دیدار جداگانه امیرعبداللهیان با وزیران خارجه بریکس

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز در حاشیه نشست دوستان بریکس با وزیران خارجه عربستان، امارات روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی، کومور و هند دیدار کرد.

به گزارش خبرآنلاین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که برای مشارکت در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای گروه بریکس و دوستان بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده است، در حاشیه این نشست با شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی ملاقات و در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه و منطقه ای دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار از فضای مثبت جدید در مناسبات میان کشورهای منطقه ابراز خرسندی کرد و آن را به نفع همه همسایگان دانست.

امیرعبداللهیان با قدردانی از اهتمام امارات به گسترش روابط دوجانبه و نیز مشارکت بسیار خوب هیات اقتصادی امارات در نمایشگاه اکسپو تهران، از همتای اماراتی برای سفر به تهران دعوت کرد و گفت این دیدار کمک کننده تقویت روابط دوجانبه خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر اخیر شیخ خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور دولت امارات به تهران و توافق در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، بر اهمیت برگزاری این اجلاس در آینده نزدیک با هدف تقویت روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه تاکید کرد و افزود لازمست با تلاش و همکاری مشترک، روابط دوجانبه را در زمینه های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری ارتقا بخشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تحکیم ثبات و امنیت در حوزه خلیج فارس را مسؤلیت جمعی و منفعت مشترک کشورهای منطقه دانست و افزود رژیم صهیونیستی منافع خود را در دامن زدن به ناامنی در منطقه جستجو می کند و از آسیب زدن به امنیت کشورهای منطقه دریغ نمی کند.

شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان وزیر خارجه امارات نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار فراهم شده در حاشیه اجلاس بریکس، این دیدار را فرصتی مغتنم برای استمرار مشورت‌های فیمابین دانست و افزود، لازمست روابط دو کشور را در کلیه زمینه های مرود علاقه از جمله در حوزه های تجاری، اقتصادی گسترش دهیم.

وی با اشاره به برنامه برگزاری نشستی بین المللی به میزبانی امارات در سطح روسای کشورها در خصوص تغییرات آب و هوایی گفت، از جناب آقای رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در این نشست دعوت خواهیم کرد و این‌ نشست فرصت مناسبی برای گفتگو و تبادل نظر در زمینه انرژی های نو و پاکیزه خواهد بود.

وی از اهتمام ویژه وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به روابط دوجانبه قدردانی کرد و ضمن تشکر از دعوت بعمل آمده از وی جهت سفر به تهران گفت بطور متقابل همواره به شما در امارات خوشامد می گوییم و آماده همکاری متقابل برای گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه هستیم.

امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز بطور دوجانبه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان از پیشرفت‌های خوب حاصله در روابط دوجانبه ابراز خرسندی کرد. امیرعبداللهیان افزود خوشبختانه سفرای دو کشور تعیین و بطور متقابل معرفی شدند و زمینه برای گشایش سفارتخانه ها و سرکنسولگری ها فراهم است.

امیرعبداللهیان از تسهیلات و ترتیبات خوب فراهم شده توسط عربستان برای سفر حجاج ایرانی بمنظور انجام حج تمتع تشکر و قدردانی کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود در گفتگوهای قبلی در خصوص ضرورت تقویت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور صحبت کردیم و سفر آتی جنابعالی به تهران نیز فرصتی برای گفتگو و تبادل نظر بیشتر بمنظور تقویت روابط دوجانبه در زمینه های مختلف خواهد بود.

امیرعبداللهیان بریکس را نیز فرصت جدیدی برای همکاری های چندجانبه میان ایران و عربستان و دیگر کشورهای عضو این گروه بویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری برشمرد.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار از پیشرفت‌های بسیار خوب حاصله در روابط دوجانبه اظهار خرسندی کرد.

وی از کمک های ارزشمند طرف ایرانی در استقبال از هیات فنی عربستانی بمنظور زمینه سازی برای گشایش سفارت و سرکنسولگری عربستان در ایران تشکر کرد و افزود با همکاری بسیار خوب دو طرف از مراحل تعیین سفرا و زمینه سازی برای گشایش نمایندگی های سیاسی و کنسولی بسرعت عبور کردیم و در حال حرکت به سمت مرحله جدیدی از روابط دو کشور هستیم که تأمین کننده منافع دو ملت و کل منطقه خواهد بود.

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که در پاسخ به دعوت بعمل آمده، بزودی به تهران سفر خواهد کرد.

طرفین در این دیدار، سلام های گرم متقابل رؤسای دو کشور را به یکدیگر ابلاغ کردند.

ظهیر ذوالکمال وزیر امور خارجه کومور نیز با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در کیپ تاون آفریقای جنوبی دیدار و گفتگو نمود. طرفین خرسندی خود را از فرصت فراهم شده برای این دیدار ابراز کردند.

در این دیدار طرفین ضمن بررسی روابط دو کشور، ارتباط و علاقه قلبی، فرهنگی، تاریخی و دینی مردم دو کشور را سرمایه های معنوی برای روابط دوجانبه توصیف نمودند.

وزیر امور خارجه کومور روابط دو کشور را قدیمی و ریشه دار توصیف نمود. وی به تمایل کشورش برای ازسرگیری روابط رسمی با جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود که با استقبال وزیر امور خارجه کشورمان روبرو شد. طرفین توافق کردند مقدمات این کار فراهم گردد.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تبریک ریاست دوره ای کومور در اتحادیه افریقا، بر اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر توسعه مناسبات و همکاری ها با کشورهای آفریقایی تاکید نمود.

دیدار وزیران خارجه ایران و روسیه نیز انجام شد. در این دیدار موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی مورد علاقه دو کشور مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، استمرار مشورتها با همتای روس خود را در پیشبرد روابط دوجانبه و رفع موانع و مشکلات پیش روی همکاری‌ها حائز اهمیت دانست.

امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، تسریع در روشن شدن سازوکار عضویت کشورهای دوست بریکس در این گروه را زمینه ساز تقویت همکاری های چندجانبه در قالب این گروه دانست.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان از پیشرفت روند همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف ابراز خرسندی کرد و در عین حال خواستار رفع موانع برای تقویت هرچه بیشتر همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور شد. وی افزود در حال زمینه سازی برای برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان از نتایج سفر اخیر آقای الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه به تهران و توافقات حاصله اظهار خرسندی کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی کردن هرچه سریعتر این توافقات را مورد تاکید قرار داد.

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از نتایج سفر اخیر آقای الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه به تهران و توافقات حاصله در زمینه همکاری های اقتصادی میان دو کشور، امضای توافقنامه اجرای قطعه خط ریلی رشت - آستارا و نیز مشارکت بسیار خوب شرکت‌ها و فعالان تجاری و اقتصادی روسیه در نمایشگاه تهران و همچنین سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی روسیه به تهران را نشانه عزم جدی مسکو در تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور دانست.

وی بر آمادگی کشورش برای استمرار گفت‌وگوهای کارشناسان ارشد دو کشور بمنظور بررسی و نهایی کردن سند همکاری های جامع بلندمدت دو کشور تاکید کرد. در این زمینه توافق شد تیم حقوقی دو کشور در آینده تزدیک با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

لاوروف ضمن اظهار خرسندی از حضور وزیر امور خارجه کشورمان در نشست بریکس پلاس، ابراز امیدواری نمود که با مشخص شدن سازوکارهای عضویت در بریکس، زمینه عضویت ایران و دیگر کشورهای دوست بریکس نیز فراهم شود و همکاری ها در این چارچوب بطور عملی تقویت شود.

وزیر خارجه روسیه بر آمادگی کشورش برای مشورت بیشتر در خصوص همکاری ها میان کشورهای ضدتحریم های یکجانبه که ایران پیشتهاد آن را ارائه کرده است، تاکید کرد.

در این دیدار آخرین وضعیت برجام و مذاکرات رفع تحریم ها، مسائل قفقاز، ابتکارهای سه جانبه و شش جانبه در خصوص همکاری های منطقه ای و مسائل قفقاز جنوبی، همکاری ها در حوزه دریای خزر، همکاری های جاری در تکمیل کریدور ترانزیتی شمال جنوب، اجرای توافقات گذشته در زمینه سرمایه گذاری اقتصادی، همکاری های فرهنگی و نیز همکاری ها در حوزه انرژی، بانکی، کنسولی و روند آستانه در خصوص سوریه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

دیدار و گفتگوی گراردو پنالور معاون اول وزیر امور خارجه کوبا با وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست بریکس پلاس در کیپ تاون آفریقای جنوبی نیز برگزار شد.

در این دیدار در خصوص برخی موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر شد.

رئیس هیات کوبایی شرکت کننده در نشست بریکس همچنین گزارشی از آخرین تحولات روابط دو کشور ارائه نمود و وزیر امور خارجه کشورمان را در جریان طرح ها و برنامه های پیشنهادی کوبا برای گسترش روابط قرار داد.

در دیدار دوجانبه امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با آقای سوبرانیام جایشانکر وزیر امور خارجه هند در کیپ تاون آفریقای جنوبی، موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و چندجانبه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان به سفر سال گذشته خود به دهلی نو و گفتگوهای انجام شده با همتای هندی و آقای نارندرا مودی نخست‌وزیر هند اشاره کرد و گفت، از آن زمان تاکنون تحولات زیادی داشتیم و موضوعات جدیدی برای گفتگو داریم.

امیرعبداللهیان افزود مایل هستیم که روابط اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، علمی و فناوری دو کشور متناسب با روابط خوب سیاسی تهران و دهلی‌نو افزایش یابد و با مشورت و همکاری یکدیگر، موانع موجود در روند همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور برطرف شود.

وزیر امور خارجه کشورمان بر ضرورت کمک به تقویت همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور در زمینه های اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گروه بریکس را یک‌ چارچوب خوب برای تقویت همکاری های ایران با اعضا بویژه هند توصیف کرد و با اشاره به ظرفیت های بزرگ اقتصادی کشورمان، عضویت ایران در بریکس را زمینه ساز تقویت جایگاه بریکس و ظرفیت‌های اقتصادی آن دانست و ابراز امیدواری کرد که سازوکارهای عضویت کشورهای دوست بریکس هر چه سریعتر مشخص و اجرایی شود.

امیرعبداللهیان افزود ما منتظر هستیم که در نشست آتی سران سازمان همکاری شانگهای در دهلی‌نو به ریاست آقای مودی، عضویت کامل ایران در شانگهای به تصویب نهایی برسد.

امیرعبداللهیان همچنین بر لزوم زمینه سازی مناسب برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

سوبرانیام جایشانکر وزیر امور خارجه هند نیز در این ملاقات، بر لزوم رفع موانع همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد و ایده هایی را بدین‌ منظور ارائه نمود.

وی بر لزوم تلاش های مشترک بمنظور زمینه سازی لازم برای برگزاری اجلاس موفق کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و نیز سفر نتیجه بخش جناب آقای رئیسی به دهلی نو در آینده تاکید کرد.

وزیر امور خارجه هند نسبت به روند عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشست آتی سران این سازمان به میزبانی دهلی طبق برنامه ابراز اطمینان نمود.

در این دیدار همچنین در خصوص مسائل مرتبط با همکاری های دو کشور در بندر چابهار و برخی مسائل فنی مرتبط با آن، همکاری های کشاورزی، ترانزیت، انرژی، مالی و اعتباری و کنسولی گفتگو و تبادل نظر شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و مائورو ویرا وزیر امور خارجه برزیل، در کیپ تاون آفریقای جنوبی بطور دوجانبه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

امیرعبداللهیان با تبریک مجدد پیروزی آقای لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل، ابراز اطمینان کرد که روابط دو کشور در دوره جدید بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اولویت‌های سیاست خارجی دولت آقای دکتر رئیسی، سیاست های مستقل برزیل را مورد توجه و اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود، قدمت ۱۲۰ ساله روابط دوجانبه، سرمایه بزرگی برای دو کشور است.

امیرعبداللهیان با اشاره به حجم بالای روابط تجاری دو کشور گفت برزیل را شریک بزرگ تجاری ایران می دانیم. وی افزود جمهوری اسلامی ایران آماده است که برنامه جامع همکاری های بلند مدت با برزیل را تدوین و امضا نماید.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود حمایت برزیل از عضویت ایران در گروه بریکس، علاوه بر تقویت چندجانبه گرایی، حجم تبادل تجاری و همکاری های اقتصادی ایران و برزیل را افزایش خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از همکاری ارزشمند دولت برزیل در پهلوگیری ناوگروه دریایی ایران در بندر برزیل و برنامه ها و گفتگوهای خوب انجام شده در جریان سفر این ناوگره به دور دنیا تشکر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از همتای برزیلی خود جهت سفر به تهران دعوت بعمل آورد.

مائورو ویرا وزیر امور خارجه برزیل نیز در این دیدار گفت با شما هم‌نظر هستم که فرصت خوبی را برای تقویت روابط دوجانبه در اختیار داریم.

وی از دعوت بعمل آمده جهت سفر به تهران تشکر کرد و افزود، از سفر به تهران بمنظور یافتن راهکارهای مناسب برای تقویت روابط دوجانبه در تمام سطوح خوشحال می شوم.

وزیر امور خارجه برزیل با ابراز امیدواری نسبت به پیشرفت مذاکرات برجام و رفع تحریم ها علیه ایران گفت، برزیل با تحریم های یکجانبه مخالف است و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، زمینه تقویت روابط دوجانبه را فراهم‌ می کند.

در این دیدار طرفین در خصوص انجام برخی برنامه های مشترک بمناسبت ۱۲۰ سالگی روابط دو جانبه توافق کردند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1773247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =