دبیرگل شورای عالی اموزش و پرورش خبر از قطعی بودن تغییر نظام آموزش عمومی ایران به 6-3-3 می دهد.

به گفته مهدی نوید ادهم تغییر ساختار در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است: در هفته گذشته سند ملی آموزش و پرورش در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید. این سند پس از امضای رئیس‌جمهور برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود که امیدواریم هرچه زودتر این کار صورت پذیرد.

پیش از این مجلس شورای اسلامی با تغییر ساختار نظام آموزشی مخالفت کرده بود. اعضاای کمیسیون آموزش و نحقیقات مجلس هرچند با اصل تحول در آموزش عمومی ایران موافق بودند، اما تغییر پرشتاب ساختارها را موثر نمی دانستند. آنها معتقدند آموزش و پرورش باید به فکر نحول محتوایی باشد و تغییر ساختار دردی از آموزش و پرورش دوا نمی کند.

با این حال ادهم به فارس می گوید می گوید با تصویب و اجرای سند ملی آموزش و پرورش، در سال آینده ساختار نظام آموزش و پرورش به صورت «3.3.6» شامل دوره «6 ساله ابتدایی»، «سه ساله متوسطه اول» معادل راهنمایی و «سه ساله متوسطه دوم» تغییر می‌یابد و دیپلم تمام رشته‌ها نیز 12 ساله می‌شود. 

آنطور که از گفته های دبیرگل شورای عالی اموزش و پرورش بر می آید، ظاهرا فقط نام دوره راهنمایی تغییر می کند: "در دوره متوسطه اول، سه پایه تحصیلی با عنوان «سال اول دوره متوسطه اول»، «سال دوم دوره متوسطه اول» و «سال سوم دوره متوسطه اول» وجود خواهد داشت و در دوره متوسطه دوم نیز سه پایه تحصیلی شامل «سال اول دوره متوسطه دوم»، «سال دوم دوره متوسطه دوم» و «پایه پیش‌دانشگاهی» برقرار خواهد بود.

غیر از این به نظر می رسد آموزش و پرورش از تغییر ناگهانی ساختار آموزشی کوتاه آمده است. چون به گفته ادهم، پیش دانشگاه تا استقرار کامل ساختار جدید، پیش دانشگاهی حذف نمی شود:‌ در سال تحصیلی آینده و تا چند سال پس از آن، عنوان «پیش‌دانشگاهی» همچنان باقی خواهد بود تا نظام جدید مستقر شود؛ بنابراین پس از استقرار کامل ساختار جدید، دوره پیش‌دانشگاهی به «سال سوم دوره متوسطه دوم» تبدیل می‌شود."

او همچنین می گوید: طرحی با عنوان «اشاعه و ترویج سند ملی آموزش و پرورش» آماده شده است تا با اجرای آن، مبانی نظری و راهکارهای اجرایی این سند در قالب یک برنامه دو ساله به اطلاع فرهنگیان در سطوح مختلف برسد. این سطوح شامل مدیران و کارشناسان ادارات، برنامه‌ریزان و حتی معلمان مدارس خواهد بود و این طرح نیز پس از ابلاغ سند توسط رئیس‌جمهور آغاز خواهد شد و در گام نخست آن، مدیران کل استان‌ها در دوره‌های آموزشی ویژه شرکت خواهند کرد."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    6 4
    به جای این کارها کیفیت را بالا ببرند!!! دانشجو اومده سر کلاس یک کلمه زبان که چه عرض کنم الف ب هم بلد نیست حالا چه 6-3-3 یا 5-3-4 کیفیت و نظارت روی کار معلمین را بالا ببرید
    • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
      2 1
      مشکل از معلمین نیست , از یک جای دیگه اس !!؟
  • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    2 0
    من یک فر هنگیم و موافق طرح بشرزی که کتابها هم اصلاح و امکان ادامه تحصیل فرهنگیان به خصوص تحصیلات تکمیلی اسانترشود
    • بدون نام IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
      2 0
      من خودم فرهنگيم ومدرس دوره هاي فرهنگيانم.متاسفانه اگه اين دوره هارايه مدرس جدي بگيره فقط يه بار مدرسه بعدش باي باي
  • امیرحسین IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    9 0
    مگه فوتباله ؟
  • شهاب IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    4 0
    آدم یاد سیستم تیم های فوتبال میوفته. بابا اصل داستان رو درست کنید. همون 5 سال ابتدایی و 3 سال راهمنایی و 4 سال دبیرستان از همه بهتره. زمان ما خیلی اوضاع درس بچه ها بهتر بود.
  • سردرگم IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    4 0
    نمی دانم چراماهمش بااسامی مشکل داریم؟تصورکنیدبرای اسم بردن آن 6 ساله آخرچه دردسری درست می شود؟
  • بدون نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    4 1
    بنده دبيرآموزش وپرورش هستم ودردوره هاي مختلف به عنوان مدرس بامعلمين كارمي كنم.بهترين معلمين ما(ازنظرعلمي وفن تدريس)همون معلميني هستندكه ازتربيت معلم بيرون اومدن ومصيبت باراينكه يه مسابقه صوري برگزارميشه وازبين فارغ التحصيلان رشته هاي نامرتبط،يه عده به عنوان معلم انتخاب ميشن اونم باامتيازاتي كه نوعاربطي به معلمي نداره. من فكركنم عمدا داره يه كارايي ميشه
  • محمود IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    3 0
    تازه داریم برمی گردیم به نظام آموزشی قبل از انقلاب
  • بدون نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    2 0
    بابا اصلا 12-0-0 شما ها يكم كتاباتون رو اپديت كنيد نمونه: كتاب زمين شناسي سوم و پيش دانشگاهي قدمتي حدود ٢٠ سال دارند
  • تتوئیئ IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    1 0
    گفته شده که دیگر مدرسه‌ای با نام راهنمایی نخواهیم داشت و این مدارس دبیرستان اول نامیده خواهند شد. این مورد جای اشکال دارد؛ اکنون بیش از ۴۰ سال است که در ایران به مرحله دوم تحصیلات عمومی سه ساله که پس از ابتدایی و پیش از متوسطه است دوره راهنمایی گفته می‌شود که اتفاقاً نام به‌جا و مناسبی است و دلیلی برای حذف آن وجود ندارد. گویا این کار نابه‌خردانه تنها یک تغییر ظاهری و به تقلید از کشورهای دیگر است که این دوره را راهنمایی نمی‌خوانند. بهتر است همانند گذشته این دوره و مدرسه، راهنمایی نامیده شود و متوسطه و دبیرستان را برای آخرین مرحله تعلیمات عمومی (سه ساله) به کار برد.