وقتی بوعلی سینا هم برای ترکیه می‌شود/ خوب است که درباره مختار سریال می‌سازیم اما نه وقتی که هنوز درباره فردوسی نساختیم/ ترکیه از مولانا پول در می‌آورد

حسن هدایت معتقد است ما می‌توانیم از سینمای دنیا الگو بگیریم و شخصیت‌های خودمان را به بهترین شکل نمایش بدهیم؛ اما وقتی به این ساختارها توجهی نمی‌کنیم، باعث می‌شود دیگران فیلم‌هایی بسازند و شخصیت‌های مهم ایرانی مثل ابن‌سینا، خیام، مولوی، فردوسی و امثالهم را به نمایش بگذارند و آن‌ها را از آن خود کنند.

مهسا بهادری: دعوای عجیبی است، عرب‌ها می‌خواهند «خلیج فارس» را به «خلیج عربی» تبدیل کنند، بخش اعظمی از وسایل کشف شده در دوران هخامنشی در موزه بریتانیا است، آذربایجانی‌ها می‌گویند نظامی گنجه‌ای برای آن‌هاست، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد مولانا برای ترکیه است، حالا برایش چندان اهمیتی هم نداشت که مولانا در بلخ به دنیا آمد، در گستره ایران فرهنگی حکمت آموخته و در سرزمین بی کران ادیبان و عارفان فارسی زبان از ابوسعید ابوالخیر گرفته تا عطار رشد یافته و بالیده، در هم‌نشینی با شمس تبریزی، مولانا شده و بیتی ترکی هم در اشعارش ندارد، اما معتقد است این عارف شاعر برای ترکیه است، که البته از زرنگیشان است چون از کنار همین نام خودشان را به جهان معرفی کرده‌اند.

فقط همین یک مورد نیست بارها و بارها بسیاری از سازها و آداب و رسوم ما که ایرانی بوده را کشورهای دیگر به نام خودشان در یونسکو ثبت کردند. حالا اتفاق عجیب‌تر جایی است که ادعا کنند بوعلی سینا هم برای آن‌هاست، اینکه شبکه تی آر تی ترکیه در حال ساخت سریالی به نام «نابغه کوچک: ابن سینا» است هیچ ایرادی ندارد، چون باعث شناخت بیشتر این چهره بین‌المللی می‌شود؛ اما اگر بخواهد آن را به نام خودشان بزند، قطعا دردسرساز است و با سابقه‌ای ترکیه از خود نشان داده این است که چنین کاری را انجام می‌دهد.

البته فقط ایراد را نمی‌توان به آن‌ها وارد کرد، چرا که نتفلیکس در کشوری مثل ترکیه حضور دارد و آن‌ها سعی می‌کنند آثارشان را مطابق با استانداردهای جهانی بسازند، ضمن اینکه به مفاخر اهمیت می‌دهند، در عوض تولیدکنندگان ایرانی هر روز که جلوتر می‌رود، ناچارند با قوانین جدیدتری از ساترا دست و پنجه نرم کنند و نهایتا اگر هم سریالی درباره بوعلی سینا بسازند تمام وجوه آن شخصیت را در بر نخواهد گرفت. آن هم در شرایطی که هم در گذشته و هم در زمان معاصر شخصیت‌های جهانی‌ای داریم که به آن‌ها پرداخته نمی‌شود.

به بهانه این ماجرا و ضعف مدیریت فرهنگی و معضلاتی که سازندگان با آن دست وپنجه نرم می‌کنند به گفت‌وگو با حسن هدایت، تهیه‌کننده سینما پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

جایگاه سیاست فرهنگی ما کجاست و آیا از بقیه دنیا عقب‌تر است؟

سیاست‌های فرهنگی ما هم مانند سیاست‌های صنعتی و کشاورزی ماست، قاعدتا هر عیبی در آنجا می‌بینید، اینجا هم وجود دارد و تمام این موارد هم باز می‌گردد به مدیریت نابخردانه‌ای که بر ارگان‌های اداری حاکم است و این یک موضوع کلی است که در همه موارد به چشم می‌خورد.
در حوزه فرهنگ، مسئله اینجاست که متولیان فرهنگ کشور که منشا اصلی آن سازمان صداوسیما است، خیلی علاقه‌ای به مفاخر ایرانی ندارند و تمرکزشان را روی موضوعاتی گذاشته‌اند که نمی‌گویم اهمیتی ندارد، اما دردی را هم دوا نمی‌کند و برای هیچ‌کس هم مهم نیست.

اگر این موضوع را بگوییم در پاسخ می‌شنویم ساخت سریال درباه خیام و فردوسی هم دردی را دوا نمی‌کند. درست است؟

ماجرا از این قرار است که تمام دنیا فردوسی را می‌شناسند ولی تلویزیون چند صد میلیارد تومان برای ساخت سریالی مثل سلمان فارسی هزینه می‌کند که در دنیا کسی او را نمی‌شناسد، در ایران هم اگر شهرت دارد، خیلی از افراد او را نمی‌شناسند، صرفا اسمش را می‌دانند. نمی‌گویم که سلمان فارسی از لحاظ تاریخی بی‌اهمیت است، ولی سیاست‌های فرهنگی ما چنین چیزی را می‌خواهد.

در یک مورد دیگر، می‌خواهند یک فیلم درباره حضرت موسی بسازند، بله حضرت موسی یکی از پیامبران است، اما چه ارتباطی به کشور شیعه‌ای مثل ایران دارد؟ می‌خواهیم بگوییم یهودیان بد بودند، این را در چند کنفرانس هم می‌توان گفت، چرا باید هزینه سنگین این چنینی بشود و بعد هم تمام دنیا بگویند که این روایت جعلی‌ است و ما آن را نمایش نمی‌دهیم؟

همانطور که در سریال‌های تاریخی ما مثل «معمای شاه» هم این اتفاق افتاد و هیچ‌جا آن را به نمایش نگذاشت و همه گفتند شما یک روایت جعلی را بیان کردید، این را هم فراموش نکنیم آن اثر یک کار سفارشی بد بود. بدون اغراق باید به این مسئله اشاره کنیم که تلویزیون به این خاطر که یک ارگان دولتی است، کارهایی را سفارش می‌دهد، هیچ ایرادی هم ندارد، چون چنین اتفاقی در تمام دنیا رخ می‌دهد؛ ولی مسئله اینجاست که باید به آدم کاربلد سفارش داد.

یک سریال می‌تواند مثل «در چشم باد» سفارشی باشد، اما ارزش‌هایی هم داشته باشد، ولی امثال «معمای شاه» و «کلاه پهلوی» سریال‌های سفارشی بدی است که به دست آدم‌های کوتوله داده می‌شود، اگر قرار باشد چنین بودجه هنگفتی صرف و کار ایدئولوژیک ساخته شود، دست‌کم باید به یک آدم کاربلد بسپاریم ولی چون در این میان موضوع رابطه حاکم می‌شود، آدم‌ها به دو دسته خودی و غیر خودی تقسیم می‌شوند و در نتیجه این ماجرا همچنان سر دراز دارد.

حالا مسئله‌ اینجاست که درباره فردوسی هم فیلم یا سریال درستی ساخته نشده، یک اثر ناقص به نام «چهل سرباز» ساخته شده بود که بیش از اینکه یک سریال باشد تست آزمایشی بود، یعنی انگار یک دانشجو می‌خواست یک تست بدهد، منتهی این تست چند میلیارد تومان هزینه داشت.

نقاط ضعف سریال ابوعلی سینا بسیار کمتر بود اما چندان مورد استقبال قرار نگرفت، چرا چنین اتفاقی رخ داد؟

آن سریال ویژگی‌های خوبی داشت اما سریال ناقصی بود، چون ما ابن سینا را در ابعاد کاملش نمی‌دیدیم. یکی از ابعاد مهم ابن سینا، فیلسوف بودن و سیاستمدار بودن اوست، اما این موضوعات نقل نشد و فقط به یکسری از توانایی‌هایش در طبابت و ریاضیات اشاره شده است. ما وقتی می‌گوییم ساخت اثر درباره مفاخر، یعنی چیزی بسازیم که اگر فردی آن چهره سرشناس را نمی‌شناسد، با دیدن فیلم و سریال ساخته شده به تمام وجوه شخصیتی آن فرد پی ببرد.

چندسال پیش در آمریکا یک فیلمی درباره آبراهام لینکلن ساختند و فیلمسازی هم آن را ساخت که هم پول کافی و هم تجربه، مهارت و توانایی لازم را داشت؛ اما با این حال عین تاریخ را روایت کرده بود و از مستندات بسیار کمک گرفته بود. بدون اینکه بخواهد از فضای رئال خارج شود و همین باعث شده بود که لینکن به‌صورت کاملا تاثیرگذاری به نمایش در بیاید.

ما می‌توانیم از سینمای دنیا الگو بگیریم و شخصیت‌های خودمان را به بهترین شکل نمایش بدهیم؛ اما وقتی به این ساختارها توجهی نمی‌کنیم، باعث می‌شود دیگران فیلم‌هایی بسازند و شخصیت‌های مهم ایرانی مثل ابن‌سینا، خیام، مولوی، فردوسی و امثالهم را به نمایش بگذارند و آن‌ها را از آن خود کنند.

فقط همین موارد نیست بارها و بارها بسیاری از سازها و آداب و رسوم ما که ایرانی بوده را کشورهای دیگر به نام خودشان در یونسکو ثبت کردند.

وقتی بوعلی سینا هم برای ترکیه می‌شود/ خوب است که درباره مختار سریال می‌سازیم اما نه وقتی که هنوز درباره فردوسی نساختیم/ ترکیه از مولانا پول در می‌آورد
حسن هدایت

بیشتر بخوانید:

«نتفلیکس» سراغ آفریقا رفت اما با همان نگاه کلیشه‌ای

انتقاد جدی سیاوش طهمورث از وضعیت معیشتی کشور/ باز چیزی جلوی نفسم را گرفته بود که ناچار شدم معرکه در معرکه را روی صحنه ببرم!

چرا حسین زمان مهاجرت نکرد؟/ خواننده‌ای که دنبال اصلاح امور بود/ زمان دنبال تحقق آرمان‌های نسل ۵۷ بود

یک اثر درباره مولوی ساخته شده و قرار است در ترکیه به نمایش گذاشته شود، این افراد به همین راحتی، مفاخر ایرانی را به نام خودشان ثبت می‌کنند و این ماجرا هم برای آن‌ها آورده مالی دارد، هم فضای رقابت ایجاد می‌کنند، هم به شهرت می‌رسند و هم آن اسطوره را به نام خودشان ثبت می‌کنند، آن‌ها چه چیزی دارند که ما نداریم و نمی‌توانیم چنین شرایطی را برای خودمان فراهم کنیم؟

تنها چیزی که ما نداریم، درایت و بصیرت است و به قدری در مسائل کوچکِ خودمان فرو رفتیم و فکر می‌کنیم تمام دنیا همین چهارچوب اطرافمان است و فراموش کردیم، دنیا، دنیای ارتباطات است. یعنی هرچیزی را در هر حوزه‌ای که می‌خواهیم ارائه کنیم، باید آن را با قدرت و تبلیغات فراوان عرضه کنیم، انگلیسی‌ها یک جمله دارند که می‌گویند اگر ۱۰ پوند داری، ۲ پوند کالا بخر، ۸ پوند تبلیغات کن و همین موضوع باعث شده که تمام کالاهای آن‌ها در اروپا، آمریکا و جنوب آسیای شرقی مخاطب بسیاری داشته باشد، چون توجه بسیاری به بسته‌بندی دارند.

برای بهبود بسته‌بندی یا همان نوع ارائه کالا باید چه کار بکنیم و باید چه کار می‌کردیم که نکردیم؟

حالا برای این بسته‌بندی خودمان باید ظرفیت‌هایمان را ارتقا دهیم، اما متاسفانه می‌بینید که فیلمنامه‌هایمان ضعیف است، دچار ممیزی‌های فراوانی هستند و سازندگان باید با سلیقه‌های متفاوت کلنجار بروند.

وقتی بوعلی سینا هم برای ترکیه می‌شود/ خوب است که درباره مختار سریال می‌سازیم اما نه وقتی که هنوز درباره فردوسی نساختیم/ ترکیه از مولانا پول در می‌آورد



در شرایطی نتفلیکس در ترکیه راه‌اندازی شده که تولیدکنندگان ما ناچارند با قوانین ساترا دست‌وپنجه نرم کنند، چه اتفاقی افتاده که ما به این سمت کشیده شدیم و نتوانستیم خودمان را به عرصه جهانی معرفی کنیم؟

نکته مهم این است که در کشور ما یک عادت ناصواب وجود دارد و آن هم این است که اگر کسی در حال حرکت به سمت بالا باشد، به جای اینکه ما هم برای رشد تلاش کنیم، سعی می‌کنیم او را پایین بکشیم. شبکه نمایش خانگی، ابتدا در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شد، بعد سازمان صدا و سیما به بهانه اینکه باید سریال‌سازی در اختیار تلویزیون باشد و به هر طریقی که می‌توانست شبکه نمایش خانگی را از ارشاد جدا کرد. وقتی این کار را انجام داده، طبیعتا دوست ندارد کارهایی ساخته شود که سطح کیفی آن از محصولاتش بالاتر است پس در نتیجه آن کارها را هم پایین می‌کشد تا مثل آثار خودش کوتوله شود. در واقع به جای اینکه به آن فضا پر و بال بدهد تا با آن رقابت کند، شبکه نمایش خانگی را رقیب خود می‌بیند و می‌خواهد آن را کنار بزند.

در نتیجه حق انتخاب از مخاطب گرفته می‌شود و می‌گوید کیفیت هر دو محصول پایین است پس هزینه نمی‌کنم.

ما تعداد بسیار زیادی سرمایه ملی داریم، چرا پرداختن به این مفاخر را بازتولید نمی‌کنیم؟

همه این موارد به سیاست‌گذاری‌ها باز می‌گردد، ما چه در سینمای دولتی و چه در سازمان صداوسیما به قدری که به شخصیت‌های کلاسیک اهمیت می‌دهند، به شخصیت‌های ایرانی توجهی نمی‌کنند من واقعا تاسف می‌خورم که به شخصیت بی هویتی مثل مختار تا این اندازه بها داده شده، کسی که امام چهارم قیامش را نکوهش کرد و امام ششم از او انتقاد کرده بود. این آدم نیت خیر داشت، اما شر به پا کرده بود و آبروی آن رافت اسلامی را برده است.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1765955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    27 42
    خب به اون شبکه خانگی مزخرفتون بگید به جای این اراجیفی کمر به پایینی که الان می سازه یک سریال درباره فردوسی بسازه.مگه نمیگید شبکه خانگی فتح الفتوح کرده و تلویزیون و ماهواره رو با هم گذاشته توی جیبش؟
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      9 6
      برای برخی تاریخ در ایران فقط بعد از اسلام مهمه و ... متاسفانه فردوسی و کوروش و داریوش و... خط قرمز شده اند!!!
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    43 12
    تاکی اخه بعد شما بجایی که یک فیلم خوب بسازید در باره ی دانشمدان وادبا و... ملی درباره سلمان فارسی میسازید این کار اشکال نداره ولی الویت نیست بااون حجم پولی که برای این فیلم مصرف کردید وزمانی میگزارید
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    65 86
    تعصب بیش از اندازه باعث بی توجهی به منطق سخن می شود در جایی ابوعلی سینا که یک خط به فارسی ننوشته، به صرف آرامگاه او در ایران کنونی، ایرانی اعلام می کنیم و در جای دیگر مولوی را به دلیل شعر فارسی گفتن فارس اعلام می کنیم. حال آنکه اولی عربی می نوشت و در ترکیه کنونی آرمیده و دومی خود می گوید من ترک هستم.
    • امیر IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      2 4
      بله عزیزان دل در واقع یک کشور تلفیق چندین قومیت است که طورک و بر و کرد و بلوچ و گیلک و عرب کشور ما ایران را تشکیل داده اند و اگر خوب برسی کنید با تعصبات مذهبی بی جا داریم پیشینه چندین هزارساله خود را نابود میکنیم این یک جنایت است و به نظر من مقصر دقیقا کسانی هستند که از قدرت سیاسی و مالی کافی بر خوردارند ولی نسبت به تاریخ و ادبیات و فرهنگ این کشور همچون بیگانه گاندبرخورد میکنند اگر مغول می خواست فرهنگ ما را نابود کند نمی توانست به این ظرافت این کار را انجام دهد
    • امیرحسین IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      8 6
      مردکی که میگی تعصب نداشته باشید اون به عربی نوشته داره و اون هم گفته من ترکم اولا دِ ابن سینا توی سرزمینی توی اون روزگار بدنیا اومده که زیر پرچم ایران بوده و هیچ شکی در ایرانی بودنش نیست درباره مولوی هم تو اول برو تحقیق کن ببین ترک در زبان فارسی یعنی چه بعد بیا چرت بگو ،یکی از اشعار مولوی اینه که پارسی گو گرچه تازی خوش تر است عشق را خود صد زبان دیگر است خوب مشخصه که مولوی بین پارسی و اون بیت که گفته هندو تفاوت قائل شده دوما اگر ترک بوده چقدر پس زبان مادری خودشو پای پارسی کوچک دونسته که به پارسی هزاران شعر سروده و به دیگری هیچ!!!!!
    • US ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      3 3
      حال آنکه اولی عربی می نوشت و در ترکیه کنونی آرمیده !شما خوب هستید؟پور سینا در ترکیه آرامیده؟کنوز العزمین و دانشنامه علایی به عربی هستند؟بسیاری از اصطلاحات فنی فلسفی در فارسی ،از یادگاران پور سیناست
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      3 2
      بی مایه سخن مگو!
    • آسو IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      6 5
      پروفسور برو اول در مورد ابن سینا بخون و ببین که اثر و حتی شعر به فارسی داره،مولانا هم در گستره ایران بوده و حتی سلجوقیان روم که مولانا به اونها پناهنده شده خود را ایرانی میدانستن و اسامی ایرانی مثل قباد و بهرام برای خود میگذاشتن و زبان دربارشان هم به صورت اداری و هم ادبی فارسی بود،اینقدر هم سند دارد که جز توهمات پانترکی کسی جلوش حرف نیاورده،،،
    • ایلیا IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      4 4
      ابن سینا ۳۰ کتاب به زبان فارسی دارد اگر کتابهای مهمش به زبان عربی است چون آن موقع علم در دنیای اسلام بود نه اروپا شما بگویید مولوی در کدام کتابش گفته تورک است و یا اهل ترکیه و کدام کتابش به زبان تورکی است چطور ترکیه میتواند ادعا کند چون مولوی آنجا خاک است پس اهل ترکیه است ولی ما نمیتوانیم بگوییم چون ابن سینا اینجا خاک است ایرانی است عجب منطق بی منطقی دارید شما کمی تعصبات کور وغلط و قبیله ای را کنار بگذارید و سوادتان را بالا ببرید ترکیه همه مشاهیر ما را هم به جیب بزند به نام آذریها سند نمیزنه بلکه بنام خودش سند میزنه وقتی شهر خلوت باشه قورباغه هفت تیر کش میشه داستان کشور بی صاحب ما و ترکیه است
    • Ys IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      2 3
      قربون دهنت برم من حرف منطق جوابی ندارد
    • دکتر رسایی IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 3
      بی سوادی هم حدی داره، این پانطورچا ته جعل و دروغند، پورسینا از نخستین کسانی است که برابرسازی واژه های فارسی را در مقابل عربی شروع کرد که شاگردانش جوزجانی و بهمنیار و... راهش رو ادامه دادند و بعد رسید به ناصرخسرو و خواجه نصیرالدین طوسی و بابا افضل و.... به کتاب‌های فارسی پورسینا مثل دانشنامه علایی و کتاب رگ شناسی مراجعه کنید، یا حداقل به مقاله دکتر محمد معین درباره واژه سازیهای پورسینا و ابوریحان بیرونی
  • سعدی IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    37 12
    گل گفتی وگل گفتی کسی به فکر فرهنگ غنی قدیم ایران نیست فقط حرفهای پوچ وغارت این فرهنگ
  • حسین IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    7 3
    انقدر که بهمون دروغ گفتن فلانی ایرانیه بهمانی ایرانیه حالا که حقییتهارو میبینیم فکر میکنیم داریم ضرر میکنیم. بابا ابن سینا از ترکهای ازبکستانه آخه چه ربطی به ما داره . بجای ستاره دزدی ستاره بسازیم یا ستاره های خودمون رو پر نور کنیم.
  • جلال مولوی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    4 2
    مولانا پدر بزرگ ما و از اجدادما است و شما او راپرشین می دانید در حالی که ایشان ایرانی (بخوانید افغانستانی) است و مسئولین ایران به ما شناسنامه و کارت ملی نمی دهد و می گوید شما تبعه افغانی هستید در حالی که ترکیه به ما کارت شناسایی و ملی داده اما من هنوز پرشین به خصوص نصف جهان را هم جزو ایران دانسته و از مردم اصفهان خاطرات خوبی دارم و دوستشان دارم مولانا مال ترکیهو ایران(افغانستان) است
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    1 4
    عجب استنباطی..... چون برای فردوسی نساختم، پس برای مختار هم نباید ساخته میشد؟ واقعا که چه جماعت...... درضمن فردوسی و حافظ و سعدی و .....همشون مطعلق به جهان اسلامند، نه ایران چند نفر لیبرال خیابونی از خدا بی خبر...... اینو میتونی با خوندن آثارشان کاملا بفهمی
    • شهروز IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      4 2
      فقط کنجکاوم بدونم شماها اهل کجا هستید ! یک ایرانی چطور می‌تونه انقدر با تاریخ و هویت خودش بجنگه .
  • رضا IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    3 3
    از این تنگ نظریهای بچه گانه دست بردارین. کم چرت و پرت ببافین! ایرانیها باهوشترین هستن، سردر سازمان ملل شعر سعدی رو نوشتن!!و... بابا بسه خجالت بکشین
  • چنگز IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    4 1
    مال ما بود مثلا چه اتفاقی می افتد توضیع بدهید ۱۷
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    2 3
    تو این چند قرن در ایران دهه فقط اعراب بودن که در چشم حاکمیت و وابستگان ارج و قربی داشتند و بقیه قهرمانان و شاعران و هنرمندان و بزرگان ایرانی قدیم قبل و بعد اسلام به کفر و الحاد و شرک متهم شدند.
  • ناشناس US ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    6 5
    بیشتر دانشمندان و شاعرهایی که میگن ایرانی هستن در واقع ترک بودن اگر تاریخ که مدارس اروپا و آمریکا تدریس میشه مطالعه کنید فقط و فقط اسم یونان و ایران و مصر و چینو میارن هی مدام از جنگ اسکندر با سپاه ایران و جنگهای رومیها با ایرانیها یا حمله ایران به مصر و فرعونها صحبت میکنن ولی چیزی درباره ترکها نمیگن یعنی اورپاییها یک نوع خصومت با ترکها دارن فقط از یونان و ایران صحبت میکنن در حالیکه بیشتر دانشمندان ایران و یونان همه ترک بودن
  • پور سینا US ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    1 1
    در پرده سخن نیست که معلوم نشد/کم ماند ز اسرار که مفهوم نشد در معرفتت چو نیک فکری کردم /معلومم شد که هیچ معلوم نشد
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    1 0
    حالاسلمان فارسی راهم بسازید.بعدفکری به حال ابن سینای مادرمرده هم میکنید
  • ایرانی IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    4 1
    صداسیمای‌ایران‌برای‌دنیای‌عرب‌کار‌میکند‌نه‌برای‌تاریخ‌و‌هویت‌‌ایران‌.. کشورهای‌دیگه‌یکی‌یکی‌دارن‌‌اساتید‌برجسته‌تاریخ‌ایران‌رو‌به‌اسم خودشون‌میزنن..‌و‌ما‌هنوز.........؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    6 2
    مولوی ترک بود و به فارسی شعر گفت ، هیچ ربطی به ایران ندارد ، ابن سینا هم فقط قبرش در ایران است و نظامی هم پا در ایران نگذاشته اصلا
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    2 0
    جومونگ یا اسفندیار‌ سوسانو یا دریادارزن دور هخامنشی یا سرداران زن ایرانی داستانهای شانامه یا افسانه ۳برادر نادرقلی افشار ساسانیان وووووو
  • مرادی IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    3 4
    حتی اگه مولانادربلخ هم به دنیاآمده باشد.بلخ درجغرافیای کنونی ایران شامل نمیشه که.ایران ادعای این شاعرمحبوب روبکنه.درثانی مولاناازنژادتورک بوده.مثل شهریاروفضولی وصائب که تورک بودن ولی فارسی هم شعرگفتن.دلیل نمیشه نژاداون هازیرسوال بره.مردم براسینمای پرازدروغ ودغل پشیزی خرج نمی کنن.ابوعلی سیناهم ازتورک هابوده وبه جامعه تورک تعلق داره.دلیل نمیشه چون مقبره صائب تبریزی الان تواصفهان اون روفارس بدونیم.سینمای بادروغ ودغل وبدون مستندات تاریخی ارزشی نداره.این مردم آگاه ان .دروغ توهین به شعورمخاطب
  • الهام JP ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    5 5
    ترکیه مدعی ترکیه ای بودن ابن سینا نیست فقط میگن ترک هست که واقعا هم بوده، اما شما چطور مدعی ایرانی بودن اون هستید، کی سرقت کرده؟
  • Ali IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    5 4
    کشوری که هیچ شخص بزرگ و مفاخری نداشته باشه دنبال جعل و تحریف تاریخ دیگران میوفته دو روز دیگه هم اگر توی اخبار اگه نوشتن ابوریحان بیرونی و زکریای رازی و... مال ترکیه هستن زیاد تعجب نکنید چون این خصلتشونه که تاریخ و اشخاص کشورهای دیگه رو به نام خودشون مصادره میکنم اصلا ما تا صد سال دیگه هم درباره این اشخاص مهم چیزی نسازیم یعنی این بی شعور ها نباید اینقدر شعور داشته باشند که نباید شخصیت مهم یک کشور به اسم خودشون مصادره کنند
  • RNA IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    1 1
    ترکیه☕
  • Ain.dal IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    2 4
    آره آره انیشتین و نیوتون و تسلا و گالیله و کوپرنیک و شکسپیر و بتهوون و... مال ترکیه هستند.امیدوارم تونسته باشم کمبود ترکیه توی شخصیت های مهم رو جبران کرده باشم توی جمله ی قبل
  • US ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    2 2
    این همه واژه های عربی را چه کساتی وارد زبان فارسی کرده اند .خوب معلوم است نوبسندگان ودانشمندان .خوب ما مسلمانیم و کتاب دین ما عربی است باید انرا بیاموزیم .اما دلیلی ندارد که هر واژه ع بی را در زبانمان به کار ببریم .ایدئولوژیمان هم همینطور است نا شیعه ایم ویکی از مولفه های قدرت ما همین است اما مولفه دیگری هم هست که قدرت افرین است وان هم زبان وادب پارسی وتاریخ باستان وقهرمانان واسطوره های ملی مل هستند .غفلت از هزیک جبران ناپذیراست .دگم بودن در ازادی های فردی وچشم بستن به خواست گردشگران داخلی وخارجی کشور را از ملیاردها دلار م۷روم نموده در صورتیکه همین ترکیه با پتانسیلی بسیار کمتر از کشور ما بهره بسیار بسیار بیشتری از ما میبرد.
  • قاسم IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    2 1
    جناب آقای هدایت . کسی که اسم خودش رو هنرمند می ذاره نباید در قید و بند مرزها و یه تکه پارچه چند رنگ ( چیز مزخرف و چرت و بی مفهومی به نام پرچم که سیاستمدارها ساختنش تا به وسیله اون مردم رو بچاپن و به مردم حکومت کنن و برای الزام به وجود بی ارزش خودشون توجیه بسازن ) باشه . همین که هنوز گیر این هستید که فلان " کشور " فلانی رو برداشته برای خودش یعنی خیلی عقبید
  • S.h.mosavi IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 1
    قبلا برای بوعلی سینا سریال خوبی ساخته شده
  • ناصر IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    4 3
    خیلی از مشاهیر تاریخ از جمله ابن سینا و مولوی و ... اصالتا ترک بودند
  • واقعیت IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    3 4
    ترکیه نه تاریخ از خود دارد. تقویمش میلادی. نه خط از خود دارد. خط لاتین یا سرلیک. زبانش هم عاریتی است. که توسط ترکانی که بوسیله عباسیان بصورت مزدور از ترکستان امده و در خدمت آنها بودند. در آسیای صغیر منتشر شد. برای اقتصاد هم مزدور غربند.
  • محمد IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    3 2
    ابن سینا پدرش از بلخ بود افغانستان امروزی تولد در سمرقند شد ازبکستان امروزی خودتان قضاوت کنید کجایی بوده
    • مهراد IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      0 0
      اونموقع اونجا تورچی وجود نداشته مثل تورکیه که قبلا یونانی بودن الان تورچا اشغالش کردن