چاپ دوم بررسی ادبیات دینی کودکان و نوجوانان و ریشه‌های آن در طول تاریخ در کتابی با عنوان «تاریخ ادبیات دینی کودک و نوجوان» به قلم سیدعلی کاشفی‌خوانساری به بازار نشر عرضه شد.

به گزارش خبرآنلاین، کاشفی‌خوانساری این کتاب را با استفاده از فیش‌هایی که طی 12 سال بر اساس کتاب‌ها و متون دینی گردآوری‌ کرده، نوشته و در آن، مطالب متنوعی درباره ادبیات دینی برای کودکان و نوجوانان آمده است که از میان آنها می‌توان به «آموزه‌های دینی برای کودکان و نوجوانان» در متون کهن فارسی اشاره کرد. کتاب در هشت فصل گردآوری شده که «آموزه‌های دینی برای کودکان و نوجوانان در ایران»، «حماسه‌های دینی برای کودکان و نوجوانان»، «نخستین کتاب‌های مذهبی برای کودکان در ایران»، «مطبوعات دینی در دوره قاجار و نخستین مطالب دینی برای کودکان و نوجوانان»، «کتاب‌های دینی کودک و نوجوان در دوره پهلوی»، «مطبوعات دینی کودک و نوجوان در دوره پهلوی» از جمله فصل های این کتاب محسوب می شود.

 

در این کتاب خواندنی که حاوی اولین ها در حوزه نشر و روزنامه نگاری در کشور است؛ اسناد تاریخی و مطالب خواندنی بسیاری دیده می شود اگرچه کتاب بیشتر اشاره‌ای به جریان کلی ادبیات کودک، کمیت کتاب‌های دینی، جشنواره‌های ادبی، مباحث نظری، کتاب‌های سایر ادیان، شعر مذهبی، سیر انتشار کتاب‌ها در سال‌های مختلف و نویسندگان برجسته دوره پهلوی شده است.

 

خوانساری تلاش کرده در کتاب خود پرسش‌هایی چون: «در فرهنگ و تمدن اسلامی چه روش‌هایی برای انتقال باورها و اطلاعات دینی مرسوم بوده است؟»، «آیا در کنار آموزش‌های شفاهی در خانواده و مساجد، منابع مکتوبی هم برای این منظور وجود داشته است؟» یا «آیا مراجعه و کنکاش در کتب فارسی نشانه‌هایی از آموزش اطلاعات دینی درباره‌ پیامبر و خاندان او آشکار خواهد کرد؟» پاسخ دهد و در نهایت می‌کوشد نشانه‌های کوچکی از معرفی اهل بیت(ع) به کودکان و نوجوانان در قرون پیش را بازنمایی کند.

 

بنابراین گزارش در بخشی از این کتاب و در فصل کتاب های دینی کودک و نوجوان در دوره پهلوی و ذیل بخش «مطالب دینی در نشریات آموزشگاهی» آمده است:

در میان روزنامه های آموزشگاهی ایران در سال های پیش از مشروطه گاهی مطالب و اشارات دینی دیده می شود. برای مثال در نشریه «دانش» ارگان مدرسه دارالفنون چنین می خوانیم:

«محض دعاگویی وجود مبارک اعلیحضرت همایونی روحنا فداه به رسم معموله همه ساله مدرسه مبارکه داالفنون ایام عاشورا تعطیل است.»

 

بنابراین گزارش همچنین در این فصل اولین روزنامه نگار روحانی کشور و اولین روزنامه مذهبی نیز معرفی شده و اینچنین درباره اش نوشته شده است:

«اولین روحانی که در ایران مجوز انتشار نشریه دریافت کرد و به طور جدی به روزنامه نگاری پرداخت، محمدصادق ادیب الممالک فرهانی بود. ابتدا پروانه تخلص می کرد و اما در سی سالگی پس از آنکه لقب امیرالشعرا گرفت، تخلصش را به امیری برگرداند. در سال 1316 ق روزنامه «ادب» را در تبریز بنیان گذاشت...

 

به عبارتی در این کتاب تحقیقی و خواندنی، نویسنده تلاش کرده فهرستی از مطبوعات و کتاب هایی را تهیه کند که به صورت خاص «دینی» و برای «کودکان» اند. بر همین اساس هم در جای جای اثر، مطالبی از منابع اصلی نقل شده است. به عنوان مثال می نویسد: «کتاب علی اولین کتاب درسی تعلیمات دینی برای دانش آموزان مدارس جدید در ایران است... از نکات جالب کتاب، تذکر علی به معلمش و توصیه او به سیگار نکشیدن در سر کلاس است...»

 

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از کتاب و در بازخوانی نشریه «نسیم شمال» شعر جالبی منتشر شده است:

 

دختران را یار جانی عصمت است و عفت است
غنچه باغ جوانی عصمت است و عفت است
مایه هر شادمانی عصمت است و عفت است
لاله باغ معانی عفت است و عصمت است


دختری دیدم که از عفت به رخ بسته نقاب
در میان چادری پنهان شده چون آفتاب
چون بدیدم آن حیا و آن عفاف و آن حجاب

گفتمش احسنت و خواندم این دو شعر مستطاب
دختران را یار جانی عصمت است و عفت است
لاله باغ جوانی عصمت است و عفت است


اولا بایست دختر صاحب صنعت شود
ثانیا در خانه شوهر رود راحت شود
ثالثا غرق حیا و عصمت و عفت شود
زین کلام تازه روحش غرق در لذت شود


دختران را یار جانی عصمت است و عفت است
زینت این زندگانی عفت است و عصمت است


حافظ ناموس ملت صاحب شرع شهود
حضرت ختم الرسل سلطان اقلیم وجود
از برای عصمت و عفت سفارش ها نمود
دختر شش ساله ای میخواند دیشب این سرود


زینت این زندگانی عفت است و عصمت است
میوه باغ جوانی عفت است و عصمت است


عصمت و عفت بود خلخال پای دختران
می شود خشنود ایزد از حیای دختران
حور حسرت میبرد بهر لقای دختران
دختری میخواند این شعر از برای دختران


دختران را یار جانی عصمت است و عفت است
میوه باغ جوانی عفت است و عصمت است


دختر ار خواهد که در خوبی قرین حور باد
باید از هر اجنبی رخساره اش مستور باد
دیده ی نامحرمان از روی خوبش دور باد
روز و شب زین شعر شیرین خاطرش مسرور باد


دختران را یار جانی عصمت است و عفت است
میوه باغ جوانی عفت است و عصمت است
 

چاپ دوم کتاب «تاریخ ادبیات دینی کودک و نوجوان» به قلم سیدعلی کاشفی خوانساری از سوی نشر حوا با 60000 ریال روانه بازار کتاب شده است.
 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    2 0
    تا آخر شعر را چاپ می کردید تا ببینیم نسیم شمال چه نتیجه ای می خواسته بگیره.
  • بدون نام MY ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    1 0
    یعنی اون زمان پ ن پ مد نشده بوده؟