از امام حسین تا آزادی؛ برگزاری جشن در سیاسی‌ترین خیابان‌های تهران/ فرق می‌کند مردم برگزارکننده باشند یا نهادهای دولتی

یک جامعه‌شناس می‌گوید: «جشن‌های ملی همه شهروندان ایرانی را فارغ از دین، زبان و قومیت در بر می‌گیرد، اما جشن‌های مذهبی صرفاً اختصاص به دینداران دارد. »

مستوره برادران نصیری: جمعه گذشته، با فراخوان و اعلام قبلی، جشن عید غدیر در حد فاصل میدان امام حسین تا میدان آزادی مفصل برگزار شد. ترافیک و شلوغی و زباله در معابر بهانه‌ای بود تا برخی‌ها برگزاری چنین جشنی را مخل آسایش شهروندان تهرانی خصوصا کسانی که در این خیابان‌ها ساکن بودند، فراهم کند. علاوه بر این، بحث‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت که نسبت به سیاسی بودن این جشن‌ها و مباحثی نظیر مقایسه حضور مردم در اعتراضات به عنوان مخالفان سیاست‌های کلی کشور و حاضر بودن شهروندان در چنین مراسمی به میزبانی نهادهای دولتی و یا نزدیک به دولت نیز شکل گرفت.

حالا چند روز بعد از این مراسم سراغ مهدی قوامی‌پور، جامعه‌شناس شهری رفته‌ایم تا از منظر اجتماعات شهری و سیاسی نگاه دیگری به این موضوع داشته باشیم. این جامعه‌شناس نسبت به انتخاب مسیر این جشن، نحوه برگزاری و حضور مردم، نگاه متفاوتی دارد و از سویی معتقد است: «دولت و حاکمیت باید امور مردم را به مردم واگذار کنند و دست از مداخله‌گری در امور فرهنگی بردارند. متاسفانه رویکردی پوزیتیویستی بر مدیریت فرهنگی کشور حاکم است که طبق آن، دستگاه‌های فرهنگی به دنبال «مهندسی اجتماعی» هستند و فکر می‌کنند انسان‌ها چیزی جز قطعات یک ماشین به نام جامعه نیستند که آنها می‌توانند هر گونه که می‌خواهند در آن مداخله کنند. اما نتایج فاجعه‌بار این رویکرد پوزیتیویستی را طی چند دهه اخیر دیدیم و هزینه‌های بالایش را جامعه پرداخته است.»

گفت‌وگو ما با این دکترای جامعه‌شناسی را اینجا بخوانید.

از امام حسین تا آزادی؛ برگزاری جشن در سیاسی‌ترین خیابان‌های تهران/ فرق می‌کند مردم برگزارکننده باشند یا نهادهای دولتی

جشن ده کیلومتری عید غدیر برگزار شد؛ انتقادات زیادی به این جشن وارد شده است، از جمله بحث ترافیک و زباله‌های تولید شده. سوال این است، اساساً مگر امکان برگزاری چنین جشن‌هایی بدون ترافیک و مشکلات مشابه، امکان‌پذیر است؟ کارناوال‌های جهانی چه طور برگزار می‌شود؟


برای پاسخ به پرسش باید چند نکته را در نظر بگیریم. مسئله اول این است که ما چه تصویر و تصوری از خیابان داریم؟ لینچ معتقد بود که مسیرها(خیابان‌ها، پیاده‌روها و کانال‌ها) از جمله مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده و سازنده تصویر ذهنی شهروندان هستند.

در واقع، خیابان صرفاً برای تسهیل رفت و آمد و حمل و نقل و اشتیاق سریع‌تر رسیدن به مقصد پدید نیامده، بلکه همواره به مثابه فضایی برای تفریح و گذران اوقات فراغت نیز بوده است؛ جایی که هویت افراد در آن آشکار می‌شود و فرهنگ مجال بروز و ظهور می‌یابد، یا به تعبیر «ری اولدنبرگ» به مثابه مکان سوم که برخلاف مکان اول (خانه) و مکان دوم (محل کار) زاده شد تا شهروندان در این فضا، سبک زندگی خود را به نمایش بگذارند. از این منظر، امروزه خیابان یکی از مکان‌هایی است که بخش زیادی از زندگی روزمره ما با همه پیچیدگی‌ها و چالش‌هایش در آن جریان دارد. بنابراین، فهم اینکه بخش عمده قدرت و مقاومت در آن و برای سلطه بر آن، به شکلی مستمر در جریان باشد، آسان است. در واقع، قدرت در تلاش برای کنترل فضاهای عمومی، به ویژه خیابان‌ها، درصدد است تا به اشکال خاصی در چارچوب ایدئولوژی مسلط، حضور خود را بر این فضاها تحمیل کند، اما به تعبیر فوکو، هر جا که قدرت هست، مقاومت نیز هست.

