واحد مرکزی خبر نوشت:

رئیس مرکز آمار ایران هر دو نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار را درست دانست و گفت : علت اختلاف 3.4 درصدی نرخ تورم اعلامی، تفاوت سال پایه و مبنای محاسبات است.

عادل آذر امروز درجمع خبرنگاران نرخ تورم اعلامی مرکز امار ایران را برای خرداد ماه 19.7 درصد اعلام کرد و افزود : بانک مرکزی در همین ماه نرخ تورم را 16.3 درصد اعلام کرده است.وی یکی از علتهای این اختلاف را متفاوت بودن سال پایه اعلام کرد و گفت : سال پایه بانک مرکزی 83 و مرکز امار 81 است و برای برطرف کردن این اختلاف یکی از اقدامات لازم یکسان سازی سال پایه است.

عادل اذر متفاوت بودن تعداد و نوع اقلامی را که در سبد محاسبه نرخ تورم قرار دارد یکی دیگر از علتهای این اختلاف رقمها برشمرد و افزود : علاوه بر اینها باید این موضوع را هم در نظر گرفت که بانک مرکزی فقط نرخها را از شهرها می گیرد اما در محاسبه نرخ تورم مرکز امار ، علاوه بر نرخهای شهری ، نرخهای روستایی نیز مبنای محاسبه است.

رئیس مرکز امار ایران با تاکید برضرورت یکسان سازی شیوه تعیین نرخ تورم گفت : در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده است تا مبنای محاسبه یکسان و به تبع ان نرخها نیز به یکدیگر نزدیک شود.

وی علت اعلام نکردن نرخ تورم را از جانب مرکز امار ایران این موضوع دانست و افزود : پس از انجام هماهنگی ها نرخ تورم مرتب اعلام خواهد شد.

عادل اذر درباره نرخ بیکاری نیز گفت : بر اساس تازه ترین نتایج بدست امده نرخ بیکاری در تابستان امسال 11.1 درصد است.

وی تعریف اشتغال را همان تعریف سازمان بین المللی کار اعلام کرد و گفت : بر اساس این تعریف فردی که یک ساعت در هفته کار کند شاغل محسوب می شود. رئیس مرکز امار ایران با بیان اینکه مرکز امار فقط نرخها را اعلام می کند ، گفت : تحلیل اماری از نرخ تورم و بیکاری جزو وظایف ما نیست و ما فقط نرخها را اعلام می کنیم.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • از دانشجویان قدیمی آذر IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    0 0
    آقای آذر خدا وکیلی طبق تعاریف ILO کسی که یک ساعت در هفته کار کند شاغل است یا این استنباط مرکز آمار است و سازمان بین المللی کار افرادی را که دو روز در هفته کار داشته باشند شاغل محسوب می کند؟ به هر حال من آمار را از خود شما یاد گرفتم و خود شما بودید که در کلاسهای درس کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می فرمودید " تکنیکهای آماری ابزار دست شما هستند اگر با یک تکنیک به نتیجه مورد انتظار نرسیدید کافی است ابزارتان را عوض کنید نه داده ها را ". آیا مرکز آمار هم اینکار را می کند؟ ای روزگار سیاست زده از استاد ما چه ساختی؟ امیدوارم همچون گذشته سر کلاس های درس با همون شور و نشاط اوایل دهه هفتاد ببینمتان و نه به عنوان رییس مرکزساخت آمار.