حوادث چهارشنبه ایران از نگاه شرق:

قتل به خاطر یک نگاه
شرق: دو متهم که در جنایت‌های جداگانه و به دلیل مسایل جزیی، مرتکب قتل شده بودند، دیروز در دادگاه کیفری استان تهران از خودشان دفاع کردند. یکی از این متهمان به دلیل نگاه یک رهگذر با چاقو او را به قتل رساند و متهم دوم نیز هم‌بندش را در زندان از پادرآورد.
در جلسه نخست عطار به عنوان نماینده دادستان تهران مقابل هیات قضایی شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران ایستاد و در توضیح قتلی که روز پنجم‌مرداد سال 87 در پارک قائم واقع در شهرک ولیعصر رخ داد، گفت: ماموران وقتی از وقوع نزاع در پارک مطلع شدند، به آنجا رفتند و فهمیدند پسر جوانی به نام حسن با چاقو زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافته است. حسن در بیمارستان جان‌باخت و پس از آن ماموران با بازجویی از شاهدان، جوان 21ساله‌ای به نام صادق را بازداشت کردند. او اتهام قتل را قبول کرد و در اعترافاتش گفت: من و دوستانم در پارک قلیان می‌کشیدیم که مقتول در حالی‌که به چشم‌های من خیره شده بود از کنارم رد شد. من عصبانی شدم و او را به زمین انداختم و با چاقو دو ضربه به پایش زدم. نماینده دادستان ادامه داد: «صادق شش نفر از دوستانش را که در نزاع شرکت داشتند، معرفی کرد و آنها نیز دستگیر شدند و اکنون من خواستار مجازات متهمان هستم.»در ادامه اولیای دم مقتول، خواستار صدور حکم قصاص برای متهم اصلی شدند و سپس صادق با ایستادن در جایگاه، اتهامش را رد کرد. او گفت: «روز حادثه وقتی که به پارک رسیدم، درگیری شروع و حسن مجروح شده بود. من فقط با کمک یک عابر، سعی کردم زخم مقتول را ببندم و او را به بیمارستان برسانم.»
متهم در ادامه، اعترافات قبلی‌اش را تکذیب کرد، سایر متهمان نیز حضور در نزاع را نپذیرفتند و به این ترتیب هیات قضات برای صدور رای وارد شور شدند. در پرونده دوم، مرد زندانی به نام اکبر که دوستش را در یک نزاع در هواخوری زندان به قتل رسانده‌بود، از سوی قضات دادگاه کیفری‌ استان تهران به قصاص محکوم شد.
در ابتدای این جلسه ذبیح‌زاده نماینده دادستان تهران در جایگاه‌ حاضر شد و گفت: اکبر دو سال قبل در زندان رجایی‌شهر کرج با یک ضربه چاقو دوستش محمدحسن را که هم‌سلولی‌اش هم بود به قتل رساند. گزارش ماموران زندان نشان می‌دهد، متهم و مقتول از چند روز قبل با هم اختلافاتی داشتند و درنهایت درگیری‌ آنها، روز حادثه در سالن غذاخوری زندان بالا گرفت و متهم با یک ضربه چاقو، محمدحسن را مجروح کرد. مقتول سه روز در بهداری زندان بستری بود و 23تیر سال 88 روی تخت بهداری زندان جان‌باخت.
نماینده‌ دادستان تهران گفت: باتوجه به اینکه مادر مقتول درخواست صدور حکم قصاص کرده‌است، من هم به عنوان نماینده ‌دادستان تهران درخواست صدور حکم قانونی را دارم.
سپس مادر مقتول در جایگاه حاضر شد و گفت درخواست قصاص دارد و حاضر به گذشت نیست.
در ادامه متهم به دفاع از خودش پرداخت. او گفت: من به جرم حمل موادمخدر به زندان محکوم شده‌بودم. محمدحسن هم به جرم ایراد ضرب و جرح در زندان بود. هردوی ما چندین سابقه‌داشتیم و صحبت‌کردن از گذشته‌هایمان باعث شد رابطه دوستانه‌ای با هم برقرار کنیم. محمدحسن خیلی اهل دعوا بود و مرتب پرخاشگری می‌کرد. آن روز هم به من‌ گیر داد و بعد هم فحاشی کرد.
متهم ادامه داد: چندروزی با هم دعوا داشتیم تا اینکه به او گفتم دیگر نمی‌خواهم او را ببینم و خواستم دیگر در سالن غذاخوری نیاید، اما توجهی نکرد و می‌خواست اذیتم کند. روز حادثه بار دیگر به او تذکر دادم و محمدحسن فحاشی کرد و رفت خیلی عصبانی شدم و با چاقو از پشت یک ضربه به او زدم. من قصد نداشتم او را بکشم، فقط می‌خواستم اذیتش کنم تا برای من دردسر درست نکند، اما چاقو به قلبش خورد.
اکبر در ادامه گفت: محمدحسن سه روز در بهداری زندان بستری بود و حالش داشت خوب می‌شد. نمی‌دانم چه شد که فوت کرد.
بعد از دفاعیات متهم و وکیل‌مدافعش هیات قضات شعبه 79 با ریاست قاضی کشکولی وارد شور شدند و متهم را با درخواست اولیای دم به قصاص محکوم کردند.

 

دلایل شیوع مصرف شیشه
وقتی طبقات مختلف اجتماعی را مورد بررسی‌ قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم موادهای محرک مانند شیشه ابتدا به عنوان یک کالای لوکس وارد کشور شد و میان طبقات مرفه جامعه طرفدار پیدا کرد. شیشه از جمله مواد محرکی است که به خاطر مزایای خاصی که دارد، در میان قشر مرفه و دانشجو به‌شدت رونق گرفت. تبلیغات اولیه در مورد شیشه این‌طور بود که وزن را کاهش می‌دهد، حافظه را تقویت می‌کند و قوای جنسی را بالا می‌برد. بنابراین میان دانشجویان و زنان و مردان مرفه بسیار طرفدار پیدا کرد. شیشه که با قیمتی بسیار‌گران وارد بازار شد، به‌غیر از تبلیغات گفته‌‌شده یک مزیت مهم دیگر هم داشت، آن هم اینکه بوی خاصی نداشت. بوی تریاک و موادمخدر سنتی دیگر آنقدر زیاد است که در صورت استفاده، همه اطرافیان و همسایه‌ها متوجه می‌شوند اما شیشه این‌طور نیست و تا وقتی فردی به آن آشنا نباشد، نمی‌تواند بوی آن را تشخیص دهد. بنابراین یک حاشیه امنیت برای فرد معتاد درست می‌کند. مدتی پس از ورود شیشه به بازار به دلیل مزایایی که نسبت به سایر مواد داشت، مصرف آن رونق یافت. پس از آن در جامعه این‌طور جا افتاد که افراد ثروتمند شیشه مصرف می‌کنند، بنابراین جوانان طبقات پایین جامعه هم برای اینکه بتوانند خود را مدرن نشان دهند به سمت شیشه کشیده ‌شدند و در نهایت با بالا رفتن تقاضا لوازم ساخت آن وارد کشور شد و قیمت‌ها پایین آمد به این ترتیب بود که شیشه همه‌گیر شد. البته نباید از این مساله که نشئگی در شیشه بسیار زود و زیاد است، غافل بود. موادمخدر سنتی این‌طور نیست ضمن اینکه استفاده از موادمخدر سنتی وسایل خاصی می‌خواهد و سخت‌تر است در حالی‌که با یک پایپ حتی در خودرو هم می‌توان از شیشه استفاده‌ کرد.
در همه جوامع این‌طور است که کالای لوکس و جدید ابتدا در دسترس افراد مرفه قرار می‌گیرد چراکه آنها به اندازه کافی پول در اختیار دارند و می‌توانند از آن استفاده کنند. درست مثل تلفن همراه که در ابتدا آنقدر ‌گران بود که فقط طبقه ثروتمند می‌توانست از آن استفاده کند و بعد قشر پایین جامعه برای اینکه خود را همپای افراد پروتمند و لوکس نشان دهند، به سمت استفاده از تلفن همراه رفت و آنقدر این کالا زیاد شد که با قیمتی بسیار ارزان در دسترس مردم قرار گرفت. ماده محرک شیشه هم روند را طی کرد بدون اینکه استفاده‌کنندگان از شیشه بدانند این ماده چه خطراتی دارد.
افراد معتاد به شیشه هرگز به این فکر نمی‌کنند که توهم ناشی از استفاده از آن باعث چه جنایاتی می‌شود و آنقدر فرد را خشن می‌کند که حتی می‌توانند دست به قتل و تجاوز بزنند. بسیاری از جوانان برای قوی‌تر کردن میل جنسی خود به سمت شیشه می‌روند اما به خاطر توهم ناشی از آن دست به تجاوز می‌زنند. در حالی‌که موادمخدر سنتی فرد را به جای فعال کردن، بی‌حال می‌کند. بنابراین راهکار برخورد با شیشه آنچه اکنون در حال انجام است، نیست. باید ابتدا لابراتوارها و مواد تولید‌کننده شیشه را در کشور از بین برد. ضمن اینکه برطرف کردن مشکلاتی که جوانان با آن روبه‌رو هستند، می‌تواند در کاهش استفاده از شیشه موثر باشد.


نجات زن راننده از میان آتش
واحد مرکزی خبر: مامور انتظامی آستارا، راننده‌ای را از مرگ نجات داد. فرمانده انتظامی آستارا در این‌باره گفت: ستوان یکم صفری، مامور نیروی انتظامی آستارا شامگاه دوشنبه حین گشت‌زنی در روستای سیبلی، زن راننده‌ای را که خودرواش آتش گرفته بود، نجات داد. سرهنگ نادر خورسند افزود: خودرو این زن که به همراه همسر و فرزندش در جاده آستارا به تالش حرکت می‌کردند، با یکی از مغازه‌های حاشیه جاده برخورد کرد و آتش گرفت. او افزود: راننده که به علت شدت جراحات قادر به خارج‌شدن از خودرو نبود، با کمک مامور نیروی انتظامی از خودرو خارج شد. زن راننده به همراه همسر و فرزندش در یکی از بیمارستان‌های اردبیل بستری شدند و حال عمومی آنها اکنون رضایت‌بخش است.

 

کشف 7/1 تن موادمخدر
فارس: ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر بوشهر بیش از 7/1تن موادمخدر را کشف و ضبط کردند. حجت‌الله نوری، رییس پلیس مبارزه با موادمخدر بوشهر با اعلام این خبر افزود: یک هزار و 797 کیلو و 190 گرم موادمخدر شامل تریاک و حشیش از یک لنج صفاری کشف شد. او گفت: از چهار ماه قبل خبرهایی مبنی بر ترانزیت پیشرفته یک محموله بزرگ موادمخدر در دریا به ما رسیده بود. نوری گفت: با هماهنگی‌ها و رایزنی‌هایی که با فرماندهی صورت گرفته بود این پرونده به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت. این مقام انتظامی استان بوشهر با اشاره به صدور مجوزهای لازم توسط مقامات قضایی ابراز داشت: چون این محموله در دریا ترانزیت شده بود، بنابراین از همکاران دریابانی نیز کمک گرفته و با همکاری آنها نسبت به توقیف این شناور اقدام شد. نوری در تشریح این عملیات اظهار داشت: این محموله از شرق کشور و بر اساس یک سری فعالیت‌های گسترده و زنجیره‌ای وارد شده و به سمت کشورهای حوزه خلیج‌فارس در حرکت بود که ما آن را به سمت آب‌های آزاد هدایت کردیم. او با بیان اینکه این مواد به صورت بسیار ویژه و براساس سیستم‌های پیشرفته‌ای جاسازی شده بود، افزود: با هماهنگی با مرکز و استفاده از سگ‌های موادیاب، لنج مورد نظر شناسایی و موادمخدر موجود در آن کشف شد. نوری ادامه داد: پس از توقیف لنج و بازرسی‌های متعدد، موادمخدر در بدنه لنج شناسایی، کشف و ضبط شد. نوری در ارتباط با قاچاقچیانی که در ارتباط با این پرونده دستگیر شدند، ارزش ریالی موادمخدر کشف شده را حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان عنوان کرد. نوری تصریح کرد: از میزان یک هزار و 797 کیلو و 190 گرم موادمخدر کشف شده، یک هزار و 499 کیلو و 190 گرم حشیش و 298 کیلوگرم تریاک بود که حشیش‌های کشف شده با مارک‌های پاکستان بوده که در بسته‌های مخصوص جاسازی شده بود.

 

دستگیری 5 عضو باند زورگیری
فارس: فرمانده انتظامی شهرستان خرم‌آباد لرستان از دستگیری پنج نفر زورگیر در این شهرستان خبر داد. بهمن پاکزاد گفت: «در پی مراجعه یک نفر به ماموران و اعلام شکایتی مبنی بر اینکه یک دستگاه سواری را به مقصد ترمینال به صورت دربستی کرایه کرده و در طول مسیر، راننده خودرو سه نفر دیگر را به عنوان مسافر سوار و به‌صورت دسته جمعی به زور او را به مکانی دیگر انتقال دادند و دست به سرقت زدند، موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. به گفته شاکی متهمان، او را مورد ضرب و شتم قرار داده و مبلغ هفت‌میلیون ریال وجه نقد، دو عدد انگشتر، یک فقره کارت عابر بانک و کارت شارژ و گوشی تلفن همراه او را به سرقت بردند و متواری شدند.» پاکزاد در ادامه گفت: «باتوجه به اهمیت موضوع تیمی متشکل از ماموران تجسس اطلاعات به اتفاق اکیپی از یگان امداد، با هماهنگی مقام قضایی به محل اعزام شدند و با انجام کارهای اطلاعاتی و تحقیقات گسترده، مخفیگاه متهمان را شناسایی و پنج نفر متهم را در حال استعمال موادمخدر دستگیر کردند.»


کارگاه مبل در آتش سوخت
شرق: یک کارگاه مبل‌سازی طعمه حریق شد و آتش‌نشانان را برای مهار شعله‌ها به تکاپو انداخت. به گزارش روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی تهران ساعت 9:13 دیروز با اعلام رخداد آتش‌سوزی در کارگاه تولید مبل و صندلی در محله مرتضی‌گرد در جنوب غربی بزرگراه آزادگان، ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران امدادگران را راهی محل حادثه کرد. باتوجه به گستردگی دامنه آتش‌سوزی و ایجاد شعله و دود فراوان، آتش‌نشانان دو ایستگاه نیز به عنوان نیروی کمکی، خود را به محل آتش‌سوزی رساندند. رضا یادگاری معاون منطقه پنج عملیات آتش‌نشانی تهران با اشاره به شرایط و موقعیت محلی محله مرتضی‌گرد، خیابان‌های نامنظم آن و وجود کارگاه‌های فراوان که بیشتر آنها غیرمجاز فعالیت می‌کنند، گفت: با وجود همه دشواری‌ها آتش‌نشانان خود را به محل حادثه رساندند و بی‌درنگ عملیات‌شان را برای مهار و جلوگیری از گسترش شعله‌های آتش آغاز کردند. او گفت: آتش‌نشانان همزمان از چند جهت به کانون آتش حمله‌ور و موفق شدند با مهار شعله‌های آتش آن را کاملا خاموش و از رسیدن شعله‌های آتش به کارگاه‌های مجاور و افزایش خسارت مالی پیشگیری کنند. او با بیان اینکه این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی نداشت و به کسی آسیبی نرسید، گفت: اصول ایمنی در این کارگاه رعایت نشده بود. کارشناسان آتش‌نشانی بررسی‌های خود را برای مشخص‌کردن علت رخداد این آتش‌سوزی آغاز کرده‌اند. شواهد موجود و گفته کارگران حاکی از آن است که ایجاد اتصالی در سیم برق و جرقه ناشی از آن باعث رخداد این آتش‌سوزی است.
/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    6 0
    یارو چاقورو از پشت فرو کرده تو قلب طرف بعد می گه نمی دونم چرا مرد؟؟؟!!!!!