تامین امنیت غذایی وظیفه حاکمیت و ماموریت وزارت جهاد کشاورزی است

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت:اگر غذای سالم به اندازه نیاز در دسترس همگان قرار بگیرد، آن گاه می‌گوییم که امنیت غذایی حاصل شده است، تامین امنیت غذایی وظیفه حاکمیت و ماموریت وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، عبدالله موموندی در همایش تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تامین نیازهای اساسی مردم یکی از مهم‌ترین وظایف هر حاکمیتی است، اظهار کرد: غذا، پوشاک و مسکن جزو نیازهای اولیه انسان محسوب می‌شود، اگر این نیازها برطرف شود، مسائل دیگر در اولویت قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی کشور افزود: اگر غذای سالم به اندازه نیاز در دسترس همگان قرار بگیرد، آن گاه می‌گوییم که امنیت غذایی حاصل شده است، تامین امنیت غذایی وظیفه حاکمیت و ماموریت وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی پایه اصلی امنیت سیاسی نیز محسوب می‌شود، گفت: سیستم‌های حاکمیتی برای بقا باید به مسئله امنیت غذایی توجه ویژه داشته باشند، امروز کشورها با غذا یکدیگر را تهدید می‌کنند.

موموندی با بیان اینکه برای تضمین امنیت غذایی در کشور نیازمند یک نظام برنامه‌ریزی هستیم، خاطرنشان کرد: در مواقعی از سال در کشور با وفور عرضه برخی محصولات کشاورزی مواجه می‌شویم، همچنین در برهه‌ای با کمبود شدید برخی محصولات و افزایش قیمت آن در بازار مواجه می‌شویم، هر دو مورد یک چالش در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در خصوص سلامت محصولات کشاورزی تردیدهایی وجود دارد، توضیح داد: بنابراین تمامی این مسائل موجب شده تا ضرورت نظام برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی در کشور بیش‌تر از گذشته احساس شود، باید پتانسیل‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور را احصا کنیم تا بدانیم بر اساس نیاز باید چه مقدار محصول تولید کرد.

وی الگوی کشت ملی را در راستای نظام برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی یک ضرورت عنوان کرد و افزود: محصولات کشاورزی بر بستر منابع طبیعی از جمله خاک، هوا، آب و ذخایر ژنتیکی تولید می‌شود و باید از این بسترها نیز محافظت کنیم، امروز بخشی از مشکلات بخش کشاورزی مربوط به تغییرات اقلیمی و بخشی انسان ساخت است، باید قوانین و شیوه رفتار بهره‌برداران در این حوزه اصلاح شود تا تاب‌آوری ما در برابر بحران‌ها و چالش‌ها افزایش پیدا کند.

موموندی با اشاره به اینکه باید یک نگاه ویژه به نیروی انسانی در بخش کشاورزی داشته باشیم، یادآور شد: زندگی روستایی مبتنی بر کشاورزی است، کشاورزان آینده باید از هم‌اکنون مورد توجه قرار بگیرد، باید ببینیم آیا در ۱۰ سال آینده به اندازه کافی در بخش کشاورزی نیروی انسانی خواهیم داشت؟ همان‌گونه که نقاط قوت گفته می‌شود، باید ضعف‌ها و چالش‌ها نیز گفته شود.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه منابعی مانند آب و خاک در کشور پایدار نیستند، تصریح کرد: میانگین فرسایش خاک در کشور ایران ۱۶ تن در هکتار و سایر کشورهای جهان به‌طور میانگین دو تن در هکتار است، باید از منابع در اختیار به خوبی بهره‌برداری کنیم.

وی بیان کرد: ۹۵ درصد بخش کشاورزی در اختیار بخش غیردولتی است، دولت به‌عنوان حاکمیت نیاز به سرمایه اجتماعی دارد که باید در همین راستا اعتماد عمومی را جلب کند، باید با کشاورزان وارد گفت‌وگو شویم تا به برنامه‌های کلان حاکمیت در این حوزه اعتماد کنند، گروه‌های مرجع اجتماعی در این حوزه می‌توانند بسیار موثر باشند.

موموندی ادامه داد: امسال سی و هفتمین دوره تجلیل از فعالان بخش کشاورزی در کشور برگزار می‌شود، پنج نفر در این حوزه از چهارمحال و بختیاری به‌عنوان کشاورز برتر شناخته و حائز رتبه شدند، باید این افراد به ترویج کشاورزی ورود پیدا کنند، در طول این مدت ۷۰ هزار نفر در کشور به‌عنوان کشاورز نمونه شناسایی و با عنوان مجمع خبرگان بخش کشاورزی ایران ساماندهی شده‌اند، این افراد نیازمند حمایت و تکریم هستند تا بتوانیم از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1777880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =