به گفته مدیر مجمع ملی صنایع دستی، 1200 کارگاه سنتی در آستانه تعطیلی اند

امید سلیمی بنی: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و پرداخت نشدن 30 درصد از درآمد حاصل از اجرای این قانون به صنایع، گریبان صنایع دستی را هم گرفته است. اینطور که کارشناسان می گویند طی تحقیقات میدانی متوجه شده اند 1200 کارگاه صنایع دستی که در رشته های سفال، شیشه و سرامیک فعالیت می کنند، در آستانه ورشکستگی هستند. کارشناسان معتقدند این کارگاه‌ها به دلیل عدم پرداخت و تامین تعرفه انرژی و سوخت در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.
مدیر مجمع ملی هنرمندان صنایع دستی تهران، در این باره می گوید: "در حال حاضر طی بررسی‌های انجام گرفته 1200 کارگاه صنایع دستی در آستانه تعطیلی قرار گرفتند که بیشتر آن‌ها کارگاه‌های نیازمند به سوخت هستند."
حسین بختیاری تاکید می کند: "پس از تصویب حذف یارانه‌ها و تبعات منفی آن در کارگاه‌های صنایع دستی جلسات مختلفی با مسئولان دولتی گذاشته شد که نتیجه‌ای نداشت."
خبرگزاری میراث فرهنگی همچنین گزارش داده تعطیلی کارگاه‌های سنتی سفال در لالجین از توابع استان همدان ادامه دارد. طبق اعلام این خبرگزاری، آمار موجود تا اواخر دهه 60، 600 کارگاه سفالگری سنتی در لالجین فعال بود که هم اکنون از آن تعداد کمتر از 80 کارگاه سنتی، باقی مانده است.
این در حالی است که مقامات صنایع دستی همدان می گویند تعداد پروانه های صادر شده برای کارگاه های صنایع دستی در این استان، نسبت به سال گذشته 44 درصد رشد داشته است.
سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه تعداد پروانه‌های تولید کارگاهی در سال قبل 223 فقره بوده، به میراث آریا گفته: "تعداد پروانه‌های تولید کارگاهی صادر شده در سال 90 تاکنون 44 درصد رشد داشته است."
با این وجود بهجت عباسی معتقد است میزان کل صادرات صنایع‌دستی این استان در مقایسه با سال قبل بسیار کمتر شده است. عباسی می گوید: "صادرات صنایع دستی همدان در سال 90، نسبت به سال گذشته، 32 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که تعداد نمایشگاه‌های برگزار شده در سال جاری نسبت به سال قبل 5 درصد بیشتر شده است."
به بیان دیگر، با وجودی که عرضه محصولات دستی در نمایشگاه های بیشتری صورت گرفته، ولی عملا کارگاه های صنایع دستی همدان، یک سوم توان تولیدی خود را برای صادرات از دست داده اند. موضوعی که به نظر می رسد در ارتباط مستقیم با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دارد. زیرا موعد اجرای این قانون، آذرماه سال گذشته بوده.
مذاکره با دولت فایده ای ندارد
مدیر مجمع ملی هنرمندان صنایع دستی، درباره اختصاص بخشی از درآمد هدفمندی یارانه ها به سهمیه صنایع می گوید مذاکره با دولت، بی نتیجه است.
بختیاری تاکید می کند: "مجمع ملی هنرمندان صنایع دستی در بهمن ماه سال گذشته طی مکاتبه ای با مجلس شورای اسلامی تاکید کرده مذاکرات صورت گرفته با دولت برای حل مشکل سوخت در بخش صنایع‌دستی بی‌نتیجه بوده و ضروری است مجلس در این خصوص اقدام کند."
به گفته این مدیر در حال حاضر کارگاه‌های شاخص شیشه‌گری با 15 درصد ظرفیت کار می‌کنند. این درحالی است که بر اساس معیار و استانداردهای جهانی قادرند تا 200 درصد ظرفیت فعالیت داشته باشند. بنا به اظهارات بختیاری در شرایط فعلی بدون تغییرات حمایت در این بخش نمی‌توان بیش از این فعالیت کرد.
با این حال وی می گوید با مساعدت مجلس، دولت قرار است مساعدت‌هایی را در بخش سوخت و انرژی صنایع‌دستی انجام دهد و این کارگاه‌ها در بخش صنایع قرار گیرند. ولی مسئله اینجاست که دولت برای پرداخت سهم 30 درصدی صنایع از درآمد هدفمندی یارانه ها، تاکنون قدمی برنداشته است.
مدیر مجمع ملی هنرمندان صنایع دستی تاکید می کند آنچه این صنایع امروز نیاز دارند، کمک‌های دولتی و اقدامات حمایتی است و گرنه ورشکستگی در انتظار صنایع دستی است.
45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ugd IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    2 1
    این مسئله کاری به هدفمندی یارانه ها نداره ، اگه مدیران نالایق این کشور زیر ساخت های جذب توریست را فراهم میکردند الان بهترین و سود اورترین صنعت همین صنایع دستی بود . چون که صنایع دستی ایران در دنیا حرف اول را میزنه فقط و فقط توریست باید بیاد که با این شرایط توریست ... نمیاد