۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۰

آمار مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی در کشور دانمارک در سالهای اخیر همچنان نگران کننده است. به همین دلیل دولت تصمیم گرفته سخت گیری های مالیاتی داشته باشد.

حضور بیماران مبتلا به دیابت و انسداد رگهای قلبی در بیمارستانها دولتمردان دانمارکی را به اعمال شیوه هایی برای کاهش مصرف چربی های حیوانی واداشته است. آخرین نمونه برای این کار اعمال مالیات چربی از این هفته بروی محصولات دارای چربی حیوانی است. به این ترتیب قیمت کره، پنیر، خامه و گوشت قرمز از 15 تا 35 درصد افزایش یافته است.

اعمال این قانون از سوی 90 درصد نمایندگان پارلمان دانمارک تایید شد تا به این ترتیب کشور کوچک اروپایی برای نخستین بار تئوری مالیات بیشتر برای زندگی سالم تر را به عمل گذاشته باشد. البته دانمارکی ها پیشتر هم در اعمال قوانین برای تغدیه سالم تر پیشگام بوده اند. آنها از سال 2004 استفاده از چربی ترانس در تمامی محصولات غذایی را ممنوع کرده اند.

این ممنوعیت منجر به کاهش سی درصدی بیماری های قلبی عروقی در پنج سال اخیر شد.دانمارکی ها از حیث مصرف سرانه  سوسیس و کره در بین 5 کشور نخست جهان هستند وشاید بالارفتن مالیات سبب کاهش مصرف میزان چربی های حیوانی شود.

با این حال اعمال این قانون جدید سبب نگرانی رستوران داران و دامداران دانمارکی شده و برخی معتقدند باوجود محصولات ارگانیک در فروشگاه ها کسانی که مایل به استفاده از محصولات سالم تر باشند می توانند از این دسته اجناس که قیمت بالاتری هم دارند استفاده کنند ونیازی به مالیات جدید که به کاهش مصرف منجر می شود نیست.

تایم /6 اکتبر

47281

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =