسلامتی عطا نمایید از مدیران ومسولین بیفکر ولی پرمدعا که کاری بر نمی آید به همه میخوان باج بدن برای بقا
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      19 33
      بعضی کامنت‌ها و دیدگاه دوستان به قدری مسموم و سیاه و شستشو داده شده هستش که واقعا به حال روز فردای خودمون تاسف میخورم. چجوری فکر و روان و نگرش مردم رو شستشو دادن که همه, حاکمیت و دولت رو از دشمن هم بدتر میبینن و فقط در حال ناله و شکایت و بد و بیراه گفتن هستن. چرا فکر میکنید همه بی عقل و بی درایت و وطن فروش هستن و فقط شما غیرت و درک دارین؟ باید رفت جنگید؟! چرا انقدر سطحی نگر و کم عمق شدیم؟ چرا انقدر شاکی هستیم از زمین و زمان؟ واقعا درک موقعیت و طرح برنامه‌ای که برای ایران ریختن تا درگیر یک سیاهچاله بی انتها بشه انقدر سخت و پیچیده هستش. واقعا نگران فردای ایران هستم با این جماعت. دست اونهایی که اینطور ما رو مغزشویی کردن درد نکنه. کارشون عالی بوده
  • ناشناس IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    هزار سال بعد......‌واین داستان همچنان ادامه دارد
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      23 5
      ای برادرم.فکر کنم دیشب فیلم رمبو دیده....ما باید همون وقط که افعانستان خرتوخر بود..تمام صداشونو باموشک میزدیم..۱۵۰ساله به ما اب نمیدن..اینها که دشمن شیعن.دیگه جای خودش
  • محمد IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    ایران فقط حل مشکلات سوریه لبنان یمن وافاغنه هست وهزینه های عظیم وبیخودی برای راهپیمایی های آنچنانی وهمچنین بفکرراحتی وآسایش بیشتر افاغنه های ایران هرگز بفکر پیشرفت وترقی ایران وملت ایران نبوده مرگ برمرگ بر
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      7 18
      اینها برادران دینی شما هستنند
    • ناشناس IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      41 4
      انگار که ما غریبیه ایم با ما تو کشورمون مثل بیگانگان رفتار می‌کنند ولی امت رو دوست دارن
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    خداازتان‌نگزرد‌حالا‌شمابرای اتباعشان‌خدمات‌ازقبیل‌سواد‌ودرمانی‌بگزاریدکلاایران‌شده‌افغانی‌نمیدونیم‌مسولان‌ماخوابن‌یااینکه‌خودشون‌زدن‌بهخواب‌بخدا‌هرچه‌اشتغال‌ازدستمون‌گرفتن‌یواش‌یواش‌داریم‌مامیشیم‌کارگرشان
  • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    بنام و حمد خدا . کجایی حاج قاسم مسول دلسوز و دلیر و قلب تپنده ایران .اگر بودی کسی جرات نداشت آب را به روی ایران ببندد خدا رحمت کند ای سردار دلسوز ای امیرکبیر .
    • امین IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      33 3
      حاجی داره میگه هیچوقت ندادن،
    • مسعود میر US ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      91 45
      مردم سیستان با اتکا به بزرگان و سرداران خویش آب سیستان را پس خواهد گرفت چه با دولت چه بی دولت ، عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد انشا,الله
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      61 2
      والا تا وقتی خدابیامرز عمرشون به دنیا بود هم آبی از افغانستان یا عراق یا ترکیه وارد ایران نمیشد. اصولاً ایشون مسئولیت و دغدغه هاشون در حوزه های دیگر بود
    • ناشناس IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      39 0
      چی میگی الان سالهاس آب بستس
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    182 6
    تف به غیرت اون مسولی بیاد که برای این ملت کاری انجام نمی دهد که به نفعش باشد
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    سلام اینجا شهروندان سیستان وبلوچستان دارن عذاب می کشند مسوولین که اگر میخواستن کاری انجام بدن تا حالا انجام داده بودن. مردم سیستان ای مسوولین تشنه آن کاری انجام بدین مردم سیستانی هستم درک می کنم که مردم از نظر آب واقعا در عزابن ممنون از شما
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      113 8
      مسئولان از افغانی ها دفاع میکندواینکه خود مسعولان نظام به افغانها بیشمار کمگ نقدی میکند مسعولان نظام عذاب مردم برایشان مهم نیست برخی مسعولان خودشان توی بهترین جا زندگی میکردند ولیربرای ملت ایران میگفتند ملت ایران عادات دارند که توی فقر باشدولی خود ان مسعول خونه خودش،بهترین خانه است بهترین حای ایران زندگی کرده ومیکندولی به مردم این مطلب را میگوید
    • جهانی کیا IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      15 3
      سلام بر مردم سیستان بلوچستان ما مردم ایران راضی نیستیم شما اب نداشته باشید ما اب خنک بخوریم همان زمان جنگ چطور در یک سنگر بودیم حتی پتویمان يکی بود سر شناسایی همه میگفتن نوبت‌ منه حالا هم پشت سر شما هستیم نوکر همه استانها ی سیستان بلوچستان هم سنگرام فامیل تان چکری بود حالا ما چاکر شماییم خدا پشت پناهتان
    • حسن کودک کار وسرپرست خانواده دهه شصتی قم IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      4 1
      حومه ایرانشهر حتی جایگاه سوخت سی ان جی نداره هر کی، خودرو میخره، وسایل گاز سوز اش رو باز میکنه میفروشه، واقعا دولت به بعضی مناطق سیستان و بلوچستان نرسیده، انشالله به اون مناطق رسیده گی بشه، حالا بی آبی خودش بزگترین مشگله، دولت داره کارهایی میکنه، مثل زدن صدها چاه عمیق برای جبران کم آبی، و خباثت طالبان، انشاالله ریشه شون خشگ بشه، عزیزان اون منطقه در امنیت و رفا باش اند،
    • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      4 1
      ظاهرا"مسئولین کاری نمی‌کنند خود مردم باید فکری به حال خودشان بکنند.
  • جانباز IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    تمام هزینه هایی که مسئولین میدهند از جهالت شان است . از تصمیم های هیجانی است . از دخالت امور دینی با همه مسائل اجتماعی ، اقتصادی ، دیپلماسی بدون در نظر داشتن منافع ملی و پرستیژ بین المللی است . پس حق مان همین است که امروز داریم !
    • مهران IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      10 11
      عذاب درسته نه عزاب
  • S313 IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    باسلام به طالبان هرگزاعتمادی نیست،بایدآب دریای عمان لوله کشی بشه بطرف سیستان
    • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      17 8
      خخخخخخخ
  • محمد IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    تنها یه راه داره با چند تا موشک نقطه زن سد را بزنیم اون موقع حق آبه چند ساله به ایران سرریز میشه
    • احمد IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      25 2
      به جای موشک زدن چرا از یه راه درست استفاده نکنند با موشک زدن اگه حل میشد روسیه جنگ با اکراین رو حل می کرد تا الان ادامه داره اون موقع اوضاع ازاین بدتر میشه موشک زدن که بچه بازی نیست
    • امیر IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      3 2
      به این فکر کردی که بعدش ممکنه مشهد هم بره زیره اب
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      6 3
      اونوقت کل سیستان میره زیر آب
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    277 9
    اصل قضیه همینکه دغدغه مسوئلین اصلا مشکلات مردم نیست.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    198 2
    اخطار رئیس جمهور ایران به حکام افغانستان درباره حقابه ایران !!!!!! اخطاری که طالبان به هیچ جاشون حساب نکردن....
  • ali IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    235 8
    شما راحت باش. هیچ اتفاقی نیفتاده فقط خاک مملکت رو هم باد داره میبره !!!!!!!!!
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    307 6
    اینها که رابطه با طالبان را درست دانستند و به آنها بها دادند دولت مرد نیستند بلکه ذلت مردند حق را باید به هر روشی ستاند نه آنکه آنرا التماس کرد.سیاست خارجی غلط نتایج ذلت بار وهزینه های گزاف بر مردم ایران تحمیل می کندآقایان مسئول اگر نمیتوانید وظیفه خود را به درستی انجام دهید استعفا دهید و بگذارید شایستگان این را حل کنند. مملکت ملک طلق پدری شما نیست که آنرا تباه کنید.
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    65 33
    متاسفم برای کسانی که در فهم کلان موضوع دچار خطا و اشتباه هستند، بعد نظر کارشناسی میدهند
  • بنده خدا IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    86 43
    سلام اگرنمیدانیدبدانید،مگرمحقق نشدکه حمله به ایران ۸سال منگ ویرانی کارکشورهای عربی بوده،مگرهمین کشورهانبودن که پای آمریکارابه خلیج بازکردن،کشتارهای هواپیما توسطآمریکادرخلیج فارس یادتون نرفته که، وناوها وهزارمشکل والان هم کویت وعربستان و... بابا دشمن اصلی وصددرصدتان همین ها هستن.چرا نمیفهمید؟
    • حسین IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      26 5
      آدرس اشتباهی نده ،فعلا شما افغانها حق آبه ایران را بسته اید و دارید در ایران به خوبی و خوشی زندگی می کنید و از همه امکانات ایران استفاده می کنید و چند برابر حق آبه ایران هم آب مصرف می کنید و به ریش ملت ایران میخندید اول از همه باید شما را از ایران اخراج کرد
    • حسین IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      79 14
      آدرس اشتباهی نده ،فعلا شما افغانها حق آبه ایران را بسته اید و دارید در ایران به خوبی و خوشی زندگی می کنید و از همه امکانات ایران استفاده می کنید و چند برابر حق آبه ایران هم آب مصرف می کنید و به ریش ملت ایران میخندید اول از همه باید شما را از ایران اخراج کرد
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    191 5
    این آقای رئیسی رفت یه چیزایی اونجا گفت پس چی شد انگار نه انگار .
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      22 0
      این مسئولین مرد حرف هستن نه مرد عمل
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      57 5
      یه سری چیزا رو هم باید موشکها بگن تا مساله کامل حل بشه.
    • مریم IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      14 5
      باید افغانها را از ایران اخراج کنن مسولین فکر کردن ما نمیفهمیم بالارفتن مصرف انرژی در ایران به خاطر هجوم وحضور میلیونی افغانهاست
  • امیر IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    176 3
    جای بسی تاسف دارد برای این دولتمردان
  • مصطفی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    173 3
    بیچاره مردم سیستان /
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    160 0
    آنچه از واقعیت دیده میشود هیچ التماسی در کارشان نیست با عقل و درایت چنان شسته آند از لبخند زیرکانه شأن همه چیز معلوم است تا صد سال دیگر هم نتوانند قطره آبی از آنها بگیرند، آینده ثابت میکند این گفته را. این کارهامرد عمل میخواهد
  • عجب IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    اگر اونهایی که به همه دنیا چنگ و دندان نشون میدن اما در برابر چین و روسیه و طالبان ذلیل و خاضع هستند عرضه و جربزه داشتن دو تا از اون موشکهای نقطه زن را میفرستادن سد و بندهای افغانستان را بفرسته هوا و اب دوباره برگرده به مسیر خودش. اما حیف که فقط بلدن آدمای بی دفاع و هواپیمای مسافری را بزنن
  • همشهری IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    96 36
    ایکاش همه میمردیم آقایون راحت می‌شدند.
    • علیرضا IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      13 0
      بنام خدا. مرگ و زندگی تقدیر الهی است .درضمن انشاالله حکام ظالم و جاهل بمیرند نه مردم مظلوم
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    202 3
    خدا لعنت کند کسانی را که با بی تدبیری کشور را به نابودی کشیدند
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    141 9
    انسان خوشحال میشود وقتی میبیند هنوز چند تا عاقل باقی مانده اند. افغانستان چه با طالبان و چه بدون طالبان به ما آب نخواهد داد و باید فکر دیگری بکنیم. همچنین نباید دنبال راه حل های من در آوردی به نام دانش بنیان و غیره باشیم بلکه باید ببینیم کشورهای موفق در این زمینه چه کرده اند و ما هم دقیقا همان کار را بکنیم.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    75 22
    سلام طالبان نوکر ودست بوس آآمریکا فرمان دهدشیطان اجراکند
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    70 7
    اتفاقا مساله آب برای شرق کشور اول امنیتی و نظامی است بعد ابعد اجتماعی آن قراردارد
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    نفت باید افغانستان بدین آب بگیرن برای سیتان وبلوچستان راهی دیگراندارد بدهید
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      85 12
      نفت بو میده خوب نی موشک تمیز میفرستیم بقیه اش خودش درست میشه...
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    28 66
    نفت باید افغانستان بدین آب بگیرن برای سیتان وبلوچستان راهی دیگراندارد بدهید
  • بهلول IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    93 32
    طالبان نیروی نیابتی امریکا وانگلیس. در منطقه فرار امریکا از افغانستان یک سنایور از پیش برنامه ریزی شده بود .بجا گذاشته شدن انبوهی تجهیزات نظامی که میلیاردها دلار قیمت دارد.ان هم جزی از این سناریو .وطالبان را تا دندان مسلح.منتظر حمله به ایران باشید.پازل جدید امریکا در منطقه ومحاصره ایران.
  • هادی IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    توده ای ها فقط به فکر توجیه نانم کاریها و غفلت های مسولان هستند
    • اواره IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      13 6
      شما اول درست نوشتن و یاد بگیر بعد نظر بده استاد. دانشمند. محقق
  • مجید IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    52 25
    جناب رییس جمهور لطفا یک جواب قانع کننده و محکم به این آقا بدهید تا دفعه دیگه نگه که مسئولین اشتباه کردن !!!
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    55 20
    اینقدراین طالبان راگنده نکنید اینا انتر امریکاهستندوازامریکادستورمیگیرن ،عددی نیستن ،جنگ بهترین گزینه تادرس عبرتی بشه دیگه ازاین غلطانکنن
  • لیلا IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    نظر شما بسیار درست است. بازم مسئولین بی لیاقت. یه نگاهی به اسرائیل بیندازید. هیچ رودی ندارد ولی بزرگترین اقتصاد خاورمیانه رو دارد چونکه با تصفیه آب دریا کشاورزی میکنه ما فقط مسائل جنگ رو می‌شنویم. نه آبادانی ایران رو. خدایی شناسنامه تک تک این آقایون رو ببینید عرب هستند کمر به ویرانی ایرانی و عجم بستند.
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      49 6
      ای گل گفتی
  • ناشناس IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    هرچی افغانی از ایران بیرون کنیدیعنی ماازترکیه وپاکستان کمتریم واقعا که
  • مهران نشاط مبینی بن محمد از کرمان IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    23 43
    باسلام طرحهایی در حال اجراست.
    • ام ای 6 IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      6 1
      نه بابا!؟ چه طرحهایی!؟ سریه؟ جون من بگو به کسی نمی گم.
  • علی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    57 1
    دوستان که التماس کردن بازم ندادن،،،اینم یکماه دیگه تاپاییز،بعدشم خدابزرگه شاید چندتادبه آب دادن درراه خدا
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    46 3
    طالبان یک گروهک تروریستی است وزبان دیپلماسی را نمی فهمد.باید چاره ای اساسی برای تامین آب سیستان وبلوچستان اندیشید وآن هم انتقال وشیرین سازی آب خلیج فارس است که باید در اولویت اول طرح های عمرانی کشور باشد،این وضعیت برای یزد وکرمان واصفهان هم قبل از اینکه بحران آب بیشتر شود باید صورت گیرد .
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    85 7
    اونا پر رو هستند نباید کوتاه بیایید
  • فرهمند IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    97 67
    باید سریع هرچه افغانی بجز اعضای فاطمیون از ایران اخراج شوند
    • حسین IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      60 8
      همه افغانیا را باید بیرون کرد از ایران ،هیچ فرقی با هم ندارند
    • حسین IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      10 3
      همه افغانیا را باید بیرون کرد از ایران ،هیچ فرقی با هم ندارند
  • محسن IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    55 17
    تمام کشورهایی که حقابه ورودخانه های جاری را بروی ایران بستند همکار امریکا ودستوراتی از انها میگیرند طالبان را خود امریکا برای اجراعیات خودش به قدرت رساند وهم اکنون نیز پشت پرده دستورات خودرا به انها القا ومیدهد
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    80 2
    خلایق هرچه لایق
  • امیر IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    152 9
    قدرت اول منطقه چرا هیچ کاری نمیکنه ؟
    • هیراد IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      8 1
      کدوم منطقه؟؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    87 0
    عجب افغانستان حق ابه نمیده ترکیه حق ابه نمیده کویت عربستان حق درمیدان گازی ارش نمیده ووو
  • ایران دوست IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    92 8
    اگر از این ۸ میلیون افغان که مسلما جاسوسان بسیاری در دل آنان وجود دارد فقط ۱۰٪ دارای افکار طالبانی باشند بمب های متحرکی هستند که در جای جای این کشور لانه دارند ودر صورت هرگونه برخوردی خودشان را در میان مردم منفجر میکنند . لذا تا دیر نشده است چارهای بیاندشید.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    87 5
    ایران حقشه کثافتی پشمالوروهیچ جای دنیاقبول ندارن مسولین احمق وبی سواد سریع سفارتشوبازکردن البته حقم دارن تفکرات خودشونم طالبانی هس شایدم بیشترازاونا
  • امیر آشفته IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    جناب روحی صغت مطالبتان بسیار عالی بود. راهکار اول اخراج شش یا هشت میلیون مهمان نمک خورده نمکدان شکسته است. آیا زمان مهمانی به اتمام نرسیده است؟ آقایان وزارت خارجه هیچ اقدامی حتی صفر درصد هم انجام نمی دهند.
  • بنده خدا IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    91 9
    جهت اطلاع هموطنان عزیز عرض کنم که طالبان فعلی با هم فکری آمریکا و پاکستان و ایران سر کار آمد بنابراین دولت فعلی ایران برای احقاق حق آبه مردم سیستان و بلوچستان کاری نخواهد کرد.سند ادعا بنده تخلیه سفارت افغانستان از نمایندگان دولت قبلی و تقدیم آن به حکومت واپس گرای فعلی افغانستان است.
  • شیشتاییا IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    فقط یک جمله خاک برسر ما که هرچه افغانیِ زاده ی مغول هست راه دادیم تو کشورمون والان هم باید برای آب التماس کنیم دوتا موشک خرجشون کنید اونوقت خاکش هم گیرخودمون میاد
  • علی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    افقانی خیلی وقت داره کردن گلفتی میکنه که شما وقت نگاه میکنید بیست میلیون افقانی از همه امکانات مملکت استفاده میکند بدون هیچ مالیاتی یا حق امتیازی
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    80 4
    جنگ های اینده جنگ اب است نه جنگ خاک
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    52 4
    سیستان و تمدن جند هزار ساله آنها بدون هیرومند نابود خواهد شد. در سیستان و تا جند صد کیلومتر اطراف سیستان هیچ منبع آبی دیکرب نیست. آب ربر رکبنب در سیستان وحود ندارد. پسماندب مه در زاهدان به ان اشاره شده مقدار آن ناجبر و قبل ار رسیدن به پاکستان در زمین نفوذ کرده و ابی به پاکستان نمی رسد. شیرین کردن اب دریا هم بسیار پرهزینه است و شقثز برای اب شرب پ انهم با صرف هزینه بسیار بالا امکان پذیر است
  • مریم IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    60 13
    جمهوری اسلامی بدلیل حجاب اجباری زنان و محروم کردن زنان از کار و تحصیل عاشق طالبانه ، زورشون به زنان کشور خودشون نرسیده وگرنه بدشون نمیومد اینجا رو هم یه عقب مونده چندش مثل افغانستان کنند
  • محبوبه IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    والله افغانی های عزیز رو برگردونید ب کشورشون مصرف آب ایران نصف می شه جونامون مجبورند خودشون کار کنند ووضعیت بی کاری هم کمتر خواهد شد
  • ابوالفضل IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    60 2
    انتقال آب از خلیج فارس به کرمان انجام شده. پس برای انتقال به سیستان و بلوچستان هم امکان پذیرست و در صورت اراده جمهوری اسلامی ایران خیلی سریع میشه انجام داد.. ولی چرا دست بکار نمیشن تعجب میکنم....... باید بجای درگیری در این برهه حساس... فعلا انتقال آب را شروع کنیم تا فرصت مناسب حساب و کتاب را با نورسیده های نادان تسویه کنیم در آینده.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    55 2
    تا وقتی مسئولان بی لیاقت ایران سر ‌کارند ایران وضعیتی بدتر را خواهد داشت
  • Babak IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    35 3
    احسنت به این همه دانش و آگاهی این نفر. چ افسوس که کمک نمی‌گیرن و بهره‌برداری صورت نمی‌گیرد.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    49 2
    میهن خویش را کنیم ویران دردا وحسرتا مملکت دست چه کسانی افتادا پشیزی به ابادی خانه قائل نیستند فقط بقای خود شان مهم است
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    53 3
    مرگ بر طالبان خدا لعنتشون کنه .مسعولین بی عرضه ما هم ک هر روز دارن بهشون امتیاز میدن الانم ک پاسپورت صادر کنن کل مملکت و میگیرن
  • US ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    51 2
    پس الکی برای امریکا و اسرائیل کری نخونیم حق اب رو از برادران دوست طالبها نمیتونیم بگیریم! واقعا مسئولین ما خنده دار هستند.
  • م. ن IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    47 26
    چرا مردم خود سیستان و بلوچستان هیچ کاری برای خودشان انجام نمی دهند.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    115 7
    بعد از چهل سال سرمایه‌گذاری روی موشک نقطه زن از یکیش استفاده کنید
  • وطن پرست IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    44 1
    ش کجایی که اینها چه به روز مردم ٱوردن
  • جواد IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    91 5
    این مسولان ما فقط حرف میزنن آبی که حق مردم زاهدان هست رو نتونستن از دولت جعلی طالبان بگیرن
  • اکبر اسدی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    114 3
    اگر واقعا قدرتمند بودیم،طالبان جرات چنین جسارتی نداشت،برخی مسئولان نمی خواهند قبول کنند که موشک به تنهایی قدرت آفرین نیست
  • علی انصاری IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    24 80
    افغانستان بخشی ایران بوده مردمی مسلمان دارد وقتی ما می توانیم ۵ میلیون نفراز مردم افغانستان را را کمک کنیم به لحاظ فرهنگی ودینی پس می توانیم پانصد هزار برادران سیستانی وبلوچستان راهم کمک کنیم با کمک خودشان دلیلی برجنگ یاراه دیگر وجود ندارد به فضل الهی توطئه دشمن را خنثی می کنیم البته براداران افغانستان هم خويش تن داری کنن انگلیس ودشمنان دیگر تیرشان به سنگ بخورد
    • سعدون IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      25 2
      آقای انصاری به نظرمیاد شما از برادران نا برادر افاغنه هستید که اینجور از آنها حمایت میکنید والله تو این 40سال شما افاغنه جز بدبختی چیزی برا این مملکت و این مردم نداشتید. فقط با بیرون کردن شما افغنه بستن سفرت طالبان و همچنین بمب باران سدها این مشکل حل میشود
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    یک راه داریم اتباع افغان بیرون کنن دولت هم اگه نمیتوانه به مردم بسپاره
  • DE ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    81 7
    خوب بخونید تا این دولت را بهتر بشناسید ، میگه اصلا دنبال حل بی آبی زاهدان و بقیه نیستن اصلا اهمیتی براشون ندارد
  • ناشناس IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    26 4
    باید دراین جور مسائل به دادگاه بین المللی وشورای امنیت شکایت شود.چونکه اب یعنی حیات بشریت
  • کارمند ساده IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    38 0
    معنی همکاری یعنی همین که می بینید ؛ اهل رسانه را شهید می کنند و حق آبه ایران را نمی دهند .... بعد هم می گویند که ....
  • قدرت IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    51 8
    تنها راه حفر چاه آب نقطه صفر مرزی چاهای عمیق
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      2 1
      دمت گرم پیشنهاد خوبی بود.
  • ایرانی 1 IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    57 9
    یک سوال از آقای روحی صفت، زمانی که خود شما دیپلمات بودید در افغانستان چه کار کردید در رابطه با اقتدار کشورت؟
  • سعید IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    32 2
    اول از همه دانش و سواد بعد مدیر لایق و با انگیزه ایی که با رانت و سفارش مسئول نشده باشد یعنی اول شایسته سالاری
  • طبا IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    80 4
    اینطور که به شخصه متوجه شدم ،حکومت آگاهانه هیچ اقدامی برای این استان محروم نمیکنه و بنوعی از این شرایط راضیم هست !!!!
    • سامی IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      5 2
      هوش چیکار میکنه لامصب. ببین به شخصه چقدر دقیق متوجه شده. حالا هی اراجیف بنویسید.
  • کریم IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    22 62
    سلام باید مواظب هدف شومی که طالبان دارندخنثی کنیم طالبان دست نشانده هستند باقطع کردن اب هدفی دارندمیخواهندایران رااز طرف شرق وارد جنگ کنند واز آن طرف شمال هم اسرائیل واز طرف جنوب هم دریای خلیج فارس امریکاییها طرف غرب هم کردهای ترکیه درچهارنقطه ایران را درگیر جنگ کنندتابه هدفشان برسندیعنی تضعیف نظامی ایران ازداخل هم که یک عده ازخدا بی خبرها ارازل اوباش نباید هیچ بهانه به دشمن داد
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    47 5
    طالبان و الهام سیبیلف تنش های اصلی ایران در اینده
  • مردم IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    46 0
    دولت بی عرضه
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      16 0
      راستی میدونستید نون گرون شده خدایا تو شاهد باش نه آب داریم نه نون😭😭😭😭😭
  • منطقی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    19 0
    با سلام کاملا درست است
  • جمشید رضایی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    42 1
    بنام خدا مشکل ما در افغانستان نیست هر چه می کشیم از سیاست های ضعیف دولتمردان است
  • شاهد IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    51 5
    این طالبان حرف حالیش نیست میگن در ایران نزدیک ۴میلیون افغانی هست اگه روزی یک لیتر آب مصرف کن میشه ۴ میلیون لیتر سال در نظر بگیرید بفرستین کشور خودشون اونجا طالبان بهشون آب بده
  • محمد برزگر IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    38 7
    اشکالی نداره 50 سال عربا بردن چند سال هم پشتو ها فقط نسل آینده از این همه بی عرضگی ما کلی جک درست میکنند و شاد میشن
  • دهقانی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    68 1
    ابر قدرت خلیج فارس داره التماس می کنه به ملا هبت اله که آب هیرمند را کمی باز کن لابد‌رودخانه کمی خیس بشه تا ما از خجالت مردم در بیایم تف به این حکومت نا لایق بی عرضه
  • ناشناس IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    45 2
    وقتی مسولین فقط بفکردزدی واختلاس باشند کی وقت می‌کنند به مردم فکرکنند
  • امیر فتاحی IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    46 1
    انشالله بعد از رفتن شما اجنبی ها شاید این مردم روی آسایش ببینند
  • بهرام سمیعی IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    41 3
    درود و سلام. بهترین راهکار ، شیرین کردن آب سواحل مکران / استخراج آبهای ژرف/ بازسازی شبکه آبرسانی/ آبیاری مکانیزه/ بازیافت آبهای مصرف شده/ اولویت بندی مقاصد مصرف آب/ و بررسی جامع موضوع از سوی کارشناسان متعدد و متنوع است. ارادتمند
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      9 1
      این ها که شما گفتی خیلی هم خوبه ولی یه مدیر و مسئول دلسوز و کاری میخواد برای انجامش که تمام انرژی مدیران و مسئولان صرف کارهای سیاسی و مبارزه با امپریالیسم امریکا میشه.مگه آدم چقدر انرژی داره!
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    12 25
    چه کسانی در صدد نابودی منابع و سرمایه‌ای ایران هستند قطعا صهیونیسم درونی ...آقایان بدبختی مردم ریشه خارجی ندارد وقتی اتحاد اقوام ایران نابود شد و حزبی تشکیل شد اولین تبر به ریشه اجتماعی ایران زده شد بهشت از نگاه اعراب ایران زیبا است این گفته را میتوان از دور دست شنید فقط به حال رهبر دعا میکنم که با دو جبهه صهیونیسم باید بجنگد درونی نادان و بیرونی زیرک...
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    8 0
    حکومت خودش میدونه ک نمیتونه ابی از طالبان دریافت کنه از اون طرفم جرات حرکت و زور رو نداره ولی وقتی اب رو ب روی عراق میبندین اینا هم ب روی ما میبندن
  • اکبر ES ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    46 8
    فقط باموشک ومنفجرکردن بندها بایدابوگرفت
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    50 1
    متاسفانه در مملکت ما هیچ عزمی برای نگهداری و احجیا اب نیست و همانطور که بدرستی ایشان فرمودن تمامی هزینه های کشور صرف مسایل نظامی میشود! مثل کره شمالی! به جای اباد کردن و ایجاد ارامش برای مردم همش دنبال مسایل نظامی هستیم! شوروی سابق هم همنطور بود ولی بالخره از هم پاشید! به اسایش مردم برسید تا حکومتتان گارانتی شود بجای اینکه دنبال مسایل نظامی و پادگانی باشید.هیچگاه ایران کره شمالی نمیشود.مردم نجیبن و حق حداقلی ارامش را میخواهند همین
  • حمید IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    40 1
    میدونید چیه وقتی حاکمان یه کشور درکی از سیاست در کنار قدرت ندارن و در کنار آن از خلع علم دانش در ارتباط با تمامی مسائل در کشور روبه‌رو هستیم و هیچ آدمی در جایگاه حقیقی خودش نیست اون کشور محکوم به فنا هستش
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    33 0
    سلام دولت ماانچه بهش فکرنمیکند مردم است مردم اصلا برایشان مهم نیستند ورحمتالله
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    69 2
    طالبان هیچ فاتحه هم برای حرفای اینا نمیخواند بجای خواهش ،تمنا سفارتشان روتعطیل کنند وافغانی هاروهم ازایران بیرون کنند.
  • عزیز IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    64 2
    پس دولت ما چکار میکند که حتی توان گرفتن حق ایران وایرانی راندارد؟
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    52 6
    سد رو بزنن خراب کنن با پهپاد و موشک
  • جانباز IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    76 4
    قطعا رئیسی اقتدار برخورد با طالبان را ندارد
  • علی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    75 4
    من نمیدانم چرا ایران طالبان را حمایت کرد؟ این اشتباه است که طالبان ضد آمریکا است. طالبان ۲۰ سال جنگ کرد حتی یک استان را نتوانست بگیرد اما در مدت ۹ روز تمام کشور را تصرف کرد کی این کار را کرد؟ آمریکا.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      11 0
      اشتباه محاسباتی باعث به رسمیت شناختن طالبان از سوی ایران شد
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      0 7
      خدا را فراموش نکن اگر بخواهد همه جا دریا میشود زیاد به غیر خدا امید بستی طالبان و آمریکا کیلویی چند در برابر قدرت خدا همه هیچند
  • غلام IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    53 0
    مگر همین طالبان نبودند که دیپلمات‌های ما رو مظلومانه شهید کردن الآنم که حق ابه مارو نمیدن پس با چه منطقی اجازه تشکیل سفارت خونه بهشون دادین؟
  • عرفان TR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    26 6
    طالبان دروغ مصلحتی را ازما یاد گرفتن
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 10
    ... دنباله های داخلی.... ...رشوه بگیران..... ماست بند!؟ گردن شکستن!؟ هیچ کس با دولت نیازمند معامله نمی‌کند. هیچ کس با دولتی که اظهار عجز و ناتوانی می‌کند چانه‌زنی نمی‌کند.....!؟: عجب !؟این مطلب در مورد کدخدا هم صادق است !؟ این جملات یاد آور جملات رادیو فرانسه هست که هنگام مذاکرات هستی ایران را بدهکاری می‌دانست که هرقدر که آنها محکم‌تر می ماندند ارزانتر امتیاز می گرفتند اما هیچ نصیب دولت تبخیر امید شد که هم اکنون که دوسال از آن هشت سال می گذرد هم از آوار آن کم نشده است ودود آن مستقیم در چشم مردم است اما هم آنقدر که سرمایه‌گذاری در بخش نظامی مهم است،... نیز یادآور.... رها کن فکری به حال ما کن است !؟در این منطقه که عنوان آتش افروزی موجود است نپرداختن به امنیت بسیار جبران ناپذیر است بعد ما چقدر در مورد نظامی هزینه می کنیم ودیگران چقدر دوستان مد خدا ببینند که او از هزاران کیلومتر آمده همسایه ما شده با تمام جنگ افزار های خود با آب هیرمند می خواهید باز دارندگی ایجاد کنید !؟ چرا متخصص دوگانه سازی های کاذب هستید هیرمند چه ربطی به بنیه نظامی دارد ....
  • جمشید IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    33 2
    باباجان افغاناروبیرون کنید همه کارهاروصاحب شدن خانه ها رو مرداشا به 200مرن سرگذرمگی گذرکابله زناشا حتی صنایع دستی پسته مشکنن مشاغل خانگی زناشا ن کارای خانمای ایرانی روصاحب شدن 10نفرن 8تابچه شاضایعاتی متکدی هرخانوارشبی3ملیون دخل دارن وهمه پول وریال تزریق به طالبان مشه جاکارمایک افغانی هرماه پولاشوبه افغانستان مفرستاد حالا ما ایرانیا دست ازپادرازتر بیکارجلوبچه هاشرمنده باخانم دعواکلکل اخرم طلاق لطفا فوری فوتی اخراج اقایان پلیس نون هموطنت بریده شدافغاناروسری بیرون کنید
  • علی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    43 1
    یک راه دیگه اینه ۸ میلیون افغان رو از کشور اخراج کنید همین ها چقدر آب ومنابع ایران رو مصرف میکنن و چقدر از ذخایر ارزی ایران رو به کشورشون می برن و اگه به کشورشون برگردن چقدر فشار به طالبان وارد میشه
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    85 11
    تما م افغانیها را از ایران اخراج کنید چقدر ما باید باج بدهیم
  • همشهری IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    31 0
    در این اوضاع همه چیز مقابله به مثل است شما هم خروج کالا به افغانستان را سخت بگیرید، کنترل مرزی را بیشتر کنید و صادرات بنزین و گازمایع را مدتی متوقف کنید.
  • احمد IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 1
    به نظرم ما باید بی خیال حق آبه بشیم الان عراق هم توقع حق آبه از ایران دارد و ....و همچنین نباید خوبی اضافه کنیم تا انتظار بیش از حد از طالبان داشته باشیم.
  • مهدی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    11 1
    باسلام خرجش یه پهباد انتهاری هست بزنن سدو داغون کنن بعد بدن پیمانکاری خودمون 20 سال طول میکشه درستش بکنن و همه چیز خطم به خیر میشه ممنون
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    11 1
    راجع به برجام هم همین طوری نظر می دهید: "با ریش گرو گذاشتن و خواهش و تمنا که کاری را نمی‌توان پیش برد."
  • علی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    15 0
    اهل دولتی که در رفاه کامل ودر بهترین خانه ها و مناطق خوش اب و هوا زندگی میکنند هیچ درکی از سختی زندگی ملت ندارند کسایی را میخواهیم که علی وار فکر و عمل کنند نه مانند معاویه و اصحاب
  • حامد IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    16 0
    متاسفانه گرفتار باج گیری هستیم‌. ما خون ها دادیم که باج گیران نباشند و اما افسوس
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    17 3
    آفرین برتو
  • محمدرضا IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    21 0
    باور کن سد های ایجاد شده در مسیر هیرمند در کشور طالبان توسط کشور خودمان وبا هزینه خودمان بوده باشد .خدایا به یکسری از مسئولان که ادعای ایرانی بودن دارند عقل سالم عنایت کن
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    50 5
    این همه افغانی ریخته تو ایران اینا رو اخراج کنید میدونید همینا چقدر هزینه داره برا ایران
  • Aa US ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    25 9
    آب چیه ما آب نمی خواهیم دریاچه هامون به درک اصل اینکه بگذارند کمیته امداد فعال باشد بیمارستان ما در آنجا فعال باشد و مقامات طالبان در ایران راحت باشند و فرزندانشان درس بخوانند فقط تفکر برخورد با فرهنگ را یاد ما دهند.
  • Aa US ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 12
    آب چیه ما آب نمی خواهیم دریاچه هامون به درک اصل اینکه بگذارند کمیته امداد فعال باشد بیمارستان ما در آنجا فعال باشد و مقامات طالبان در ایران راحت باشند و فرزندانشان درس بخوانند فقط تفکر برخورد با فرهنگ را یاد ما دهند.
  • مهرداد شروقی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 1
    کاملا واضح و مبرهن بوده و هست که با توجه به مسائل آب بویژه در جهان امروز، حقابه ها عامل فشار سیاسی، منافع اقتصادی و قدرت نمائی میباشند، طالبان که هیچ ، هیچ حکومتی حقابه نمیدهد ، پس به خاطر مردم رنج کشیده استان نیمروز به امکانات داخلی متمرکز شویم، به یاری حق
  • کاظمی IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    24 0
    طالبان زبان وقواعدبین المللی رانمیفهمدوباآنهابایدبازبان زور رفتارکرد.چراایرآن به طالبان سفارت دادواین گروه تبهکاررابه رسمیت شناخت؟بایدروابط باطالبان قطع شودومرزهابسته شود وتحریم علیه طالبان اعمال گردد وافغانهای مقیم به کشورشان عودت داده شوند
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    12 0
    یعنی چه؟یعنی مابایدبه پاشون بیفتیم این همه افغانی از زمان حاج آقا خمینی توایران دارن نون و نمک مارامیخورن الان هم آب رابه رویمان ببندن
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 1
    حق آبه خوردن کار غلطیست پس چرا حق آبه دریاچه اورمیه را نمیدهید
  • محمد IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    7 0
    بدبخت ما مردم سیستان که هیچکس تو دولت به فکر ما نیست
  • محمد IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    طالبان دولتی نوپاست و جهت استحکام قدرت سیاسی خود دنبال مقبولیت از طریق کشورهای همسایه و جامعه جهانی است بنابر این گرفتن چنین موضعی در قبال ایران امری عادی است افغانها به دلیل آزاد بودن کاشت خشخاش به راحتی توانسته اند مشکلات تورمی کشورشان را حل کنند چون مافیای قاچاق مواد مخدر دلار آمریکا را به التماس با تریاک و ...مبادله می کنند(که البته ما هم باید با استفاده از این تکنیک تحریم های آمریکا را خنثی کنیم )ولی برای مقبولیت مردمی و توسعه سیاسی چاره ای جز استفاده از تکنیکهای فعلی ندارد.
  • محمد BR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    30 2
    متاسفیم ب چنین مسولانی ک نمیتونن حق ساده و قانونی کشورو از ی مشت خل و چل بگیره..
  • علی IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    حتی توان کمی قلدری برای طالبان هم نداریم....در برابر این تروریست ها مماشات تا کی؟ این طرز برخورد از موضع ضعف نشان از آن دارد که خشک شدن سیستان و از بین رفتن و فقپر بیشتر مردم آن خطه برای مسولان اهمیت چندانی ندارد
  • محمدرضا کیانفر US ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    39 6
    . محسن روحی‌صفت کارشناس سیاسی گفت: برای نجات سیستان و بلوچستان باید آب دریای عمان را شیرین کنیم و به آنجا برسانیم. آقای روحی‌صفت، مادامی‌که تحریمها رفع نشده‌اند فرمایش شما فقط خواب و خیال است لطفاً تلاش نکنید با وعده و و وعید سر ملت خدازده کلاه بگذارید. ای نای خوش نوای که دلدار و دلخوشی، دم می‌دهی تو گرم و دم سرد می‌کشی. خالی‌ست اندرون تو از بند لاجرم، خالی کننده‌ی دل و جان مشوشی. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی. 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی. با تشکر از توجه شما.
    • جویای حق IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      7 8
      طالبانی که بقول شما بواسطه آمریکا به قدرت رسیده وتحت امر اوست که کاملا هم حق باشماست .یک سوال از خودتان بپرسید با اینحال چرا امریکا پولهای انها رابلوکه کرده وتحت تحریم هستند ویا مصر که سالانه بیش از یک میلیارد دلار کمک بلا عوض از امریکا میگیرد وبا اسرائیل هم که رابطه تنکاتنگی دارد چرا وضع اسفبار اقتصادی وبیش از یک میلیون نفر شبها درقبرستانها میخوابند وترکیه که رفته اید گرانی هم آنجا مثل ایرانه عراق چطور .امارات بااسرائیل صلح کرد که اف ۳۵ بگیرد دوسه ماه پیش که فهمید قراراست رادار وتسلیحات محدود شده اف ۳۵ را به انها بدهند ؛قرارداد خرید سلاح را تعلیغ کرد .عربستان که گاوشیرده انهاست حاضر نیستند با انها توافق امنیتی دلخواه آنها راامضاکنند باز هم بگویم .شما چرا اینقدر ساده لوحانه به موضوعات نگاه میکنی ؟!انقدر زیاد که شک ایجاد میکند که از عمد است ؟!؟!؟!...درپناه حق
  • ر_ا_ر IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    8 2
    سلام.شما ها از من آدم معمولی بهتر می دانید تمام حکومت ها ی کشورمان دست نشانده هستند ،باوجود تحریم ها توطئه ها بسیار عمیق تراز آن هست که تصور میکنید ،ازیک طرف کویت وازطرفی دیگر ترکیه،پاکستان وکشورهای دیگه......! ابن ملجم چطور حضرت علی رابا بی سپاسی شهید کرد.اینها نمک به حرام هستند.سیاست هوشمندانه وتدبیر ازمسئولین طلب میکند.
  • آریایی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    25 0
    خاک بر سر دولت مردان بی عرضه، حیفه که اسم مردان رو دارن یدک می کشن با این بی عرضگی،ایران ۴۳ سال پیش ویران شد و بی صاحب
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    12 0
    به لطف دیپلماسی قوی که ما داریم وبه لطف مساعددت آقای امیر عبد اللهیان حتما طالبان به ایران آب میده پس بشینید تا به ایران آب بده
  • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    24 0
    کلا افغانها خیلی دغل کارن همه چیز فدای مصلحت شد
  • بازنشسته DE ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    25 1
    وقتی حق آبه نمی‌دهند افغانی های مستقر در ایران چرا باید از منابع یارانه ای ایران استفاده نمایند
  • امیر IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    12 0
    واقعا افرین برمسئولین که اینقدرمیدانندکه چه خبراست و کاری نمیکنن
  • US ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    19 1
    خودکرده راتدبیرنیست انوقت که برای روی کارآمدن طالبان وبه رسمیت شناختن آنهاراحمایت میکردیدومیگفتیداین طالبان آن طالبان ۳۰سال پیش نیست بایدفکرهمچین روزی رامیکردیدکه این قوم بربروحشی بویی ازانسانیت ومنطق نبرده وفقطازبان زور رامیفهمد
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    15 0
    ایران. مظلوم
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    23 0
    دریاچه هامون ودریاچه ارومیه .
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    33 0
    سلام آقاجون ۱.افغانای مهاجر همه بریزید بیرون ۲.سفارتشو تو تهران تعطیل کنید و به رسمیت ندانید۳.شکایت کنید به سازمان ملل۴.۲هفته مهلت بدیدو اخطار بدید که آبو ول نکنی بیاد میزنیمت،اگه دادن که هیچی آب ندادن بزنیمشون
  • منصور IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    13 0
    اگر طالبان قدرت بیدا کنند به ما رحم نمی‌کنند
  • US ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    مدیران سیاسی ما هیچ نوع سیاست کاری را بلد نیستند یا کوتاه می آیند. آنقدر اهرم فشار داریم که نمی‌کنیم شانتاژ تبلیغاتی نداریم ترکیه را نگاه کنید چرا در محافل جهانی هیچ اعتراضی نمی‌کنیم بعد از اتمام سد سازی آیا آن را بدون آبگیری رها خواهند کرد قطعا خیر پس چرا هیچ کاری نمیکنند افغان ها دبه ی آب ۲۰ لیتری زرد نشان دادند بگویند اگر با خودشان به رنگ زرد ۲۰ لیتر آب نیاورند حق ورود ندارند یا آنها را بدون مجوز وارد شدند اخراج کنند مرزها را کنترل کنند و ورود تریاک آنها را ممنوع کنند ولی دولت نمی‌کند و از لحاظ کالا یک هویی تحریم کند اگر آنها قطعا از جای دیگر می توانستند به هیچ وجهه از ایران کالا نمی خرند این را بدانید حتی عراق در سال‌های آینده به ثبات امنیتی و اقتصادی برسند حتما کالا های ایرانی را تحریم خواهند کرد چرا وزارت خارجه ما این همه حمایت و شهید برای نجات عراق از داعش کرد نتوانست چند تا قرار دا خارج از روال عادی مانند آمریکا ۸ میلیارد دلار برای بخش خصوصی گرفت برای شرکت های ایرانی نمیکنند
  • جویای حق IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    سلام برشما استاد گرامی بنظرم شما از واقعیتها فاصله دارید یکم عربها مغولها دربرابر زبان فارسی عاجز مطلق بودند طالبان که ....آنها هم نیست . دوم شمارا به رویداد تروریستی چند روز پیش پاکستان که بنظر من در جواب راکت باران پاکستان به افغانستان وتوسط داعش مسئولیت آن پذیرفته شد جلب میکنم ؟!؟!ما با داعش در افغانستان وچند میلیون افغانی درایران که به راحتی عضو طالبان یا داعش میشوند .... سوم در سیستان وبلوچستان تا اوضاع امنیتی به این شکل است کاری پیش میرود ؟!.یاحق
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    اگر به سیستان و بلوچستان برسند پس اونوقت سوریه یمن فلسطین عراق لبنان ونزوئلا چه میشود؟
  • US ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 1
    یعنی واقا عرضه گرفتن حق خودمونو از اینا ندارین؟
  • عمار . IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 3
    به نام خداوند جان و خرد : راههای دیگری هم برای گرفتن حق حق آبه از افغانستان به شرق ایران اسلامی عزیزمان هم هست هیچ بن‌بستی وجود ندارد با داد ستدهای تجاری و قراردادهای تجاری می شود در قبال حق آبه چیزهای مورد نیاز افغانستان را بهشان داد و حق آبه را دریافت کرد و راه دیگر این است که قدرت طالبان خود خوانده را در افغانستان کم کنید تا حکومتشان سرنگون شود و یک حکومت شیعیان مسلمانان افغانستان بر راس حکومت افغانستان جایگزینش کنید با قدرتهای سیاسی نظامی اقتصادی که در دست دارید یک حکومت مطلوب ایران اسلامی را جایگزین حکومت فعلی طالبان کنونی کنید که دشمن قسم خورده نابودی ایران اسلامی شیعی هستند کنید . والسلام و صلوات التماس دعا .
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    9 2
    فکر کنم اگر آقای رییسی اون اولتیماتوم رو نمیداد هزار بار سنگین تر بودیم !!
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    14 0
    تنها یک‌راه… کوبیدن سد های در مسیر با موشک . هیچ واکنشی نخواهیم دید. هرکار هم بکنند با اقتدار رفتار کنید لطفا. اقتدار اقتدار اقتدار
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    7 0
    فقط ساخت موشک و پهپاد واجبه مابقی مسائل مملکت خود بخود حل میشه.دریاچه ارومیه،گاوخونی،هامون،کارون،جنگل زدایی،درصد ناچیز دریای خزر،..وووکسی بفکر مردم نیست
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    8 0
    جنگ جنگ تا پی‌روزی ب‌دوید دنبال حق آب دی‌روزی ..... ؟؟؟
  • رحیمی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 1
    درودبه شرفت!
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 2
    اینکه دولت آقای رییسی اهمیتی به این موضوع نداده تهمت و دروغ بزرگیست ایشان مهلت یک ماهه به طالبان دادند،قطعا برای بعداز یک ماه هم برنامه دارند،اینکه گفته شود ایران هیچ اهرم فشاری علیه طالبان ندارد هم دروغ بزرگیست، ایران میتواند به راحتی دم نوش های طالبان در مسجد مکی را بچیند آنوقت متوجه خواهند شد نباید علیه ایران شاخ و شانه بکشندوایران امریکاوروسیه نیست.2
  • علی بابا IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    طالبان دست کمی از گروهای تندرو تروریستی ندارد و نباید جنایات آنها را بر مردم افغانستان و حتی کنسولگری ایران در مزارشریف نادیده گرفت طالباغچون می خواهد حکومت عریض و طویل داشته باشد نسبت به به داعش کوتاه آمده و الا همان داعش است هم از نظر اعتقادی و هم از نظر عملی . پذیرفتن یک گروه خاصی که نظرات مردم خودش را اعمال نمی کند و در حکومتش دموکراسی نیست غلط اندر غلط است و سفارت و حتی داشتن ارتباطات سیاسی و...... اشتباه بزرگی است
  • محمد IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 1
    ارومیه رو خشکاندید. این هم از سیستان واقعاَ باید دست مریزاد گفت به تلاش شبانه روزی در جهت نابودی کشور
  • حسین IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    بزنید تو دهن طالبان منم پشت‌تونم
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    شما رو به خدا دو‌ تا فانتوم بفرستید سد های طالبان که در مسیر هیرمند هستند بزنند . این ها توان احداث مجدد ندارند
  • امیر IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    14 0
    افغانیها روکه یواش یواش باتوجه به زاد و ولد بالا مثل قارچ درحال ازدیاد هستند را سریعا از کشور اخراج کنید ،سپس سدهای افغانستان را با موشک بزنید آب خودش میاد
  • علی بهرامی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    باید بعد ازسد افغانستان در مرز ایران بعذ از سد چاهای بسیاری زده شود که ابی در سد است از تریق حفره زیر زمینی تعمین شود
  • لبیک یا سیدالشهدا IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    12 0
    پس موشک بالیستیک سجیل را برای چه میخواهیم یکی را هم بفرستیم برای سد کجکی
  • شاهین IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    چطوره آقای شریعتمداری تشریف ببره افغانستان ؟
  • حجت اله IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    باید از زیر زمین قنات وار آب دزدیده شده را به کشور برگرداند .مثل تونل‌های کیلومتری که برای پهبادها ابزار می‌کنند.
  • غلامرضا محب پور IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    اگر افغانها را بیرون وسفارت را به یک کنسول کاهش دهند ان هم سفارت در تربت باشد بهتر است این کروه مسلمان نیست سنی نیست شيعه را دشمن تلقی میکند
  • حمید IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    9 0
    بیست میلیون افغانی تو ایرانه ی کم فکر کنید میبینین اگه بیرونشون کنید هم مشکل مسکن. هم گرانی. هم آب. هم شغل. بر طرف میشه ب راحتی هر چه تمام ولی یک سری سرمایه دار نمیزارن واقعا کی میخوان ب فکر ملت ضعیف باشن نمیدونیم
  • مازیار IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    14 0
    ما چجوری افغان ها رو راه دادیم و از کار و منزل و از نان و غیره ب آنها دادیم حالا با ما چیکار کردن حقش اینکه تمامی افغان ها را از ایران بیرون کنیم و واسه مردم شریف ایران فروانی و بهتر می‌شود و حتی کرایه خانه ها کمتر می‌شود هرکسی ک فکر میکنه من اشتباه میکنم ی سر ب بنگاه‌های خونه بزنن و سوال کنن ک کرایه خانه چرا انقدر گران شده و چ مشکلاتی واسه ما درست کردن
  • محمد شرفی GB ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    10 0
    جمهوری اسلامی اتباع افغانی رو اخراج کنه هم مشکل آب حب میشه هم بیکاری هم اقتصاد هم بهداشت هم امنیت ، افغانیها جدیدا بسیار گردنکشی میکنند ،جمهوری اسلامی بخواد ی روزه همه رو بیرون میکنه ولی نمیدونم چرا اقدامی نمیکنه
  • مهدی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    بنظر من که فقط با زور میشه آب رو گرفت .حالا که طالبان دم دست هستند به راحتی میتوان کلکش رو کند به یاری خدا
  • علی بهرامی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    ایران از بد بختیش نیست افغانستان بدبخته که اب خدا راه بر سر مردم بستند اگر نگاه کنین در دنیا چه از فقر چه از ذهن ولی ایران این قدر درگیر مشکلات است نمیخواهد ضعیف را درگیر خود کند فقط به احترام همسایگی ولی نمی دانند
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    ساده، صریح و عالی.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    باید اب دریا را ب سیستان رساند و روستاهای هیرمند را به نزدیک دریا منتقل کرد
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 3
    چه علاقه‌ای دارید ایران رو داخل چاه درگیری با طالبان بندازید؟!
  • من ایرانیم IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 2
    اساسا یک سری مسائل و مشکلات ولو خیلی مهم نه تنها در اولویت دولت نیست بلکه عملا ثابت کرده که اصلا براش وقت و فکری نمیذاره، و این متناقض با ادعا و شعارهای افراد حاکمیت ماست،فقط اینکه بگیم ملت خوب و نجیب فلان جا اونم صرفا جلوی دوربین و رسانه نشان دهنده چیه؟ اینجاست که ثابت میشه خوبی و نجابت مساویست با بدبختی. اما بدبخت همیشه بدبخته و این موروثیه، اینکه تو چه خانواده ای و چه جایی به دنیا بیایی روشنی و تیرگی آینده ت رو تضمین میکنه. فقیر حتی از نوع تهرانی سیاه بخته وای بحال اینکه جایی مثل سیستان و بلوچستان باشی....
  • مجید IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 2
    از ماست که بر ماست
  • علی IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    8 2
    لعنت به طالبان وحوش ، باید نصف افغانها را از ایران اخرج کرد دارند کشور را صاحب می شوند ،خیلی خطرناکه ،
  • US ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 3
    باید مدیران غیر مسول و کوته بین و بی سیاست را ازراس امور برداشت کشورنیاز به یک حرس درست و حسابی دارد شاخه های زاید باید بریده شود، تا درخت جون بگیره ، همین الانم دیره، یه مرد میخواد،
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 3
    تا وقتی مسعولان بی لیاقت و بی تدبیر ما فقط فکر این هستند که مردم رو به زور ببرن بهشت وضعیت همین است و ما بایستی فکر آینده وابادانی کشور نباشیم فقط حجاب شهادت مرگ بهشت
  • ایرانی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    8 0
    ایران این 8 تا 9 میلیون افاغنه رو عودت دهد به کشور خودشان افغانستان همه چیز درست میشه. بدون کوچکترین اغماضی باید برگشت داده شوند.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 0
    ایران و پاکستان مشترکا باید مناطقی از افغانستان را که احتمال حضور تروریست و خرابکارهایی که تهدید برای دو کشور محسوب میشوند در آنجا وجود دارد با موشک و هواپیما بمباران کنند این کار هم برای امنیت نظامی و هم برای چانه زنی در موارد دیگر مفید است
  • سعید IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    وااسفا که حتی دولتمردان خودتان هم دارن رنجنامه ها را میگن و گوش شنوایی نیست ؟خون باید گریست که یه دیپلمات پیشین کشور میگه حکومت ضعیف،یا کشورهای خشک از آب شور دارن کشاورزی میکنن یا از پساب بازیافت دارن،
  • امیر IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    مطالب ایشان از منظر دیپلماسی قابل ارز یابی است اما مسئله فراموش شده حقوق و منافع ملی است که درتمام دنیا یکی از شاخص ترین امور ارتباطی با دیگر کشور هاست ولی چه کنیم که برخی از آقایان مسئول ما، به مولفه اسلام مرز ندارد اکتفا و حقوق حقه ملت را از این منظر ملحوظ نظر ندارند وطرف مقابل میداند چنین نگرشی درایران وجود دارد دائما امتیاز میگیرد.و این درحالیست که حق گرفتنی است نه بخشیدنی...
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    عرضه ندارید حق آب را بگیرید افغانی را که میتونید از ایران بیرون کنید یاعرضه اینکار را هم ندارید
  • رضا بیگ IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 1
    درود به شما
  • DE ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 1
    فکر آب باش ،همین بهتر که بطور کل زبان مردم افغانستان غیر از فارسی باشد ،چرا باید این آدمها را بخشی از فرهنگ خود بدانیم ،ما باآنها هیچ اشتراک فرهنگی نداشته ونداریم
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 0
    واقعا دو مورد تصفیه اب دریا و پسماند کاربردی میباشد در ضمن۸ میلیون افغان در ایران است اگر هر کدام روزی بیست لیتر اب مصرف کند فکر کنم مثل حقابه ایران میشود به جز مسلئل اقتصادی کار ومسگن اینها را هر چه زودتر باید اخراج کرد
  • پرویز IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    9 2
    برای حجاب هزار جور راه نشون میدین ولی برای طالبان راه حل ندارین
  • HK ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 2
    متاسفانه مسوولان ما هیچ درکی ار سیاست ندارند وگرنه نباید طالبان رو به رسميت میشناختند وسفارت رو در ایران باز میکردند واقعا ما به مردم مظلوم افغانستان ظلم کردم
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    7 0
    خانواده افغانیها را باید از ایران خارج کنند هم مسکن گران شده و هم شغلهای کشور را گرفتند دولت باید قانونی تهیه کند که کشت زمینهای کشاورزی بع افغانی ندهند کار کشت و اجاره زمین به ملت خودش،بدهند
  • ریزبین IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 0
    طالبان از سوی استعمار برای انجام دو هدف بزرگ علیه ایران دوباره به صحنه سیاسی افغانستان باز گرداننده شد 1-خالی کردن شرق ایران از سکنه با قطع حقابه ایران و خشکسالی این مناطق به منظور اشغال آسان برای تجزیه ایران کاری که در شمالغربی و غرب ایران توسط ترکیه در حال انجام است 2-از بین بردن زبان و تاریخ فارسی در افغانستان برای کوچک تر کردن حوزه تمدنی ایران همانند آنچه در هندوستان و پاکستان انجام شد .برای خنثی کردن قطع حقابه ها باید بر روی جایگزین های مطمئن مثل انتقال آب دریا و شیرین سازی آن و استفاده مطلوب و مفید از موجودی آبهای منطقه سرمایه گذاری کرد برای تمدن زدایی فارسی و ایرانی توسط طالبان در افغانستان و تضعیف این گروه خطرناک و نادان باید نسبت به تقویت و قدرتمند کردن فارس زبان ها در افغانستان در همه حوزه های ادبی و هنری و علمی و اقتصادی و حتی نظامی اقدام شود
  • علیرضا IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    7 0
    اگر مسولین یک ماه به سیستان بیایند و آنجا زندگی کنند خیلی بهتر تصمیم می گیرند
  • علی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 1
    تنها راه که کسی به زبان نمی‌آورد باید تمام سدها ساخته شده با موشک بزنیم چرا کسی به فکر نیست پس قدرت نظامی برای کی هستش
  • حمید IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    ما برای فصل کردن آمده ایم نی برای وصل کردن آمده ایم این مقاله گویا ی وضعیت است.
  • نیما IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    باید به هم التماس کنیم به عمان امارات عربستان آمریکا روسیه کویت عراق ووو
  • مهدی IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 2
    تمام کشورهایی که اولویت اصلی آنها منافع مردم باشد ، نسبت به روابط سیاسی بین المللی با حساسیت و شناخت کافی از دیگر کشورها وارد عمل می‌شوند ، ولی مواضع ما مردم در اولویت نیستند ، امور دیگری است که خودتان و همه بهتر میدانید ...
  • مجتبی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 1
    همه اینا زیر سر محمدرضا شاه بود که قرارداد امضا کرد آب ایران قطع شه حمله کنیم بهشون ۳۰ کیلومترشون هم کم سه. سر عقل میان
  • US ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    من یک ایرانی ام و خواستار خروج افغانها از ایران رییس جمهور رهبری مجلس خواهشا توجه کنید ممنون
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    بهترین راه حل ۱- بستن سفارت افغانستان ۲ - بیرون راندن تمام افغانی ها چه یطور رسمی ۱۰ میلیون نفر و بطور غیر رسمی ۲۰ میلیون که حتی این افغانی‌ها در بسیاری مناطق کشور را گرفتند و از آن خود کرده و ایرانی ها را بیرون می کنند که این معضلی است که متاسفانه ۴۴ سال است گریبان ایران را گرفته است
  • امیر IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    اتفاقا برای پس گرفتن حق آبه ای که خوبه دولت هویدا از آنها تعهد کتبی قراردادی گرفته موجود هست الانم راه حل فراوان هست همچین گفته میشه که به طالبان سفارت دادند قبل از حق آبه این حرکت که خیلی ساده لوحانه و اشتباه بود اما مگر نمی‌شود یک شبه دستور خروج دیپلمات‌های ایرانی از افغانستان و سپس بیرون کردن آنها از تهران را انجام داد مگر نمی‌شود از طرفی با اخراج افغان‌ها و آوار کردن آنها به سمت خاک خودشان ودر اصل برروی طالبان چنان به التماس بی افتند که حق آبه سهله خسارت این چند سال ضرر به کشاورزان سیستان را هم بدهند مشکل در عدم اراده سیاسی آقایان و انفعال آنهاست آقای ریسی از یک طرف هشدار داد اما بجای با اقتدار پشت حرف و دستور ریس جمهور ایران ایستادن با کوچیکترین قلدربازی تعدادی طالبانی بی تمدن که حتی معلوم شد این گروه منحرف گستاخانه به خاک ایران چشم دارند جواب کوبنده داده نشد فقط کافیه یک نظر سنجی از اکثریت مردم ایران بگیرید اگر راه حل ندارید خود مردم که صاحبان اصلی ایران هستند که آیا برای گرفتن حق آبه که مسعله آب در آینده بزرگ‌ترین مسعله جهان خواهد شد با دولت و افغان‌ها چگونه عمل شود
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 0
    خوب همینجا از نظرات هموطنان عزیزم جمع بندی میکنم اول با موشک تمام سدهای سر راه را ویران کنیم تا چند سال مشکل آب حل بشه و در این مدت ساخت آب شرین کن و انبوه سازی آنر ا انجام بدیم تا اونها سدهاشون رو نساختند آب استان رو تامین کنیم
  • حسین IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 2
    با مسئولینی که در واقع هیچ گونه احساس تعلقی نسبت به ایران ندارندهیچکاری نمیتوان کرد و حق آبه هیرمند یکی از مشکلات این کشور است وهزاران مشکل در این کشور وجود دارد که بر اثر بی‌تفاوتی های این مسئولین بوجود آمده و بازهم بوجود خواهد آمد
  • جانباز IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 1
    باید از منبع آب زیر زمینی که از هیمالیا میآید وبه لیبی می‌رسد نهایت استفاده را برد نگران گسل های مسیر زیر زمینی این منبع نباشید آب گوارا وخنک : طالبان قطره آبی به ایران نمیدهند
  • حاصل IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    آیا واقعا کار ایران به جایی رسیده که طالبان هم باج خواهی می‌کند، فکر نکنیم طالبان جز زبان زور زبان دیگری هم میفهمد
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    افغانی هاروبیرون کنیم مزایاکشورخلوت میشودبیکاری صفر صفرمیشود
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 1
    سلام برای چی ما باید مسولین ازافغانی همایت کنن همجا رو بدن دست افغانی ازنظرشلوغی شهرها اماکن شهرهای ناامنی چرا پیگیر نمیشن این اتباع خارج کنن .ببینید تاریخ باز تکرار میشه مورچه خورت اصفهان تصرف خودشون درآورده بودن محمودافغان اشرف .دستور داده بودن قنات پر آب کنن .هرچی قنات هست بعد توقع داریم حق آبه هیرمند بدن
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    تمام قدرت و قاطعیت و اقتدار حضرات فقط دربرخورد با خانم هاست برای رعایت حجاب اجباری وگرنه در سیاستهای خارجی خصوصا دریای خزر و مازندران قافیه را باخته اند ونفت وگاز مازندران روسیه و آذربایجان ترکمنستان میبرند وحضرات تماشاگرند
  • حسین آزادبخش IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    حد اقل پنج میلیون افغانی مقیم ایران ، به کشورشان برگردانده شوند ، مرز های افغانستان و پاکستان شدیدا کنترل شود
  • ارش IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    انشالله زورمان برسد وبتونیم حقابه روبگیریم باید دعا کنیم
  • ناشناس IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    اگر اینطور باشد باید حق مان را از این مزدورها و نوکران آمریکا گرفت به هر نوعی که باشد ما سالها هست شعار می دهیم برای حق گرفتن
  • علی GB ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    دیروز سالگرد شهادت خبرنگار ایرنا و دیپلماتهای مظلوم ایرانی در مزارشریف به دست طالبان جنایتکار بود. در سالهای اخیر کوچکترین یادی از آن عزیزان نکردند و تنها روز خبرنگار را که به یاد شهید صارمی(خبرنگار ایرنا) نامگذاری شده به خبرنگاران تبریک می گویند.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    به طالبان اصلا اعتماد نکنید چون شاید کلک باشه با آمریکا رابطه داشته باشه ، جمهوری اسلامی قدرتمند خاورمیانه دستتون میتونه راحت آب ازشون بگیره دوتا موشک بهشون بزنید باور کنید باید افغانستان هز دستشون بگیرید، مسولین انقدر به افغانی راه ندین
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 1
    تنها راه حل همین نوشته بالا هست باید جلوی هدر رفت اب .صرفه جوی در اولویت قرار بگیره بقیه خود به خود توکل برخدا درست میشه بدون شک تردید
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    دردش زدن یه موشک نقطه زن به سدکمال خان و بعدش آب طالبی وارد ایران بشه
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 1
    خب آب شیرین کن بزارن برای این استان و خودشون خلاص کنن از دست یه مشت طالبان
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    بعدا میگن که مردم دارن از دولت بدگویی میکنن جمهوری اسلامی را نمی‌خوان شمایی که نمیتونید حق آب مردم خودتون را بگیرید چطور میخوایین که مردم شما را بخوان ۹۹ درصد مردم ایران از دولت ناراضی هستن مطمعن باشین بعدش هم بی حجابی را بهونه نکنید لطفا من خودم که باحجاب هستم پس چرا باز توی عذابم
  • مصطفی IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    عجولانه نباید تصمیم گرفت سیاست ایران تعامل با کشورهای همسایه است ، هدف آمریگا ایجاد تنش بین کشورهای منطقه و ایران است . طالبان با این کاری که کرد فاتحش خونده است .
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    تنهاراه حل این مشکل بیرون کردن 8میلیون افغانی است که دارند از امکانات مملکت ما استفاده میکنندودرعوض طالبان به مادهنکجی میکند
  • تریبون ازاد IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 1
    چطورجناب روحی به همین داحتی میگوید راهی برای گرفتن حق مسلم مردم مظلوم سیستان وجودندارد وقتی شمابه همین راحتی وابدهید خوب معلوم است که طرف وقیح ترمیشود یاازطریق اعمال قدرت ویاازطریق بستن سفارت وراهی کردن مهاجرین بسمت افغانستان اگرشما ازخودعکس العملی نشان ندهید هرکوزوکچلی برای ایران شاخ خواهدشد
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 0
    خداطالبان را نیست ونابود بگرداند 🙏🙏🙏الهی آممممممممممین
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 1
    منطقه ای که نام آن افغانستان نامیده شده، جزیی از ایران است. هیچ گاه نتوانسته بعد از جدایی از مهد خود برای خود هویتی بسازد، باید برگردد تا تمام مشکلاتش حل شود
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 2
    وقتی طالبان رو اولین کسی بودیم که به کشور دعوت کردیم همین طالبانی رو که دیپلوماتهای ما رو قتل عام کرده بودند بهتر از این نمیشه
  • Hassan IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    وقتی به درستی حقابه ایران نمی‌دهند باید به زور متوسل شد قدرت نظامی ایران کم نیست
  • مرتضی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    با سلام دولت و مسولیت قصد آبادانی سیستان و بلوچستان را ندارند. کاری به روابط اشتباه با طالبان ندارم. ولی راه حل آن احداث واحد‌های شیرین سازی آب دریا و ارسال آن به کل استان سیستان و بلوچستان است من بعنوان یه دزفولی از اینکه هم وطن عزیز بلوچ آب نداشته باشد در حالیکه منابع انرژی خورشیدی در این منطقه موجود است در عذابم
  • ساسان IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    باسلام مسئول امنیت عزیز یه کم سرتون بالا بگیرید اینا سرباز ریختن یا کارگر؟؟؟؟!!!!!هرکحا بگی هستن و گروهی و ‌..و...و....هوشیار باشید همه چیز رو ساده نکاه نکنید هرچیزاتدازه داره ....قانونمندی ارزشه وضروری بی رحمی وعطوفت در حیطه خاص تعریف داره؟
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    مرگ برطالبان مرگ برطالبان مرگ بر طالبان مرگ برامارات اسلامی افغانستان من بعنوان یک افغانستانی میگم بزند طالبان را بزند ما ملت شعیان افغانستان پشت برداران عزیز ایرانی هستم
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 2
    فردوسی بزرگ می‌فرماید (به یزدان اگر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم) وقتی کار به کاردان سپرده نمیشود ،میشود روزگار امروز سرزمین ما
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    پاشم برم سروقتشون ؟؟؟
  • امیرحسین IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 2
    دیدگاه رعیتی به مردم فقط مربوط به افغانستان نیست، مسولین کشور خودمون هم یک عمره به مردم خودمون به چشم رعیت نگاه می کنند. کدام مسول حتی حقوق ابتدایی مردم براش اهمیت داره. یک عمره که نه آب، نه غذا و نه بهداشت مردم برای مسولین اهمیتی ندارد. تامین امنیت هم که جزء حقوق ابتدایی هر انسان و از وظایف اولیه هر حکومتی در قبال مردمش هست که بصورت اشانتیون و منت برای مردم ارائه می شود. شاید در واقع مسولین محترم امنیت خود را تامین و منتش برای مردم است.
  • مهدی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 1
    اینا کدوم کارو درست انجام دادن که این کارشون درست باشه سیاست خارجی واقتدارصفردرصد
  • مهدی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    اولین قدم فرستادن افغانها به کشور افغانستانه،که طالبان میفهمند با 10 میلیون نفر که برگردن به کشورافغانستان چه هزینه ای هنگفتی رو باید پرداخت کنند و دست مسئولین جمهوری اسلامی رو میبوسن و قدر محبت و فداکاری ملت و دولت ایران رو میفهمن
  • علی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    بهترین راه این است که مردم استان های شرقی وارد عمل شوند و علاوه بر بیرون کردن افغان‌ها مرز را هم ببندند تا صادرات به افغانستان قطع شود.و گرنه سیستان خالی از سکنه خواهد شد.البته این یکی از اهداف امریکا و انگلیس است.
  • ام IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    خوب شخم بزنید تموم شده بره حوصله مون سر رفت
  • زرشک IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 1
    اولین کشوری بودیم که سفارت بهشون دادیم و به رسمیت شناختیمشون و چون فک میکردیم که دشمن دشمن ها هستن از همون روز اول ک امریکا اومد افغانستان هواشونو داشتیم، جنبش اصلیل منطقه خوابشون کردیم ، و .... چرا سیاست خارجی ما اینقد ضعیفه؟
  • سعید IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    والا بخدا این طالبان بی سواد زبون خوش نمی فهمن که، ایران باید دوتا از اون موشک کروز بزن زیر سد کلا خیال همه راحت بشه
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    آمریکا طالبان رو آورده آنها نوکر آمریکا هستن و تا وقتی اربابشون بهشون نگفته با ایران کار ندارن چون اصلا اونا مغز و فهم تحلیل ندارن بخاطر همین ایران باید دخل اینا رو در بیاره دنیا محل ریش گرو گذاشتن نیست منافع هر چیه همونه
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    اگر قدرت دارید اینجا جایی هست که باید نشان دهید جایی که حق مردم ایران ضایع شده وگرنه شعارادعا داشتن الکی برای امریکا شاخ شونه کشین که جز تحریم گرونی جیزی نداشته حساب نیست
  • بختیاری IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    ما در شهر پرند زندگی میکنیم. افغانها به راحتی در بهترین مدارس پرند درس میخونن بعد جا برای ثبت نام بچه های مانیست آب و امکانات مون برای اتباع افغانیه چرا افغانها رو نمیریزید بیرون 15 میلیون افغان توی ایران از آب این مملکت استفاده میکنند فقط این یک مورد بقیش هیچ
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 2
    کاشکی یه ذره اقتدار و قدرت قبل از انقلاب رو داشتیم، اونموقع قدرتمند بودیم نه حالا که حتی افغانستان حسابی از ما نمیبرد، اقتدار فقط مسئله حجاب است
  • م ش IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    یک آدم درست حسابی که قبول داره افغانستان جزیی از ایران است با حکم فرمانداری بفرستید افغانستان بدون پشتون را بگیره تحویل ضمیمه خاک ایران اینجوری طالبان میمونه و کوشش اونوقت جونشو میگیریم
  • ناشناس IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    فقط باید به‌این تفکرات تاسف خورد.
  • سراب IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    پس یک ماه زمانی ک رییسی بهشون داد چی شد ؟؟؟؟؟هنوز یک ماه تموم نشده
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 1
    شما هم حق آبه تالابهای داخلی را نمیدهید
  • علیرضا IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    همسایگان ما فکر می کنند که ما در اثر درگیری با دنیا ضعیف شدیم و طمع برشان داشته ترکیه و افغانستان و روسیه آب را برویمان بستند . امارات جزایرمون رو می خواد . کویت و عربستان هم میدانم آرش رو . باید یک فکری برای خودماتن بکنیم
  • ایرانی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    21 3
    راهکار وجود داره به نظر بنده.اول از همه بستن سفارت.دوم بیرون راندن افغانها از ایران.سوم تحریم طالبان.چهارم حمایت نظامی و مالی از اپوزوسیون افغانستان.چهارم همکاری با همسایه های افغانستان برای فشار به طالبان .پنجم تخریب آب بندها و حتی سد مورد نظر.در نهایت حمله نظامی همه جانبه البته با تشکیل اعتلاف.زنده باد سیستان
  • الکس IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    27 2
    مسولین عزیز سرانگشتی دو دو تا چهار تا کنند محاسبه کنند که یک افغانی در ایران بطور متوسط چند لیتر آب مصرف میکند بعد مقدار مصرف روزانه رو در تعداد واقعی افغانیان ساکن در ایران ضرب کنند هرچقدر شد بروند از طالبان بگیرند.من فکر نمی‌کنم جمعیت کل استان سیستان و بلوچستان از تعداد افغانی ها بیشتر باشه.تازه آب اضافه هم میاد‌. حالا بماند بغیر از آب افغانی ها چقدر در ایران منابع ما رو مصرف می‌کنند کاری نداریم نوش جانشان.ولی آب رو باید بدهند.اگر قبول نکردند حتی یک نفر افغانی رو تو ایران نزارن بمونه حتی سفیر قلابی شون رو هم بندازن بیرون. دولت نگران نباشه مردم پشتشون هستند.
  • رضا IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    17 0
    اینها همه از اشتباهات نظام است که به اینها بال وپرداد.آمریکا معادن افغان رابه غارت برد حال ایران حق خود رانمتواندبگیرد.
  • حامد IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    19 2
    تو این چهل سال فقط زدن تو سرمون هرکشوری پرویی کرد گفتیم عیب نداره آذربایجان امارات بحرین الانم افغان ها که همشونو باهم جمع کنیم نصف قدرت نظامی ایران رو ندارن ولی نمیدونم چرا انقدر تحقیر شدن رو دوست داریم کجایی مرد بی ادعا
  • من نمی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    21 26
    در اینجا نوشته که مهمترین مهمترین منبع حیاتی محیط زیست استان سیستان و بلوچستان واین اشتباهه ما منابع بسیار معماری از رود هیرمند در این استان داریم.من نمی دونن چرا اینقدر این مسئله حقابه بزرگ نمایی میشه. خوب آب مال افغانهاست وتو کشورشونه وخودشون لازم دارند.به نظر شما اگه ما می بودیم به افغانها آب می دادیم
    • TR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      5 2
      اگر اینطوربود که دجله وفرات هم که سرچشمه اش ترکیه است به عراق نمی رفت واین کشور خشک میشد نه در این مورد قوانین بین المللی وجود دارد
  • سهراب IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 4
    با سلام خدمت مسولین محترم برای حل مشکل آب سیستان میتوان نزدیکی سدهایی که طالبان احداث کرده ازطرف خودوان حفاری کنیم خیلی زود به آب میرسیم و در اختیار هموطنان بلوچ میگذاریم ظلم طالبان به این مردم اینجوری خنثی میشود البته نظر بنده این است
  • حمید IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    27 5
    کارگر افغانی داره میزنه تو سر ایرانی .همین افغانی داره آب لوله کشی ایران رو مصرف میکنه .بعد وزیر خیلی محترم ‌کشورمون طالبان رو از خانواده خودش میدونه .....دنبال چی میگردیم ما ....مردم تشنه سیستان
  • ورده IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    9 1
    منتظر باشید باران بیاید .....
  • محمدی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    15 0
    حقابه را باید با درایت ،از کشورهای همسایه دنبال کرد ولی صحبت این است آب های حقی که از بارش ها در کشور خودمان جاری می شود و کسی نسبت به آن ادعایی ندارد و حجم آن هزاران برابر این حقابه ها است، با نام سیل بدون استفاده و ایجاد خسارت فراوان از کشور خارج می شود، در صورتیکه آن را مهار و ذخیره کنیم می توان در زمان و مکان مناسب از آن استفاده کرد.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    33 2
    اگه ۶۶ ساله دیگه هم بگذره افغانی به کسی آب نمیده تمام افغانی‌ها که داخل ایرانند طرفدار طالبانند شک نکنید به وقتش مشخص میشه حالا هی بزارید افغانی وارد ایران بشه
  • شروین IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 1
    ایرانی ها دنبال چیز مفت و مجانی هستند،قانون اول هیچ چیز مفت و مجانی وجود ندارد حتی خداوند تمام نعمت هایی که به بشر داده یه روزی از حلقومش در میاره، قانون دوم اگر واقعا به فکر مردم سیستان هستید که الکی میگید سالی چن هزار بشکه نفت بدید تا آب را باز کنند ،به جای اینکه نفتتون به فروش نمیره حداقل میشه یه گرهی را باش باز کرد
  • الکس IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    28 3
    پناهندگی =رهاسازي آب هیرمند عدم رها سازی آب = اخراج افغانها بخدا از همین امروز دولت شروع کنه به اخراج افغانها طالبان از اونور آبو باز می‌کنند. ۱۲ میلیون افغانی تا یکماه برگردند به افغانستان طالبان رو در عرض ۲۴ ساعت زمین گیر می‌کنند.بخدا دولت محترم همینکار بکن ببین طالبان به دست و پایتان اگر نیفتادند. به غلط کردن میفتن.نه جنگ میخواد نه خونریزی خیلی راحته >>>اخراج افغانها. بگذریم از منافع و عواید حاصله از اخراج افغانها. مسئله آب هم حل میشه.با طالبان عین خودشون دقیقا عین خودشون باید رفتار کرد.تمام
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    21 2
    طالبان دارن نهار میخورن گفتند بعد از نهار آب را به سمت ایران میفرستن
  • شمسی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    14 2
    با کشوری که دولت رسمی ندارد نمیشود مذاکره کرد
  • US ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    13 1
    چرا مسئولین ما به طالبان دلخوش کرده بودند؟
  • رضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    16 1
    وقتی دغدغه آیی نباشدوسردمداران قدرت فقط ماندن درپشت میزقدرت دارن رابیشترین دغدغه شان هست وجز خودوخانواده رانمی بینن ودربیشترین رفاءقراردارن روزبروزمشکلات حل نمیشه بیشترهم ميشه
  • سلطان IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    19 1
    باسلام به طالبان بگویید اگر به انداز ه مصرف افغانی‌های مقیم ایران آب آزاد کنید حق آبه ایران را داده آید
  • منوچهر IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    24 3
    جواب ؟ فعلا علی الحساب اخراج میلیون ها کارگر افاغنه از ایران ، اینا دارند خرج خانواده شون رو از این کشور میدن مالیات نمیدن از انواع سوبسید نان و بنزین و...استفاده می کنند حق آب هم نمیدن پر رویی هم می کنند، بی لیاقتی و بی کفایتی هم حدی داره ، اخراجشون کنید تا میلیونها بیکار بمونه روی دست طالبان
  • سعیدی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    18 0
    در کدامین بخش از حکمرانی موفقیتی می بینید که در زمینه تامین آب یا محیط زیست منتظر اقداماتی در جهت رفع مشکل هستید
  • ع IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    23 1
    افغانیها یک ضرب مثل خوبی بین خودشان دارند میگن ما زیر بار زور نمی ریم مگر زور پور زور باشد حالا هم چند موشک آزمایشی بزنید ببینید چطور زی بار زور می رن
  • ناشناس IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    19 0
    قطعا طالبان دربین حکومت ما نفوذکرده ونفوذی داره که انقدر راحت سفارت بازمیکنه وحقابه هم نمیده وبه ریش ایرانم میخنده و قلدری میکنه تاخائن درونی نباشه دشمن بیرونی پروبال نمیگیره
  • ,شادمهر IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    12 0
    اینکه طالبان یک گروه جنایتکار و بی در پیکری است اصلا شکی نیست و اینکه چرا ما از آنها حمایت کردیم هم بحثی است که اصلا منطقی و قابل قبول نیست چرا که در زمان مسلط شدن طالبان به افغانستان اکثریت ملت افغانستان پا به فرار گذاشتند و علت آن افراطی بودن این گروه بود و آنها خوب میدانستن که با یک تفکر غلط در مورد برخوردهای اجتماعی با مردم طرف هستند و قتل و کشتار هم بخشی از این عملکرد طالبان در مواجهه با مردم افغانستان بوده و هست حالا ما آنها را بعنوان یک ملت قبول کردیم و نامشان را ملت افغانستان گذاشتیم خیلی راحت بگم اگه آنها و چند گروه دیگه در افغانستان وجود نداشت مطمینا امروز وضعیت افغانستان به این شکل نبود و تحت حمایت تمام اقوام افغان بود و اینکه امروز برآیند این گروه به اصطلاح اسلامی میتواند همین باشد که ی ملت از سرزمین مادری خود فرار کنند و به کشور دیگری پناه ببرند و این همان عدم صلاحیت طالبان در اداره ی افغانستان است و ما هم نباید هرگز آنها را تایید میکردیم که اگر تایید هم نمی‌کردیم در صورت حمله ی آنها به مرزهای ما می‌توانستیم آنها را نابود کنیم و از لحاظ بین المللی هم مشکلی نداشتیم .
  • فلاح IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام ، آمریکا هر لحظه منتظره که دوباره پاش به افغانستان باز بشه و نیروها و جنگنده هاش رو داره توی امارات بیشتر میکنه ،بهترین کار شیرین سازی اب دریای عمان و پسماند اب فاضلاب ها است. ،زمان بره ولی فعلا خشم مون رو باید کنترل کنیم
  • رزمنده IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    17 9
    اول حجاب بعد آب. آدم که حجاب داشته باشد. همه چیز دارد! شما به دول غربی نگاه کنید. چون بی حجاب هستند. فقر وبدبختی وعقب افنادگی بیداد می‌کند. تمام خانم های دانشمند با حجاب بودنند زنده باد تفکر طالبانی
  • مجتبی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    18 2
    از مسئولین دو پاسپورته انتظار رفع مشکلات می رود؟؟؟
  • پیشنهاد IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    19 1
    تنها راهش حفر تونل به طرف سد کمال خان و برداشت حق آبه ایران است
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    20 1
    مملکت بی صاحب
  • خ IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    7 0
    سلام انتقال آب از دوطرف به جاهای کم آب ساخت سویزی دیکر مدیریت همه آب ها و در نهایت تولید آب
  • ع IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    27 2
    سلام خسته نباشید این همه افغانی تو ایران کار میکنن اون ها رو بفرستین کشور خودشون اوضاع آب هم حل میشه میدونین اون ها چقدر آب مصر به میکنن
  • علی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    16 0
    وقتی منافع ملی دراولویت نباشد بهتر ازاین نمی شود تنها مشکل آب درتمام کشور است با سرعت بطرف بیابان میرویم
  • یوسف نیک آئین IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    14 0
    بنظرم بهتر است بخود اتکا بود. به نظر من اصلاً به طالبان اعتماد نکنیم در کل با ایرانی جماعت دشمنی دارند بخصوص شیعیان کاملاً آشکارا درذهنشان زد ایرانی جماعت تبلیغات میکنند تبلیغات میکنند ضد ایرانی جهاد است متشکرم یوسف نیک آئین
  • علیرضا IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    22 3
    عزیزان ایرانی هیچ ناراحت نباشید، به جای همه چیز موشک داریم!
  • فلاح IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    9 4
    سلام ، آمریکا هر لحظه منتظره که دوباره پاش به افغانستان باز بشه و نیروها و جنگنده هاش رو داره توی امارات بیشتر میکنه ،بهترین کار شیرین سازی اب دریای عمان و پسماند اب فاضلاب ها است. ،زمان بره ولی فعلا خشم مون رو باید کنترل کنیم
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    19 1
    بهترین راه از کار برکنار کردن مسولین بی کفایت است خودمان را اصلاح کنیم
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      3 1
      ما ها به این ها رای دادیم پس خود را باید سرزنش کنیم
  • حسین ایرانی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    8 8
    سلام وعرض ادب خدمت تمام هموطنان عزیز بعضی ها فقط ازفرصت استفاده میکنندتاعلیه اسلام وانقلاب وایران عقده گشائی کنند وفکر میکنندحل کردن مشکل بایک گروه زبان نفهم مسلح و مزدور آنهم درکشوری همسایه که حدود۹۰۰کیلومتربامامرزمشترک دارد وازنظر عقیدتی هم کاملا متضاد وضدماست کار آسانی است اینها داعش ثانی هستند اگربخواهیم بااینهابجنگیم میتوانیم ولی هزینه زیادی دارد ودشمنان اصلی ماهم وارد میدان میشوند وکارسخت تر میشود. گاووحشی راباید رام کرد چون شاخ دارد وعقل ندارد صبر داشته باشیم هموطن.
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      0 4
      فعلا کاری ازشما برنمیاید
    • رضا IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      2 2
      البته فکر نکنم از لحاظ عقیدتی در تضاد با ما باشند
  • ام جی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    25 4
    ده میلیون افغانی تو ایران هرکدوم روزی ۱۰لیتراب مصرف کنن ببین چقد میشه وحالا نان وبقیه چیزا ومسکن کارها هم که بیشترش آزاد میشه همشونو بیرون کنید برن همون کشور خودشون با طالبان آب بخورن اونوقت هم آب سیستان هم مشکل بیکاری واقلام یارانه ای مثل نون هم حل میشه
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    19 2
    حاکمان ما انگار میخواهند ایران را لبه پرتگاه نگهدارند
  • علی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    33 6
    دولتمردان اگر مردانگی دارند باید مهاجران افغان قانونی و غیر قانونی را که بالغ بر 20 میلیون نفرند را اخراج کند.آب مصرفی این 20 میلیون نیاز سیستان و بلوچستان را می دهد.از طرفی بیل به کمرمان نخورده خودمان کارگری می کنیم مگر زمان قدیم این همه ابنیه ساخته شد چه کسی کار کرده جز ملت خودمان. بجای رفتن به خارج و کارگری برای اجنبی برای خودمان با افتخار کار می کنیم. اگر دولت عرضه ی اخراج مهاجرین را ندارد خودمان دست بکار خواهیم شد. این حرف من نیست صدای مردم است
  • محمد IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    15 0
    ۲ تا موشک کار سدو تمام میکنه. این همه موشک و بمب که فقط برای کشتن نیست که. برایرحقابه هم باید به درد بخوره
  • امیر IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    12 0
    مسؤلین هرموقع ماهی راازآب هیرمند بگیرند تازه هست.. دیر نشده هرچند خانه آوارگی درپی داشته. مردم هرمدت بیدارکنندمسؤولین را
  • مجید IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    اقای ریسی به طالبان اختار داد هیچ ننگی از این بالاتر نیست که طالبان نه تنها هیچ نترسیدن که با مسخره یک بیست لیتری اب دادن به اقای ریسی گفتن تهدید نکن بگیر فعلا این اب تا ببینیم چی میشه و این ننگ اختار که خورد به دیوار تا ابد بر پیشانی ایران میمونه
  • منصورخان IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    21 0
    عملکردضعیف دراثردیگاه های نادرست وناکارآمددرهمه حوضه ها😏
  • رورگارتلخه BR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    17 4
    یاجمله ی زیبای فردوسی افتادم که گفته بود به یزدان که گر ما خرد داشتیم کجا اینچنین سرانجام شوم داشتیم
  • هادی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    13 0
    به نظر من چهار تا شیر پسر با دوتا پهباد بمب های زمان دار که طی چند روز باعث ترک در سدها و نهایتا تخریب بشن رو روانه مرز سیستان بکنن با پشتیبانی و حمایت ارتش که طالبان نتونن غلط زیادی بکنن.خودم اولین داوطلب جونم فدای ملت
  • رضا IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    14 1
    به نظر من تقصیر دولت های قبلی هست خصوصا اصلاح طلبان دولت های بی کفایت آنها خلاصه همه چی حتی قتل جورج فلوید فقید و گرمایش زمین تقصیر اوناست
  • حح IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    22 0
    سلام ایران میتوانندبا موشک کروز جدیدخود بنام qwe43 افغنستان نابود کنند
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      0 2
      زرشک
  • مادر IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    21 0
    احسنت خدایا خودت گوش شنوایی بفرست
  • آرمان IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    15 0
    بهترین گزینه سدی که آب هیرمند را ذخیره کرده را با چند موشک منهدم کنیم هم آزمایشی بر قدرت تخریب موشک‌های ایرانی است هم اینکه طالبان علم وتوانایی ساخت دوباره سد را ندارد واگر دوباره ساختن جهنم چندتا موشک از تارخ گذشته خودمان را مصرف می کنیم
  • مجید IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    23 1
    مسوولین و دولتمردان نه تنها عزمی در جهت رفع مشکلات مردم ندارند که عرضه آن را هم ندارند.
  • رضا IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 22
    عجب فرصتی نصیب براندازان شده ک حقابه ایران رابهانه کنندوهرچه حرف زشت ک نثارخودشون باشه میگن مادولت داریم مساعل راازطریق دیپلوماتیک حل میکنند،عراق باترکیه وکویت ،مصرباتونس،ترکیه بایونان وخیلی ازکشوراکه همسایه هم هستنداختلافاتی اینچنینی دارندمگه میشه فوری لشکرکشی کنندوخونریزی کنند؟ ماباافغانستان معامله بازرگانی سیاسی زیادداریم آخرش حقابه هم حل میشه اماب هیچوقت نبایددشمن شادبشه،
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    35 4
    من به آقاییون میگم الان دقت کنید هر افغانستانی در ایران میانگین پنج بچه دارد ولی خانواده ایرانی اگر دوتا بچه داشته باشن پرجمعیت حساب میشن خطر بزرگ اینه که یک روز با دستور ملا نمیدونم چی ایران مثل آب خوردن تسلیم افغانستان و قتل عام و ایرانی کشی شروع میشود ای آقای نظام که نشستی فقط نگاه میکنی بیست سال دیگر ایران جز استان طالبان میشود و تمام نفت ایران و منابع ایران رو به زور میبرن خنده میکنی باور کن آقای هاشمی ریس جمهور ایران میشه از طرف طالبان بجای رو دادن به طالبان اول سفارت رو ببندید سر عقل نیومدن افغانی های بدون مجوز رو یکجا اخراج کنید تا با کمبود منابع مواجه شوند و مجبور شوند حقابه رو بدن بازم پافشاری کردن فاطمیون رو برای بدست گرفتن حکومت وارد خاک افغانستان کنید و بشدت بر روی فرزند آوری بیش از حد مهاجرین تمرکز کنید خطر تجزیه ایران از سمت غرب صورت نمیگیرد از سمت شرق صورت میگیرد شک نکنید ایران تجزیه بشه قتل عام توسط طالبان وهابی و سر بریدن شیعه و آخوند شیعه بدست طالبان که الان هم با سازماندهی داعش داره شکل میگیره نصیحت من ملانصرالدین رو جدی بگیرید از همین الان اقدام کنید که فردا دیره
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    25 0
    ما گل های خندانیم فرزندان ایرانیم ایران پاک خود را مانند جان می دانیم ما باید دانا باشیم هشیار و بینا باشیم از بهر حفظ ایران باید توانا باشیم آباد باش، ای ایران آزاد باش، ای ایران از ما فرزندان خود دل شاد باش ای ایران
  • عباس تخویجی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    19 0
    افغانیهازیربارزورنمی روندمگرزورپرزورباشه بندهای انحرافی واصلی دوموشک هامون روپرمیکنه هنوزکه این دمپایی به پاهابزرگترنشدندکارشون رویکسره کنیدیک لاقباها
  • مجید IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    13 0
    مسئولین به فکر تهیه آب از دریای عمان و حرکت آب به سمت استان سیستان و بلوچستان و ... باشند.
  • حق گو IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    17 0
    برادر خودشونو که نمیزنه گوشت همو بخورن استخوان شو که دور نمیریزه راستی برادر روس هم داره دریایه خزر رو خشک میکنه از انورم برادر ترک داره سد سازی میکنه،نمیدونن ما موشک هاپر سونیک داریم؟
  • 0000 IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    22 2
    این پدر سوخته ها به مردم خودشان رحم نمیکنند نمیدونم چرا یه عده تو افغانستان به این ادم خور ها پیوستند و به قدرت گرفتنشان کمک کردن!؟ نه مردم افغان این ها رو میخان نه هیچ کس دیگه ایران چرا همون اول سفارت خانه براشون درست کرد؟؟ کلا چند تا کشور تو دنیا حکومت طالبان رو پذیرفته که ما اولیش بودیم؟ اینا به تشنگی مردم جنوب اهمیتی نمیدن به مردم خودشونم رحم نمیکنن چه برسه به ما! چار تا از ایت موشک ها بزنید بترکونید این حیوونا رو مردم افغان هم از دست شون راحت بشن(شوخی بود میدونم اینا به این راحتی از بین نمیرن)
    • حسین IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      3 0
      طالبان افغانی هستند و از آمریکا نیومدند افغانستان و حداقل ۶۰ درصد مردم افغانستان طرفدار طالبان هستند وگرنه با این سرعت قدرت را به دست نمی گرفتند و حالا هم که میبینی که مردم افغانستان با طالبان مشکل ندارند ،واگر طالبان را نمی خواهند خودشان باید با طالبان مبارزه کنند نه اینکه به ایران فرار کنند و اینجا لنگر بیندازند و بارشان را روی دوش ملت ایران بیندازندو انتظار داشته باشند که ما جوانانمان‌را برای سرنگونی طالبان به کشتن دهیم و خودشان در کشور ما در رفاه و آسایش باشند ،بهتر است ایران همه افغانیها را اخراج کند تا به کشورشان برگردند و خودشان با طالبان بجنگند ،اگر راست می گویند
  • فرخ DE ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    ما پذیرای ۸ میلیون افغانی هستیم معیشت تحصیل کار برای آنها را فراهم می‌کنیم حقوق شهروندی آنها را رعایت میکنیم در عوض طالبان حاضر نیست سیستان و بلوچستان را از بی آبی نجات دهد دولتمردان برای چه با طالبان مماشات میکنند
  • غلامعباس رامین IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    15 5
    این ادعاها هم ازطرف مسئولین حکومت نیست وگرنه دنیاروآب ببره درچنین مواردی حکومتوخواب میبره اولویت فقط حجاب
  • Gader IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    28 0
    افغانستان دید که ما دریاچه ارومیه خشکاندیم فهمید که دیگه ما به اب احتیاج نداریم نداد
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    20 1
    شاید دستمون زیر سنگ طالبانه!؟،،،
  • hasan kandi IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    نمیدونم مگر این اقایان که سرولباسشون هم عین ادمیزاد نیست چرا باید سفارت افغانستان را دودستی تقدیمشون کنیم احمد شاه مسعود حیف نبود شهیدش کردن واین گروه تروریستی بیاد اونج حکومت کنه وبه ایران هم زور بگه چرا نمیزنید پدرشونو دربیارید که دیگه هوس این همچین اقدامهایی نکنه دولت ومسولین خیلی دست به عصا راه میرن چرا واضح بیان کنید که دراین سیاست موضع ایران چگونه هست هیچ کشوری اینگروه کوهنورد وغارنشینو به رسمیت نمیشاسه فقط ایران هست که دزسفارتو براشون باز کرده اخه تاکی مماشات تاکی سنگ زیرین بودن
  • ناشناس IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    29 0
    رییسی فعلا در شعارهای انتخاباتی که داده است مونده و ازعهده ی طالبان بر نمیاد
  • ناشناس IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    34 0
    دولت ناکارآمد رییسی
  • عباس IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    15 2
    باید موشک سجیل و پهباد و بقیه موشکها را فرستاد 🤣🤣
  • Rahman IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    24 2
    اینم نتیجه واردات افغانی
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    32 4
    به نظرم اول از طریق دریا وآب شیرین کن باید به داد مظلوم سیستان رسید اصلا هیرمند رو ولش کن همه افغانی باید اخراج شون حتی سفارتشون باید تعطیل شود این خودش از صد تا جنگ بهتره باید فشار وارد کنید جنگ چیه اصلا اب هیرمند رو نمیخایم افغانی هم تو کشور نمیخابم
  • ناشناس IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    مسعولین تا دیر نشده اول اخراج اتباع افغان بعد تکلیف گنده گویی ای طالبان .......
  • اذرگون IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    مسئو لان ما چرا اینقدر ساده لوح هستند ، یعنی متوجه نشدن با مذاکرات با افغانستان به اب نمیرسند باید فکر دیگه ای بکنند ، متاسفانه کشورهای همسایه ما یکی از یکی زور گو تر چرا چون در ایران بی عرضه هستند کشوری که خودش به فکر خودش نباشه می خوای دیگران سوء استفاده گری نکنند ، کدوم مذاکرات به نتیجه رسیده که این یکی برسه
  • رضا IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 0
    کسی که دیگه تو افغانستان نمونده همه اومدن ایران حداقل نون ایران رو میخورن اب با خودشون بیارن
  • علی IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    دشمن همیشه ازجایی حمله میکنه که انتظارش نداریم حاکمان مااینقدرسرگرم مسائل شخصی ولجبازی باملت هستن که اگه کل کشورتجزیه بشه براشون فرق نمیکنه
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    دراین کشور بزرگتری نیست وهیچ کس حرف ودرد دل مردم را درک کند خوب شعارمیدهند این کشوری مرد عمل می خواهد نه شعار گفتن
  • مرتضی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    به نظرم نظرات ایشان متاثر از مسائل حزبی است و دشمنی با دولت در آن کاملا واضح است.یاد اعتراض اصلاحطلبان به نوشتن مرگ بر اسرائیل روی موشکها افتادم.راستی چرا بعضیها برای اعتبار بخشی به صحبتهایشان به نیروهای امنیتی نیش میزنند؟و فی قلوبهم مرضا
  • امیر IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 1
    تا زمانی که دولت آقای رییسی سرکار است طالبان حق آبه یه ایران نخواهند داد چون طالبان بهتر از ما دولتمردان و‌مسوولین کشور را شناخته و می‌دانند آنان فقط شعار می‌دهند و عملگرا نیستند
  • ملت IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 4
    انشالا روسیه وچین این را حل خواهن کرد دولت ما در هیچکاری نتیجه نمیگیرن
  • ماتیلدا IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 2
    واقعا که مسخرس خیلی مسخرس باید بدونید که قبل از اینکه مشکل افغانستان رو حل کنید مشکل ما بیداد می‌کنه
  • علی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    آقای تحلیلگر مملکت بودجه نظامی دارد و باید در مسیر خودش خرج شود بودجه عمرانی هم جداست و باید در زمینه خودش هزینه شود این سفسطه شما پذیرفتنی نیست لطفا خلط مبحث نکنید
  • مهدی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    فعلا حجاب پیگیر باشید اگه مردم از تشنگی هم مردن مهم نیست!!!
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    فعلاافغانیهاهمه خانه خریدن ،بایددولت یه فکری بحال این موضوع بکنه
  • محمد IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    در هر رزمایش چقدر هزینه می کنیم حداقل همین موشکها وپهپادهای انتهاری چرا نباید یکی به این سدها اصابت بکنه که هم مشکل یک استان حل میشه وهم از نظر زیست ومحیطی و گردو غبار درست میشه وهم از هر نظر ثواب داره
  • علی IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 0
    در اولین قدم باید نانواها به افغانی ها نون ندهند و آبشان هم قطع بشه تا جمع کنند برن
  • مصیب مهرآشیان مسکنی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    بایددر کف بستر رود که داخل خاک ایران است چند چاه عمیق حفر و چند دستگاه موتور پمپ نصب نماید نه هیرمند بلکه تمام رود های مرزی وجنجالی با گاز و نفت و پترو اب از قعر زمین بکشد اگر فاصله پانصد کیلومتر باشد سفره آب را پایین میکشد و در سرچشمه جوششی ندارد چون بستر رود سابقه میلیون سال دارد و از ریگ های بادامی پر است و ماسه های نرم را اآب شسته و همانگونه که روی زمین جاری است در اعماق زمین هم تا سنگ کف مثل روی زمین جاری است کافی است که سفره آب یک متر ته نشین کند و لذا پایه های سد مانع ورود اب سفره زمین نمیشود لذا داد کشورهایی که سد زده اند در میاد
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    با برگشته ۸ میلیون افغانی مهاجر در ایران به افغانستان .
  • علی اکبر IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    هشتک اخراج افاغنه حتی به زور
  • DE ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    طالبان و آمریکا و سعودی بک خطر خیلی خیلی جدی برای امنیت ایران هستند . حالا هی سر ححاب با مردم گلاویز بشید مردم را با خود دشمن بکتید و کاری بکنید برن پشت دشمن اخه من موندن این چه سیاست بچه گانه و لج بازی است که دارید امنیت کشور را فدای حجاب اجباری میکتید مثل اینکه در خواب هستید و واقع را نمی بینید
  • Arif Naderi US ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    ضميمه کردند یک کشور کار آسان است مگر در آن خاک کسی زندگی نکند شاید ضمیمه شود
  • احسان IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    تنها راه ج.ا.ایران برای فشار و تمکین طالبان تروریست حمایت از مقاومت علیه طالب است، درحال حاضر مخالفان طالب در ایران حتی برای نوشتن علیه طالب محدودیت دارند.
  • ولی فرهنگ IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    با سلام و درود لطفاً یک چالش بابت معضل اتباع افغانستان براه بیندازید و آنرا به گوش مسئولين بی مسئولیت برسانید اینهمه اتباع که بی رویه وارد ایران شده‌ اند از تمامی جهات بار منفی داشته و همین الانش هم خیلی هاشون در اکثر مواردها چالش آفرین هستند چه در زمینه مصرف سوخت و انرژی چه در زمینه سوبسید های نان و انرژی و چه در اشتغال و اشغال فرصت های شغلی از طرفی هم زاد و ولد های افسار گسیخته شان و الان هم شروع کرده‌اند به خرید خانه و زمین در حاشیه شهرها که قولنامه ای هستند و این خودش از تمامی موارد بالا بحران سازترین و ویرانگر ایران ماست و از طرفی هیچ هم ملت قدر شناسی نیستند پذیرش آوارگان گفتند نه اینکه ایران را بهشت خود دانسته و خانه و کاشانه خود را رها کرده و به ایران سرازیر بشن کار از پناهنده گذشته 8 میلیون هم آمار غلطی هست بالای ده. دوازده میلیون نفر هستند تا مملکت را به چالش بزرگتر و بدتری نکشیده اند هر چه زودتر باید رد مرزشان کرد
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    چرا افغانها تو ایران هستن هر جا میریم افغانی سر هر کاری افغانی اجاره خونه ها زیاد شدن به خاطر این افغانها چرا بچه های ما بیکار باشن ولی افغانها بچه ی کوچکشم کار داشته باشه مغازه اجاره کنن اخه این کسایی که برای کشور تصمیم میگیرن چیا در نظر دارن منافع خودشون یا مردم هر جا میریم ۶ تا بچه یعنی چی اگر این کسایی که تو راس کار بودن سواد داشتن این اتفاقا نمیوفتاد
  • عیسی IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    به نظر من دولت ماانقدر ضعیف بوده و هست که کشوری مثل افغانستان هم مارا به بازی گرفته وقتی مادروازه ها راروی مهاجران افغان باز کردیم میان ایران با خیال آسوده کار دارن امنیت دارن کارگردان ماازبیکاری ومجبوری باید از دست به هرکاری بزنند دزدی باشه هرکاری که بتوانند شکم خانواده خودش را سیر کنه اونوقت طالبان که تازه به دوران رسیده برای ما امر ونهی میکنه نمیتونیم کاری هم بکنیم خیلی بدبختیم
  • US ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 1
    باشه با افغانستان وارد جنگ میشیم و با روسیه و سوریه و لبنان و عراق هم قطع رابطه میکنیم . تا اروپا از شما راضیتر بشه
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    افغان ها رو بیرون کنید سفارت طالبان رو تعطیل کنید و نگذارید چیزی از مرزها عبور مرور کنه برای افغانستان
  • ج ا IT ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    ۸میلیون افغانی تو ایران روزی یه لیوان آب خورند ببینید چقدر میشه روزی یه دونه بربری هم بخورند میشه روزی ۸میلیون بربری که پول ومالیات ویارانه مردم مظلوم ایرانه بعد تو زمان کرونا مسولین بی لیاقت به اینها واکسن وداروی مجانی دادند
  • BR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 1
    آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • مهدی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    خب.با این وضعیت که پیش آمده باید بجنگند..وبا زور حق آبه حیرمندو بگیرن
  • خودم IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    به نظر شما آیا اگر ما با موشک بزنیم اونا می‌شینم نگاه میکنم با اینقدر افاغنه در ایران نمی تونن انتحاری سدهای ما رو منفجر کنند اگر جنگ کنیم آیا آمریکا به اونها مهمات نمی‌دن تا مثل روسیه ما رو زمینگیر کنن تنها و تنها راه حل ممکن شیرین سازی آب دریا برای شرب هستش کشاورزی با آب دیگران رو باید فراموش کرد
  • بازنشسته IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    ممنون از آقای روحی صفت در مورد آب هیرمند ونظراتشون .حالا می فهمیم باخروج یک دانشمند از ایران چه ضربه ای به کشور وارد می شود حالا می فهمیم ۴۴سال مدیریت صحیح وکار آمد نبوده ومدیران بی کفایت متعهد کشور را به لبه پرتگاه رساندند
  • DE ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    ایران را ذلیل نکنید با اقتدار حقابه کشور را بگیریم طالبان گروهی نفهم بی فرهنگ بی هویت که دین رحمت اسلام را هم خشن نشان میدهدگ
  • شهرام IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    با سلام افغانستان تکنولوژی ایجاد و ساخت سد را ندارد چه کسی در افغانستان سَد ایجاد کرد ؟🤨
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    با تروریست جماعت آخه چه حرفی دارید. پاپتی های وحشی رو بکشید بابا.
