۰ نفر
۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۹

ایسنا نوشت:

 یک کارشناس‌ارشد روانشناسی گفت: مواد روان گردان داروها و مواد شیمیایی دست ساخت هستند که باعث ایجاد تغییراتی در خلق و خوی و رفتار انسان‌ها می‌شود.
 
"علی وطن‌پرست اقدمی"افزود: مواد روان گردان با توجه به ترکیباتی که دارند بر روی سیستم اعصاب و سلامتی جسمی و روانی انسان تاثیرات مخربی دارند.
 
مدرس دانشگاه پیام ‌نور اورمیه افزود: بروز اختلالات عصبی و مشکلات جسمی از قبیل ناراحتی‌های قلبی، کلیوی و ریوی از جمله عوارض مواد روانگردان است که حتی ضایعات مغزی را نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد.
 
این کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید بر اهمیت خانواده‌ها به عنوان پایگاه ارتباطی با فرزندان گفت: تجربیات نشان داده برقراری ارتباط سازنده، سالم و موثر همراه با درک متقابل فرزندان و والدین در حل آسیب‌ها و کاهش گرایش به این مواد بسیار موثر است.
 
وی تاکید کرد: والدین صرفاً به عنوان اولیا نباشند بلکه در نقش یک دوست صمیمی با فرزندانشان ارتباط داشته باشند.
 
وطن پرست بیان کرد: یک دوست صمیمی معمولاً خطاهای دوستش را می‌بیند اما نه از راه سرزنش، تنبیه و تحقیر بلکه با زاویه دید مثبت و برای کمک به اصلاح رفتار وارد می شود.
 
وی تصریح کرد: در درجه اول والدین باید خود را به عنوان یک فرد مورد اعتماد در نظر فرزندانشان جلوه دهند تا این ارتباط، ارتباط سازنده‌ای باشد.
 
مدرس دانشگاه پیام نور اورمیه در خصوص نقش خانواده‌ها در قبال جوانان گفت: خانواده‌ها به عنوان اولین بنیاد اجتماعی باید نظارت کافی بر رفت و آمدها و رفتارهای فرزندانشان داشته باشند.
 
وی ادامه داد: والدین باید در نوع و میزان ارتباط فرزندانشان را با دوستان و هم سالانشان، نظارت غیرمستقیم داشته باشند چراکه نظارت مستقیم باعث ایجاد مشکلاتی در فرآیند ارتباط می شود.
 
وطن پرست با تاکید بر اهمیت پر کردن اوقات بیکاری جوانان افزود: نهادهای اجتماعی نیز باید برنامه‌های خاصی را برای جوانان با توجه به سن و سالشان داشته باشند.
 
وی در خصوص ورود مواد روان ‌گردان به کشور نیز گفت: در خصوص کنترل خرید، فروش، ساخت و واردات داروهای روان گردان از سوی مراکز زیر صلاح مانند نیروی انتظامی و نیروهای مسلح پیگیری لازم صورت می‌گیرد تا درحد امکان نتوانند این مواد را در اختیار فرزندان و جوانان قرار دهند.
 
وی افزود: والدین و مراکز آموزش و دانشگاه‌ها مهارت‌های نه گفتن را به کودکان و جوانان بیاموزند تا در مواقعی که تحت فشار، استرس، اضطراب و افسردگی قرار دارند به شکل طبیعی و ماهرانه مشکلاتشان را حل کنند.
 
وی گفت: نه با استفاده از این موادی که خوشایند و رفع مشکل می‌کند ولی در اصل باعث ایجاد بحران در زندگی افراد می‌شوند.
 
وطن پرست در خصوص علل شیوع مصرف این مواد گفت: تنوع ‌طلبی جوانان، خلاهای عاطفی و ارتباطی جوانان و نوجوانان، در دسترس و ارزان بودن این مواد و تبلیغات هم سالان و رسانه‌های بیگانه و پارتی‌هایی که در بین گروه‌های جوانان برگزار می‌شود از جمله این موارد است.
 
وی افزود: افرادی سودجو با نیت فروش کالاهایشان این جشن‌ها را ترتیب می‌دهند و از آنجاکه نوجوانان تمایل به شاد بودن با هم سالان خود را دارند، سعی در اثبات خود برای آنها دارند.
 
این کارشناس ارشد روانشناسی اظهار کرد: با توجه به اینکه این مواد منطقه لذت ذهن قلب را تحریک می کند، شخص در بار اول مصرف این مواد، احساس خوشحالی و لذت کاذب به او دست می دهد.
 
وطن پرست تاکید کرد: باید پیشگیری را مقدم بر درمان بدانیم کاری که از خانواده گرفته تا مراکز آموزشی و محیط های اجتماعی مثل امکان تفریحی و ورزشی و سایر اماکنی که جوانان در آن رفت آمد دارند این نکات رعایت شود.
 4545
 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =