داستان فیلم «ما یک پاپ داریم» ساخته نانی مورتی درباره پاپ جدید واتیکان است که از مسئولیت خود می‌ترسد و روان‌پزشکی به کمک او می‌آید.

حسین عیدی‌زاده: «ما یک پاپ داریم» فیلمی طنز است که به موضوع ناتوانی انسان در برابر مسئولیتی بزرگ می‌پردازد. این فیلم اولین بار در جشنواره فیلم کن سال 2011 به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان روبرو شد.
 
در این فیلم میشل پیکولی، بازیگر کهنه‌کار که در اغلب فیلم‌های لوئیس بونوئل بازی کرده است نقش پاپ جدید و نانی مورتی نقش روان‌پزشک را بازی می‌کند. نکته جالب در این فیلم تجویز ورزش والیبال به عنوان یک راه حل برای آرامش پیدا کردن پاپ جدید است.
 
نانی مورتی (متولد 19 اوت 1953) کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس ایتالیایی است. او بیشتر به‌خاطر کارگردانی فیلم‌های «خاطرات عزیز» (1994) (که دنباله آن را با نام «آپریل» در سال 1998 کارگردانی کرد) و «اتاق پسر» (2001) شناخته شده‌است.
 
 
فیلم «اتاق پسر» برنده جایزه نخل طلایی در جشنواره فیلم کن در سال 2001 شد و «خاطرات عزیز» هم سال 1994 برنده جایزه بهترین کارگردانی شد.
 
بیشتر آثار مورتی در خارج از اروپا شناخته‌شده نیستند، اما در ایتالیا او را به‌عنوان سازنده فیلم‌های هزل‌آمیز و نامتعارفی می‌شناسند که معمولاً خودش هم در آنها بازی می‌کند. او بازیکن واترپلو در دسته بی ایتالیا نیز هست.
 
مورتی در عرصه سیاست هم به ‌عنوان یک چپگرای صریح‌اللهجه شناخته می‌شود. او در سال 2002 یک اعتراض گسترده خیابانی را علیه سیلویو برلوسکونی سازمان‌دهی کرد.
 
 
در یکی از بخش‌های فیلم «سوسمار» (تمساح) محصول 2006 مورتی برلوسکونی را شدیدا نقد کرده و در فیلم «آپریل»، به وضعیت سیاسی ایتالیا پرداخته‌است.
 
دیگر ساخته او، فیلم کوتاه «روز افتتاحیه کلوزآپ» (1996) است که آن را در ستایش عباس کیارستمی کارگردان سرشناس ایرانی ساخته است. این فیلم مورتی را در نقش مالک تماشاخانه‌ای نشان می‌دهد که محل برگزاری افتتاحیه فیلم «کلوزآپ» به کارگردانی کیارستمی است.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =