۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۶

محمد عباسی

روایت شده که در روستایی سر گاو در خمره گیر کرد. صاحب گاو و صاحب خمره هر دو نگران و امیدوار سراغ کدخدا رفتند تا مگر به لطف هوش سرشارش گره از کار آنها باز کند.
کدخدا بعد از بررسی جوانب کار رو به آنها کرد و گفت «راه حل مشکل ساده است، سر گاو را ببرید...»
روستاییان چنان که امر شده بود اقدام کردند، ولی سر گاو داخل خمره افتاد.
کدخدا در پاسخ به سوال انان که کدخدا اکنون چه کنیم، گفت «خوب خمره را بشکنید.»
در پایان این ماجرا روستاییان شاهد گریه کدخدا بودند. علت را که جویا شدند کدخدا با غصه فراوان گفت: «من نمی دانم شما بعد از من چگونه مشکلات خود را حل خواهید کرد.»
حکایت بازار تخم مرغ ایران این روزها شباهت زیادی به راه حل کدخدای معروف دارد و به نظر می رسد که قرار است این سبک مدیریت یک الگوی رفتاری در سطوح مختلف مدیریت اقتصاد کشور باشد.
سال گذشته به علت بیماری بخش قابل توجهی از ظرفیت بالقوه تولید تخم مرغ کشور به بالفعل تبدیل نشد.
همزمان باشروع روند افزایشی قیمت بحث واردات از کشورهای مختلف ازجمله ترکیه و چین مطرح شد.
مسئولان تعاونی های مرتبط با مرغ داران اعلام کردندکه واسطه ها قیمت را بالاتراز حد متعارف رسانده اند و مقصر آنها هستند.
علت بخشی از افزایش سطح قمیت ها، اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها اعلام شد و گفته شد باید نسبت به پرداخت منابع مالی جبرانی توجه شود.
پس از چند روز از مطرح شدن بحث واردات و عدم کاهش قیمت تخم مرغ وزارت جهاد کشاورزی به وزارت تازه تاسیس تجارت... اعلام کرد که مهلت 25 روزه برای رفع کمبود در بازار نیاز دارد.
نهادهای مرتبط با دولت توزیع بدون واسطه تخم مرغ را شروع کردند. قیمت ها روند کاهشی به خود گرفت.

زمانی که یک مشکل در حوزه کالاهای مصرفی جامعه مواجه می شود باید به این نکته توجه کرد که مشکلات در یک شب به وجود نیامده اند و حتما پیش زمینه هایی دارند. در کنار ما اولین افرادی نیستیم که به مشکل بر خورد می کنیم و به طور یقین موارد مشابه در کشور یا سایر مناطق جهان بوده است و تنها کمی در مختصات و شرایط آن تغییر ایجاد شده است.
در مدیریت تخم مرغی بخش اقتصادی دولت اتفاقات مدل کدخدا به راحتی قابل رصد کردن است:
با عدم اجرای درست قانون هدفمند کردن یارانه ها بخش تولید با مشکل مواجه می شود. به علت بروز بیماری بخشی از ظرفیت تولید این محصول با مشکل مواجه می شود.
با انجام واردات بخش تولید مورد هجمه قرار می گیرد.
با فشار بر تولید کننده (مهلت 25 روزه) مشخص نیست قرار است ثابت شود که تولید کنندگان تعمدا تولید را متوقف کردند یا قرار است با فشار بر ظرفیت موجود، ساختار را با بهره برداری بی برنامه تخریب کنند.
بحث جدی واردات مطرح می شود، البته باز هم نام چین مطرح است ...
درنهایت دولت مشخصا وارد نظام عرضه و توزیع می شود و ...

اکنون این سوال مطرح است که:
اگر جامعه ما چنین مدیرانی را از دست بدهد چه طور مشکلات خود را حل کند؟
/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 1دوست IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    1 5
    شما کارشناسان که همیشه در حال انتقادین، پیشنهاداتون رو بدین؟آخه خاک تو سر تولید کننده ای که نتونه از نظر اقتصادی محصولی بده به بازار که مصرف کننده رو راضی نگه داره.ای کاش دولت تو همه ی زمینه ها از جمله خودرو هم اینکارارو میکرد.بعضی ها عادت کردن تیشه به ریشه ی این دولت بزنن،آخه مخالفت تا کی؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 2
    اگه یارانه بدهند همه مشکلات از اونه اگه یارانه رو بردارن همه مشکلات از اونه اگه در بازار دخالت بشه رانت و فساد و ... داریم و اگه دخالت نکنیم این وضعه اگه به تولید کننده کمک کنیم تولید حمایتی غیر اقتصادی داریم(مثل خودرو)واگه کمک نکنیم اونا رو ازبین بردیم آخه این تحلیلهای تخم مرغی تاکی
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 1
    بنظر شما اگر واردات نبود تولید کننده ها تخم مرغ را کمتر از 20 هزار تومن وارد بازار می کردند.در برنج و سایر اقلام چنین نبود.؟سود حداقلی در ایران اصلا معنی دارد؟