حسین معززی​نیا منتقد سینما به انتقاد ابراهیم حاتمی​کیا از اصغر فرهادی پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، ابراهیم حاتمی​کیا به بهانه اکران فیلم «یه حبه قند» به کارگردانی سید رضا میرکریمی، امروز (چهارشنبه 27 مهر) متنی را منتشر کرد و در آن ضمن تمجید از فیلم میرکریمی،به اصغر فرهادی و فیلم «جدایی نادر از سیمین» تاخت.

کارگردان فیلم​هایی چون «آژانس شیشه​ای» و «از کرخه تا راین» در این متن با تشکر از میر​کریمی که کامش را شیرین کرده نوشت:« اگر این حَبّه قندت نبود، یادمان می‌رفت کجایی هستیم و با کامِ تلخ در صفِ سفارتِ خرس‌نشان ایستاده بودیم تا از سرزمین همیشه آفتاب‌مان به جبرِ همکار تلخ‌مزاج، همه مهر دروغ بر پیشانی، متقاضی پناه به سرزمین همیشه ابری بگیریم.»

 حسین معززی​نیا هم در یادداشتی به موارد مطرح شده از سوی حاتمی​کیا پاسخ داد. این منتقد سینما نوشته:« این یکی از تأسف‌آورترین متن‌هایی است که در زندگی‌ام خوانده‌ام. بعد از خواندنش حالم بد شد. دلم گرفت. غمگین شدم. چون دیدم کسی که روزگاری از خالص‌ترین و صادق‌ترین آدم‌های این مملکت بوده، چنان دچار بغض و کینه نسبت به همکار فیلمسازش شده که از اولین روزهای امسال که در برنامه‌‌ای تلویزیونی حاضر شد و به اصغر فرهادی تاخت تا الان که به قول خودش فصل «برگ‌ریزان» فرا رسیده، هنوز نتوانسته بر احوالش فائق آید و کار را به جایی رسانده که پاک فراموش کرده در حالی دارد اصغر فرهادی را بابت نمایش شیوع دروغ‌گویی در جامعه‌ی ایرانی شماتت می‌کند که خودش دقیقاً و مشخصاً دارد دروغ می‌نویسد و اصغر فرهادی را متهم می‌کند به این که «در صف سفارت خرس‌نشان ایستاده تا از سرزمین همیشه آفتاب‌مان... متقاضی پناه به سرزمین همیشه ابری» شود! و او را متهم کرده که فیلم می‌سازد تا شکایت به غریبه برد و شوق ترک سرزمین به فرزندانش بدهد!»
متن کامل یادداشت معززی نیا را می توانید اینجا بخوانید.
5757

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران دوست IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    72 35
    دروود بر آقای معززی​نیا ... واقعا متن ، متین و بی نظیری را بیان کردند ... آقای حاتمی کیا اندکی وجدان چیز بدی نیست ... تا کی میخواهیم چشمان خود را بر روی حقایق جامعه مان ببندیم و خود را به بیخیالی بزنیم ... آقای حاتمی کیا ، به نظر شما ایا وظیفه اصلی هنرمند ( و نه هنربند ) بیان حقایق اجتماعش بدون اغراق و نتیجه گیری و دخل و تصرف نیست ؟ کاری که دقیقا آقای فرهادی به خوبی در آخرین اثرش آنرا نشان داد ... آقای حاتمی کیا امیدواریم در سرزمین خیالی همیشه آفتابتان خوش باشید .
    • sina IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
      11 16
      اگر حقیقت جامعه ما این است که همه دروغ میگویند، پس خود آقای فرهادی نیز دروغ گفته علمی بود دیگه A=B B=C A=C
  • حسین IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    64 32
    از حاتمی کیا بعید بود !
  • بدون نام IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    56 30
    چقدر دلم سوخت ...................چقدر ............... دلم گرفت ..... یه زمانی دوستش داشتم .. باورم نمیشه حاتمب کیا گفته اینارو
  • بدون نام US ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    44 60
    خوب نظرش رو گفته.اتفاقا من نظرات آقای حاتمی کیا رو خیلی قبول دارم.شما خیلی حالت بد شده خودت میدونی.خوب منم از نوشته شماحالم بدشد
  • بدون نام IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    24 41
    نقش آقای معززی نیا این وسط چی هست ؟ منتقد فیلم؟ منتقد نامه؟ وکیل؟
  • رهگذر AE ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    39 9
    من هر دو کارگردان را دوست دارم و آثارشان هم زیباست و در حدی هم نیستم که در موردشان قضاوتی کنم اما تعبیر ایشان در مورد فیلم جدایی نادر از سیمین را هم قبول ندارم واقعا شکسته شدن قبح دروغ گویی در جامعه ما عیانتر از آفتاب است و تکذیب کردن رواج دروغگویی خود دلیل ان است.از من نوعی گرفته تا خیلی ها(به جز عده بسیار بسیار کم)دروغ گفتن شده عادت روزانه مان.باور کنید باید کاری کرد تا این عادت زشت از رفتارهای روزانه مان بیرون برود.
  • رضا IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    25 15
    نقد آقای حاتمی کیا رو توروخدا سیاسی نکنید. ایشون کاملا دلسوزانه به نکته درستی اشاره کرده اند. جدایی نادر در اوج هنر و تکنیک فیلمسازی و بازیگری، بخوبی چاه دروغی که جامعه امروز ایران درگیرش شده نشان می دهد ولی درنهایت دراوج درماندگی و تاریک نگری، بی اندکی تعهد و انصاف، به یکباره خرده دارایی های بجامانده برای ایرانی را نادیده گرفته و درمرحله قضاوت بیننده را رها می کند تا بسوی درماندگی و انفعال و نهایتا فرار برود. این رسم تعهد و مصلحی نیست. نقد حاتمی کیا از این منظر است
    • محسن IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      14 8
      احسنت
  • بدون نام US ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    18 12
    سلام آقای حاتمی کیا عزیز شما کار گردان بزرگی هستید بدون شک . واقعا عصر وارونگیست که شما با این فکر زیبا حرفهای خاله زنکی بزنید کسی که آژانس شیشهای ارتفاع پست و... این چنین آثار ماندگار اون هم با اون نقد تند میسازه حالا از انقاد واقعی دیگران ناراحت میشه خیلییییییییی عجیبه من که هر چی به فیلم اقای فرهادی نگاه می کنم دعوت به مهجرت نمیبینم در فیلمی که تمام شخصیت هاش خاکستری هستند گفتن این حرف خیلی دور از انصاف که بگیم آقای فرهادی شخصیتی رو پر رنگ تر کرده که بخواد ایرانی رو از ایران برونه و شاید شما این برداشت رو از این فیلم داشتین که اون وقت یاده این شعر میفتم که میگه هر کسی از ظن خود شد یار من ..... برام عجیب شد که ابراهیم حاتمی کیا امروز تو این مملکت زندگی میکنه و دروغ رو تو جامعه نمیبینه .
  • بدون نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    44 15
    آقای حاتمی کیا یاده یک دیالوگ توی بهترین ساخته شما و یکی از بهترین ساخته های تاریخ سینمای ایران افتادم که فک کنم خو ابراهیم حاتمی کیا یادش رفته (( یه دهه گرفتی هیچی نگفتیم پس دادی هیچی نگفتیم حرف زدی هیچی نگفتیم شعار دادی هیچی نگفتیم حالا دیگه نوبت ماست بذار ما هم حرفمون رو بزنیم دهت تموم شده مربی )) و من امیدوارم که با یه عذر خواهی از اصغر فرهادی و تمام ایرانی هایی که آثار این عزیز رو پسندیدین شما ثابت کنی که این فقط یه اشتباه بزرگ از حاتمی کیا بود و حاتمی کیا دهش تموم نشده .
    • رضا IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      18 27
      امیدوارم آقای فرهادی به ما بگوید که چرا سارکوزی بعد از دیدن این فیلم حرف از حمله به ایران زد... شاید الان وقت عذرخواهی اقای فرهادی است. منتشریم
    • رهگذر AE ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      7 6
      در پاسخ آقای رضا: یا شما داری سیاه نمایی میکنی یا اینقدر ساده و خام هستید(ببخشید ) که اینگونه کامنت میذاری.آخه عزیز من جنگ مگه الکیه که با دیدن یک فیلم بخواد کسی شروعش کند.فقط برای کسانی متاسفم که برای منافعشون میان چنان حرفهای خام و نپخته ای که حتی یک بچه ده ساله را هم نمیتونه قانع کند را تحویل اینجور آدمها میدن. تو رو خدا این سوال را جواب بده از کجا به این نتیجه رسیدی که سارکوزی بخاطر دیدن این فیلم در مورد حمله به ایران صحبت کرده است.اگر خودت به این نتیجه رسیده ای بهتره فکرت را زیاد درگیر اینگونه مسایل نکنی اما اگر جایی خواندی یا شنیدی حتما حتما منبع خبرت را عوض کن برای شخصیتت بهتره
  • بدون نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    12 10
    خوب آقای حاتمی کیا تو فیلم ارتفاع پست به نوعی متن همین نامه را به تصویر کشیده بودند سقوط به جبر در مدینه فاضله نه به دلگرمی و اختیار و انتخاب.
  • پژمان IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    24 18
    حسادت چه ها که بر سر انسان نمی آورد ! حتی بر سر آدمی مثل حاتمی کیا و هم اینکه از طرف یه عده کمی مامور شده برای تخریب فرهادی در عوض جواز پخش برای فیلم خودش گزارش یک جشن
  • سروش IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    36 13
    جدایی نادر از سیمین به نظر من ارزشی ترین و اخلاقی ترین فیلم در چند سال اخیر است....اگر تصور این است که فیلم ارزشی باید مستقیما مدح خدا و اخلاق و ادب کند که وظیفه سینما رو نشناختیم....و اگر فکر کنیم فیلمی اگر جایزه بین المللی بگیره فیلم مورد داری هست اینم به کم لطفی و کوتاه نظری بر می گرده که در حاتمی کیا سراغ نداشتم و امیدوارم بعد از این هم نداشته باشم
  • مهران IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    36 10
    حاتمی کیای عزیز ....شما می توانید جدایی نادر از سیمین را نپسندید اما خواهشا تخطئه نکنید....این از اخلاقی که شما دم می زنید بعید است.
  • سمانه IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    19 16
    حاتمی کیا را دوست دارم....بی شک او در مقطعی از سینمای ایران ستاره بی بدیل فیلمهای اجتماعی و مردمی بود....این اظهار نظر او این شائبه رو ایجاد کرد که شاید او دوست ندارد ستاره ای دیگری و جوان تری جای او را در سینمای ایران بگیرد!!
  • ویدا IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    28 13
    حاتمی کیای نازنین....از آژانس شیشه ای به دعوت رسیدی....یا منطق و معرفت و آرمانهای اخلاقی شما هم چنین نزول وحشتناکی را طی کرده است؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    23 6
    یک روز عده ای به شما می تاختند که ما دفاع لازم را کردیم و گفتیم تفتیش عقابد ممنوع است. امروز هم به شما همین را می گوییم که تفتیش عقاید بر اساس اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که میثاقی ملی است ممنوع است. در ضمن فیلم جدایی نادر از سیمین که محور آن دو دختر در دو خانواده هستند و شما را به فکر حقوق کودکانی که در کنار ما زندگی می کنند می اندازد مگر می تواند بد باشد؟
  • بدون نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    17 11
    دوست عزیزی که نظرات آقای حاتمی کیا روخیلی قبول داری : مشکل ماها اینه که نظرات آدما رو به خاطر اسمشون قبول داریم نه به خاطر استدلالشون ... من عاشق فیلماش بودم ..ولی کاش چشم هاش رو باز کنه .حرف رو مزه مزه کنه بعد بزنه ...چشم رو بستن دهن رو باز کردن چند ساله رواج پیدا کرده . ما اینجوری نبودیم !!!
  • الهه IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    9 4
    من دیشب فیلم جدایی نادر از سیمین رو دیدم. موضوع رو سیاسی نکنید. همیشه ایرانیان بخصوص مادران و زنان ما بواسطه مصلحت اندیشی دروغ گفته اند یا همه راست را نگفته اند. این مساله ریشه تاریخی و علت جامعه شناسی دارد. ولی برای من بییننده سوال بود که چرا سیمینِ نماد اعتراض و منزجر از این وضعیت که نمیخواهد دخترش در این محیط بزرگ شود هم یکی مثل همه است. کافی بود یک نفر راست میگفت تا همه چیز حل میشد. این جایی است که کارگردان در آن اغراق کرده و به تناقض گویی افتاده است. و به جای ارائه راه حل راه فرار در پیش گرفته،
  • الهه IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    6 6
    من بیننده در پایان فیلم به یک در بسته میخورم و راهی برای تغییر این وضعیت وجود ندارد. حتی اگر !! راهی وجود نداشته باشد باز هم فیلمسازی که دغدغه رشد و تعالی جامعه را دارد این چنین باید فریاد کند "راهی جز فرار وجود ندارد" نمیدانم، شاید این راهی برای تاثیر گذاری بیشتر باشد . من حاتمی کیا را از فیلمهایش میشناسم و اگر روی این نوشته به آقای فرهادی (همکار سابق ایشان) باشد شاید این گلایه هم از این باب باشد. ضمن آنکه در ایران متاسفانه همه ما مصلحت اندیشی را مذموم نمی دانیم ولی برای مثلا یک آمریکایی دروغ، همیشه دروغ است و این مساله برایش تعریف شده نیست و این سیاه نمایی از ایرانی است. همچنان که انصاف هم چیز خوبی است.
  • همایون IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    22 10
    با نتیجه فیلم فرهادی که رفتن است نه ماندن و ساختن موافقم چون فساد، دروغ، ریا و پارتی بازی و رانت خواری در ایران عزیز ما به حدی است که نه تنها اراده اصلاح دیده نمی شود پس نمی شود بلکه امثال بنده را که سه مقطع تحصیلی خود تا دکتری را در بهترین دانشگاه های کشور با سختی فراوان گذرانده ام و 28 سال بیشتر ندارم در رسیدن به اهداف بسیار ساده ام نامید کرده است و اگر حب وطن ،ملائت و روحیه غربت گریزیم نبود با سیمین فیلم فرهادی هم نظر می شدم. اما برای کارگردان ارزشمند و محبوبم حاتمی کیای عزیز و تشکرش از عزیزی دیگر سپاسدار هستم.
  • اميد IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    24 8
    از يك هنرمند سرشناس بعيد است كه كار فاخر ديگران و يك همكار معتبر را اگر هم نمي‌پسندد اين‌گونه و از آن بدتر با چاشني توهين و تهمت و افترا بيان كند حاتمي كيا احترامش برجا اما اين كارش متأسفانه سخيف بود
  • سيد IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    5 19
    خبرانلاين مثل اينکه جدا مىکني و هر نظري را دوست دارى جدا مىکني تو هم اجنبى پسند ىشما هم بايد در صف.خرس نشان باىستيد
  • مهناز IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    23 7
    آقای حاتمی کیا سلام. دیشب داشتم ارتفاع پست رو برای چندمین بار می دیدم. همون فیلمی که شما به همراه اصغر فرهادی نوشتید. یادتونه که اونجا قاسم گفت داره به یه کوچ اجباری تن می ده. همین عبارت رو چندین بار به قصد تاکید در فیلم استفاده کردید. آقای حاتمی کیای عزیز حالا چی شده که اینگونه به همکار دیروز و فیلمساز برجسته امروز تاختید؟این کارگردان و فیلم جدایی نادر از سیمین با شما چه کرده که به این شدت عصابی هستید؟ چرا برای تحسین و تایید یک همکار به تقبیح دیگری پرداختید؟ من حاتمی کیا رو با آزانس شیشه ای، با ارتفاع پست، با روبان قرمز و حتی دعوت می شناسم اما نمی خواهم این یادداشت رو جزء آثار شما بدونم. کارخوب هر جای دنیا اتفاق بیافته خوبه. فرهادی حق انتخاب داره. هرچند این سفر قطعا ترک دیار نیست
    • محسن IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
      8 3
      آقای حاتمی کیا .شما چرا ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • مهناز IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    17 8
    در ضمن اگر شما به عیان شدن دروغگویی ایراد می گیرید پس باید گفت در آزانس شیشه ای هم شما گروگان گیری رو ترویج می کردید حتی در ارتفاع پست... نکنه دیگه واقع بین نیستید؟
  • محمد IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    13 24
    به معززی نیا چه ربطی داره؟ وکیل اصغر فرهادیه؟
  • ساسان IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    24 15
    حاتمی کیای عزیزواقعا جالبه ! تو ارتفاع پست اگر اصغر فرهادی نبود که فیلمت فیلم نمیشد همه میدونن تاثیر گذاری بالای ارتفاع پست ناشی از فیل نامه ی زیبای اصغر فرهادی بود........واقعا متاسفم واسه یکی مثل تو چون روزی میگفتم اگه 5 تا آدم با شعور تو سینمای ایران باشند یقینا یکیش تویی ولی افسوس و صد افسوس که حسادت چه بر سر انسان ها نمی آورد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • امیر IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      10 3
      من یه جا خوندم که خود آقای فرهادی گفته فیلم نامه ارتفاع پست رو من به شیوه حاتمی کیا نوشتم و در پاسخ به خبرنگاری که ازش می پرسه «پس یعنی فیلم نامه ای که نوشتید سفارشی بود؟» میگه: «بله سفارشی بود» (نقل به مضمون) یعنی خودش جز کارهای خودش حساب شون نمی کنه
  • بدون نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    18 18
    به طرفداران آقاي فرهادي پيشنهاد مي‌كنم در صورت امكان تمامي فيلم‌هاي ساخته شده توسط ايشان را در يك روز و بدون پيش زمينه قبلي ببينيد و سپس متن آقاي حاتمي كيا را بخوانيد و سپس منصفانه قضاوت كنيد.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    7 18
    خوب واقعا فیلمای آقای فرهادی تلخه دیگه چرا جبهه می گیرید؟
  • بدون نام GB ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    10 14
    بغض حاتمی کیا قابل درکه.بنظرم از اون جشنواره ای که سیمرغ بهترین هنر پیشه مرد رو بخاطر فیلم چهارشنبه سوری به فرخ نژاد ندادن وبه پرستویی بابت بازی در فیلم حاتمی کیا دادن و فرهادی معترضانه گفت عالی بازی کردن فرخ نژاد انقدر برای همه عادی شده که فکر نمیکنن باید بهش جایزه بدن.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    14 7
    ای ول برادر!حال کردم!
  • بدون نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    21 25
    با حاتمی کیا کاملا مخالفم!
  • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    26 14
    به نظر من آقای حاتمی کیا نظرش رو گفته ونظر هر کسی قابل احترامه.
    • بدون نام US ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
      8 6
      هرکسی میتونه نظرش رو اعلام کنه اما نباید تخطئه کنه وقتی خودش فیلمی مثل ارتفاع پست رو ساخته ایشون میتونه فیلم جدایی نادر از سیمین رو نپسنده اما نباید به طرز فکر کارگردان و دیدش به جامعه این گونه هتاکی کنه بالاخره این فیلم تو سینما نمایش درآمده و خیلی ها پسندیدند همانطور که بعضی ها خوششون نیومدهرکس دوست جامعه رو از دیدی که خودش دوست داره ببینه اما اینجوری تخطئه کردن و خود را شیرین کردن کار درستی نیست
  • حمید IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    14 11
    سلام آقا ابارهیم یادش بخیر زمان هایی که فیلم آژانس رو 20بار دیدم و چیزایی توش کشف کردم که شاید خودت هم از شنیدشون تعجب کنی ، یاد اون زمانهایی که بی هیچ شیله پیله ای میومدی مسجد الرسول سهادت آباد نماز ... ولی خیلی عوض شدی همون جور که هممون عوض شدیم از تو که توی این دو سال اخیر یه بار (براساس ذات و رسالت هنر و هنرمند ) نتونستی موضعت رو راجع به هرچیزی اعم از مسایل اجتکاعی یا سیاسی صاف و صادقانه بیان کنی تا منی که به روش سیمین فرهادی به هر دری میزنم تا از این دروغ روز افزون توی این مملکت فرار کنم . یادش بخیر شبی که توی برنامه شب شیشه ای در جواب سوال آقای رشید پور گفتی خدا عاقبت هممون رو بخیر کنه حالا من بهت می گم خدا آخر عاقبت ما و شما رو بخیر کنه .
  • ساناز صفايي IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    17 17
    آقاي معززي نيا ممنون كه حداقل در اين بلبشوي توهين، كينه ورزي، دشمني و تهمت زدن شما صداقت و شرافت و جوانمردي را به منافع شخصي و كاري ترجيح داديد و بار ديگر نشان داديد جامعه مطبوعات و اهل قلم هنوز از سلامت بهره مي برند. اين شجاعت اخلاقي و سلامت نفس شما براي ما الگو است ممنون
  • بدون نام US ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    13 31
    خطاب به کسانی که از جدایی تعبیر به کار فاخر و افتخار سینما می کنند: خودتان نیکتر از همه می دانید همه این افتخارات و خرس طلایی ها و... فقط برای سیاه کاری و پشت کردن به ایرانه نه چیز دیگه! فکر می کنید غربی ها نگران دغدغه های اجتماعی ایرانی جماعتن!!!!! بازیچه سیاسی غرب و صهیونیست شدن شاخ و دم نداره . کاش آقای فرهادی فیلمی از افتخارات این مملکت هم می ساخت تا آن زمان می دیدید که خرس طلایی که هیچ خرس عروسکی هم بهش نمیدن. واقعیت تلخه عزیزان !!!
  • بدون نام US ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    17 20
    دوستان بیان حقیقت و سیاه نمایی باهم فرق دارن. تو رو خدا این قدر به خاطر امیال سیاسیتون ضدارزش ها رو ارزش نکنین. درود بر آقای حاتمی کیای عزیز ایرانی آزاده و پاک سیرت و پاک نهاد. درود
  • مجید علی آتشی US ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
    5 10
    دوستان عزیز هنر دوست و هنرمند ، استاد ابراهیم حاتمی کیا یکی از نوابغ سینمای ماست . همچنین آقای اصغر فرهادی . شما عزیزان بدون در نظر گرفتن ارتباط صمیمی این دو بزرگوار دست به نوشتن انتقادات و نظرات بی مورد می زنید . بنظر من آقای حاتمی کیا پر بی راه هم نگفته است . ساخت فیلم به منظور کسب عنوان و جایزه دور از اخلاق هنری است . هنرمند تنها مسئول خلق اثری است که بتواند دل مخاطب خود را بدست آورد . نه دل داوران جشنواره های خارجی . هستند به اصطلاح هنرمندانی در خارج از کشور که با سوء استفاده از اوضاع سیاسی حاکم بر ایران دست به خلق آثاری می زنند که هدفشان تنها مطرح شدن در بین جوامع بین المللی می باشد . اگر از احوال دل این استاد خبر داشتید این طور ایشان را به باد نقد نمی گرفتید .
  • بدون نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    6 2
    من كه توي نامه آقاي حاتمي كيا اثري از حسادت نديدم، آقاي معززي نيا كجاي اين نامه را مغرضانه دونسته!!؟؟؟
  • زهره IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    2 0
    آقای فرهادی حرمت قسم به قرآن رو با گذشتی که اون زن از پونزده میلیون تومن کرد ، باید بهتون یاد داده باشه ... شما که اخیرا پای درس اخلاق آقای فرهادی می شینین جرئت دارین به قرآن قسم بخورین که حتما حتما نیت درونی حاتمی کیا از انتقاد به فرهادی "حسد " بوده است ؟ اینقدر با یقین دست به هر کاری نزنین و هر چیزی رو نگین ... شما که حتما مسلمانید سعی کنید این افراد رو که همه مسلمون هستن به هم نزدیک کنین ...
  • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 7
    سوال: اين آقاي معززي نيا كه لقب منتقد رو هم داره چه كاره است كه به ابراهيم حاتمي كيا انتقاد ميكنه. ابراهيم حاتمي كيا نظرش رو راجع به جدايي نادر از سيمين بيان كرد و راجع به شخص آقاي اصغر فرهادي. حالا چه كسي به اين آقا وكالت داده كه از طرف آقاي فرهادي صحبت كنه خدا ميدونه؟ اينجاست كه مدعيان "دانستن حق مردم است" و "زنده باد مخالف من" پرده از چهره خود برميدارند. آقايان فيلم ساز و منتقد به نظام حتي وطن پرستي يك هم ميهن را هم بر نميتابند.
    • رهگذر AE ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
      5 3
      از همان جایی که شما وکالتنامه صحبت از طرف حاتمی کیا گرفتی.اصولا دخالت در کار در ذات ماها نهادینه شده.اونها همه همکار هستند و نقدهایی هم نسبت به همدیگر ابراز داشته اند اما خیلی از ما حتی به اندازه تولیدات این کارگردانان بزرگ هم فیلم ندیده ایم میپریم وسط دعواشون
  • بدون نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    3 3
    آقای حاتمی​کیا شما روزگاری خالص بودید... ولی مثه اینکه کم کم داری ناخالص می شی ، مثه یه بچه ی خوب عذرخواهی می کنی و از فیلمی که من دوس دارم تعریف می کنی ... اونوقت می بینی مثه طلای 24 خالص می شی ... اگه نفهمیدی بگم بچه ها درست کنن...
  • سحر ويس IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    5 1
    كاش معني اشك ها و بغض ها و تندي ها و اين نامه ي حاتمي كيا رو مي فهميديم كاش از دلش خبر داشتيم كاش مي دونستيم چي ميدونه كاش هرچي مي خواست رو مي تونست بسازه بياييد با امثال حاتمي كيا مهربان تر باشيم
  • بی نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    2 1
    گرچه اقای حاتمی کیا هم باساختن دعوت خیلی ها رو متعجب کرد ولی یادمون نره اودر دفاع از انقلاب وارزشهای ان نسبت به اقای فرهادی السابقون است پیشینه درخشان او را ازیاد نبریم