موضع‌گیری تازه ترکیه درباره دالان موهوم تورانی

ایسنا نوشت: وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای خود از جمهوری آذربایجان گفت: روند عادی‌سازی روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای صلح منطقه ضروری و الزامی است.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه همچنین در این نشست با جیحون بایرامف، همتای خود از جمهوری آذربایجان گفت: جامعه بین‌الملل باید از صلح حمایت کند و نباید تبعیض واقع شود. کریدور زنگزور باید برای حفظ ثبات منطقه باز بماند.

این اظهارات در حالی است که "نیکول پاشینیان" نخست‌وزیر ارمنستان اخیرا در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر اینکه مشکل کریدور زنگزور به ارمنستان مربوط نمی‌شود بلکه با ایران است، گفت: هیچ کریدوری نمی‌تواند در خاک جمهوری ارمنستان فعالیت کند.

 ایجاد این کریدور، مرز ایران و ارمنستان را برای همیشه قطع خواهد کرد و جمهوری آذربایجان بدون مانع به جمهوری خودمختار نخجوان دسترسی خواهد یافت.

ارمنستان بارها تاکید کرده است که تلاش باکو برای گشایش مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای هیچ ارتباطی با مذاکرات و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز نداشته و برای ارمنستان غیر قابل قبول است.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان هم در این کنفرانس خبری گفت پس از اعلامیه شوشا، روابط با ترکیه تعمیق شده است. به گفته او، پلتفرم جمهوری آذربایجان-ترکیه-رژیم صهیونیستی می‌تواند "مفید" باشد و دولت باکو از روند عادی‌سازی روابط ترکیه و ارمنستان حمایت می‌کند.

بایرامف در ادامه همچنین تاکید کرد: ما اهانت و هتک حرمت قرآن در سوئد و دانمارک را محکوم می‌کنیم.

دیپلمات ارشد ترکیه همچنین اتهامات مطرح شده علیه دولت باکو درباره کریدور لاچین را "ناعادلانه" دانست و در ادامه گفت: ترانزیت پزشکی و بشردوستانه ارائه می‌شود. جاده لاچین در سرزمین جمهوری آذربایجان است و این کشور می‌تواند هرکاری که بخواهد در لاچین انجام دهد.

به گزارش ترند، جیحون بایرامف همچنین در ادامه نشست خبری مشترک با هاکان فیدان گفت که روابط جمهوری آذربایجان و ترکیه امروز در بالاترین سطح تاریخ همکاری قرار دارد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1796131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سردار IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    این کریدور کی قراره به بهره برداری برسه؟؟
  • محمدرضا IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    کمک به این اردوغان آخر عاقبت نداشت ک متاسفانه ایران کمک کرد رای اورد
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    4 8
    وقتی هاکان فیدان(یعنی چی؟) آنطرف باشه جیحون بایراموف اینور میشه همین میلیاردهای بادآورده ترکیه و میدان دادن به آن یکی کار دست مسلمین داد ارض المسلمین
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    برای خودشان میبرند و میدوزند!!!
  • سید IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد، همان طور که مشخص شد قره باغ متعلق به کدام کشور است، وضعیت کذرگاه زنگزور هم روشن خواهد شد ، الله مع الصابرین
  • فرهاد IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    به امید باز شدن هر چه زودتر کریدور زنگزور؛ برای کل منطقه البته با نگاه مثبت مفید خواهد بود؛ و مرز ایران با ارمنستان با راه اندازی این کریدور بسته نخو اهد شد.
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      2 13
      با ایجاد این کوریدور، جاده زمینی ایران به اروپا برای همیشه بسته خواهد شد. محاصره از شمال
  • جلیل IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    به نظر من بیشتر از سیاستمدار پر رو هستن میگه حادثه لاجین تو خاک آذربایجانی هر کاری بخوان می تونن انحام بدن قبلش میگن کریدور زنگه زور حتما باید باز بشه یعنی ارمنستان حق نداره تصمیم بگیره .به نظرم ناتو به رهبری آمریکا پوست خربزه بدی گذاشته زیر پا اردوغان
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    1 13
    به ضرر استانهای شمال غربی خودمون میشه تراتزیت را از دست میدن