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    طالبان یاشمااین کاررامی کنید
  • م US ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    اگه اب دریای عمان راوارد سیستان کنید. به اندازه یک سطل اب هیرمند ارزش ندارد .این حق باید برای همیشه تصویب شود.تابدانند که ایران نمی تواند ازیک گروه تروریست وبی ارزش بگذرد
  • حسین IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    دولتمردان مادرخیلی مسایل اشتباه کردنداینهم یکی ازآن اشتباهات است
  • علی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    اینها سفیران ایران شهید کردن عمق تر از این دولت ایران کسی نیست که به این غار نشین ها سفارت دادن برتی چی و یر خارج سفارت طالب ها در ایران نمی بند مثل اینکه دولت ایران غیره قانونی هست طالب ها قانونی هستن ک ام کشور اینها به سمیت شناخته به غیره از ایران
  • هموطن IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    مگر یک ماه به افغانستان فرصت ندادید آیا آب را بستم ایران باز کردند.؟ بنابراین وقتی تهدید میکنید ادامه کار رو هم در نظر بگیرید.
  • .... IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    7 1
    زمانی هیرمند هم مال ما بود 😪 خدا نسلشان بزنه و نابود کنه کنه که بخاطر امتیاز گرفتن سیاسی از انگلیس یا هر کشور گور به گور دیگه ای واگذارش کردن به افغانستان ، ببخشید اون عزیزانی که مدام به خاندان پهلوی می نازید ، من طرف هیچ رژیم وجنایی نیستم و از سیاست متنفر ولی همون رضاشاه عزیز واگذارش کرد. کاش یه معجزه بشه ویه چشمه خیلی بهتر از هیرمند سر از دل خاک این استان در بیاره
  • مهدی همدان IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    مشکل از خود ماست.وقتی اینقدر همت نداریم آب بی پایان دریا رو بیاریم سیستان خوب نتیجه میشه التماس به طالبان
  • Mk123,, EU 06 IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    متاسفانه دولت مردان ایرانی با نیمی از جمعیت ایران که زنان و مادران ما هستند سر جنگ دارند.اما با طالبان بی هویت دم خور و هم کاسه شده‌اند مردم زابل وخاک زابل اهمیتی ندارد برایشان.......
  • یزدان IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 1
    افغانی ها انسان های به ظاهر مظلوم ولی بسیار زیرک و باهوش و بی. رحم هستن . تا منافع شأن در خطر است التماس میکنم همینکه خر شأن از پل گذشت . رحم و انصاف را یادشون خیره . آدمای سخت کوش و جدی هم هستن ولی از نظر علمی رشدی نکرده اند
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 1
    تنها راه اخراج تمام افغانی ها از ایران است که ده برابر حق آبه ایران از هیرمند آب شرب در ایران مصرف می کنند و هزاران میلیارد تومان یا رانه مصرف می کنند وباعث گرانی اجاره خانه و بی کاری میلیون ها ایرانی شده آمد
  • مریم IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    7 5
    طالبان مثل شمرهستن که حقابه ی ایران را نمیدهند مثل اهل کوفه هستن که باامام حسین ع وشیرخواری اباعبدالله جنگ کردن وبه گلوی شیرخواره بخاطرآب تیرزدن حدالعنتتون کنه
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      2 2
      چرت نگوبابا
  • TR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    کشوری کم آب است که محصور در خشکی باشد خلیج فارس نعمتی است که با شیرین کردن آب آن نه تنها سیستان وبلوچستان بلکه دریاچه ارومیه را هم می توان نجات داد
  • امید IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    آمریکا واسه همین از افغانستان رفت که اینارو بندازه به جونمون بدون درد و خونریزی به ایران ضربه بزنه پای خودشونم وسط نباشه..کاش مسئولینمون هم یخورده میفهمیدن،درجا سفارت نمیدادن از خوشحالی که شما آمریکائی هارو فراری دادید اینم جایزهء شما...اُستاد اَلان شما وظیفه داری حف مردم رو بگیری،حق آبهء مردم هستش
  • علی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    کل سال در مناطق جنوبی سیستان سرباز بارندگی شدید و سیلاب داریم. می توانستند سد بزنند از این آب استفاده کنن. چون تمام این آب به دریای عمان می ریزد. چندین سد می زدننن باذلولوله آب را به هامون انتقال می دادند. هزینه کمتری هم نسبت آب شیرین کردن داشت. همین چند روز پیش سیلی آمد که کلی خسارت به بار آورد. افغانستان فقط سد کجککی را می ساخت. بقیه کانالها و آب بند ها غیر قانونی است. باید با زور با ابنا برخورد کرد ما که برای آمریک شاخخ و شونه می کشیم موشک فلان. بزنید تما م آب بندها و کاناله را نابود کنید. ای احمقهایی دگگمن متعصب حرف حالشان نمی شود فقط زور و حمله نظامی.
  • جواد IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    راه حل بستن سفارت طالبان و اخراج ۱۰ میلیون افغان که دارن حق مردم ایران را میخورن و سپس با دوتا هواپیما سدی که روی هیرمند بسته شده را نابود کنن
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    طالبان فقط زبان زورمیفهمندوبس!!!!!
  • رضا IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    موقعیکه‌مسئولین‌ماکمک‌کردن‌طالبان‌بقدرت‌برسدبعد اینهمه‌جنایاتی‌که‌طالبان‌کردکنسولگری‌ما‌رابه‌گوله‌بستند ویکنفرازایرانیان‌درکنسواگری‌زنده‌نگذاشتن‌عبدالمالک‌ریگر همه‌اینهاراحکومت‌مانادیده‌گرفت‌وسالها‌کشوررابه‌ افغانستان‌دوم‌تبدیل‌کردندازتهران‌تاخوزستان‌وفارس وتمام‌شهرهاواستانهای‌کشورحتی‌روستاها‌هم‌ازوجود افغانهادرامان‌نیستهرجرم‌وجنایات‌وزورگیری‌گروهی وواردکردن‌موادمخدرباوجودافغانهادرامان‌نیست‌وباوجود اینکه‌خودمسئولین‌حکومتی‌ودولتی‌میدانندکه‌وضع‌ملت کشورخیلی‌بدودرفقروبیکاری‌است‌چرااجازه‌میدهند مهاجرین‌افغان‌واردشده‌واینهائ‌که‌هستنداخراج‌نمیشوند دیگرماملت‌به‌تنگ‌آمده.ایم‌نه‌خانه‌اجاره‌ای‌خالی‌پیدا میکنیم‌ونه‌کارافغانها‌درافغانستان‌اینقدرپررو‌نبودند الان‌کل‌شهرهای‌مارااحاطه‌کرده‌هرنانوائ‌میرویم‌باید چندساعت‌درصف‌بمانیم‌تاافغانها‌که‌هرکدام‌بیش‌40تا60 نان‌بگیرندباعث‌نبودکارونبودمسکن‌برای‌ماایرانیان‌شده وبااین‌اوضاع‌ارقام‌تورم‌وگرانی‌رابرماتحمیل‌میکنندچرا نمیرونددرکشورشان‌مگرماایرانیان‌چه‌بدی‌کرده‌ایم‌که بایدجوراینهاراهک‌بکشیم‌آقایان‌روئسا‌نداریم‌وکمبود خانه‌تورم‌نبودشغل‌بس‌است‌اینقدرملت‌خودتا
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    تا سه نشود بازی نشود شوروی سابق و آمریکا رفتند افغانستان کاری نکردند الان پنجاه درصد مردم افغان داخل کشورشون از طالبان بیزارند بیست درصد هم بچه‌شون تو ایران تو صف نون یارانه‌ای هستند و.
  • فهیمه IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    سلام به ملت شریف ایران من یک افغان هستم و میدانم حرف های شما را ، خدا لعنت کنه این طالبان یزید صفت رو ، اینا اصلا به جلد آدمی ذات نیستن شما ازینا توقع آب دادن دارید ؟ بابا هرچی زور و فشاره بهشون وارد کنید تا آب رو به مردم بیچاره سیستان بدن وااااقعا عذاب وجدان گرفتم .
  • وطن پرستی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    راست میگه باید جلو هدر رفت اب و طرح جدی عملی کنند اول لولهای فرسوده درست کنن اب تصویه کنن اب هم لوله کشی از دریا کنن شیرنش کنن و بعد دنبال حق‌ابه و پدر طالبان رو در بیاریم این شپشو اومدن افغانستان هر بلایی سر مردم هم بیارن بلاخره طرفدارهاییم در کشور دارن داخل یوتیوب با زبان انگلیسی تیتر میزنن ببینید چه کامنتهای خوبی میگیرن دارن به مردم جهان خودشون رو بهترین ادمای مسلمان جهان نشون میدن جوری که همه فکر میکنن چه ادمای خوبی ولی ما میایم به زبان فارسی از حضرت‌ایت‌الله خامنه‌ای رهبر عزیزمون کلیپ میزاریم تمام مسلمانها که فارسی بلد نیستن 1هزارتا لایک 100کامنت میزارن میخوام بگم طالبان داره خودشو خوب در دل مردم مسلمان جا میکنه ما چی؟😔
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      0 0
      ۸میلیون افغان در ایران هستن که ازآب این سرزمین استفاده میکنن چرا ازایران بیرون نمیکنن تاکی باید تاوان پس بدیم رییس جمهور مگرتهدید نکردپس چرا اقدامی نکرد
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    باید آب شیرین کن بخریم و تا زمانی که آب شیرین کن رو راه بیندازیم باید از افغانستان آب را بخریم .ما که نمی توانیم دست روی دست بگذاریم تا ببینیم بعد چه می شود .مردم گناه دارند و باید مشکلشان حل شود.بعد بعضی ها می آیند و می گویند هر کس بخواهد در جزیره ابوموسی زندگی کند زمین مجانی می دهیم .خوب اگر شما توانایی آباد کردن یک جزیره در مدت کم را دارید چرا همین کار را در سیستان و بلوچستان نمی کنید؟
  • یه ایرانی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    نتیجه پروراندن مار در آستین همین میشه
  • امید IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    ب این استان، تا کی و تا کجا میخواد از همه طرف ستم بشه ب جای اینهمه شاخ و شونه کشیدن و دشمن تراشی با آمریکا ی فکر اساسی، تا حد ممکن غیر نظامی برای افغانستان بکنید
  • رضا IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    همین هشت میلیون مهاجر افغان رو به افغانستان برگدونید ، هم اجاره و قیمت مسکن توی ایران کاهشی میشه هم طالبان به التماس میفته
  • حشمت اله ولدی SG ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    سلام وقتی همیشه مدارا می کنی حسابت نمی کنند..با التماس هیچ مسأله ی حل نمی شود،یک بار هم که شده،ایران اقدام عملی انجام دهد،سفر افغانستان را اخراج کند...
  • شعبان IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    شما با یک صاحب نظر مغرض مصاحبه کرده قبل از جنگ ده ها راه وجود دارد باید راه های مختلف را بررسی و امتحان کنند
  • ناشناس IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    آقا ی افطاریه دیگه مهمون کنید شاید کار بده
  • ناشناس IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    فکر کردید افغانستان مثل دولتمردان ایرانه از۱۳۷۰ کشور ماداره آب کویت و عراق رو تامین میکنه آقای مسئولین میدونم از افغانها میترسید واین همه سال مردم رو توی فقر گرونی بیکاری نگه میدارید نگران نباشید ملت ایران پشت شما هستند حداقل نمیتونید کاری کنید تمام اتباع افغانی رو بیرون بریزید همین۱۵میلیون افغانی درایران عامل کم آبیه بیکاری وگرانیه خواهش انتظار اکثریت ایرانی ها این که این افغان هارو بیرون بریزید نترسید
  • عشق به خدا IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    با عرض سلام خسته نباشی خدمت برادران وخواهران محترمه واقعا حقیقت هست؟ استان سیستان و بلوچستان تشنه شده است واقعا تشنه آب هیرومند که حق آبه خودش سهم خودش است ولی از افغانستان سرچشمه میگیرد که متاسفانه طالبان دست پرورده آمریکا هستند آب هیرومند که حق مردم مظلوم سیستان هست بسته و سد کانالهای انحرافی زده اند مسیر آب هیرومند به دشتهای پهناور سرازیر کرده وخشخاش کشت تریاک برداشت میشود آمریکای ملعون چرا ۸۰میلیارد دلار اسلحه گذاشت برای افغانها رفت اینها همه سیاست پلید آمریکا انگلیس هست فقط فقط خرج حق آبه سیستان چهار۴موشک نقطه زن ۱۲الی ۱۸متری که سد کانالهای انحرافی به هوا بره واب سیستان برای همیشه جاری بشود به امید آن روز ان شاءالله به امید خدا.......دبگر به التماس ربش گروه گذاشتن طالبان اصلا آدم نیستند زیر دست ملعونان خبیث امربکایی ها هستند 😣🙃😔😌
  • ایرانی وطن خواه IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 6
    روی کار آمدن افراد عاقل، وشجاع، که ارق ایرانی در آنها موج بزند به جای مسولان نا لایق کنونی، و بیرون کردن افغانها، بستن سفارت طالبان، جهت فشار به ملا عمریها با قدرت هر چه تمام، راه حل این معضل است تا برادرانمان در سیستان و بلوچستان از این معضل نجات یابند.
  • بیمام IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    ایقدر این طالب بزرگ نکنید آمریکا بیست. سال امد چند ین هزار افغانی کشت اخرش خودش رفت تعداد آمریکایی ها مگه چند نفر بود
  • محمود IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    افغان ها ایران را مال خودشان می‌دانند و این هشت میلیون جزو لشگر پیشتاز هستند ، تاریخ تکرار میشود زمان شاه سلطان حسین صفوی، محمد افغان از همین لشگر پیشتاز استفاده کرد آمد اصفهان،شاه سلطان حسین ناچار شد تاج خود را بر سر سردار افغان بگذارد و همان موقع ایران را تحویل افغانستان داد
  • عباس IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    ما اهرمهای قدرت بسیاری درمقابل طالبان داریم که مسئولان سیاسی کشور از آنها استفاده نمی کنند.ایران کافی است فقط 6 ماه مرزهای خود را ببندد ویاجلوی ورود سوخت و آرد را به افغانستان بگیردکل افغانستان فلج و زمین گیر خواهد شد.
  • علی قاسمی بسارانی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    ایران باید هرچه سریعتر اتباع ایرانی و سفیر دبپلمات های ایران را فرا بخواند ،نماینده گروهک تروریستی طالبان از ایران اخراج کند و یا در تهران مثل بقیه گروهای جهادی افغانستان یک دفتر بدهد ،نه سفارت کبرای ملت افغانستان را ،،،
  • رصا IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 14
    این همه داد میزنید ایران قدرت خوار میانه هست آن وقت به چهار طالب اشتار میدیم که آب بلوچستان بیدن این اشتار وقتی پشتش خالی بود نباید اشتار میدادین باید به زبان خوش می‌رفتید جلو شاید جواب میداد فک کردین طالبان می‌ترسه طالبان همون آدمهای هست که تو آستین خودی ایران اموزش دیدن پس خوب شناخت داره که پشت این اشتارها هچی نیست برای همین هم فقط دوراه دارا یا پول پرداخت کنید بابد آب یا سفارت افقانستان بسته کنید ومرز داد گرفت تمام برق هرات و نمی‌روز که مال ایران قط کنید از تریق کشورهای همجوار فشار بیارید و یه راهی دیگم داره که ایران از این دلا نداره اونم جنگ چون طالبان یه مشت دوز بیابانی هست و این آسونی حرف سرشان نمیشه فقط بخوره تا بیفعمه
  • Amin IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    از این وحشی ها که سر افغانیهای بدبخت و می برن. انتظاری نداشته باشید مسلمانی اینها همان مسلمانی یزید اس و وسلام
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 10
    برادران که میگن افغان ها مقیم ایران از همه سهولت های ایران استفاده میکنن باید به شما بگم که زحمت میکشیم کار میکنیم نون زحمت مونو میخوریم نه آب رایگانه نه برق نه خونه هیچی اگه شما مثل خارجی ها تا دوسال خرج مصرف اتباع رو میده دولت تون میداد چکار میکردین
  • نورالله IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    ایران یک راهی داره همون جوری افغانستان را داد به دست طالبان می‌تواند به مقامت گرا کمک کند و مقامت گرا میتواند طالبان را بیرون کند و اون وقت شما به حقابه تون برست و ما به کشورمون
  • بهروز GB ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    در سال‌های پیش رو آب سلاح می‌شود و کشورهایی که در سر منشأ رودخانه ها قرار دارند آب را بر دیگران خواهند بست. باید در این راه بهر قیمت فکر خودکفایی کرد در غیر اینصورت دیگران از ما امتیاز خواهند.
  • امیرداداش IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    خطاب به مسئولان ذیربط چرا با اجازه ورود بی رویه اتباع افغان به ایران کشور را از جهت نیروی کار به اجانب وابسته میکنید ؟
  • ایرانی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    بنام خداوند قادر متعال بنظر می رسد طالبان دست نشانده شیطان بزرگ امریکاست و شیطان بزرگ به این شرط اجازه داد تا طالبان بر افغانستان مسلط شود که با ایجاد بهانه های غیر مشروع و غیر اسلامی از قبیل بستن حق ابه ایران از رود خانه هیرمند که دقیقا انسان را بیاد کربلا می اندازد که نیروی نظامی یزید ملعون اب را بر روی امام حسین ع و یارانش بست پس طالبان یزید زمان است لذا بنظر می رسد همانطور که نیروهای مقاومت اسلامی ایران با کمک نیروهای ابو مهندس داعشیان را نابود کردند با اخطار به طالبان حق ابه را گرفت حساب ملت مظلوم افغانستان از این حکام شرور جداست با شذور باید مثل خودش رفتار کرد لذا با خطار جدی اگر رفتار طالبان تغییر نکرد برخورد نظامی برای باز پس گیری حق ابه می تواند پاسخ درستی باشد حال زمان صحرای کربلا مانند ان زمان نیست در حال حاضر نیروهای مقاومت اسلامی به اذن الهی قادرند حتی افغانستان را از لوث وجود نوکران امریکا نجات دهند و خاک افغانستان را بخاک ایران اسلامی منظم نمایند وسلام.
  • حسین IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    همون موقع که با گروه تروریستی طالبان داداشی شده بودید و تو تهران ازشون استقبال کردید باید به فکر این روزا میبودید..
  • ایرانی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    آخر مگر میشود حق آب خود را نتوانیم از کشوری مثل افغانستان ضعیف ندار هست نتوانن سرداران کشوری لشکری از افغانستان بگیرن یعنی ایران آنقدر ذلیل شده پس این همه اخبار قدرت نظامی ما به چه درد میخورد از طرفی چاه نفت گاز ارش را میگیرن از طرفی حق آب را واقعا که
  • سید علی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    یک راه حل بسیار ساده وکم هزینه وجود دارد وان هم بازگرداندن ۸میلیون مهاجر افقانی وتعطیل کردن کنسول گری طالبان به این شکل .......این هشت میلون نفری که درایران کار میکنن حداقل معاش ۲۵میلیون نفررادر افقانستان تامین می‌کنند بیرون کردن این ۸ میلین یعنی فشار۳۳میلیون افقانی کرانه به طالبان وبعد جنگ گروها ومردم افقانستان برطالبان ونهایتا سرنگونی طالبان وحشی
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 1
    تنها راه گرفتن حق ابه اخطار به نوکذان امریکا طالبان و اگر حق ابه را ندادند با چند موشک سدهای در مسیر رودخانه هیرمند را بزنند تا نوکران امریکایی بفهمند که با نیروهای مقاومت اسلامی نمی شود شوخی کرد لذا تا شاخ نشدند باید شاخشان را شکست و قابل ذکر است که حساب ملت شریف و برادر افغانستان با طالبان که نوکر امریکا هستند جداست .
  • جلال شهبازی US ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 1
    ۸ میلیون افغانی به نظرتون اندازه یک رودخانه در ایران آب استفاده میکنن یانه ۸میلیون شغل صاحب شده روزی هرکدامشون ۴تا سنگک وبربری میخوره که میشه ۳۲۰۰۰۰۰۰قرض نان دارو و درمان آشغال منازل ومصرف برنج چای قند همه را حساب کنید ببینی چه ضرر وزیانی برای ملت ایران داره همینها باعث ۸۰درصد گرانی تورم شده و باعث بالارفتن قیمت اجاره خانه وغیره شده این افیها اینقدر بی چشم وروهستن دستت تا آرنج بکنی توعسل بذاری تودهانشان دستتون راهم گازمیگیرن اگه همین ۸میلیون مفت خورازکشوربیرن کنم خیلی ازمشکلات حل خواهدشد برعکس برای طالبان مشکلاتی به وجود خواهد آمد که به غلط کردن میافته
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    همین
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    قدرت نظامی
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    یارانه نان از بین بردن ۵میلیون اشتغال واجاره ۴میلیون مسکن که به افغان ها داده شده رو حساب کنید اگر مسئول داریم فقط همین رو حساب کنید
  • ناصرامینی US ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    ناکارآمدی دیپلماسی آبهای مشترک درایران بدلیل مشکلات بسیارموضوع جدیدی نبوده ونیست،ترکیه درشمالغرب،رودارس،موضوع عدم لایروبی اروند،هیرمنوحق آبه ایران از سال ۱۳۵۰وبازدن سدکجکی درافغانستان وطی چند دهه اخیر احداث ایستگاههای پمپاژواحداث سد کمال خان روزبروزبغرنجتروناامیدکننده ترشده است اما خالق هستی درب دیگری گشوده وان موضوع آبهای فراسرزمینی وژرف وتجدیدپذیراست که میتواند ضمن رفع نیازودرکنارکاردیپلماسی آب مکمل هم باشند.بازچرخانی آب وتصفیه فاضلاب شهرهای زاهدان وهیرمندوزابل و....همچون سایر شهرها خودمنبع عظیمی است که متوقف بودنش دراجرائ خود ظلم وخیانتی نابخشودنی است.اب دریای عمان تا زاهدان بیش از ۷۰۰کیلومترخط انتقال ودههاایستگاه پمپاژوهزاران مترمکعب مخزن سازی وجاده سازی و...نیازداره.آدرس غلط بهم ندیم
  • جلال شهبازی US ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 0
    ترامپ لعنتی و پمپویی عقده ای درمذاکراتشان ازطالبان قول گرفتن درازای تسلیم کشوره به این گروه آنها هم برای ایران مزاحمت ایجاد کنه وایران درگیر کنه ازهرطریقیکه شده برای همین کشوردودستی بخشید و رفت بیرون گوربابای اشرف غنی ومردم افغانستان مهم ضربه به ایران است سیاست پدرومادرنداره دوستان
  • حضرت اقا US ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 2
    راه حلش فقط بمب اتم هست آخه طالب فایده اش تو این دنیا چیه حیف اکسیژن خدا نباشه طالب بخاد نفس بکشه
  • فدائی رهبر معظم جهان اسلام امام سید علی خامنه ای IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 6
    دولتمردان ایران باید قاطعانه با طالبان برخورد نمایند و اگر حقابه ایران از رود هیرمند را نمیدهند سفارت افغانستان را تعطیل و کلیه افغانها را اخراج نمایند .
  • بشیر IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 4
    ببنید من خودم یک افغان هستم ما ملت افغانسانم از طالبان رازی نیستیم خودتان شاهید همچی بودین چرا قبلاًهمچنین یک اتفاق نیفتاده بود طالبان رو امریکا و دولت ایران به قدرت رساند الاً این کارو از چشم افغانها ندانید لطفاً
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    سلام دوست گرامی من برادران طالبان چند نفر ه هستند بعد با یک موشک کروز یا شتاب سه آن هم سه سوت اگر دیگر برادران طالبان را هیچ کس نمی تواند ببیند والسلام علیکم ببخشید خداحافظ
  • قدرت طهماسبی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    ما باید از دریای عمان آب به مناطق گرم و خشک و بی آب بصورت دائمی منتقل کنیم و با کاشت تریاک و صادرات آن به سراسر جهان جهت مصارف دارویی به درآمد بیشتر از نفت برسیم و افغانستان را محاصره کنیم
  • دهستانی IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 0
    آمریکابه نظربنده درجریان موضوع بوده وآنچه جنگ ایران وعراق ومباحث اروندرودپیش آمده بودهشت سال جنگ رابه ارمغان داشت الان بابحث حقابه هیرمندمنتظرهستندجرقه ای بخوردوجنگ پیش آیدالبته طالبان عددی نیستندولی جنگی اتفاق بیفتندکشورهای دیگربرای ضربه زدن به ایران ازطالبان حمایت می کنند
  • GB ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 0
    مسولین ایران راه آز اول اشتباه رفتند و تمام مصالح ساختمانی از ایران به افغانستان آزاد شد اینقدر کارخانه سیمان در شرق ایران فقط صادرات به افغانستان بود6
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 1
    تمام مهاجرین افاغنه را اخراج کنید، وهمان آبی که اونها مصرف میکر دند، بدهید به مردم سیستان مشکل حل می‌شود،
  • گمنام IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    وقتی می‌گوییم سیاست ندارید یعنی همین باید طالبان را به سلابه میکشیدید این همه افغانی آوردید ایران کشورو خراب کردن مترو پره افغانی کم کم ایران شده افعانستان این ها رو برگردونید حق آبه رو هم ندادن بزنید مادرشونو به عزاشون بشونید اونا شوخی ندارن اون وقت ما مصالحه میکنیم
  • امیر جمشیدی IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام .اینها به فکر خودشان قوی هستند.اما خدا را اشتباه شناخته اند و مارا اشتباه گرفته اند.اینها اصلا خود حقی در این آب ندارند با توجه به اینهمه سال که حق آبه ایران را نداده اند و با پر رویی تمام مارا مسخره کرده و عرض اندام می‌کنند. دیگر زمان حکومت کوتاه فکران و تن پروران و سست عنصران به ایران اسلامی تمام شده .و مردان و زنانی بصیر و شجاع و کوشا و با اراده و با ایمان پیرو حضرت علی ع به حکم ولی فقیه ایستاده اند و باکی از نامردان و بی مرامان عالم ندارند
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    خروج افغانیها تنها راه چاره است کل ایران دست این نمک نشناس هاست
  • مهدی IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    این همه کالا در روز وارد افغانستان می شود مخصوصا گاز مایع
  • سجاد IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    اگر حق آبه را نمیدهند زمین های دشت امیریه را پس بدهند.
  • ق IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 4
    فکر کنم از ترس طالبان بود که سفارت را دو دستی تقدیم به طالبان کردن
  • جلیل IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    1 0
    این.دولت.عرضه.نداره.کاری.کنه.اینهمه.افغانی.توایران.است.اخراج.کنید.اب.وبرقی.که.مصرف.میکشن.بدهید.بلوچستان
  • پرسپولیس IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    افغان هاروبیرون کنیدطالبان خود به خود نابود میشه
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    1 0
    کسی طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد وان را دولت نمیدونه فقط راهش خراب کردن سدی که نزدیک ایرانه پهپاد اینجا کاربرد داره
  • مصطفی IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    1 0
    تنها راهش اینه که ایران هر چه سریعتر تمام سدهای افغانستان را بم باران و ویران کند تا مردم بلوچستان بزودی به آب کافی دسترسی داشته باشند.
  • حمید IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    اون موقع که طالبان داشت به قدرت میرسید باید با لشکر زینبیون پدرشون رو در میاوردیم و دولتی که خودمون میخواستیم روی کار میاوردیم
  • ایرانی BR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    2 0
    به زودی ناامنی‌های ناشی از خالی شدن سیستان از سکنه ،گریبان گیر تمام مردم ایران عزیزمان خواهد شد .....! پس باید تا دیر نشده فکری به حال مردم سیستان کنید..... به چی قیمتی در سیستان باید زندگی کرد ؟ نه آبی ،نه هوایی ،نه درآمدی و نه حتی بعضی مواقع برقی! حال آنکه بیشترین سهم را در تامین امنیت کشور عزیزمان دارند چرا که با کشورهایی مانند افغانستان هم مرز هستند. فکری به حال مردمان این خطه کنید چرا که به منافع کل کشورمان مربوط است.....
  • CA ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    مرزهای گمرکی دو هفته بسته بشه آدم میشن
  • علی حسینی IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    1 0
    همین که توهمین نظرسنجی یه افغانی اومده گفته شتردرخواب بیندپنبه دانه ماروبس واقغامتاسفم برا مسولین ایران ۲۰میلیون نفرافغانی توکشوردارن ازامکانات یک ایرانی بهره میبرن بعدبه ریش ایرانیا میخندن جونای خودمون بیکارن اوناکاردارن
  • رضا IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 1
    شماباپناهندگان افغان چرااین همه مشکل داریدحالاخوبکه اوناهم روزگاری ایرانی محسوب میشدن مشکل طالبان هستن اگه اونجاگل وبلبل بوده که به ایران اسلامی پناه نمی آوردن کمی لاقل مسلمان باشیم افغان هم روزگاری مثل مازندگی خوبی داشت ماباعثی شکرگذارباشیم که مثل افغانستان نشدیم
  • حسین IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    خیلی جالب است که قدرت منطقه باشی هرروزبگویی ما فلان موشک و فلان پهباد و فلان ...را داریم درمنطقه حرف اول را می‌زنیم بعد آخرش.معلوم بشه مسئولان دلیر مملکت ایران دارند از طالبان یواشکی التماس میکنند فقط بخاطر آب. پس ببینید وقتی میگویند آمریکایی ها از قدرت نظامی ما وحشت دارند چه میگذرد. چهل و اندی سال است که میگوییم مرگ بر آمریکا الان از زمانی که یادم می آید مسئولان مملکت ایران دارند از آمریکا التماس میکنند که پول مارا پس بدهید. حالا آمریکا واقعأ ابرقدرت است در کل جهان. ولی طالبان چی از طالبان چرا میترسید فرمانده ارتش می‌گفت یعنی ما آنقدر بی‌غیرت بودیم که یک دختر درجنگ..... ولی الان که مردمش مانند یاران امام حسین علیه السلام تشنه هستند نمیدانم چرا غیرت و شور حسینی ایشان کجاست . که بجای نبرد با التماس آب میخواهد امام حسین علیه السلام چه پیروانی دارد فقط از امام حسین علیه السلام گریه اش را یاد گرفته اند.نه جرأت نبرد کردن را. البته الان بجای اصلاح خودشان .میان حرف حق را دروغ جلوه می‌دهند و بازهم مانند همیشه میگویند از آمریکا چندین هزار دلار پول گرفته است تا اینگونه سخن بگوید.
  • جواد IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    1 0
    باید با انتقال اب بارور کردن ابر ها حفر چاه جهت آب آشامیدنی پایدار فشار به طالبان مشکل رو حل کرد عزیزان توانشونو تو مطالبه بزارن نه خود تحقیری
  • IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    سلام بزرگان سفارت را از طالبان پس بگیرید با این کار مردم بلوچستان اب خواهند داشت با قدرت سفارت این شمر ها ببندید با تشکر آزاده و جانباز
  • ناشناس IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    5 2
    افغانی ها رو اخراج‌کنید،خود‌به‌خود مشکل‌بی آبی حل‌میشه
  • آرش IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    8 6
    وقتی سران فوق خدوم وباهوش!!!!با افتخار میگفتن ما توی افغانستان سد درست کردیم مثل هر خرابکاری دیگه ای.، الان بیان جوابگو باشن!
  • Kh IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    با ظهور امام زمان عج همه چی را خواهبم گرفت کمی صبر لازم است
  • علی رضا US ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    همین قدر ابی که این ۱۰ میلیون افغانی که در ایران هستند ومصرف می کنند طالبان برای ایران می فرستاد مشکل اب سیستان حل می شد
  • جعفر IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    1 0
    فعلا افاغنه را بفرستین برن هر وقت مشکل اب سیستان حل کردیم میگیم برگردن. من نمیدونم اینا چقد برا دولت سود دارن که حاضر میشن اینقد جلو طالبان خفیف وخوار بشن. هر کشور دیگه بود این ده ملیون مهاجر دیپورت میکرد خواهش میکنم اینا را برگردون اقای مسعول
  • احمدی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    صادرات سیمان برای سد درست کردن آیا کار خوبی است وقتی سیمان نفت وغیره مرتب صادر می شود چرا باید به ما آب بدهند
  • بهلول IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    تحریم طالبان.بستن سفارتخانه اخراج افعانها تنها راه مبارزه با طالبان.کنترول مرزها وجلوگیری از صدور تریاک از مرزهای ایران
  • قاسم IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    بعضی ازاین به اصطلاح کارشناس کلا خودتحقیری وخفیف کردن و تمسخرمسئولین وملت مملکت دردستورکارشان است این دعوایی که خیلی ازکشور ها باآن درگیرند ربطی به موضوعی که این آقا میگه نداره وربطش به دوچیز است یکی بحران آب که همه جاییه ویه زمانی بود که میگفتن جنگ آینده در دنیابرسرآب خواهدبودودوم بی‌ثباتی ونبودن یه دولت فراگیرواستانداردبین المللی آخه کشوری که درطول چهل سال اخیر نه دولت مشخصی داشته ونه ثبات سیاسی درش حاکم بوده وهردولتی بیشتراز چندسال تاب نیاورده شما باکی وکدوم دولت سرچه موضوعی میتونی اهرم فشارداشته باشی که بااون بخوای چانه زنی بکنی آقای کارشناس
  • شریف US ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    با مطرح کردن ۱۵۰ سال دولت و نظام می خواهد توپ را به زمین شاهان پهلوی و قاجار بیندازد در حالی که در اوایل انقلاب همه تبادل های سیستان پر آب بود