در این چارچوب، طی چند دهه اخیر خیابان حد فاصل میدان آزادی تا میدان امام حسین، علاوه بر کارکردهای اجتماعی، یکی از سیاسی‌ترین خیابان‌های تهران و مکانی برای نمایش قدرت و سیطره بر فضاهای عمومی بوده؛ از این رو، اعتراض به مسئله ترافیک، صرفا اعتراض به اخلال در رفت و آمد خودروها نیست، بلکه اعتراض به اشغال فضای شهری توسط قدرت است. نتیجه آنکه، آیا می‌شد یا می‌شود چنین مراسمی با ترافیک کمتر یا با تولید زباله کمتر برگزار شود، پاسخ هر چه باشد، اهمیت درجه اولی خود را از دست می‌دهد.
بخش دوم پرسش شما اشاره به کارناوال‌های جهانی داشت. در کارناوال چنان که باختین می‌گوید تماشاگران بخشی از نمایشی هستند که در جریان است. کاناوال‌ها سویه‌های دیگری نیز دارند که فعلا مد نظر ما نیست. اما همین نکته نشان دهنده جایگاه کارناوال‌ها در فرهنگ عمومی جوامع است. با این مقایسه، برگزاری مراسم دولتی با هر اسم و عنوان و هر ابعادی، حتی با حضور مردم را نمی‌توان با کارناوال مقایسه کرد. در واقع، کارناول‌ها را نهادهای مدنی با مشارکت جمعی برگزار می‌کنند. اما وقتی مراسمی توسط دولت با امکانات و بودجه دولتی برگزار می‌شود؛ انتظارات از آن متفاوت است.

از امام حسین تا آزادی؛ برگزاری جشن در سیاسی‌ترین خیابان‌های تهران/ فرق می‌کند مردم برگزارکننده باشند یا نهادهای دولتی

اگر برگزارکننده چنین جشنی، بخشی از حاکمیت نبود، آیا باز هم چنین انتقاداتی وجود داشت؟


با توجه به توضیحاتی که دادم فکر می‌کنم پاسخ به این پرسش روشن باشد. مسئله این است که انتظارات افراد وابسته به توانمندی نهاد مسئول است. بنابراین، اگر نهادهای مدنی برگزارکننده مراسمی باشند، هم در اندازه و ابعاد برگزاری و هم انتظاراتی که نسبت به تبعات و حواشی آن داریم، نسبت به زمانی که برگزارکننده، یک نهاد حکومتی باشد، کاملاً متفاوت خواهد بود.

آیا اساساً این قبیل جشن‌ها نیاز به حضور حاکمیت دارند؟ اگر پاسخ مثبت است، می‌توان این برداشت را هم داشته باشیم که حاکمیت مشتاق حضور همه آحاد مردم نیست و جامعه هدف خاصی دارد؟

مسئله حضور حاکمیت نیست، بلکه مسئله میزان و نوع حضور است. مثلاً در همه مراسم و مناسک جمعی، تأمین امنیت آنها بر عهده حاکمیت است. پس وقتی از حضور حاکمیت حرف می‌زنیم باید منظور خود را روشن بیان کنیم. در اینجا ما با حضور حاکمیت روبرو نیستیم، بلکه حاکمیت متولی و مسئول تمام ابعاد این گونه مراسم است و این مداخله در واقع چنین مراسمی را به یک مراسم کاملاً حکومتی با اهداف خاص تبدیل می‌کند. قطعاً حاکمیت مشتاق حضور همه آحاد جامعه است. اما اولاً در یک جامعه متکثر، هیچ دلیلی وجود ندارد که همه آحاد یک جامعه در یک مراسم خاص حضور داشته باشند؛ ثانیاً وقتی مراسمی حکومتی برپا می‌شود، قطعاً در پس آن اهداف و جامعه هدف خاصی در نظر گرفته شده است که همه افراد جامعه نمی‌توانند با آن همدلی داشته باشند.

چرا مردم از یک سمت منتقد نبود مراسم و جشن‌های همگانی هستند و از سوی دیگر، منتقد حواشی آن هم می‌شوند؟

در این جا هم لازم است شما حداقل دو نکته را از هم جدا کنید. اول اصل وجود و برگزاری جشن است که یکی از مطالبات اجتماعی مردم است. جشنی که مردم بتوانند هویت خود را در آن به نمایش بگذارند و در واقع با کمترین سانسور به خود اظهاری بپردازند؛ اما در جشن‌ها و مراسم دولتی، شرط اصلی برای حضور و مشارکت، ارائه هویتی است که دستگاه‌های فرهنگی حکومتی مبلغ آن هستند و این با خواست مردم منافات دارد.

در واقع ما با تضاد و تعارض بین هویت واقعی شهروندان و هویتی هستیم که دستگاه‌های فرهنگی حکومتی از نمونه یک شهروند مورد قبول و به اصطلاح طراز حاکمیت، ارائه می‌کنند. این مسئله در مراسمات و جشن‌های حکومتی به شکل زننده‌ای خودنمایی می‌کند، مانند حضور برخی دختران با ظاهر متفاوت در مراسمات حکومتی که گاه و بی‌گاه در رسانه‌ها انعکاس می‌یابد. پس آن چه که مردم می‌خواهند با آن چه حکومت برگزار می‌کند، کاملا متفاوت است. اما نکته دوم، نقد حواشی مراسم و جشن‌هاست. قطعا مردم حق دارند از حاکمیتی که طی بیش از چهار دهه مسئول و متولی برگزاری انواع مراسم و جشن‌های حکومتی بوده، انتظار داشته باشند، حداقل در این زمینه از نظم و انضباط بهتری برخوردار باشند و به گونه‌ای عمل نکنند که باعث آسیب به محیط زیست شهری و سلب آسایش شهروندان شوند.


البته بخشی از مردم هم موافق و شرکت‌کننده این مراسم بودند، و قطعا تجربه خوبی هم داشتند. این نوع مراسم چه طور باید برگزار شود تا عموم مردم استقبال کنند؟


دولت و حاکمیت باید امور مردم را به مردم واگذار کنند و دست از مداخله‌گری در امور فرهنگی بردارند. متاسفانه رویکردی پوزیتیویستی بر مدیریت فرهنگی کشور حاکم است که طبق آن، دستگاه‌های فرهنگی به دنبال «مهندسی اجتماعی» هستند و فکر می‌کنند انسان‌ها چیزی جز قطعات یک ماشین به نام جامعه نیستند که آنها می‌توانند هر گونه که می‌خواهند در آن مداخله کنند. اما نتایج فاجعه‌بار این رویکرد پوزیتیویستی را طی چند دهه اخیر دیدیم و هزینه‌های بالایش را جامعه پرداخته است. دولت و حاکمیت باید به این مداخلات پایان دهد و اجازه بدهد جامعه و نهادهای مدنی متناسب با نیازها، خواست‌ها، مطالبات و تمایلاتش حرکت کند.


برخی معتقدند جشن‌های ملی مانند نوروز و یلدا و چهارشنبه سوری هم باید به همین شکل برگزار شود و در صورت برگزاری استقبال خوبی هم خواهد داشت، ارزیابی شما؟


اولاً حکومت نباید متولی و مسئول برگزاری باشد، بلکه باید بستر و زمینه را برای برگزاری جشن‌ها فراهم کند. ثانیاً چون حاکمیت طی چهار دهه اخیر نسبت به تحمیل ایدئولوژی خود بر مراسم و جشن‌های ملی موفق نبوده، جامعه احساس می‌کند در این جشن‌ها و مراسم‌ها، فرصت و امکان خود بودگی بیشتری دارد. بنابراین، اگر فرصت و امکان برگزاری چنین جشن‌هایی با امکانات کافی وجود داشته باشد، چنانکه در مراسم دینی وجود دارد، قطعاً با استقبال بیشتری روبرو خواهیم بود. همچنین در نظر داشته باشید که جشن‌های ملی همه شهروندان ایرانی را فارغ از دین، زبان و قومیت در بر می‌گیرد، اما جشن‌های مذهبی صرفاً اختصاص به دینداران دارد.

از امام حسین تا آزادی؛ برگزاری جشن در سیاسی‌ترین خیابان‌های تهران/ فرق می‌کند مردم برگزارکننده باشند یا نهادهای دولتی

با توجه به شناختی که از جامعه ایران داریم، چه درباره مراسم مذهبی و چه ملی، آیا مردم نسبت به برگزارکننده دولتی، حالت تدافعی دارند؟


مسئله اصلاً مربوط به جامعه ایران نیست، مردم هر جامعه سالمی از مداخله و حضور پررنگ دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در امور و مسائل فرهنگی و اجتماعی خود، حالت تدافعی دارند. در واقع، دخالت دولت‌ها و دستگاه‌های حاکمیتی در امور جامعه نمی‌تواند بدون اهداف سیاسی حاکمیت و حاکمان باشد و این اهداف الزاماً مطلوب جامعه نیست. پس جامعه حق دارد نسبت به آن حالت تدافعی داشته باشد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1787398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 89
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    چقدر این قماش از یه جشن وشادی برای مردم اینقدر عصبی وخشمگین هستند اصلا قابل درک نیست
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      شما آیا خبر دارید حد فاصل آزادی تا انقلاب چند بیمارستان و اورژانس وجود داره؟؟ وقتی آمبولانس یه مریض بدحال یا یک زن باردار که موقع وضع حملش هست در راه بندانی که شما ایجاد کردید گیر کنه و بیمار یا مادر بمیره ، خونش گردن کی هست؟؟ کجای اینکار با انسانیت و دین و اخلاق سازگار هست؟؟
    • شادی؟ IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      شما عزیز جان شادی ندیدی که رژه رفتن تو اون گرما و کیک و ساندیس برات شادی محسوب میشه
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      بهروز عزیز لطفا قبل از کامنت گذاشتن حداقل متن این خبر رو میخوندی و میدیدی که داره در مورد چی صحبت میکنه و این قدر کورکورانه کامنت نمیذاشتی! شمایی که ادعای مسلمان بودن دارید، این شکل از پیش قضاوت و توهین کردن برخلاف احکام دینی تون هست! اگه متن خبر رو میخونید متوجه میشدید که انگشت اتهام به سمت امثال شما هست که خیابان هارو تصاحب کردید، در واقع حق مردم رو پایمال کردید که بازم برخلاف باورها و قوانین دینی تون هست! در واقع در جایی قرار داریم که عده ای سرشون رو تو برف کردن و ادعای مسلمان واقعی دارند در حالی که طبق همون باورها و احکام دینی شون، شدیدترین ظلم ها و پایمال کردن حقوق انسانی و مردمی رو رقم زدند.
    • محمد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      تو تهران هیچ بیمارستان و درمانگاه و اورژانسی دیگه بجز اطراف خیابان انقلاب وجود نداره که اون مادر باردار فرضی شماها که توی همه راهپیمایی ها و مراسمات نظام می میره رو ببرن اونجا!!!!! همینقدر احمقانه و مضحک هستید.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      همین که از لفظ "این قماش" استفاده کردی نشون میده که چرا ناراحتی وجود داره! هروقت همه مردم یک جامعه با یک چشم نگریسته بشن افرادی مثل جنابعالی هم تربیت میشن تا از کلمات مناسب استفاده کنن!
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      در جواب محمد، یکم قبل از نظر نوشتن فکر کنی بد نیست. طرف وقتی خونه اش در منطقه امام حسین تا آزادی هست، وقتی مریض بشه یا وضع حمل بشه آمبولانس چطوری باید بهش برسه؟؟ یا چطوری باید برسونش به بیمارستان؟؟ اون وقتی میگی مناطق دیگه بیمارستان داره؟؟ چه ربطی داره
    • قاسم IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      همه اینها مخالفان برای هر چیزی یک بهانه‌ای دارند ، حتی اگر درست باشد. یکی به اسم شادی ، نوشته که که توی اون گرما کیک ساندیس برایتان شادی حساب می‌شود!!! آخه امثال شما عشق غربی‌ها ، چه می‌دانید غدیر یعنی چه ؟ آدم ساندیس خور وطنش باشد شرافت دارد به این که جیره خوار آمریکا و انگلیس و نیز وطن فروش باشد. آن یکی تردد آمبولانس و زنان باردار و مریضان مستقر در بیمارستانها را بهانه کرده. چطور در اغتشاشات زن، بی‌قیدی ، بدبختی ، به دستور اربابانتان خیابانها را مسدود می‌کردید و آمبولانس‌ها را به آتش کشیدید و غیره وجدان به اصطلاح انسان دوستانتان خواب بود. فکر جنگیدن با دین و فرهنگ این مردم از سرتان بیرون کنید. حیلی هم خوب بود تا کور شود چشم دشمنان امیرالمومنین علی علیه السلام و اهل بیت آن حضرت
    • نازنین IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      7 32
      بزار اونقدر از این شادی حرص بخورن تا ... ما ک لذتشو بردیم و برای مولا علی هرکاری می کنیم.. هرچی خیر و برکته تو این هیات های مذهبیه و این قماش ک دنبال غذای لاکچری برای سگ هاشون هستند فقط حرف بلدن و خیرشون باحدی نمیرسه.. بزار حرص بخورند چون دستشون ب جایی بند نیست..خخخخ
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      17 1
      مسئله اصلاً مربوط به جامعه ایران نیست، مردم هر جامعه سالمی از مداخله و حضور پررنگ دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در امور و مسائل فرهنگی و اجتماعی خود، حالت تدافعی دارند.
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      22 5
      در جواب اقای قاسم می گم . به نظرتون حضرت علی با چنین جشن هایی که بعداز پایانش کل شهر پر از زباله در معابر می شه و باید پاکبانهای عزیزمون تا صبح همه اونها رو جمع کنن موافق هست . متاسفم برای مردمی که به اسم مسلمان و دوستدار علی هستند و در عمل هیچ
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      0 11
      خوب اینا هم زمان شلوغی ها یه دفعه یاد مریض و زن بدحال میفتن فقط فرقش اینکه اون زمان قطعا حق با این‌است ولی موقع شادی و جشن اگه طرف تو ترافیک بمیره به جهنم
  • حمید کرمی کارشناس ارشد اقتصاد ومدیریت IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    وقتی مراسم دولتی باشد انسان فکر می کند که عروسکی بیش نیست . لذا استقبال نمی شود ....
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      26 98
      همان روز هم در شهر زوریخ یک فستیوال بزرگ بود و همه مشکلات ترافیک و .... رو داشته ضمنا از قبل اطلاع رسانی هم شده بود ولی به نظرم این حرف ها فقط بهانه است مخالف ها از یه چیز دیگه براشفته هستند .....
    • قاسم IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      جناب امیر آقای کارشناس تو چه کارشناسی هستی که ندیده قضاوت میکنی!!؟؟ می‌رفتی و عینک بدبینی خود را کنار می‌گذاشتی بعد می‌دیدی که با اون حضور گسترده مردمی این جشن مردمی بود و یا دولتی. ایرادی نشده ، در آینده‌ای نه چندان دور راهپیمایی اربعین را خواهی دید هر چند که فکر نمیکنم تا آن موقع هم عینک بدبینی را از چشم خود بردارید چون دکترهایی ( اربابان آمریکایی و اروپایی) که این عینک‌ها تجویز نمودند اجازه برداشتن آن را بدهند.
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      من رفتم و ب عشق مولا علی رفتم .. حزب اللهی هم نیستم
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      25 4
      قاسم جان اربعین هم حکومتی برگزار میشه با پول مردم و بین المال میرن مفت مسافرت و تفریح و زیارت اگر راست میگید با هزینه از جیب مبارک برو کربلا دمتم گرم
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    همین که می بینیم به رغم این نمایش های خیابانی از جشن های دولتی برای سیاسی ترین مناسبت های مذهبی دینداری رو به افول است نشانه آن که دانسته یا نادانسته سرگرم قربانی کردن نهاد دیدن در پای نهاد سیاست برای حفظ قدرت هستند.
    • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      12 0
      به نظر من بیشتر دانسته است تا نا دانسته.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    یاد کلیپ آن تمثیل آقای قرائتی و مقایسه شل بودن بوسه عاشقانه غربی ها در مکان های عمومی و سفت بودن بوسه مادربزرگ ها افتادم که البته قیاسی مع الفارق با گزاره های اشتباه بود. حالا حکایت این جشن های به ظاهر مذهبی و به شدت سیاسی چه در غدیر یا نیمه شعبان چه در عزاداری های محرم است که مقایسه می کنم با آنچه که در دهه شصت می دیدم ذزه ای حس و حال خالصانه آنها را ندارد و در هیچکدام هم شرکت نمی کنم حتی در حد برداشتن لیوانی شربت کنار خیابان مگر گاهی که سفره بی ریای گشوده مقابل خانه ای را می بینم که میزی گذاشته و بی پیرایه و عاشقانه سرگرم پذیرایی از رهگذران هستند و بی اختیار جلو می روم و لیوانی بر می دارم و آدم های آن سوی میز می گویم خدا قبول کند انشاالله
    • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      14 0
      درود بر شما. دقیقا من هم به همین روش عمل میکنم.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    اصلا شما راست میگید و حاکمیت این جشن را برگزار کرد و مردم را به خیابان آورد!!!! اولا از غصه بمیرید در ثانی درود بر حکومتی که چنین توان و پتانسیلی دارد !!!! .پس خفه شید !
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      درک وشخصیت شما وادبیاتتون معرف کامل شماست
    • US ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      بفرمایید تحویل بگیرید !!اینهم نتیجه القای زورکی دولتی مراسم دینی و فرهنگ طرفداران آن !!!
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      بجز فحش دادن و بددهنی چه بهره ای از زندگی برده اید؟
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      خودت بمیر که جماعتی از شما و فرهنگ فشلی که ساختید راحت بشن
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      6 0
      و اذا خاطبهم الجاهلون قالو سلاما . سلام بر شما
    • قاسم IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      19 99
      خیلی خنده‌دار است یکی از حضرات مخالف جشن از آمریکا اظهار نظریه فرموده‌اند. جناب چطور آن مراسماتی که شما میگیرید مثل آن والنتاین کذایی و غیره خوب است ولی این جشن ما بد است ؟ از قدیم گفته‌اند که خر چه داند قیمت نقل و نبات را
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      20 3
      خیلی جو گیر نشو حالا با هزینه از بیت المال و کلی تبلیغات رسانه میلی و ... مگر چند نفر بودید ؟ چند درصد مردم ؟ تو جمع خودتون جمع شدید فکر میکنید زیادید؟ نه بابا اقلیتی هستید که یا صاحب پست و مقام هستید وباید باشید اونجا یا مفت خور
  • عادل IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    وقتی خواهرم از تفاوت نوع برگزاری جشن عید قربان وجشن غدیر ازم پرسید گفتم سیاسیه وسواستفاده و متحیر موند عده ای خبر ندارن که داره.....
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    امور مردم را به خود مردم بسپارید
  • علی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    همیشه در هر جامعه ای یک عده خودبرتربین و خودخواه وجود دارد که فقط خود را می بینند و خود را ادم حساب می کنند مثل این آقای جامعه ناشناس! اینها خود را فقط مردم می دانند نه جزئی از مردم! حرف های این آقای باصطلاح جامعه از ناشناختن جامعه مسلمان ایرانی
    • ماهان IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      86 8
      مگه مریض بد حال روز جمعه شنبه می شناسه ؟مگه آتش سوزی رو تعطیل و غیر تعطیل داره؟آیت الله مرعشی تنها مرجع تقلیدی بود که حج نرفت گفت وقتی زن باردار به علت نبود بیمارستان در قم بچه اش رو از دست می ده حج واجب نیست! پولش رو داد بیمارستان ساخت !این که دیگه واجب نیست جشنه!
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    حالا ترافیک را بهانه کرده اید؟ روز جمعه که تعطیل است.ناراحتی تان از جای دیگر است.
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      35 2
      مسیر دو دقیقه ای رو یک ساعت و نیم توی ترافیک بودن در روز تعطیل بهانه است ؟جوجه کباب و بستنی و آش و کیک ساندیس نمی دادن چند نفرتون می رفتید ؟ دینداری یعنی کرامت و عزت نفس داشتن نه بازیچه سیاست و خودنمایی بقیه شدن !عشق به مولا داشتن یعنی بلند شی تو این وانفسای مشکلات مردم دست یه نفر رو بگیری نه توصف وایستی برای شکم به قیمت مردم آزاری
  • مصلح IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    خواهشا این گرد همایی رو سیاسی نکنید و به خودتون نگیرید مردم به دولت اعتراض دارن ولی پای اهل بیت هستن پس خواهشا جناحی که اینا طرفدار فلان جناح هستن واز این دست حرفا نکنید
  • رحمت الله خسروی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    مردم اگر امده بودن فقط وفقط برا خوردنی هاش امدن بقول خودتون موکب ها که حکومت تحت عنوان مردم پولش را میده غیر نوروز همه چشنها مذهبی است وبه زور حکومت تشکیل میدن ومردم هم ازعاشورا گرفته تاهمین غدیر برا خوردنی واشامیدنی مجانی میایند
  • ناشناس IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    ای کاش هزینه سرسام آور چنین مراسمی رادر اختیار مردم محروم کشور به خصوص مردم محروم سیستان وبلوچستان قرارمیدادند ،تا هم اهل سنتبه این مراسم هااشتیاق بیشتری نشان دهند وهم بود دولت وشهر داری بی جهت هزینه نسود
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      شما از هزینه های میلیونی برای سگ و گربه و سفر به آنتالیات بگذر و بده به مردمی که میگی
  • SE ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    92 10
    نظرات جالبی مطرح می‌شود. همه نظرات را منتشر کنید
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    اون روزهایی که ۵۰ نفر میومدند جلو خودرو ها را میگرفتند و خیابون می بستند و سطل زباله آتیش می زدند ، این اقا نگران اخلال در ارامش و اسایش مردم اون خیابون ها نبود پس.....؟؟؟؟
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      16 1
      خوب شما که میفرمایید کار اونا اشتباه بوده و تعدادی از اونها هم توسط دستگاه قضا مجازات شدند پس چرا شما خودتون همون کار اونها رو مجددا میخواین تکرار کنین?
  • محمود IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    فرض کنیم ، در زمان پیامبریم ، آیا او جواز همچنین کاری را میداد؟!آیا پیامبر اهل زدوبند سیاسی بود؟آیا حضرت علی راضی به اینجور امور بودند،. !؟اگر بود که شهید نمیشدو خلافت بدست معاویه نمی افتاد!؟ اینجور متینگ ها کاملا سیاسی است ،. وروزی بدلیل همین دوری از سنت پیامبر وعلی برچیده ه خواهد شد.،
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    مردم فقط و فقط براي خوردن و بردن ميان كاري به مذهب و جشن ندارند چون گرسنه هستند گرسنه
  • مددجوی کمینه IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    87 10
    بجای گرفتن این جشنها باید حقوق ویارانه مددجویان کمیته وبهزیستی را برابر با بالا رفتن تورم و یا مانند حقوق حدالاقلی تامین اجتماعی اصافه کنند که مشکل این قشر تقربیا حل شود تا افرادی که حدود ۶۰سال و.یابالاتر از آن سن دارند مجبور نشوند دنبال کار بگردند تا بدین وسیله هم بخواهند. آبرویشان حفظ شود وهم.بتوانند مخارج زندگیشان را بپردازند در اینصورت هست.که هم خدا وهم بنده خدا هر دو خوشنود خواهندشد انشالله که مسئولین ودولت همین اندازه که به فکر گرفتن مراسم جشنها هستند بفکر قشر صعیف وناتوان هم باشند و محاسبه کنند که کدام یک میتواند موجب خوشنود خدا وخلق خدا باشد
  • ناشناس IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    مردم دیگر از هر فرصتی برای جمع آوری استفاده میکنن . حتما" ویدئو آن زن را دیدید که چگونه با عجله همه چیز را داخل کیسه اش میریخت .
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    101 9
    سازمان تمام دولتی میسر امام حسین تا آزادی بیش از نیمی از کار کنان در کل کشور حقوق 7 الی هشت میلیون دارند و با بدبختی و شغل دوم به زور زندگی می گذرانند حال این سازمان بیش میلیونها تومان بی حساب وکتاب هزینه پذیرایی و ریخت وپاش کرده کجای دین این را گفته حضرت محمد(ص) یا امام علی (ع) تا کی می خواهید از این کار ها انجام دهید بخدا مردم را دین و اعتقادتشون می زنید بسه
  • ناشناس IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    زباله و ترافیکش به یک طرف، مهمتر پولیه که از بیت المال برای این مانور سیاسی و مناسبتی پرداخت شد، باسن پول میشد با نام مبارک حضرت علی علیه السلام هزینه زندگیه صدها جوان زباله گرد را تامین یا هزینه لوله کشی اب شرب بسیاری از روستاهای سیستان و بلوچستان و.....را پرداخت کرد
  • شهلا IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    حیف و میل کردن سرمایه ملت به اسم جشن و سرگردان کردن مردم در مقابل خیابان‌های بسته
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    82 17
    کدام ازادی؟؟!! دیدید در ان نمایشی که با اینهمه هزینه برگزار کردیدنود درصد بیحجاب بودند.و کارتان بیفایده بود.
    • قاسم IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      1 12
      پس نتیجه میگیریم این جشن مردمی بوده است نه دولتی. چرا که خودتان اعتراف نمودید که حتی بی‌حجابی‌ها هم آمده بودند. تنها روسیاهی برای مخالفان این جشن ماند و بس
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    3 0
    کدام ازادی؟؟!! دیدید در ان نمایشی که با اینهمه هزینه برگزار کردیدنود درصد بیحجاب بودند.و کارتان بیفایده بود.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    93 13
    اولا که با توجه به چینش میز و صندلی و تجهیزات تعداد جمعیت زیاد نبود . دوم اینکه همین تعداد هم نشان داد مردم غذا و تفریح می خواهند نه جنگ ئو دشمنی و ماجرا جویی و غارت بیت المال
    • نازنین IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      4 7
      جمعیت کم بوده پس چرا از اعصاب خوردی اومدی اینجا کامنت میزاری؟ خخخخخ
  • ایرانی مظلوم IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    94 12
    هزار سال از این جشن ها نمیخوام باشه وقتی دیگر هموطنان حق اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و بی عدالتی و تورم رو نداشته باشند؛این جشن رو هم سیاسی کردید .
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    85 8
    به خداوندی خدا قسم ،حد فاصله خونه ما خ هاشمی تا آزادی وخیابونای اطرافش قفل شده بود من که دیسک کمر و گردند دارم سه ساعت ونیم تو ترافیک بودم تا رسیدم خونه راه ده دقیقه ای ،خدا شاهده وقتی اومدم خونه پاهام اندازه بالش باد کرده بود البته ما خودمون رفته بودیم دیدن سادات فامیل تو برگشت تو ترافیک گیر کردیم مردم عین قحطی زده ها هر جا پذیرایی بود عین مور و ملخ از هم بالا می رفتند انگار که تا حالا نخوردند فرهنگ صفر ،واقها باعث تاسفه چه شد اون تمدن چند هزار ساله ایرانی و اسلامی ،جعبه جعبه بستنی می بردند ،فقط برای بخور وببر اومدند
    • قاسم IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      2 11
      بدبخت دروغگوی کم حافظه تو با آن دیسک کمر و گردنت مسیر ده دقیقه‌ای را که احتمالا از خانه تا سرکوچه اتان بوده سه ساعت و نیم به خاطر ترافیک ، طی کرده‌ای!!!؟ غلط نکنم با پت و مت قدم میزدی.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    17 0
    با این جشن سیاسی میخواستن به دنیا نشون بدن مردم از زندگی راضی هستن ،حالا حالاها گرفتاریم .
  • محمدرضا IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    87 12
    یجا نوشته بود 4 میلیون نفر شرکت کردن. حاجی استان تهران و کرج رو هم 16 میلیون نفر جمعیت دارن. یعنی از هر چهار نفر یکیمون تو این خیابونا دنبال کباب بوده؟! :)))
    • CA ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      3 0
      چهار میلیون نه جمعیت راهپیمایی ها بالغ بر چهار میلیارد نفر است
  • غلام احمد غفاری IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    66 9
    اگر صرف معیشت مردم بشود بهتر است الان بیشتر جوانان نمیتوانند ازدواج کنند یا خانه اجاره کنند مجبورندمجرد باشند
  • ناشناس IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    65 13
    کاش این حاکمیت حداقل مراسمات مذهبی و ملی رو برای مردم باقی می‌گذاشت، همین دلخوشی ها رو هم از مردم گرفتند.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    17 69
    فقط می تونم بگم نظریات چنین افرادی چون هیچ نسبتی با واقعیت های اجتماعی ندارند و مبتنی بر داده عینی نیست پشیزی ارزش ندارد. این جماعت فقط بلدن نق بزن و با واژگان قلمبه سلمبه پز بدن. اشکال نداره خوش باشین با همین نشخوارهای نیچه ایتان.
  • مهدی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    خبرآنلاین تخریب جشن غدیر برات سنگین تموم میشه صبر نهاد های اطلاعاتی را آزمایش نکنید
  • محمد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    9 132
    خبرآنلاین فکر کردی مملکت بی صاحبه که جشنی با مجوز شورای امنیت ملی را تخریب کنی؟ یک کاری می‌کنیم دیگه جرئت چنین غلطی نکنی
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    7 63
    مولا علی ع عشق همه مردم است حکومت دیندار و کافر میکند حب علی ع در دلها طبق آیه ۹۶ مریم ،خدا نهاده است و البته ایمان پدر و مادرهاهم ثاثیر گذار است اما دو انتقاد که اول در مورد راه بندان و دیگری بی فرهنگی زباله در کف خیابان باید مدیریت شود ولی جشن دینی که ملی شود عالیست
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    16 99
    این جشن اتفاقا با مشارکت مردم و مساجد برگزار شد و کاملا مدنی بود. این جماعت خود روشنفکرپندار چند وقت دیگه با هیئت های عزاداری محرم نیز مخالفت خواهند کرد با این که کاملا مردمی هست.
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      1 0
      از صد روز پیش بیلبوردهاش تو خیابون بود تلوزیون خودشو کشت اینقدر تبلیغ کرد نصف تهادهای حکومتی زیر تلبیغاتش اسم شون بود کل نیروهای شهرداری و انتظامی تا پاسی از شب بلکه تا خود صبح آماده باش و ماموریت بودن مردمی ؟؟؟؟مدنی ؟؟؟؟؟
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      18 0
      از صد روز پیش بیلبوردهاش تو خیابون بود تلوزیون خودشو کشت اینقدر تبلیغ کرد نصف تهادهای حکومتی زیر تلبیغاتش اسم شون بود کل نیروهای شهرداری و انتظامی تا پاسی از شب بلکه تا خود صبح آماده باش و ماموریت بودن مردمی ؟؟؟؟مدنی ؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    68 12
    والا سال پیش شرکت کردیم جز زد و خورد سر گرفتن غذا چیزی نبود
  • سارا IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    بابا هم کیش های شما تو ترکیه ؟ تایلند هستند ؟ بعدش،چطوری تو اغتشاشات که شیشه و آتیش میزدن همه جارو این قماش ضد دین نگران نبودند؟؟ الحق که مزدور هستید ولی کور خوندید هرکه با آل علی،درافتاد ورافتاد
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    70 13
    معیار دینداری حکومت برپایی جشن مذهبی و ساختن مسجد و حسینیه نیست. معیار جاری بودن قوانین دین اول در بدنه حکومت و بعد در جامعه هست. هر چقدر هم راهپیمایی اربعین و شادپیمایی غدیر عظیم باشه تا هر روز خبر دزدی و اختلاس و زد و بند در حکومت و فقر و فلاکت و بیچارگی مردم باشه، حکومت، حکومت اسلامی نیست. حالا شما سر تمام زنان چادر کنید و محاسن همه مردان رو بلند و اعیاد و ایام دینی رو با دبدبه و کبکبه برگزار کنید. اگر حکومت اینطور اسلامی میشد که داعش و طالبان عین حکومت الله بودن!!!
  • حمیدرضا IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    19 98
    اینکه رویکرد خبر انلاین ضد دین و اسلام هست شکی نیست ولی اینهمه وقاحت و دشمنی با یک جشن دینی که اینهمه از آن استقبال شده و تفسیرهای عجیب و غریب نشان از بغض همیشگی این گردانندگان این سایت است. و در جواب کسانی که نظرات مخالف با این جشن دادند عرض می کنم یا اعتقادی به دین و اهل بیت ندارید که در آن صورت مشخص است که چرا مخالف هستید ولی اگر اعتقاد دارید بدانید جماعتی که شهید علی وردی ها را با قساوت قلب شهید کردند دشمن برگزاری مناسک دینی هستتد وگرنه در این جشن اگر هزینه هم شده برای تبلیغ دین و اهل بیت بوده و سر این سفره مردم آمدند نه غارتگران بیت المال که اتفافا بیستر آنها از دوستان همین سابت خبرانلاین و طرفدارانش هستند
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    سوزش روشنفکرنماها
    • قاسم IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      4 11
      آن هم چه سوزشی!!!؟ سوزش تا فی خالدان هم خودشان سوختند و هم اربابان غربی و اروپایی آنها تازه سوزش مراسم راهپیمایی اربعین حسینی هم مانده.
  • شاغلام IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    22 95
    یک جشن در این ابعاد در جهان نشون بدید که دولت کمک انتظامی نکرده باشه اول دوم اونایی که گیر به مکان میدن به دلیل بیمارستان :))) توقع دارن بیابونای تهران قم برگزار کنن ؟ در اغتشاشات بیمارستانا تعطیل بودن که هیچ جامعه شناشی حرف نزده ؟ سوما چهارم آبو بریز اونجا که میسوزه :))
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    جانم ب مولا علی ک دشمنات جاهل هستند و فکر میکنند با این حرفا میتونند از عشق ب شما کم کنند.. اربعین چطور؟ اونجا چرا میلیونی میروند؟ تشیع حاج قاسم چطور؟ هیات ها چطور؟ از هر قشری میاد..
  • کوروش IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    6 11
    از حرص خوردن ی مشت آلبانی نشین و منافق ک دستشون هم بجایی بند نیست لذت میبریم.. اگه جمعیت کم بوده پس چرا اینقدر حرص میخورید.. میزان حرص خوردنتون نشان از موفق بودن برنامه داره..خخخخخخخ
  • علیرضا IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    9 1
    حضرت علی اونقدر بزرگ بوده و هستن که نیاز به اینجور مراسم ها ندارند. هرچند انجام این مراسم ها اشکالی هم نداره. ولی خب این حجم از انواع خوردنی ها و ... آدمو وسوسه میکنه بیاد و یه فیضی ببره. به خصوص با این گرانی ها که دیگه یه بستنی هم واسه بچه نمیشه خرید. ما که تهران نبودیم و نرفتیم. ولی خب اگه نصف این هزینه هم جای دیگه خرج میشد غنیمت بود.
  • صادق IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    2 11
    تو دنیا برگزاری چنین جشن هایی بی سابقه است احسنت به بر گزار کنندگان جشن غدیر خسته نباشید اجر شما با آقا و مولایمان امیر المومنین علی ابن ابی طالب علیه سلام
  • فرهاد IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    10 1
    ایا میزارند ی عده خاص از مردم عادی هم جشنهای خیابانی بگیرن؟بعیده.اما خود حضرات هر کاری بخوان میکنن
  • علی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    2 5
    در کل خبر آنلاین جشن غدیر بود البته در مذهب ما هم می دونید معیار چی هست که حب علی ع
  • مهدی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    2 15
    خبر آنلاین واقعا برات متاسفم میدونم که نظر منو نمی گذاری چرا شما از خوشحالی مردم ناراحتید سزای شما به امیرالمومنین علی علیه السلام
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    1 0
    سلام. مسوول محترم بخش اجتماعی/ شهری خبر آنلاین، بعد از 4 روز فیل موش زایید؟؟؟!!! اگه واقعا رویکرد علمی به جامعه و شهر داری، بهتره معانی این رویداد را در زمینه و بافت فرهنگی جامعه ایرانی بررسی، درک و واکاوی کنی. رویکر خبرآنلاین در این مطلب و ...، تکرار منفی بافی، ایرادگیری، برچسب زنی و نفرت پراکنی به نظر می رسد تا نقد منصفانه جامعه شناسانه. خبرآنلاین، رسانه ها و افرادی با رویکردهای موصوف، حتی ظاهرسازی با عناوین دانشگاهی و علمی را برای توجیه ذهنی و موجه سازی مخالف خوانی خود به کار می برند. به عنوان نمونه تناقضات؛ چطور می شود فردی با ادعای جامعه شناسی فقط به دنبال انگ زدن، نیت خوانی،... و تعبیرهای شخصی از یک رویداد عینی فرهنگی باشد؟؟؟!!! نگاه صادقانه از منظر جامعه شناسی به دنبال دو قطبی سازی یک رویداد رفیع دارای منزلت مرکب با مراسمی نظیر چهارشنبه سوری و... به دنبال روند چالش آفرینی نمی رود.
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    5 6
    خبرآنلاین گشتی بالاخره یک کارشناس جامعه شناس پیدا کردی
  • محمد IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    2 15
    نادیده گرفتن یک کار مردمی و فرهنگی و شادی مردمی که به عشق عید غدیر اومده بودن ، فقط بازی سیاسی رسانه ای هست برای کوچک و حقیر جلوه دادن کار طرف مقابل، این حجم از پذیرایی رو مردم انجام دادن در غالب موکب و هیئت های مذهبی، طبیعتا این جشن قدمت زیادی نداره و عیب هایی داره ولی دوستانی که به فکر زباله و بیمارستان هستن چرا وقتی اعتراضات سال قبل بود به فکر زباله و بیمارستان نبودن؟؟
  • حسین محمدی IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    2 20
    ازنهادها ومراکزی که دربرگزاری این جشن بزرگ همکاری کردند کمال تشکر را دارم اف بر کسانی که بهر اسمی اعم از جامعه شناس وغیره فقط دنبال بهانه گیری وایرادات دشمن پسند میگردند
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    15 3
    چرا خیلی تفاوت داره ؛ مردم دیگه از این کارا بیزارن .
  • فاطمه IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    18 3
    نکته کلیدی متن بالا این بود: دخالت دولت‌ها و دستگاه‌های حاکمیتی در امور جامعه نمی‌تواند بدون اهداف سیاسی حاکمیت و حاکمان باشد و این اهداف الزاماً مطلوب جامعه نیست. پس جامعه حق دارد نسبت به آن حالت تدافعی داشته باشد. پس متوجه باشید که خشم بخشی از مردم نسبت به این مراسم، کاملا منطقی هست و این رو باید بپذیرید که همه مثل هم فکر نمی کنند