سال گذشته اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری به صورت هماهنگ و سراسری در 25 فروردین در 32 شهر و 61 حوزه امتحانی برگزار شد و 130 هزار و 900 نفر در 9 گروه و 107 کد رشته در این رقابت بزرگ شرکت کردند .

زهرا تالانی:  پس از اعلام نتایج اولیه در خرداد ماه و معرفی 14 هزار نفر به دانشگاههای مجری تربیت دکتری، مصاحبه های دانشگاهی انجام شد و در نهایت در 23 شهریورماه نتایج نهایی با اعلام پذیرفته شدن 5 هزار و 400 نفر اعلام شد.اما در همان زمان زمزمه هایی درباره مصاحبه ها شنیده شد.
دکتر حسن غفوری فرد رئیس هیئت نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اعتراضات داوطلبان کنکور دکتری به مهر می گوید: چند نکته در امتحان دکتری مورد اعتراض بود. اول اینکه اعلام شد از دروسی سئوال شده که از دروس پایه بوده است در حالی که در دوره دکتری باید از دروس ارشد و سال پایانی کارشناسی سئوال می شد. در واقع این موضوع عنوان شد که افرادی که معرفی شده اند به دانشگاهها بهترین ها از میان این داوطلبان نیستند و دیگر اینکه نقش نمره زبان خیلی پر رنگ دیده شده بود.
وی به این نکته اشاره می کند که این نگرانی وجود داشت که بسیاری از دانشجویان نخبه ای که زبان شان ضعیف بوده قبول نشده اند از همین رو پیشنهاد دادیم که ظرفیت ها را افزایش دهیم تا آنهایی که به دلیل ضعف زبان بیرون مانده اند، وارد شوند در واقع فلسفه افزایش ظرفیت این نکته بود.
پس از افزایش اعتراضات، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ای اعلام کرد اعلام نتایج آزمون دکتری تا ابلاغ نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی متوقف می شود.

 

افزایش ظرفیت
در تیرماه 90 پس از آنکه وزارت علوم موظف به تهیه گزارشی مبنی بر چگونگی برگزاری کنکور دکتری شد، جلسه فوق العاده ای به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و پس از قرائت گزارش وزارت علوم، مقرر شد که ظرفیت پذیرش دکتری از 5 هزار نفر به 10 هزار نفر افزایش یابد.
در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفته شد با توجه به امکانات دانشگاه‌ها و اقبال داوطلبان با وجود اینکه قرار بود در سال تحصیلی 91 - 90، پنج هزار و 600 نفر از میان 130 هزار نفر به دانشگاه راه یابند اما با این مصوبه تعداد ورودی‌های امسال به 10 هزار نفر افزایش پیدا کند. مقرر شد تعداد 14 هزار نفری که برای مصاحبه دعوت شده بودند به 20 هزار نفر افزایش پیدا کند و الزامات مورد نیاز برای این اقدام هم از سوی وزیر علوم به رئیس جمهور اعلام شود.

 

اعتراض
بعد از اعلام نتایج موجی از اعتراضهای دانشجویان شروع شد و بسیاری از آنها اعتراضات خود را با خبرآنلان در میان گذاشتند. جلال طباطبایی  معاون اجرایی سازمان ینجش در گفت وگو با خبرآنلاین به این پرسشها پاسخ و قول داد که تکمیل ظرفیت دکتری تا چند وقت دیگر اعلام می شود.
از طرفی دکتر محمدحسین سرورالدین رئیس سازمان سنجش اعلام کرد که تصمیم گرفتیم یک تجدید نظر در وضعیت مربیان پیمانی داشته باشیم و نمره افرادی که مربی پیمانی هستند دوباره بازبینی ود،اما باز هم این وعده عملی نشد.

 

شاید وقتی پول باشد
دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه هماهنگی با دانشگاهها در این باره می گوید: این امر (افزایش ظرفیت دکتری) با پی‌گیری و برنامه‌ریزی صحیح اعتبارات مورد نیاز قابل وصول است و دانشگاه‌های کشور می‌توانند امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود برای دستیابی این هدف مهم تامین کنند.اما با این حال تاکنون تنها 5400 نفر در دوره دکتری نیمه متمرکز پذیرفته شده اند و هنوز نتایج تکمیل ظرفیت مشخص نشده است.
در حالیکه داوطلبان منتظر مشخص شدن تکمیل ظرفیت هستند مسئولان سازمان سنجش از برگزاری دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری خبر می دهند و داوطلبان برای شرکت در آزمون جدید سردرگم هستند.
47232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شبانه IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    3 0
    یعنی این وسط فقط دانشجویان هستند که سردرگم هستند. خبر آنلاین هم که فقط هر چند وقت یکبار این اخبار رو به لحنهای مختلف میزنه کاش میگفتید از اول افزایش ظرفیت نیست و عده زیادی رو واقعا سر در گم نمیکردید. فقط بیان و یه تاریخ رو مشخص کنن. شرایط رو شفاف بگن. این خیلی سخته؟!؟!؟ اگه هم نمیخوان امسال افزایش ظرفیت داشته باشن بازم رک بگن. این پیچوندن و امروز فردا کردن واسه خیلی ها آزاردهنده شده. نگران اینکه چهره سازمان سنجش نزد دانشجویان بد بشه هم نباشن. به اندازه کافی چهره سازمان بد شده تو این چند وقت!!!! خواهشا نظرم رو ثبت کنید خبرآنلاین.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    3 0
    هیچ مسوولی جوابگوی وعده ها نمی باشد. این شیوه مدیریت وزارت علوم غیر اسلامی و غیر انسانی ست.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    10 0
    کاش مسوولین میفهمیدند که با این وعده ها و عمل نکردن به آنها و یا دیر عمل کردن و عدم اطلاع رسانی دقیق چقدر داوطلبان را از نظر روحی آزار داده ان. من فکر نمیکنم هیچ جای دنیا اینطور باشد.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    3 10
    چه سر در گمی؟!! درس نخوندن قبول نشدن درس میخونن و ان شا الله در آزمون جدید قبول میشن
    • بدون نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
      2 1
      دوست من خواهش میکنم در اظهارنظر کمی منطقی باشید.بر چه مبانی شما فکر میکنید که من درس نخون بودم ،قبول نشدم؟؟؟؟.من رشته جامعه شناسی بودم نزدیک ده هزار صفحه واسه امتحان خوندم دعوت به ممصاحبه شدم 5تا مقاله، تدریس ، مدرک زبان و... داشتم حتی سر مصاحبه گفتن قبولی ولی در کمال ناباوری نتیجه که اومد قبول نشدم!!!!! به نظر شما من درس نخونم؟ کم تلاشم؟چکار باید میکردم که نکردم؟؟
    • بدون نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
      0 1
      دوست عزیز ممکنه اگه شما یه سال دیگه امتحان میدادین نفر اول کنکور دکتری میشدین اما حتما افرادی بودند که ازشما سطحشون بالاتر بوده چرا ماباید همه اش منفی فکر کنیم؟
  • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    11 1
    فردی را میشناسم که تاریخ صدور حکم استخدام مربی پیمانی برای او 5 ماه بعد از زمان ثبت نام آزمون دکتری بوده است. این شخص الان با استفاده از سهمیه مربی در یکی از دانشگاههای بزرگ کشور پذیرفته شده و مشغول تحصیل است. آیا این انصاف است که چنین افرادی جای امثال من را کلی برای قبولی در آزمون زحمت کشیدیم اما سهمیه مربی نداشتیم را بگیرند(من برای هیچ دانشگاهی دعوت به مصاحبه نشدم)
  • علی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    10 0
    سردرگم واژه بسیار کوچکی در مورد داوطلبان اولین آزمون دکتری است که منتظر اعلام نتایج تکمیل ظرفیت هستند. لطفا در گزارش بعدی از واژه هایی مانند گیج، نا امید، خسته، افسرده، به فکر رفتن استفاده نمایید.
  • شبانه IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    1 0
    چرا اینجا که یک سایت خبری است نظرات رو همه پخش نمی کند؟؟!؟!؟! نظر قبلی من که ایرادی از لحاظ اخلاقی نداشت. وقتی سایت خبری ما این کار رو میکنه انتظارمون از سازمان سنجش چیه؟!؟!؟
  • بدون نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    8 0
    10 هزار خانواده بلاتکلیفند . همه روی مصوبه شورای انقلاب فرهنگی حساب کردن . حالا چرا هیچکس پاسخگو نیست . اگر قضیه افزایش ظرفیت منتفی است حداقل خیال ما را راحت کنند تا برای سال بعد آماده بشیم
  • popi IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    0 0
    من یه دانشجوی دکتری سال آخر هستم. باور کنید امسال 2 تا دانشجو به استاد راهنمام دادن که جای اینکه دروس دکتری پاس کنه 2 درس ارشدبه هش داده (استاد) غیره رسمی پاس کنه. تازه یه چیزهایی خونده تو یه دانشگاه نه چندان سطح بالا- حالا استادم گیر کرده اینو چجوری فارغ التحصیل کنه. والا این کار درست نیست که با چند تا درس عمومی در سطح کاردانی و زبان دانشجوی دکتری بگیری.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    2 0
    انتظار به حق داوطلبانی که با وعده مسئولین منتظر تکمیل ظرفیت هستند از رسانه ها پیگیری موضوع از مسئولین است. لطفا دریغ نفرمایید.
  • بدون نام US ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    2 0
    در کشور ما هیچ مسوولی در قبال حرفهای خود احساس مسوولیت نمیکند و به دیگران پاسخگو نیستند. لا اقل در مورد افزایش ظرفیت دکتری و مساله سهمیه مربیان اینطور نشان دادند. خبر آنلاین لطفا به جای سانسور نظرها رسالت رسانه ای خودرا ادا کند و مشکلات این داوطلبان را به مسوولین انعکاس دهد.