دانشگاه های غیرانتفاعی که روزی با هدف مشارکت بخش خصوصی قرار بود از بارآموزش دوره های کارشناسی از دوش دولت بکاهند، این روزها با خالی ماندن صندلی و خسارت مالی روبه رو هستند و برخی به دلیل افت کیفیت آموزش تعطیل شده اند.

موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی براساس برنامه چهارم توسعه باید تا پایان سال 89 هریک دست کم 2000 دانشجو داشته باشند این در حالی است که از مجموع 291 دانشگاه هرکدام به طور متوسط فقط 700 دانشجو دارند که نشان می دهد پروژه توسعه این بخش با شکست مواجه شده است.
به گزارش خبرآنلاین، با روی کار آمدن دولت نهم توجه ویژه ای به این دانشگاهها شد اما باز هم این دانشگاهها با افت دانشجو مواجه شدند.اختلاف بین هیات موسس، مشکلات کیفی دانشگاه ها از نظر فضای فیزیکی و از نظر کیفیت آموزشی از مواردی است که این موسسات دچار آن هستند. اگر این موسسات نتوانند به حد استانداردهای معمولی برسند، ترتیبی اتخاذ می شود که بقیه موسسات بتوانند دانشجویان آنها را بپذیرند.
ثبت نام برای پذیرفته نشدگان کنکور 90 در کاردانی غیرانتفاعی
با این حال در تازه ترین خبر اعلام شده است که تمام داوطلبان کنکور سراسری سال 90 اعم از داوطلبان مجاز و غیرمجاز به انتخاب رشته که در آزمون پذیرفته نشده اند می توانند در تکمیل ظرفیت رشته‌های تحصیلی دوره کاردانی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی شرکت کنند.
افراد مایل به ادامه تحصیل می توانند با ارائه کارنامه نتایج علمی (کارنامه اولیه داوطلبان که از طریق سایت اینترنتی این سازمان به نشانی: www.sanjesh.org قابل دریافت است) و اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و گواهینامه پیش‌دانشگاهی شخصاً به یکی از مؤسسات غیرانتفاعی پذیرنده رشته‌های تحصیلی مقطع کاردانی بر اساس مندرجات دفترچه راهنمای انتخاب رشته مراجعه و نسبت به ثبت‌نام خود به صورت مشروط در یک رشته تحصیلی کاردانی اقدام کنند.
مهلت ثبت نام برای تکمیل ظرفیت از 16 تا 25 مهر
داوطلبان مایل به ادامه تحصیل در این رشته‌ها می توانند از روز شنبه 16 مهرماه سال 90 تا روز دوشنبه 25 مهرماه سال 90 شخصاً به یکی از مؤسسات غیرانتفاعی پذیرنده رشته‌های تحصیلی مقطع کاردانی مراجعه کنند. نتایج نهایی این مرحله از تکمیل ظرفیت، از سوی سازمان سنجش آموزش کشور متعاقباً به مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ذیربط اعلام خواهد شد.
متقاضی شرکت در این مرحله تکمیل ظرفیت، لازم است مبلغ 28 هزار ریال (2 هزار و 800 تومان) به حساب 748 خزانه داری کل نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (قابل پرداخت در تمام شعب بانک ملی ایران) واریز و اصل فیش واریزی را به مؤسسه آموزش عالی که برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند، تحویل دهند.

پذیرفته‌شدگان نهایی هر یک از رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 90 مجاز به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت دوره کاردانی موسسات غیرانتفاعی نیستند.هر داوطلب منحصراً مجاز به انتخاب یک رشته کاردانی، از یک مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی خواهد بود و در صورت انتخاب بیش از یک رشته و یا ثبت‌نام در بیش از یک مؤسسه غیرانتفاعی، مشخصات داوطلب متقاضی از ردیف متقاضیان تکمیل ظرفیت حذف شده و شهریه‌های پرداختی وی نیز قابل استرداد نیست.
رشته کاردانی انتخابی داوطلب در هر یک از مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، ‌باید منطبق با رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی مربوط که داوطلب در آن ثبت‌نام کرده و در جلسه آزمون آن شرکت کرده است، باشد.
داوطلبان متقاضی باید علاوه بر ثبت‌نام و شرکت (حضور) در آزمون، واجد شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه‌های راهنما بوده و حداکثر تا پایان شهریورماه سال 90 موفق به اخذ گواهینامه پیش‌دانشگاهی خود شده باشند.
23245

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    14 1
    با سلام. من تا ترم قبل در یکی از همین موسسات غیر انتفاهی درس میدادم. اینجا چیزی به نام کیفیت تقریبا قابل تعریف نیست چون دانشجویی که مثلا در یک رشته فنی و مهندسی وارد میشود حتی مسائل ساده ریاضی در حد دوره راهنمایی را بلد نیست اما باید به او درسهایی را یاد داد که در دانشگاههای معتبر دنیا تدریس میشود و آخر کار هم همه فارغ التحصیل میشوند و اسمشان میشود مهندس!
  • بدون نام US ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    1 0
    بچه های مردم این همه درس میخونن دولتی قبول بشن وقتی مجاز میشن میبینن همش غیرانتفاعی! پدرمادر از کجا بیارن تو این اوضاعی بی پولی؟
  • بدون نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    2 0
    فعلا كه با 8000قبول نشدم ..معلوم نيست چطوريه ....... تقصير خودشونه اخه كارداني به درد كسي كه دبيرستان درس خونده نميخوره كه .... بهتر بود ميگفتن كارشناس . براشون بهتر بود كه ...پول دار ميشدن
  • بدون نام IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    1 0
    به خاطر سیاست های اشتباه و کار های غیر کارشناسی متاسفانه ارزش مدرک در ایران به شدت پایین آمده است.
  • رها IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    3 0
    با سلام . من دانشجويي دانشگاه غير انتفاعي ام من نظر صادق قبول دارم من در ورودي دانشگاه تراز خوبي بدست آوردم ولي به علت بد انتخاب رشته كردن در دانشگاه غير انتفاعي قبول شدم و رفتم به عنوان مثال سر كلاس رياضي سادهترين مسائل هم دانشجوهاي ديگر قادر به حل آن نيستند من كه تو اين دانشگاه تدريس عالي نديدم و فكر نمي كنم در پايان 4 سال از نظر علمي پيشرفت داشته باشم
  • بدون نام MY ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    3 0
    آيا غير از اين است كه برخي از دانشگاههاي غير انتفاعي با استفاده از روابطي كه دارند و گاها هيات موسسي كه در فلان وزارتخانه دارند بدون حتي يك عضو علمي ثابت هزار هزار دانشجو جذب ميكنند
  • رویا IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    0 0
    ایا کسی اینجا می دونه رشته های کاردانی هنر برای تکمیل ظرفیت شامل سوره و علم و فرهنگ تهران هم هست ؟ یا فقط شامل شهرستان ها میشه؟ لطفا راهنماییم کنید