درگذشت عبدالعلی قوام، چهره ماندگار سیاست بین‌الملل و علوم سیاسی ایران

قوام مدرک کارشناسی ارشد «اداره امور دولتی» خود را در سال ۱۳۵۲ در امریکا گرفت. پس از آن در انگلستان در رشته «تئوری اجتماعی و سیاست عمومی» کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد و سپس با اخذ دکتری علوم سیاسی در سال ۱۳۵۸ به ایران برگشت و کتاب‌های پژوهشی زیادی را به زبان فارسی تالیف و ترجمه کرد.

  • حسام الدین اسلاملو: عبدالعلی قوام پژوهشگر، مترجم و استاد علوم سیاسی در ۷۸ سالگی درگذشت. او استاد تمام دانشکده علوم اقتصاد و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس اسبق گروه علوم سیاسی این دانشگاه بود.

  • او از چهره‌های اثرگذار در ارتقاء علوم سیاسی در ایران بود و در سال‌های اخیر نسبت به مذاکرات هسته‌ای و بازسازی چهره‌ی واقعی ایران در جهان برای توسعه امیدوار بود و اعتقاد داشت: علاوه بر رفع تحریم‌ها و فواید اقتصادی آن، مهم تر ، ارئه تصویری تازه از ایران است. کتاب «اصول سیاست خارجی و سیاست بین‌الملل» نوشته عبدالعلی قوام در سال ۱۳۷۰ در مراسم کتاب سال به عنوان اثر برگزیده معرفی شده بود.

  • عبدالعلی قوام در سال ۱۳۲۴ در شهر قزوین زاده شد. او در سال ۱۳۴۳ وارد مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه ملی ایران شد و در سال ۱۳۴۷ از این دانشگاه مدرک گرفت سپس به دانشگاه دانشگاه ایلی‌نوی آمریکا رفت و در سال ۱۳۵۲ با مدرک کارشناسی ارشد «اداره امور دولتی» از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او پس از آن به انگلستان رفت و پس از گرفتن دومین مدرک کارشناسی ارشد خود در دانشگاه آبردین در رشته «تئوری اجتماعی و سیاست عمومی» در سال ۱۳۵۴ در همان دانشگاه ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۵۷ با مدرک دکتری علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد.

  • قوام پس از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگشت به عضویت هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درآمد و همزمان ریاست مرکز آموزش و پژوهش سازمان‌های محلی و شهرداری‌های کشور را نیز بر عهده گرفت و تا سال ۱۳۵۹ در این سمت باقی ماند. قوام از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۲ مدیریت گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی را برعهده داشت.

  • سید عبدالعلی قوام یکی از پرکارترین پژوهشگران علوم سیاسی در سال‌های فعالیت خود بوده‌است. برخی از آثار او به عنوان منابع مقدماتی اصول روابط بین‌الملل و سیاست تطبیقی شناخته می‌شوند.

  • اهمیت و مسائل حوزه اقیانوس آرام، اصول سیاست خارجی و سیاست بین‌الملل، توسعه سیاسی و تحول اداری، نقد نظریه‌های نوسازی و توسعه سیاسی، سیاست‌های مقایسه‌ای، چالش‌های توسعه سیاسی، جهانی شدن و جهان سوم، روابط بین‌الملل: نظریه‌ها و رویکردها، از منازعه تا همبستگی: بررسی روابط بین‌المللی خاورمیانه از منظر مکتب انگلیسی، دولت‌سازی، ملت‌سازی و نظریه روابط بین‌الملل و... از جمله کتاب‌های اوست.

بیشتر بخوانید:

216212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1772038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =