یک پیش‌بینی عجیب از قیمت ارز/ قیمت دلار تا پایان سال به چه عددی می‌رسد؟

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤالی در مورد پیش‌بینی‌های جدید این سازمان گفت: براساس مدل‌سازی جدیدی که براساس شرایط کنونی انجام شده است، نرخ ارز در سال ۱۴۰۲، حداکثر ۵۲ هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد جعفری در خصوص گزارش غیررسمی سازمان برنامه و بودجه که برای سال ۱۴۰۶ پیش‌بینی‌های نامتعارف برای نرخ ارز مطرح کرده بود، به تازگی گفته است: این گزارش براساس یک مدل‌سازی در سال ۱۳۹۹ انجام شده بود اما باید توجه داشت که این گزارش براساس سناریوی فروش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت تدوین شده بود و با تغییر این فروض نتیجه تغییر پیدا کرد.

وی با تأکید بر اینکه فرض این گزارش فروش تنها روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت بود، گفت: این میزان فروش کمترین رقم فروش نفت طی سال‌های اخیر است که در سال ۱۳۹۹ رخ داد، طبیعتاً با تغییر این فروش پیش‌بینی‌ها تغییر پیدا خواهد کرد. در زمان حاضر مجموع فروش نفت و میعانات نزدیک ۲ میلیون بشکه در روز است، بنابراین با توجه به این میزان صادرات نفت و میعانات گازی پیش‌بینی‌ها متفاوت خواهد شد.

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤالی در مورد پیش‌بینی‌های جدید این سازمان گفت: براساس مدل‌سازی جدیدی که براساس شرایط کنونی انجام شده است، نرخ ارز در سال ۱۴۰۲، حداکثر ۵۲ هزار تومان است. خروجی مدل تهیه‌شده نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۶، قیمت ارز یک‌سوم نرخ گزارش قبلی خواهد بود، البته یک ضریب خطای حدود ۵درصدی را نیز باید در این خصوص در نظر گرفت.

وی گفت: باید در نظر داشت که این محاسبات با ادامه شرایط کنونی تحریم ولیکن افزایش بهره‌وری و اجرای الزامات رشد ۸درصدی و مهار تورم انجام شده است.

مشروح‌گزارش درباره وضعیت بازار ارز را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1788853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 38
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    37 11
    آره آقا خیلی عجیبه . صحبت از تورم سه رقمی و قیمت دلار بالای صدهزار تومان است .! البته پیش بینی هواشناسی اینه که امسال دیگر نوروز هم نخواهیم داشت !!!!
  • شریفی IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    40 6
    بزک نمیر بهار میاد خربره و خیار میاد.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    39 5
    محاسباتتون اشتباهه
  • علی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    38 4
    پس با این برآورد که فروش ۲۰۰هزاری به ۲میلیون رسیده،طبق مفروضات شما نرخ ارز باید به یک دهم برسدچون درآمد نفتی ۱۰برابر پیش بینی رسیده...
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    22 6
    با احتساب قیمت اول سال دلار یعنی ۵۰ تومان و تورم فعلی ۵۰٪ که قیمت چیز را بالا برده دلار به ۷۵هزارتومن خواهدرسید
  • KOOROSH IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    25 3
    ای خدا تا به کی باید به این تحلیلهای آبکمی و بدون پشتوانه که 99% آنها غلط از آب در می آیند گوش کرد! دریغ از یک تحلیل دقیق و علمی که ضریب خطای آن کمتر از 20% باشد. عزیز دل برادر در فاصله یک سال و نیم قیمت ارز دوبرابر و حتی بیشتر شد. الان چه حادثه خاص یا پیشرفت شگفت انگیز رخ داده کع اینطور پی بینی میکنید؟ رشد اقتصادی 8%!!!! با کدام سرمایه گذاری؟؟ فقط با رشد فروش نفت به چین؟ سرمایه ها در حال فرار از کشور و همسایه در حال رشد و دنیا در حال پیشرفت و ما فقط در حال تماشا و .......
  • فرراد IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    38 3
    با کمال احترام خدمت ریاست برنامه و بودجه اگر دلار در همین محدوده ۵۲ هزار تومان باقی ماند و بالاتر نرفت حق دارید نامزد جایزه نوبل در اقتصاد شوید ولی اگر برعکسش اتفاق افتاد یعنی دلار بالای ۶۰ هزار تومان خواهش میکنم به یک روستای دورافتاده بروید و برای گوسفندان برنامه ریزی کنید البته نه یک گله ۱۰۰ تایی بلکه ۱۰ تا گوسفند ببینم میتونید اونجا هم به جای گوشت و لبنیات گوسفند صادر نکنید ...خارج از طنز واقعا این کار را کنید چون از یک آدم بیسواد بدون هیچ پیش بینی درست از قیمت نفت شرایط تحریم و هزار آیتم دیگر مثل سلامت حاکمان و فرزندان سیری به نظر من در خوشبینانه ترین حالت دلار بالای ۶۰ هزار تومان هم رقم بسیار پایینی است ...فعلا کسری بودجه را با مالیات ادامه بدید
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    5 45
    دقیقا دلار رشدش تمام شد اونایی خرید کردن بیلاخ
  • جواد IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    32 6
    فرقی نمیکند که چی داریم و چقدر صادرات داریم و یا چقدر ثروتمند هستیم. ما مردم چون مدیران و مسئولان بدون برنامه در کشور زیاد داریم در ایران روی خوش نمیبینیم
  • ناشناس IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    36 1
    این همه اقتصاددان در دولت از پس قیمت مرغ برنمیان این اگه پیشرفت نیست پس چی هست