۰ نفر
۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۲

شرق نوشت:

محققان انستیتو کارولینسکا در سوئد طی مقاله‏ای که در مجله کالج آمریکایی قلب چاپ شد، گزارش دادند زنانی که حداقل دو تخته شکلات در هفته مصرف می‌کنند، خطر سکته مغزی در آنان در مقایسه با زنان همسن و هم‏وزن که به ندرت شکلات می‏خورند یا هیچ‏وقت شکلات مصرف نمی‌کنند، 20‌درصد کمتر است. محققان توضیح دادند که کاکائو حاوی فلاونویید است؛ فلاونویید یک آنتی‏اکسیدان قوی است که می‌تواند اکسیداسیون کلسترول‏های «LDL» بد را مهار کند. LDL ممکن است علت سکته مغزی و دیگر بیماری‏های قلبی‏-عروقی باشد.
محققان براساس اطلاعات قبلی توضیح می‌دهند که بررسی‌های بسیار به وضوح نشان داده‏اند که شکلات می‌تواند برای سیستم قلبی‏-عروقی (سیستم گردش خون که شامل قلب و عروق خونی است)، مناسب باشد. در آزمون‏های تصادفی و کوتاه‏مدت، ثابت شده است که مصرف شکلات می‌تواند فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد. شکلات همچنین می‌تواند عملکرد پلاکت‏ها، اندوتلیال و مقاومت به انسولین را افزایش دهد.
دکتر «سوزانا لارسون» و گروه تحت سرپرستی او بررسی کردند که آیا مصرف شکلات می‌تواند با افزایش خطر سکته مغزی همراه باشد. آنها از سیستم کوهورت ماموگرافی براساس جمعیت سوئد استفاده کردند. 39هزارو 227زن بالغ در این بررسی شرکت و پرسشنامه حاوی 350سوال در ارتباط با سبک زندگی و فاکتورهای رژیمی را تکمیل کردند.
بعضی از شرکت‏کنندگان (مانند کسانی که میزان کل انرژی دریافتی‏شان کم بود، زنانی که قبل از شروع بررسی، سابقه سکته مغزی یا بیماری کرونری یا دیابت داشتند) را از این بررسی کنار گذاشتند. این فهرست به 33هزارو 372 زن در محدوده سنی 49 تا 83 سال کاهش یافت. از آنان سوال شد که در یک دوره 12ماهه چند بار شکلات و 95 ماده غذایی دیگر را مصرف می‌کنند. زنان به هشت دسته تقسیم شدند، از کسانی که شکلات نمی‏خورند تا کسانی که حداقل سه‌بار در روز شکلات می‏خورند. در سال 1990، 9 نفر از 10 زن سوئدی شکلات شیری با کاکائوی 30‌درصد می‏خوردند، البته محتوای کاکائوی شکلات اروپا از آمریکا بالاتر است. اطلاعات از اولین سکته مغزی روی داده در برگه ترخیص بیمارستان سوئد از اول ژانویه 1998 تا 31 دسامبر 2008 جمع‏آوری شد. یافته‌های سکته مغزی به قرار زیر طبقه‏بندی شد:
- انفارکتوس مغزی (سکته ایسکمیک)
- خونریزی داخل مغزی
- خونریزی ساب‏آراکنویید
- سکته مغزی غیراختصاصی
آنها همچنین انسیدانس فیبریلاسیون دهلیزی در این جمعیت را نیز جمع‏آوری کردند. آنها دریافتند که:
- در جریان ارزیابی‌های بعدی در یک محدوده زمانی 4/10ساله، هزارو 549 سکته مغزی روی داد که هزارو 200 مورد انفارکت مغزی (سکته ایسکمیک)، 224 مورد سکته هموراژیک و 125 مورد باقیمانده سکته غیراختصاصی بود.
- زنانی که بیشترین شکلات را می‏خوردند (به‏طور متوسط 65 گرم در هفته) با کمترین خطر سکته مغزی مواجه بودند که حدود 20‌درصد کمتر از کسانی بود که به ندرت شکلات می‏خوردند یا اصلا شکلات نمی‏خوردند.
محققان دریافتند برای اینکه خطر سکته مغزی به طرز بارزی تحت‏تاثیر قرار گیرد، مصرف شکلات باید زیاد باشد. فقط در زنان بود که مصرف شکلات، کاهش بارزی در ریسک سکته دارد. نویسندگان می‏گویند که غلظت کاکائو در شکلات تیره، بیشتر است و در نتیجه فلاونوییدهای آن بیشتر از شکلات شیری است و همچنین شکر کمتری دارد. آنها همچنین نسبت به مصرف بیش از حد شکلات هشدار می‌دهند چون دارای شکر، چربی و کالری بیشتری است. شکلات کافئین نیز دارد. نویسندگان نتیجه گرفتند که «به صورت خلاصه، با توجه به نتایج حاصل از این آزمایش‌ها، حدس زده می‌شود که مصرف زیاد شکلات همراه است با خطر سکته مغزی کمتر.»
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =