گزارش سفر به سه کشور آمریکای لاتین / رئیسی: جوانان ونزوئلایی، به‌شدت علاقمند انقلاب اسلامی بودند

ایسنا نوشت: ئیس‌جمهور گفت: ما ۳۵ سند تفاهم را با سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در حوزه انرژی، صنعت، معدن و نیروگاه و مزیت‌های دیگر برخی کشورهای آمریکای لاتین مثل حوزه زیست فناوری امضاء کردیم. اساس کار این بود که صدور خدمات فنی مهندسی، صادرات محصولات دانش‌بنیان،تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و ایجاد بازارهای جدید را پیگیری کنیم.

  • سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر منطقه‌ای به سه کشور آمریکای لاتین، به ایراد سخنانی در فرودگاه مهرآباد پرداخت.

  • رئیس جمهور گفت: آمریکای لاتین یک منطقه راهبردی است که سالهاست که در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کند و در تاریخ آمریکای لاتین کشورهای بسیاری هستند که در کارنامه‌شان چنددهه مبارزه با نظم کنونی ناعادلانه جهانی دیده می‌شود.

  • وی با تاکید بر اینکه کرد: روحیه مقابله با نظام سلطه در کشورهای آمریکای لاتین و انقلاب اسلامی مشترک است، وجه مشترک بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و عدالت‌جویی و توجه به خواست مردم است که با انقلاب اسلامی هم نسبت دارد.

  • رئیسی تاکید کرد: ما در سیاست خارجی اصل کارمان بر تعادل در ارتباط با همه کشورهای جهان است. هرکسی در هرکجا در دنیا بخواهد با جمهوری اسلامی ارتباط خوب و سازنده و با توجه به منافع دو کشور داشته باشد ما ارتباط خوبی برقرار می‌کنیم.

  • وی تاکید کرد: در آمریکای لاتین کشورهایی که سال‌ها با جمهوری اسلامی ارتباط داشتند اما در دهه گذشته به دلایلی این ارتباطات به صورت فعال نبوده است و در برخی موارد کار با مشکل مواجه شده، لازم بود که بازنگری کنیم و موانع را برطرف و ارتباط با آمریکای لاتین فعال شود.

  • رئیسی ادامه داد: ما ۳۵ سند تفاهم را با سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در حوزه انرژی، صنعت، معدن و نیروگاه و مزیت‌های دیگر برخی کشورهای آمریکای لاتین مثل حوزه زیست فناوری امضاء کردیم. اساس کار این بود که صدور خدمات فنی مهندسی، صادرات محصولات دانش‌بنیان،تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و ایجاد بازارهای جدید را پیگیری کنیم.

  • رییس جمهور خاطر نشان کرد: در زمینه انرژی تفاهم نامه‌هایی در حوزه بالا دستی و پایین دستی منعقد شد که اگر اینها اجرایی شود به دنبال اقداماتی که در این دو سال صورت‌گرفته گام های موثری خواهد بود.
  • وی تصریح کرد: در صنعت تراکتور سازی و خودروسازی در ونزوئلا سرمایه گذاری داشتیم ولی حدود ۹ سال تعطیل و نیمه تعطیل بودند که در راستای احیای کارخانجات در داخل این کارخانجات فعال و احیا شدند. همچنین در خصوص مواد معدنی ذخایر خوبی در آمریکای لاتین موجود است، در حوزه کار دانش بنیان ۵ قرارداد دانش بنیان با بخش خصوصی به ارزش ۹۰‌میلیون دلار منعقد شد.

رئیسی ادامه داد: با کوبا به دلیل توانایی که در حوزه زیست فناوری دارند کارگروهی فعال شد و یکی از بخش‌های مهم فعال‌شده همین بخش است. همچنین در تجارت زمینه ارتباطی خوبی وجود دارد و جمهوری اسلامی باید از آن استقبال کند.

  • رئیس‌جمهور یادآور شد: در سفر به اندونزی هم گفتم اما مطلب من در برخی مراکز فهم نشد یا نخواستند که فهم کنند و آن اینکه گفتم محصولات دانش‌بنیان ما باید صادر شود. در دارو و تجهیزات پزشکی حرف اول را در منطقه می‌زنیم و در جهان حرف برای گفتن داریم و صادرات این تجهیزات ساخت ایران به هر نقطه از جهان افتخار ماست.

  • وی تاکید کرد: در نیروگاه‌سازی هم شرکت مپنا کارهای خوبی انجام دادند و محصولات ارزشمند و قابل‌ ارائه داریم از جمله توربین‌های‌مان که نه‌تنها قابل‌رقابت است بلکه برخی مواردش بالاتر از استاندارد جهانی است. در آمریکای لاتین ما برای این‌ها مشتری داریم و آن‌ها نیروگاه می‌خواهند و می‌توانیم با نیروهای فنی مهندسی خودمان کار نیروگاه‌سازی را در آنجا دنبال کنیم.

  • رئیسی اظهار کرد: ما برای کارهای پیشینان هم ارزش قائلیم، اما در برخی موارد دچار وقفه شدیم که این امر به ما خسارت زد.

  • رئیس‌جمهوری با اشاره به دیدارهایش با روسای جمهوری این کشورها و بازرگانان یادآور شد: همچنین با جوانان ونزوئلایی دیداری داشتم که به شدت به انقلاب اسلامی علاقمند بودند و به شاخصه‌های نظم کنونی جهانی که معتقدیم ناعادلانه است و چشم‌انداز نظم نوین جهانی هم اشاراتی انجام شد.

  • وی افزود: انتظارم از همکاران خودم این است که این سفر برای همه ما مسئولیت دارد تا به صورت جدی تفاهم‌ها و توافق‌ها اجرایی شود. مردم بدانند هر مسافرت و گامی که برمی‌داریم با نگاه به منافع ملی و منافع اقتصادی کشور است.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1778387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =