پوتین صبر اوپک را امتحان می‌کند/ قیمت نفت بالا نمی‌رود!

فروش نفت روسیه زیر قیمت بازار به کشورهای چین و هند موجب شده‌است تا کاهش تولید اوپک پلاس بی‌تاثیر شود و قیمت نفت آن طور که باید رشد نکند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در طول سال گذشته، پس از اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه بر بخش انرژی روسیه توسط ایالات متحده و اروپا، این کشور توانسته‌است روابط خود را با غول‌های اقتصادی که به نفت ارزان وابسته‌اند، توسعه دهد. این کشور توانسته بازارهای عظیم هند و چین را به خود جذب کند و در اوایل سال جاری به صادرکننده اصلی نفت خام چین تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

خریداران خودرو بخوانند/ شرط پلاک فعال برای خرید خودرو برای چه کسانی لغو شد؟

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ خردادماه/ بازار پیشروی کرد

با این حال روندی که روسیه پیش گرفته‌است، ممکن است برای اوپک گران تمام شود؛ در نشست اوپک پلاس در اوایل ماه جاری، گزارش شد که مقامات سعودی از رفتار روسیه ناراضی هستند. این سازمان در نشستی در آوریل موافقت کرد که تولید نفت خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و با این حال روسیه همچنان به عرضه مقادیر زیادی نفت با تخفیف به بازار برای حمایت از اقتصاد متزلزل خود و کمک به تلاش های خود در درگیری علیه اوکراین ادامه می‌دهد. این اتفاق در حالی رخ می دهد که گروه کشورهای G۷ سقف ۶۰ دلاری در هر بشکه را بر صادرات نفت روسیه اعمال کرده اند.

کاهش‌های مکرر تولید اوپک در گذشته قیمت‌ها را بالا و بالاتر برده است که به روسیه این امکان را می‌دهد تا قیمت‌های اوپک را برای جذب خریداران و ادامه فروش نفت خام کاهش دهد. هند، چین و چندین کشور دیگر تاکنون تحریم های غرب را نادیده گرفته اند و از این لحظه به عنوان فرصتی برای ذخیره نفت ارزان استفاده کرده اند. این امر باعث شده کشورهای عضو اوپک سهم خود را در بازار از دست بدهند. به عنوان مثال، در دو ماه اول سال، روسیه از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت چین پیشی گرفت و حدود ۱.۹۴ میلیون بشکه در روز به این غول آسیایی نفت ارسال کرد که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۳.۸ درصد افزایش داشت.

پوتین صبر اوپک را امتحان می‌کند/ قیمت نفت بالا نمی‌رود!

در این میان کشورهای عضو اوپک به سرعت در حال از دست دادن اعتماد به روسیه هستند و وزیر انرژی عربستان سعودی گفته است که "از دستیابی اعضای اوپک به اهداف تولید نفت خسته شده است" و به دنبال "شفافیت بیشتر تولید نفت از روسیه" است. تا به امروز، کشورهای عضو، مانند امارات متحده عربی که به دنبال افزایش سطح تولید خود هستند، صبور بوده اند. اما اگر روسیه به کاهش قیمت اوپک ادامه دهد و سهمیه های خود را نادیده بگیرد، می تواند منجر به هرج و مرج در ائتلاف انرژی پایدار شود. علاوه بر این، به دلیل صادرات قوی نفت روسیه، با وجود کاهش تولید اوپک، قیمت نفت کاهش یافته است. این نشان می دهد که روسیه ممکن است در نهایت نیاز به فروش نفت خام خود با ضرر برای حفظ سطح صادرات داشته باشد و این به ضرر سایر اقتصادهای نفتی است.

در همین حال، به نظر می رسد که اوپک نمی تواند بر سر سهمیه های خود به توافق برسد. این گروه و متحدانش در اوایل ماه جاری برای بحث در مورد یک توافق جدید با امکان تعدیل سهمیه های کشورهای عضو ملاقات کردند. در این نشست کاهش تولید تا یک میلیون بشکه در روز برای افزایش قیمت نفت در نظر گرفته شد. اما این ایده به دلیل نگرانی در مورد رشد اقتصاد جهانی و افزایش تقاضای انرژی رد شد.

قیمت نفت در سال‌های اخیر به دلیل همه‌گیری کووید و سال گذشته به دلیل حمله روسیه به اوکراین، بسیار در نوسان بوده است. قیمت نفت برنت پس از آغاز درگیری در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۳۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت و از آن زمان به پایین‌ترین سطح زیر ۷۰ دلار در هر بشکه در مارس امسال رسیده است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1778805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =