واکنش ابوطالبی به حواشی سفر فرحان به ایران/ سه نتیجه‌گیری مهم که باید در نظر داشت

حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رئیس جمهور سابق به حواشی سفیر وزیر خارجه عربستان به ایران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین حمید ابوطالبی نوشت:

اگر اندکی از تغییر اجباری محل مصاحبه‌ی مطبوعاتی وزرای خارجه، که ادامه تحقیرهای دیپلماتیک در همه سطوح از روسیه و…و اینک عربستان است، وتوجیهِ عجیب آن فاصله بگیریم؛ بی‌مناسبت نیست قدری هم به محتوای سفر نظر کنیم. آنگونه که از خبرهای رسمی طرفین و مقایسه آن‌ها برمی‌آید:

دغدغه اصلی طرف ایرانی، توسعه روابط عربستان و اسرائیل است؛ و دغدغه اصلی طرف عربستانی، قدردانیِ «مرحله طلایی» و زمینه‌سازی برای توسعه‌ی روابط دوکشور. لذا یکسو سخن از فاجعه‌آمیز بودن رابطه با اسرائیل می‌راند؛ و سوی دیگر از مرحله طلایی، روابط همه‌جانبه، و برنامه‌های آینده خود سخن می‌گوید!

تحولات روابط ایران و عربستان، از سفر رییس جمهور چین به منطقه و رییس دولت ایران به چین و ضمانت‌های طرف چینی؛ تعجیل های غیر منطقی و سخن‌های عجیب طرف ایرانی و بی‌برنامگی‌ها و…؛ و اخبار این سفر مینمایانند که ایران و عربستان در دو مسیر متفاوت و اهداف نامشترک گام برمی‌دارند؛

چراکه اگر در ایران هم سیاست خارجی متکی برمنافع ملی بود، و صورتی ملّی و نه جناحی داشت؛ میدان و دیپلماسی اینگونه در هم تنیده نبودند؛ برای هر رابطه‌ای، استراتژی خاصی طراحی میشد؛و… در چنین سفر پراهمیتی در شرایط نااستوار خارجی ایران، اصولا بر تصمیمات و برنامه‌ها تاکید میشد،نه اختلافات و…!

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1779445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =