اعلام «نیاز» فرمانده نهاجا به جنگنده‌های سوخو ۳۵ / در انتظار تصمیم «مقامات عالیرتبه کشور»

تسنیم نوشت: امیرواحدی گفت: در مورد هواپیمای سوخو که مطرح شده ما به آن نیاز داریم اما نمی دانیم کی وارد اسکادران ما می شود و این مربوط به تصمیم مقامات عالیرتبه کشور است. برای خرید هواپیمای جدید باید از کشور سازنده آموزش ببینیم و بعد استاد خلبان‌ها، نسل های بعدی را آموزش می دهند. 

  • امیر حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در برنامه صف اول طی سخنانی اظهار داشت: وقتی آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند عراقی‌ها پایگاهایی مانند عقاب ۴۴ نداشتند و دیدیم چه برای بر سر هواپیماهای آنها آمد. بر همین اساس و بر اساس اصول پدافند غیرعامل ما بر آن شدیم تا از جنگنده های خودمان در برابر حملات احتمالی محافظت کنیم و بر همین اساس چنین پایگاه هایی را طراحی کرده و ساختیم تا از پرنده‌های استراتژیک نهاجا حفاظت کنیم.

  • وی افزود: این پایگاه در جایی ساخته شده که هیچکس از جمله بمب های سنگر شکن به آن نمیتواند برسد و با اطمینان و در امنیت کامل می‌توانیم به اجرای ماموریت بپردازیم. امیر واحدی ادامه داد: عقاب ۴۴ تمام امکانات یک پایگاه هوایی را در عمق زمین دارد. البته این یکی از ده ها پایگاه زیر زمینی ما است و در آینده از سایر پایگاه‌ها رونمایی میکنیم.

  • فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: پروژه شهید دوران برای ارتقا هواپیمای اف ۴ طراحی شده و در این بروزرسانی رادار و سیستم های تسلیحاتی هواپیما بروز شد و امروز ما از بمب های دورایستا نقطه زن استفاده می کنیم. برد موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین این جنگنده نیز ارتقا پیدا کرده است. بیش از ۸۰ درصد تجهیزات این هواپیما بروز شده است.

  • وی گفت: ما در هواپیمای اف ۱۴ قطعاتی را که آمریکایی ها فکرش را هم نمی کردند بسازیم ساختیم و برخی تجهیزات آن را بروز کردیم و امروز اف ۱۴ ها سرحال تر از گذشته آماده اجرای ماموریت هستند.

  • امیر واحدی تصریح کرد: در زمینه هواپیماهای شکاری، خدماتی به سایر کشورها ارائه نمی دهیم اما آماده همکاری با کشورهای دوست هستیم ولی در سایر هواپیماها کارهایی در حال انجام است.

  • فرمانده نهاجا عنوان کرد: دانشکده پهپاد در دانشگاه شهید ستاری راه اندازی شده است و چند سال است در حال تربیت خلبان در این حوزه هستیم و به کشورهای دوست هم اعلام کردیم آماده همکاری با آنها در این زمینه هستیم.

  • وی ادامه داد: برنامه ساخت پهپادهای رادار گریز در دست اقدام داریم تا از دید دشمن مصون بمانند. رادار بومی هواپایه چند وقت پیش بخوبی تست شد و از آن جواب مثبت گرفتیم. در آینده نزدیک تمام جنگنده ها را به این رادار مجهز می کنیم. در زمینه رادیوهای ارتباطی هم دوستان وزارت دفاع رادیو عرش را ساختند و این رادار کاملا بومی روی هواپیماهای ما نصب است.

  • امیر واحدی اظهار داشت: الان در همکاری وزارت دفاع و نهاجا هواپیمای شکاری کوثر در حال طی کردن تستهای نهایی خود است و در آینده نزدیک یک اسکادران از آن تحول میشود و همچنین هواپیمای آموزشی یاسین هم توسط وزارت دفاع طراحی شده است که انشا الله نمونه جدید آن امسال پرواز می کند و در آینده نزدیک تحویل نهاجا می شود.

  • فرمانده نهاجا با اشاره به توان اورهال انواع هواپیما گفت: امروز توان اورهال تمام هواپیماهای موجود را داریم و سال گذشته ۳۰ فروند هواپیما را اورهال کردیم و امسال این عدد را افزایش می دهیم.

  • وی درباره هواپیمای سیمرغ گفت: ما در باره تغییر کاربری سیمرغ درخواستی نداشتیم اما کارهای خوبی توسط وزارت دفاع صورت گرفته و سازمان های دیگر درخواست کننده آن بوده اند. البته اگر احساس نیاز کنیم از این هواپیما استفاده می کنیم.

  • امیرواحدی درباره خرید جنگنده سوخو ۳۵ اظهار داشت: در مورد هواپیمای سوخو که مطرح شده ما به آن نیاز داریم اما نمی دانیم کی وارد اسکادران ما می شود و این مربوط به تصمیم مقامات عالیرتبه کشور است. برای خرید هواپیمای جدید باید از کشور سازنده آموزش ببینیم و بعد استاد خلبان‌ها، نسل های بعدی را آموزش می دهند.

  • فرمانده نهاجا گفت: ما در منطقه قطب ساخت شبیه ساز انواع هواپیما هستیم و امروز شبیه سازهایی بهتر از نمونه های خارجی در اختیار داریم.

  • واحدی در پاسخ به سوالی مبنی بر ساخت موشکی شبیه فونیکس گفت: در مورد موشک هواپایه مقصود بنده اطلاع زیادی ندارم اما میدانم کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته ولی هنوز این موشک برای تست تحویل ما نشده است.

  • امیر واحدی درباره نقش آفرینی نیروی هوایی در محور مقاومت گفت: نیروی هوایی پشتیبان مردم مظلوم تمام دنیا است و پشتیبانی های خوبی در این حوزه انجام داده ایم. مناطقی بود که چند سال در محاصره بودند اما با کمک های نیروی هوایی در مقابل داعش مقاومت کردند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1773017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =