پوشش بیمه ای درمان ناباروری بدون در نظر گیری الزامات مربوطه، پیامدهای منفی اقتصادی اجتماعی را در بر خواهد داشت. <BR>

 دکتر محمد مهدی آخوندی رییس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، ضمن تاکید بر اینکه فروش بیمه نامه های تجاری به شکل فعلی در حوزه درمان ناباروری فاقد اثر بخشی لازم می باشد اظهار داشت که پوشش بیمه ای درمان ناباروری بدون در نظر گیری الزامات مربوطه، پیامدهای منفی اقتصادی اجتماعی را در بر خواهد داشت.
بدنبال تصویب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی در سال 1373؛ بیمه در گردش مالی بخش درمان نقش مهمی یافت. بر اساس مصوبة مورخ 24/3/74 هیأت وزیران فهرست خدمات فوق تخصصی مشمول بیمه‌های مضاعف (مکمل) تعیین شد که در فهرست مذکور، خدمات اعمال نازایی و ناباروری مردان نیز قرار دارند.
دکتر آخوندی با بیان مطلب فوق اظهار داشت: در این مصوبه و سایر مصوبات بعد آن در هیأت وزیران و شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی در سال‌های 83 و 84 منظور از بیمه مکمل درمان، سطح بالاتری از خدمات بیمه همگانی درمان یا خدمات و مزایای اضافه شده و جدید است.لذا در خصوص چگونگی پوشش درمان ناباروری توسط بیمه‌های تکمیلی ابتدا باید فهرست تعهدات بیمه پایه و تکمیلی مشخص گردد که لازمة آن نیز تدوین فهرست خدمات استاندارد قابل انجام در درمان ناباروری و پروتکل‌های مورد تأیید وزارت بهداشت و تعیین ارزش خدمات کمک باروری و تعرفه‌ای مربوطه می‌باشد
دکتر آخوندی گفت: یقیناً بدون توجه به موارد فوق هرگونه اقدام در فروش بیمه نامه‌های تجاری در خصوص درمان ناباروری، نه تنها کمکی به مردم نمی‌نماید بلکه آثار و پیامدهای آن در دراز مدت موجب ایجاد مشکلات جدید برای دولت، مردم و نظام بیمه‌ای می‌گردد. بدون شک بیمه‌های تجاری در مسیر ایفای نقش و مأموریت خود در جامعه؛ به دنبال کاهش ریسک و مدیریت مخاطرات جامعه با محوریت رضایت کلیه ذینفعان می‌باشند که نتیجتاً موجب ارتقاء رفاه اجتماعی می‌گردد. این امر در خصوص ناباروری که دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سلامتی قابل توجهی بوده و با توجه به ویژگی‌های آن که در زمرة بیمه سلامت می‌گنجد نیز صدق می‌کند لیکن با عنایت به پیچیدگی و میزان موفقیت و تکرار سیکل درمان، هزینه‌های آن از توان افراد و بیمه‌های پایه خارج می‌باشد.
رییس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در خاتمه اذعان داشت: مدیریت هزینه‌های درمان ناباروری و کاهش ریسک و مخاطرات ناشی از ناباروری توسط بیمه‌های تجاری در یک نظام تعریف شده و رقابتی امری لازم می‌باشد که الگوهای مختلفی از آن در دنیا نیز تجربه شده و موجود است. لیکن در شرایط فعلی یکی از بیمه‌های تجاری صرف نظر از الزامات تعریف شده همانند تدوین پروتکل‌های درمان ناباروری (مصوب وزارت بهداشت)، تعرفه‌های مصوب و تدوین شده، دستورالعمل پایش وارزیابی عملکرد مؤسسه‌های ارائه‌کننده خدمات فهرست تعهدات بیمه پایه تکمیلی و ... اقدام به فروش بیمه نامه نموده که یقیناً دارای اثربخشی لازم نمی‌باشد. ضمن آنکه ارتقاء کیفی موضوع و رضایت گروه‌های هدف منوط به وجود فضای رقابتی در یک سیستم تعریف شده توسط دولت بعنوان ناظر و قانون‌گذار است .
4545
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =